Härlig långhelg i Stockholm....

Onsdag eftermiddag direkt efter min behandling med Kadcyla (T-DM)
hämtade maken mig på Uddevalla lasarett och vi åkte raka vägen till
Stockholm för att uppleva och umgås med familjen.
 
Torsdag jabbade maken från Sthlms kontoret och dotter, syster, svåger
var också på jobbet. jag vilade så gott som hela dagen trots värme och
gassande (lite väl gassande) sol utomhus. Jag hade tvärdrag i syrrans
lägenhet och satt på bakside balkongen i skuggan och virkade.
 
Min kropp börjar ta igen alla osovna nätter som varat alltför länge för
att det ska vara nyttigt för kroppen och framför allt hjärnan. Jag märker
att jag har stora koncentrationssvårigheter, klarar inte ljud och när flera
pratar i munnen på varandra. Då får min hjärna spel.
 
Jag försöker lyssna på kroppen när ett "sovtåg" kommer och lägger mig
vilken tid det än är på dagen. Det var skönt att vara själv på torsdag och
vila, vila, vila.
 
Det vi åkte till Stockholm för denna gång var bl a för en konsert vi skulle
se på Globen med Peter Gabriel. Det var bra och bitvis riktigt bra.
Nostalgikänsla från svunnet 80-tal gjorde sig påmint och publiken jublade
ikapp när den goa igenkänningsfaktorn gav både tårar, gåshud och glädje.
Han spelade ur albumet So...Några av låtarna..
 
Don't give up som han sjöng med en fantastiskt duktig tjej.
Kate Bush känsla! ....och tårarna rann.
Sledgehammer, grymt drag
Big time.
In you Eyes, otroligt bra
Here comes the flood 
Biko ,mäktigt som han avslutade med
 
Vi satt på rullstolsplats och det var en ny upplevelse att sitta tillsammans
med ganska många andra rullisar på rad på en ramp. Det funkade bra, men
ljudet var inte helt ultimat därifrån  tyvärr.
 
Fredagen blev en total vilodag och dotter kom på eftermiddagen för att
vi skulle sitta barnvakt och systers son när de skulle bort på kvällen.
Fredagsmys och lugnt då alla var jättetrötta. Maken slocknade efter
maten och dotter och lillkusin somnade också så jag hade ett par
timmar för mig själv innan även jag slocknade.
 
Lördag ville jag uuuuuut. Jag kan ju inte ta mig ut själv då syster bor
i ett hus med trappor vid entrédörren och jag behöver hjälp ner med
krycka och en person som stöd. Hiss finns när man väl kommit in.
Undrar hur byggherrar tänker där egentligen. Det är så vanligt att
handikappade blir oerhört begränsade, det har jag snabbt fått erfara.
Samma hemma hos mig...
 
Det är inte samma villkor för gående och rullstolsburna och det anser
jag vara diskriminering. Alla har väl rätt till en god livskvalitet!
Ett platt hus eller lägenhet på markplan spottar man inte heller fram
så där i brådrasket.
 
Nåväl, vi kom ut jag och maken och hade en egentidsdag tillsammans.
Han drog mig runt stan och vi startade med lunch på Wienercafét på
Biblioteksgatan. Ett mysigt klassiskt konditori med fransk känsla som
de renoverat väldigt fint. Vi satt förstås på uteserveringen och tittade
på folk samtidigt. De har även afternoon Tea,
brunsch och en hel del annat.
 
 
Vi flanerade i underbart väder och glassen i skuggan under träden i Kungsträdgården
smakade extra gott i värmen.
Vi skumpade vidare mot utmaningen Gamla stan där allt är kullerstenar och backar.
Han fick kämpa, käre nån vad träning han får nu...hihi...
 
Vi hade bestämt möte med kära dotter och hittade en skuggig gränd att fika på. Mysigt!
Sedan gick vi hela vägen hem till syster igen och det var en bra bit tillbaka mot Östermalm.
 
Lördag kväll blev det halv-storfamiljemys då även storebror och hans son kom.
Syster och bror med familjer. Make och dotter, ja kvällen blev så mysig och
jag kände att familjen är så oerhört viktig, särskilt när livet ställts på ända.
 
Svåger lagade fantastiskt god Italiensk mat, han är en duktig kock!
 
Igår var det söndag och mors dag så vi körde till Nacka där käraste Christine bor och
gick ner till strandpromenaden intill, fikade tillsammans och njöt av vatten, båtar, sol,
kaj flanörer, picknickande människor under träden.Life is good känsla!
 
