Utmaningen i att vara naken....

Onsdag morgon hade jag skrivit upp i agendan att simning stod på schemat,
i varmt 34-gradigt vatten. Inga ungar eller ungdomar, bara motionärer äldre
än 65....trodde jag.
I varmvattenbassängen var vi några få tappra halta och lytta som försökte
göra våra övningar efter bästa förmåga och det kändes bra att simma i
mitt eget tempo. Kl 11,00 skulle vi upp ur badet för då skulle bebissim
vara på schemat. Helt i sin ordning då de stänger för allmänheten i
varmvattnet.
Jag gick upp ur vattnet och såg fram emot att duscha och basta i lugn ro,
helst med noll antal åskådare.
 
Det är sannerligen ingen lätt utmaning för mig att ställa mig naken i ett
allmänt duschutrymme där alla ser varandra och jag blottar min akilleshäl.
Akilleshälen heter entuttad! Jag har bara ett bröst och det ser inte särskilt
snyggt ut, man känner sig okvinnlig, halv, osexig och sönder, blottad in på
bara skinnet. Ett stort taxöra som hänger som en övergiven tvilling på min
högra sida av bröstet, som något som inte ska vara där. Något som
hamnat där av misstag. Bättre plattbröstad än enbröstad. Det är så
osymmetriskt med ett bröst!
 
OK, jag har fått träna på detta ett antal år nu, men jag vänjer
mig aldrig! I Turkiet satt vi på hamam i många kvinnors sällskap och
alla tittade förstås på mig och förstod att...där har det hänt något.
Ingen sa något men alla förstod. Min väninna Hippas peppade mig
och sa att "Kör", skit i att alla tittar, det går över. Kvinnorna vande sig
vid att där sitter en som opererat bort bröstet, Jahapp.
 
I duschen efter dagens bad stod jag först ensam och två högstadietjejer
ställde sig i duschen bredvid. Medan jag blundade när jag tvättade håret
kände jag tystnaden som infann sig när de såg min enbröstade kropp.
Hörde bara ett tyst "shit", och jag tänkte, ja tjejer så kan det också vara.
Kände mig helt hudlös och uttittad. Snabbt på med stor handduk och in i
bastun där jag satt själv en bra stund. Jag gick ut och duschade igen när
ingen var där.
 
Väl i omklädningsrummet satt ett gäng gymnasietjejer och gjorde sig
iordning efter simning i den vanliga bassängen. Jag tog av mig mitt
badlakan och började smörja in mig. I omklädningsrum finns det
speglar så det går inte att gömma sig för andras blickar hur man än
försöker. Tjejerna satt ganska nära så de upptäckte snart att här
står en kvinna utan ett bröst. Återigen kände jag tystnaden som
infann sig när jag blundande smorde in ansiktet. Jag kände blickarna
och jag hörde tisslet och kommentaren SHIT. Jag förstod att det var
mitt frånvarande bröst de syftade på.
 
Just i den stunden blev jag så oerhört ledsen och gråten ville bryta
igenom, för jag kände mig så avvikande, inte enligt normen längre.
Tjejerna var absolut inte elaka eller ojusta på något sätt, de konstaterade
bara att där står en kvinna som opererat bort sitt bröst och alla vet ju
vad det innebär, så jag klandrar inte tjejerna.
 
Men hudlösheten är svår att hantera. Den kvinnliga normen och identiteten
som så mycket sitter i att faktiskt ha två bröst istället för ett. Jag insåg
även att det är MIG dom tittar på, pratar om, pekar mot. Hon där utan bröst.
 
Sorgen kom över mig att jag ska behöva bo i detta cancerfängelse där en liten
äcklig cancernörd vuxit sig så stor att jag tvingats operera bort ett helt bröst
och vävnad in på bara skelettet. Jag insåg där och då att jag sörjer mig själv.
Sörjer att jag lever på nåder.
 
Det är JAG som är hon där borta som har cancer. Jag tycker inte synd om
mig själv utan jag reflekterar bara över mina känslor och vad de består av
och det är en del i bearbetningen av allt jag går igenom. Det finns människor
som förlorat både armar och ben och det är klart att de sörjer det, att inte
falla inom normen längre, tills en dag då man accepterar sitt öde.
 
Jag har aldrig accepterat att jag har blivit av med ett bröst, gör man någonsin
det? Ungefär samtidigt som jag fick en remiss till specialplastiken i Göteborg
för att sätta in ett nytt bröst, fick jag beskedet att bröstcancern hade spridit
sig. Där försvann möjligheten att göra ingreppet, för överlevnad är förstås
viktigare än att ha två bröst.
 
