5 av 5 avbetat....

Tänka sig att även detta gick bra med mina behandlingar av
Immonuglobulin 5 dagar, fredag till tisdag.
Men vad är det för medicin?
 
Antikroppar eller immunglobuliner är Y-formade proteiner som
används av kroppens immunsystem för att upptäcka och identifiera
främmande ämnen, till exempel virus, bakterier eller parasiter.
Antikroppens funktion är att binda sig till specifika ytmolekyler,
antikroppens antigener, på dessa smittämnen och på så sätt göra
det möjligt för andra vita blodkroppar och komplementproteiner att
eliminera dem från kroppen. Finns detta antigen närvarande, stimuleras
kroppen att producera mer av antikroppen. Antikroppar är lösliga receptorer
som bildas av en viss typ av vita blodkroppar, B-lymfocyter,
även kallade för B-celler.
 
Ja, detta är något som förhoppningsvis skulle hjälpa mitt halvförlamade
ben att komma igång. (de misstänkte Guillan-Barré syndrom)
Men dessvärre har jag inte märkt någon som helst förbättring.
 
Rollatorn är min stöttepelare både hemma och ute och det är klart
att jag känner mig begränsad i min vardag även om jag nu har
hjälpmedel. Jag vågar inte ta mig ner för trappan ensam då jag
har krycka och stöd i ledstången med andra armen. Någon måste
gå framför i fall jag skulle tappa balansen eller styrkan i armarna.
Och man panikflyttar ju inte direkt, så en sak i taget.
 
Jag tar sjuktaxi till sjukhusen och ibland hämtar mina nära och kära
mig från sjukhus så jag slipper vänta och så att jag kan handla då
maken jobbar. Jag vill göra allt det jag tidigare gjort som att handla mat,
men oerhört frustrerande att inte kunna köra bil själv längre.
 
 
Vi tittar på automatväxlad bil som ska passa mina nya behov, så
jag hoppas vi hittar en nu i dagarna. Det får bli en nyare, max ett par år
då det är 12 veckors leverans på de nya vi tittat på.
 
Det händer grejer när livet kastas omkull än en gång och man får
förhålla sig till de nya situationerna. Badrummet t ex måste anpassas
och i förrgår morse tog jag tag i det faktum att jag inte kan bada längre.
Gick in på en prylsajt och sökte någon som ville köpa ett badkar.
Sagt och gjort, hittade en tjej i närheten som var intresserad.
Jag är uppe i ottan så kl. 06,15 var det klart och på kvällen kom de
och köpte badkaret. Så himla smidigt!
Photo: Igår sålde jag badkaret. Nu planering för nytt badrum med dusch och handikappvänligt. Ska bli så kul och skönt att äntligen renovera! Det ska bli både träpanel och kakel. Stilrent. Har ngn tips på välrennomerad firma kring Trollhättan? Behandling 5 av 5 idag. Det har gått bra, men lite huvudvärk dock. Har aldrig huvudvärk, vet inte hur det stavas.....upp och hoppa.
Nu blir det nya badrummet kanske inte så här, men jag tycker
det är stilrent och snyggt.
 
Nu är det bara resten kvar, att fixa en firma som renoverar och
anpassar. Ansöka om anpassningsbidrag hos kommunen och
tusen andra saker som ska göras, fyllas i, ansökas.
Tur att vi har ett stort badrum.
 
Arbetsterapeuter som kommer hem, kollar min status, saker
jag behöver i vardagen för att underlätta, sjukgymnast som
hjälper mig. Alla intyg som ska hit och dit.
Handikapptillstånd, rullstolsintyg, intyg, intyg, intyg.
 
Man kan lugnt säga att de senaste tre veckorna har varit
oerhört påfrestande och utmattande för både mig och min man.
Det är tillräckligt utmattande att vara sjuk, att orka gå det
jag ändå klarar av och att träna mina ben. Sedan ska jag
försöka orka göra dagliga göromål, men det finns inte på
kartan just nu så min man gör det mesta hemma.
 
30 april-15 maj Strålning i Göteborg, inlagd med permis över helg.
5 maj- 15 maj parallell utredning för mitt ben på neurologen Gbg.
16 maj- 20 maj Immunoglobulin på NÄL, inlagd första dygnet,
sedan dagpermis.
21 maj, idag alltså, åka till Uddevalla för att få Kadcyla (T-DM1)
Nästa vecka blir det nog strålning igen mot kota L1-L2
i ryggen i Göteborg. Ja maj vart tog du vägen?
 
 
Vi kraschar tidigt varje kväll av ren utmattning, hinner knappt
lägga huvudet på kudden så är det in i dimman. Men jag vaknar
ändå vid tretiden, men slumrar om till fem. Jag sover även på
dagen ett par timmar, då jag äntligen lärt mig att ett "sovtåg"
är på gång och då är det bara att lägga sig. Somnar direkt.
 
Känner mig "blurrig" i huvudet på dagen och allt som allt
är det kortisonet som motverkar möjligheten att sova en
hel natt. Sömntabletter hjälper inte då kortisonet är
starkare. En ond cirkel kan man säga.
 
MEN, vi har det bra också, vill inte vara någon gnällspik,
förklarar bara hur verkligheten ser ut. Vi umgås med
vänner och åker ut på olika saker, så vi sitter inte
hemma och isolerar oss på något sätt. Vi är aktiva
som alla andra, så man får ta tröttheten.
 
Igår te x hade vi en god vän, Johan hemma med sina
två superhärliga barn.
 
Vädret var strålande så vi satt på balkongen i gassande
sol och drack kall svalkande mousserande Normandisk
äppelcider som är så god. Den finns på bolaget och är
alkoholfri. Den har vi alltid hemma.
JÄTTEGOD!
 