 
Marina Tower Elite Hotel
Här kan man både äta middag, fika och simma på Sturebadets nya
anläggning med bad och hamam. Brukar simma med dotter på
vintern här. Jättemysigt och lugnt att simma här. Om man vill bo
lugnt på semestern så går det båtar på 10 minuter till Nybroplan
härifrån.
Boule & Berså är ett trevligt ställe under Danviksbron som ligger intill Elite Tower Hotel.
Här spelar man boule, käkar mat och tar en öl och det är riktigt trevligt. De öppnar dock
ett så det blev inget där igår, men nästa gång så.
 
 
 
Sedan gjorde vi ett besök hos makens kollage och fru i Huddinge och det var verkligen trevligt.
Gunilla pysslar precis som jag men med pärlor och Tildatyger och lite allt möjligt.
Jag hade hamnat i pysselhimlen! Vilket underbart vackert inspirerande pysselrum hon har.
 
Ja, det blev pysselprat i timmar och golunch och trevligt prat med härliga människor.
Jag blev så inspirerad av Gunillas alla saker så nu ska jag ta fram symaskinen och sy
de där halvklara projekten där det bara är sömnaden kvar att göra. Dragkedjor, foder etc.
Vi fick även många bra råd för handikappanpassning hemma då även hon har svårt
att gå utan rollator och rullstol, så vi lärde oss mycket igår eftermiddag.
Och så hade hon så många fina magasin, bl a Mollie Makes som jag inte sett tidigare.
Finns att köpa på Pressbyrån eller prenumerera från England. Jag ska försöka få tag
på senaste numret via dotter eller någon i Göteborg. I småstäder har de ju inte alla
fina magasin tyvärr.
 
Så nu är jag fulltankad med upplevelser och inspiration.
Solen gassar från klarblå himmel men jag ska lyssna på kroppen som säger;
Gå lägg dig, sov en stund, så då gör jag det.
 
Kram på er!
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer :

#1: anonym

Hejsan!Underbara du! Tack för ditt inlägg. Mår gott när jag läser om din Stklm vistelse. Nu är du full av inspiration. Låter så härligt. Å så vila o sova när kroppen ger en signal Må gott och varm stor kram. Ha en fin måndag kväll. TACK FÖR ALLA FINA BILDER

skriven
#2: Lan

Ser ljuvligt ut och tack för tips om boende i Sthlm, ser superhärligt ut, perfekt & skönt att bo lite "utanför" men ändå nära till city. Är avundsjuk på Gabriel konserten;) Kanske var det Jennie Abrahamsson som var duettpartner/förband?, hon låter verkligen som Kate Bush och är ju kanonbra oxå.
Ha en fin vecka & Kram tillbaka!/Lan

skriven
#3: Anne

Hej Lan, precis så heter hon, Jennie Abrahamsson, grym röst och jubel när hon sjöng. Det var en tjej till och de var supersynkade, men jag och namn....unga båda två.

skriven
#4: Annika

Anne! Det kändes så skönt o läsa om din/er helg i Stockholm!! Denna gång trillade inga tårar utför min kind utan jag log när jag läste... kämpa Anne!! Kram Annika

skriven
#5: Kia(ängeln Simons mamma)

Stockholm är fantastiskt på sommaren....åker dit snart till äldste sonen som bor där ihop med sin flickvän.Så underbart du verkar ha haft.Jag provar att ringa dej en dag så får vi se om du orkar prata.Många kramar Kia

skriven
#6: Kim

Underbart med roligheter även om rulliga stolen är jobbig. Men jag undrar; vart har Christines Jonas tagit vägen? Rymt? Han verkar aldrig vara med på era träffar...Dom har väl inte skilt sig redan, det var väl inte så länge sen dom gifte sig? Kram, ha en härlig långhelg!

skriven
#7: anonym

Reaktion! Så oförskämt att snoka kring andras privatliv. Med ironi t o m. Har han rymt??? Fy säger jag till dig Kia!! SKÄMS!! Finner inga ord. Kan ju faktiskt vara känsligt. HAR DU INGEN KÄNSLA!!! Skit vad arg jag blev. Kan int hjälpa
kram till dig Anne!

skriven
#8: anonym

URSÄKTA! FY SÄGER JAG TILL KIM OCH INTE TILL KIA. TYVÄRR FEL SKRIVET I ALL MIN UPPRÖRDHET!