Jag bär alltid en protes-BH som har en ficka där man kan stoppa i en protes som är
anpassad till den storlek man har på andra bröstet. Det syns inte utanpå numera för
både BH-ar och proteser är väl utvecklade idag. Jag har även protes i baddräkten
som är sydd för proteser. Tack och lov finns det numera snygga protes-BH på marknaden.
 
Anna WB När jag var i Sthlm i december gick jag till Amoena som säljer snygga
underkläder för proteser. Den ligger på andra våningen i en butik där man får plinga på
en dörr och man blir insläppt. Diskretion är viktigt och man har en personlig säljare som
hjälper en på bästa sätt. Så känsligt är det, man vill inte skylta med detta för kvinnlig vill
man ju vara även med ett bröst, åtminstone utanpå. Se http://www.amoena.se/
 
 
I vardagslivet MED kläder på känns allt som vanligt och jag behöver inte tänka på att
jag bär omkring på en protes. Det är i de nakna situationerna jag känner mig hudlös,
oförsvarbar och vill bara bli osynlig. Ändå utsätter jag mig för badandet så det får vara
värt det för jag vill verkligen inte begränsa mig på något sätt.
 
Man lär sig av livet hela tiden och jag har fått lära mig en sak. Jag har aldrig någonsin
tidigare i mitt vuxna liv känt mig ful, tvärtom har jag varit smal, snygg och nöjd med min
kropp och utseende (skit i jante).  Även brösten har varit snygga och det skäms jag inte
för att säga, även om det har en underordnad betydelse.
 
 
Jag fick ett hårt fall från snygg till stympad och själen har tagit mer stryk än jag
någonsin kunde tro. Man säger ju att alla duger som vi är. JA! ABSOLUT!
Men en sorg ska bearbetas även om det gäller ett tappat bröst, ben, arm, tumme
eller vanställd kropp på något annat sätt.
 
 
Ville bara pränta ner min känsla för jag tror att många med mig
känner samma sak som opererat bort ett bröst. Det handlar inte
om skönhet eller fåfänga. Det handlar om att vara kvinna.
Kvinnlighet är så mycket förknippat till bröst, vi använder brösten
till amning när barnen fötts, där finns en stor symbolik, bröst är ju
livet självt, de ger näring åt ett barn för överlevnad, tröst och närhet.
I sexualiteten har brösten en stor bejakande betydelse, de hänger med
hela livet och har alltid en funktion även när vi inte längre ammar.
 
Vi köper snygga underkläder och då ingår ju en BH i det kittet. En
vanlig underklädesbutik är inte längre tillgänglig för mig och mina
bröstsystrar utan vi hänvisas till specialbutiker på andra våningen
med ringklocka på.
 
Det är bara min känsla och min sorg, min man accepterar mig precis
som jag är och skulle aldrig komma på tanken att vilja ändra på något.
 
Jag tror att jag kan förstå de unga tjejerna på badhuset. De kände verkligen
SHIT i den bemärkelsen att de aldrig någonsin skulle vilja bli av med
ett bröst, ej heller någonsin få bröstcancer. De såg kanske för första
gången en kvinna som har bröstcancer. De kände empati, det vet jag.
Vi finns därute och vi är många, men det syns inte utanpå, tack och lov.
 
Har funderat hela dagen på om jag ska skriva detta inlägg, men
kunde inte gå och lägga mig förrän detta var nedskrivet.
Jag vet att det är utelämnande, naket och hudlöst men jag bjuder
på det för det är så angeläget och viktigt. Nu var det sagt.
 
Och glöm inte att klämma på brösten regelbundet, både du som
kvinna OCH din partner.
 

Klämdagen - Facebook-applikation

Klämdagen är en Facebook-app som går ut på att påminna kvinnor om att undersöka sina bröst varje månad. I appen får man själv välja ett datum varje månad då man vill undersöka sina bröst. Vid det givna datumet skickas sedan påminnelser ut till din Facebook-logg.

 
Natti på er!
 
 

Kommentarer :

#1: Maria

Kram från en BC-syster som också är i samma situation. Du beskriver din situation precis så som jag och förmodligen många andra med oss upplever det med att vara "enbröstad".