 
Vi lagade mat tillsammans, åt
pratade en hel kväll och hade supermysigt tillsammans.
 
Hittade ett recept i en tidning och maken, Johan och barnen
hackade, vispade, rev, ingredienser som skulle i och jag satt på
en stol och talade om hur de skulle göra. Jätteroligt att alla var
delaktiga och barnen var också engagerade.
 
Myskväll med jordgubbar och glass som avslutning.
 
Vänner och familj ger energi och glädje och det tar vi
vara på och är väldigt tacksamma för.
 
Idag strålar solen igen och det ska bli varmt.
 
Ser fram emot de närmaste dagarna för då kommer mycket roliga
saker att hända, men om det ska jag berätta när vi väl gjord det som
vi sett fram emot väldigt länge.
 
Puss och kram och njut av de soliga våriga dagarna.
 
Här blommar syrenerna för fullt.
Och liljekonvaljer finns i mängder.
 
 
 
 

Kommentarer :

#1: Kia(ängeln Simons mamma)

Anne,du är absolut ingen gnällspik.Du har all anledning att få klaga i din situation.Nu kan vi bara hoppas att du kommer att må lite bättre.Ta emot all hjälp du kan få och känn inte att du inte gör något.....du måste fokusera på dej och även din älskade make.Njut av det härliga vädret så mycket du orkar.
Tusen varma kramar Kia

skriven
#2: Susanne

Jag blir så inspirerad av att läsa din inlägg. Hur du väljer att möta alla de svårigheter som du stöter på, du är absolut ingen gnällspik. Långt ifrån!

Den här tiden är underbar i naturen. Hoppas den kan ge dig riktigt mycket kraft att fylla på med. Det låter verkligen som att du njuter och tar in den i mängder.

Vi renoverade vårt badrum och inredde en tvättstuga/toalett i ett tidigare kallutrymme förra året. Jag kan varmt rekommendera den firman, Rör-Anders i Vbg. Ofta brukar man se vem man verkligen har att göra med om något krånglar eller blir fel. Lång historia kort, men ngt krånglade som var utanför deras kontroll. De skötte det exemplariskt! Alltid trevliga och lösningsfokuserade, även när de har kunder som kommer med lite speciella önskemål och krav. Hoppas du hittar en snabb och smidig lösning så det blir bra för dig!

skriven
#3: Ella

Åh fina du, inte är du någon gnällspik! Du sprider ju så mycket livsglädje omkring dig! Synd att du inte bor närmare då kunde min man som är golvläggare komma och hjälpa dig med badrummet ;). Va härligt det ser ut med liljekonvalj och syren - här i norr har just björk löven slagit ut. :) Ha nu underbart roliga dagar då du ska göra nåt som du längtat till! Jag har nedräkning till 31/5 då vi åker till Skottland med goa vänner. kram från Norrland/Ella

skriven
#4: anonym

Hej Anne! Tack för att du skriver. Känns alltid såååå bra när man ser att du skrivit. Blir spännande att höra vad trevligt ni nu har på G. Underbart att du kan njuta och ha trevligt. Med sisu kommer man långt. Kramar till dig!!

skriven
#5: kristina

Såfina bilder.Ja att vara sjuk kräver egentligen att man är frisk för orka allt.hoppas det fina och roliga ska ge kraft för kommande dagar Kramar

skriven
#6: Gun Hansson

Hej Anne! Blir så glad varje gång jag ser att du har skrivit, du sprider så mycket livsglädje fast dit liv är fyllt av jobbiga saker. Så spännande att se vad ni nu skall hitta på.

skriven
#7: Pia Dolk

Du är så otroligt duktig på att fotografera. Alltid så underbara bilder, som att läsa ett exklusivt magasin.
Varm kram från en av dina trogna läsare/Pia

skriven
#8: eva l

Hej säger som de andra , du är ingen gnällspik dDu talar ju om verkligheten och varför skall man inte få gnälla när det känns så skönt efteråt Jag blir så rörd av din goa make som också kämpar vid din sida Önskar er en fin helg o att jag snart får läsa om dig igen kramar till er båda Eva

skriven
#9: Elisabet Roslund

Hej Anne! Skickar soliga varma hälsningar från Södermalm. Jag åt själv frukost på Chic i går och satt vid det bordet vi satt. Vill så gärna prata mer med dig! Fina Anne!!! Kram

skriven
#10: Kia(ängeln Simons mamma)

Hej Anne,hoppas att det är bra med dej....måste tacka för tipset angående den franska ,alkoholfria cidern.Hade väninnor
hemma i går som körde bil och dom lovprisade denna svalkande dryck.Dom skickar en hälsning och varm tanke till dej.Kramar Kia

skriven
#11: Annika Olsson

Har följt din blogg och även din dotters vid slutet...Har aldrig skrivit förut, men nu kan jag inte låta bli. Beundrar din livsfilosofi och din styrka...Helt otroligt...
Kramar om
Annika

skriven
#12: K i Malmô

Det som slår mig är att livet är så förbannat orättvist! Man kan tycka att du fått din beskärda del av sorg och elände redan innan cancernörden kom till din kropp! Det andra som slår mig är att du mitt i allt elände hittade kärleken igen och gifte dig!! Hur fantastiskt är inte det?!! Många lever ett helt liv utan verklig kärlek men kärleken hittar dig bland oro, besked, saknad efter M och sjukdom. Shit, vad glad jag är för det! Kramar från gammal Vänersborgare i Malmö!!

skriven

Kommentera inlägget här :