skriven
#9: Anne

Detta är min blogg, inte min dotters Kim. Hur kan du insinuera saker som inte hör hit överhuvudtaget. Du får gärna fråga saker om mig, men lämna min dotter ifred! Om nyfikna skvallermänniskor gör sig besvär så kommer jag att blockera den personen. Mycket ohyfsat och utanför alla gränser. Tänk på det nästa gång att man utelämnar aldrig andra människor vad det än månde vara. Hon är min älskade dotter och vi har all rätt i världen att vara hon och jag på min blogg. Du får gilla läget och acceptera det jag skriver. Det är min blogg som jag formar. Ingen kommer någonsin att kunna påverka det. Tigermamman har talat och jag vill inte ha en enda kommentar mer om detta!

skriven
#10: Kia(ängeln Simons mamma)

Vill bara säga till Anonym att detta är Annes privata blogg och vi som känner för henne och hennes familj är inte sådana personer att vi skäller på andra som kommenterar.Jag har som Anne förlorat ett barn i cancer och min make överlevde sin cancer.Var lite försiktig med vad du skriver med all respekt för Anne.

skriven
#11: anonym

Nu kan jag inte låta bli. Hänvisar till Annes eget inlägg. Detta skriver jag till dig Kia. Och med all respekt för Anne och alla andra. Men detta icke snällt av denna Kim.. Jag vill absolut inte skälla på någon så MEN jag kanske överreagerade. . Med all rätt kan jag tycka ändå. Nu inget mer om detta!/Kärleksfull hälsning.

Mkt bra svar av dig Anne

skriven
#12: Anonym

Vilken otrolig man du har!!! Hur orkar han??

skriven
#13: Anonym

Orkar han??

skriven
#14: Anonym

Du orkar mer än de flesta "friska" ute på resor mm mm hur orkdar du när du är så sjuk??

skriven
#15: Anne

Min man och jag orkar tillsammans. En människa klarar långt mer än vi har en aning om för än den dan man utsätts för utmaningar.
Jag orkar långt mycket mindre än en frisk person. När andra jobbar kan jag vila en hel dag för att göra en enda sak på kvällen och vila dagen efter. Men det ser ingen. Allt tar dubbelt så lång tid för mig och att fylla och tömma en diskmaskin kan ta 30 minuter. Vardagliga sysslor tar kraft, så det kan verka som jag gör mycket, men största delen av dygnet, sitter, ligger eller vilar jag. Använder energin när den behövs. Ikväll gick jag med rollatorn till en väninna, 700 meter. Det tog 1 tim o 10 minuter. Så aktiviteterna jag gör är ren livskvalitet som belöning och motivation att leva som alla andra så gott det går.

skriven
#16: Anne

Blev lite konstigt uttryckt i början. Vi klarar så mycket mer än vi kan förstå. Den dagen vi utsätts för fara eller en svår utmaning kopplas överlevnadsinstinkten in, kämparglöden, viljan, hjärnkapaciteten, envisheten, förmågan att anpassa oss till nya situationer. Om vi inte hade det i oss, det har de allra flesta, så skulle människan vara utdöd för länge sedan.
Ingen ger upp när det handlar om liv och död, inte heller anhöriga. Men visst det är tufft, men vi har förmåga att finna ljus och mening i varje dag, det är vår nyckel.

skriven
#17: anonym

Tack Anne att du kunde svara till denne anonym. Blir faktiskt beklämd över hur vissa uttrycker sig. / Kärlek till dig o kram fina Du

skriven
#18: Maja från skellefteå

Härlig kavalkad av bilder och anekdoter Anne, fint att ta del av!

skriven
#19: Kim

Oj! Vilka reaktioner på en enkel fråga! OM nu Anne reagerar som hon gör, inte för att jag fattar varför då frågan och inlägget inte var elakt skrivet (du som tycker det - LÄS EN GÅNG TILL!!!) då det tydligen är en öm tå; är en sak. MEN alla dessa andra??! Tror ni inte att Anne kan själv? Hon är duktig på att skriva och uttrycka sig (till skillnad från mig tydligen. ;) ) så jag tror inte hon behöver advokater och försvarare till det. Anledningen till att jag frågade var just att du själv har publicerat MASSOR av bilder på din dotter, även bröllopsbilder från så sent som två år sedan. Att folk skiljer sig är inget ovanligt här i Sverige. Inte skamligt heller. MEN jag respekterar det - frågar inte mer om dig och din dotter, det finns ju andra sätt att ta reda på offentliga uppgifter om man nu skulle vilja det. Så, sorry Anne - jag menar det!

skriven

Kommentera inlägget här :