Svar: Tack Maria. Jag ville verkligen förmedla hur många kvinnor har det. Vi är många som går omkring med proteser men är ändå lyckliga att vi får vara kvar här på jorden ett tag till. Hoppas att allt går bra för dig! Kram!
Pysseltokig optimist

skriven
#2: Ella

KRAM! Väldigt fint skrivet.Du är så duktig på att ge ord till dina känslor./Ella

Svar: Tack så mycket Ella! Det är viktigt att förmedla känslor ibland även fast det känns jobbigt att lämna ut sig, men jag skriver även för dom som känner likadant, som vet hur det känns och att även de får en röst. kram tillbaka!
Pysseltokig optimist

skriven
#3: anonym

Ja det är nog inte så bara att mista ett bröst.Ett trauma som man måste leva med. Att leva i en bra relation är ju så himla mkt värt.Det betyder ju oerhört mkt för ens välbefinnande.

Svar: Just så är det. Så oerhört skönt att leva i en fin och bra relation. Det gör att man vill och orkar stiga upp varje morgon.
Pysseltokig optimist

skriven
#4: Hippas

Du är så snygg å kvinnlig även om du är entuttad Anne. Om du bara visste hur du strålar av skönhet! Där slår du oss allihop! Och egentligen är det väl insidan vi älskar av alla våra nära och kära. Men jag förstår att ärret inte bara är ett bortopererat bröst, som du skriver. Det är mer som en evig påminnelse om vad du gått och går igenom.
Fasen vad stolt jag är över dig!
Styrka till dig å världens största kram.

Svar: Tack så mycket kära Hippas! Visst är det precis så att det är insidan vi älskar hos våra nära o kära. Du är en av dom som har skönheten både inuti och utanpå med en fantastisk utstrålning som får folk att stanna upp, bli nyfikna och tänka. Gudars vilken häftig kvinna. Och henne känner jag. Tack Hippas för att du finns i mitt liv!
Pysseltokig optimist

skriven
#5: Ammie

<3 jag går med nästa gång så är du inte så ensam i omklädningsrummet den gången, vi kan fnissa och prata för jag tror att det är viktigt att dom unga tjejerna och andra kvinnor måste se människan bakom cancern och som vi sagt så många gånger Anne....så länge vi lever så måste man just det...LEVA. Man ska inte behöva smyga in när man ska köpa BH ...måste gå att göra söta,sexiga,raffiga, praktiska till enbröstade kvinnor med taxöra ....Du är GRYM....Pussar och Kramar

Svar: Visst är det så vännen, och nästa onsdag simmar jag igen. Hoppas du är fri från annat då så vi kan simma, basta, prata o fika efteråt. Puss o kram hjärtat!
Pysseltokig optimist

skriven
#6: Maria

Åh, jag kommer precis ihåg just detta från badhuset, man har ju alltid hört att barn tar allt så naturligt etc etc men jag minns en gång när ett litet barn riktigt stirrade på mej när jag var i duschen och jag blev så jävla ARG minns jag. Tänkte att "där borde nog föräldrarna ta ett litet snack om att vi alla kan se olika ut". Det var naturligtvis helt orelevanta tankar, hur skulle barnet som var kanske 5-6 år förstå men just det här att man kan reagera så annorlunda mot vad man själv egentligen förväntar sig. Jag hade aldrig egentligen ont av att vara "enbröstad" för som du säger så syntes det ju inte på utsidan och ändå gjorde barnets stirrande mej så förbannad!!!! Nu har jag ju, sedan rätt många år, gjort en rekonstruktion och tycker att det blev så himla bra och är verkligen glad att jag gjorde det trots att det var en förfärlig resa under tiden som det pågick med alla operationer o d.
Följer här på bloggen din resa och tycker du är fantastisk som orkar vara en sån kämpe!! Tänker på dej och önskar dej allt väl. /maria

Svar: Tack Maria för att du berättar, ju fler som vågar desto större blir kunskapen om att cancer har efterverkningar som gör ont i själen. Det krävs en enorm styrka för att våga stå upp naken på ett badhus och tänka, titta bara, här är jag och jag är stolt. Alla vill ju ha två bröst! Vad gäller mindre barn så kan jag på ngt sätt hantera det, för de har inga fördomar. De tittar, frågar ofta mamman, får svar och sedan är det bra med det. De värderar inte som större barn och vuxna gör. När jag hade tappat håret frågade mina små syskonbarn; Har du inget hår längre? Jag svarade nä, det är helt kalt, vill du känna? Och de kände och tyckte det var lent. Sedan lekte dom vidare utan bekymmer. Så man kan ha sina goda moments också.Jag hade gärna gjort en rekonstruktion om jag kunnat, men jag vet att det är en stor operation som är tuff med många ingrepp. Många tror att man bara stoppar in en kudde men jag skulle ha tagit en solfjädersformad bit från ryggen o flytta fram för hud till nytt bröst med många olika steg. Jag får lära mig att tycka om min nuvarande kropp och gå till badhuset, stolt och rak i ryggen. Kram och tack för att du skriver här hos mig.
Pysseltokig optimist

skriven
#7: Cecilia Läckberg Blom

Kära Anne, förstår dig såväl trots att jag har båda brösten i behåll, Men cancersjukdom och behandlingar tar så styggt på kroppen! Trots att jag bara fick cellgifter i 6 månader så känner jag hur kroppen totalt har förfallit. Jag har ett stort ärr över hela magen, ett på bröstet, har gått upp 30 kg i vikt, tappat hållningen etc etc. Är också van vid att känna mig ganska snygg, men när jag ser mi i spegeln numera så ser jag klart och tydligt förfallet. Jag försöker nu kämpa med att komma tillbaka någorlunda men det är så svårt! Jag tycker att du är oerhört vacker och då har jag bara känt dig under din sjukperiod. Men förstår verkligen dina tankar. KRAM PÅ DIG!

Svar: Tack så mycket Cecilia att du delar med dig. Efterverkningarna av cancer är det inte många som tänker på. Många tror att det bara är att fortsätta som förut när behandlingar är slut och man är frisk. Men livet blir aldrig mer som förut och du beskriver en del av livet efter cancern. Oron att cancern ska komma tillbaka te x är en del i det. Man vill ju komma tillbaka till den person man känner igen sig i sedan förut, men så blir det nästan aldrig. Jag vill nu säga till dig att DU är oerhört vacker, har en enorm utstrålning och man trivs med att vara i din närhet. Det kände jag första gången jag träffade dig. Stor kram till dig!
Pysseltokig optimist

skriven
#8: Marie-Louise

Vad bra du skriver om hur det är att leva med sin cancer.Känner igen mig på pricken om hur det är att vara enbröstad. Jag skulle såååå gärna gå till badhuset och simma,MEN jag vill inte visa mig naken och utstå blickarna. Där är mitt självförtroende noll och ingenting. Opererades 2009 och var då en "smal" kvinna som trivdes med min kropp. Nu är jag 10 kg tyngre med noll midja,strumpa på ena armen som jag hatar, slarvar med strumpan när jag bär kortärmat ute(den åker på så fort jag kommer hem) är ständigt rödblossande och varm och känner mig hårt ansatt av biverkningar av Zoladex och Arimidex och ska så vara några år till. Känner jag mig sexig? Icke! Kemisk kastrering är det ingen som törs tala om som en biverkan vid bröstcancer. I det läget hade det underlättat att vara ensamstående under behandlingstiden och inte som nu ha en man som man älskar efter 30 år tillsammans.Själv är jag 49. Jag motionerar med 1 timmes promenad varje morgon i rask takt. 7 km/ timma. Händer det något med vikten?? Nej! Tröstar mig med att jag stärker hjärtat men gråter inombords. Allt detta syns inte utanpå en. Kämpar varje dag med att hålla humöret uppe inför barn,man och vänner. Ingen ser den oro och ångest jag bär på som så andra med allvarlig sjukdom. Önskar så att media kunde skriva mer om sådant här och öka förståelsen för vad det innebär att vara sjuk. Tycker även att onkologen är dåliga på att läsa av sina patienter, men man kanske inte orkar se. Nehe nu ska jag samla ihop mig själv och ge mig ut i motionsspåret och förhoppningsvis höra lite rogivande fågelsång!

Svar: Hej Marie-Louise, du beskriver det så bra. Jag var singelunder min första omgång av cancerbehandlingar och det var skönt på ett sätt men väldigt ensamt. Man fick bära all oro och trösta och peppa sig själv, kunde aldrig känna sig ynklig när man var nere på botten efter varje behandling. Så jag har det så mycket bättre idag i ett förhållande trots att jag ser ut som jag gör. Tänkte på din arm och lymfödem. Har du varit på Mösseberg i Falköping? Du kan få remiss via sjukvården om du bor i Sthlms, västra götalands, hallands, o Jönköpings län gå in och läs mer på nätet. Jättebra rehab med bad och träning, god mat, olika trepier och lymfmassage.http://www.brackediakoni.se/enheter/mosseberg/ansokan-och-kontakt1/ Kram och lycka till!
Pysseltokig optimist

skriven
#9: Kia(ängeln Simons mamma)

Finaste Anne,jag tror att tonårstjejernas uttalade "shit" kan tolkas att det är hemskt att behöva ta bort ena bröstet pga cancer och dom är såpass upplysta idag så en liten tankeställare fick dom nog att det kan ju faktiskt drabba dom.Du är fantastisk som lever som du gör,det finns dom som isolerar sig.Ha en underbar fin snöig helg.Kram Kia

Svar: Visst är det så Kia. Jag uppfattade det precis så som du beskriver. Tjejerna förstod och blev nog lite chockade. Önskar dig en skön lördag!
Pysseltokig optimist

skriven
#10: Jeanette

Anne,

Oj vad jag känner igen mig i det du skriver. Känner igen varje tanke och ord. Bär min bc stark och rakryggad, men känner mig sårbar i badhuset. Vissa tillfällen vill man bara vara "vem som helst" och inte den dit allas blickar söker sig till med varierande diskretion. Min kropp är väldigt sargad med många och långa ärr, då man var tvungen att ersätta bröstmuskeln med hud och en stor muskelbit från ryggen. Försöker se dem som krigsärr som jag tagit mig förbi med styrka, men det är inte alltid det fungerar. Man förstår andra människors reaktioner men det smärtar ändå att bli påmind om det man går igenom vid ett tillfälle när man vill bara vara vem som helst.

Måste passa på att fråga dig. Kommer du att byta till TDM1 nu eller avvaktar ni om det börjar röra på sig?

Kram från en annan Perjeta syster

Svar: Hej Jeanette, tack för att även du berättar. Cancer för med sig så många känslor och situationer som är tufffa att hantera. Det är viktigt att vi talar om det. Jag får Perjeta till nästa PET CT. Beroende på hur tumörstatus ser ut blir det antingen fortsatt behandling med Perjeta eller byte till TDM1 som jag tror mycket på. TDM1 har jag velat få länge, men nu är den äntligen släppt och godkänd. Hoppas dina behandlingar går bra. Kram till dig.
Pysseltokig optimist

skriven
#11: Elisabet Roslund

Jag har lärt känna dig Anne, dina tankar och din personlighet. Jag beundrar din styrka och hur du hanterar alla svårigheter. Men också hur du tar till vara på alla glädjerika stunder som så många glömmer bort att dom finns. Du är så vacker Anne., har en utstrålning som få och ger så mycket till så många! Vill ge er alla som läser Annes blogg en Varm Kram från Malmö och önska er en riktigt skön helg!! Kram/Elisabet

skriven
#12: catarina

Tycker du är grymt duktig som gång på gång utsätter dig för det jobbiga. Det är inte trevligt på nått sätt att känna sig annorlunda. Vet själv då jag t.e.x blev blöjbärare pga mina skador hur över vidrigt det var att visa sig med en stor blöja när man var på olika behandlingar etc. Samtidigt som man hatade det gjorde man nästan ironi över sig själv iform att man nästan utförligt var tvungen att dra historien om varför för att slippa blickarna och sedan klatcha till det som om det vore ett skämt. Men ett sätt att bearbeta det där som man känner sig då avvikande med och avskyr så. Jag brukar tänka att kan man verkligen acceptera allt? Ja kanske till vissa procent men aldrig 100. Å som du skriver man känner sig inte kvinnlig längre då man drabbas av diverse åkommor som inte går att göra nått åt. Jag tycker iallafall du är grym som går till badhuset och faktiskt fightas med det du tycker är det mest jobbiga och förstår att vissa dagar är värre än andra och man tar åt sig mer. Men det är skönt att få gråta lite då lägger man det på nått vis nån annanstans och kan påt igen. du är beundransvärd Anne!!! Massa styrkande kramar till dig.

skriven
#13: Lottie Anderbern

Tack för att du delar med dig! Blir varm i hela kroppen!

skriven
#14: S

du är så modig och stark Anne! Och precis lika bra med ett bröst. Sådeså. :) kram

skriven
#15: Anna

Jag blir så imponerad av dig! Tack för att du berättar. Och du - de där tjejerna blir förhoppningsvis mer medvetna av att få möta dig. Det som är en oerhört jobbig upplevelse för dig kanske lägger grunden till att de själva blir mer uppmärksamma på att alla inte har förmånen att få vara friska?

Lev väl!

skriven
#16: margaret

Hej, också jag känner igen mycket av de du skriver! I vattengympan har jag inget lösbröst i baddräkten, är det någon som tar illa upp, får de titta åt andra hållet! Visst märker jag att man tittar lite, men jag har bestämt mig för att vara "naturell" (om man nu kan säga så när man faktiskt är O-naturelle med ett bröst) i badhuset, och det är faktiskt skönt!
Även på somrarna -på landet - skippar jag protesen, den känns varm och fuktig. Jag har på en elastisk topp och sen kanske en blus över. Min cancer var aldrig en hemlighet, så vännerna vet ju i alla fall att jag är enbröstad.
Men visst saknar jag att vara fin och en tjusigt urringad klänning...

skriven

Kommentera inlägget här :