Äntligen fick jag krama om dotter....

Så ringde hon.....
Mamma, jag kommer en dag tidigare, idag.
Blev förstås världens lyckligaste mamma och
maken hämtade henne på station med största
resväskan då hon stannar över hela julen.
 
Nu ska det mysas, kokas knäck och bakas
vår traditionsenliga mjuka pepparkaka.
Några Ernst inspirerade saker lär det också bli.
 
Jag har haft väninnemys också med Ammie, vi
shoppade julklappar och köpte attiraljer på
blomsteraffären till gårkvällens pyssel. Hon
sover också över och det känns så livgivande
att ha vänner omkring sig.
 
Christine lagade dundergod Mowitzkyckling  som
stod och väntade på oss i en påse vid ytterdörren
på dagen tillsammans med hemlagad senap
och fint julkort från underbara vännerna Monika
och Tomas. Det var lyxigt och välsmakande! 
 
Vi somnade sent och jag var överjordiskt trött!
Mina ögon var som stora pingpongbollar,
stirrade rakt fram och tänkte ut hur jag ska
orka resa mig ur stolen, ta tag i rollatorn,
och gå till sängen. Ett långt tankeprojekt.
Hjärnan är överbelastad och svullen.
Kortison och morfin är en konstig blandning
som gör att man är både överpigg och ybertrött
samtidigt. En ekvation som innebär att man
ändå vaknar kl. 03. Sov 4 timmar igår eftermiddag
och det var för väl det att jag kan kompensera
sömnförlusten på dagen.
 
Ikväll blir det sömntablett så jag får sova ett
långpass i alla fall. Lördag imorgon och
sovmorgon.
 
Men idag kl. 09..pling..tant RUT kommer och
julstädar hos oss och det kommer att dofta
härlig såpa i huset när hon swishat fram.
Är så innerligt tacksam att rutavdraget finns
så även jag som sjukskriven kan prioritera
städtjänster.
 
När väl make och dotter åkt till sina jobb
och möten ska jag passa på att göra mina
hemliga virkprojekt som blir julklappar.
Längtar tills det är tomt i huset...hihi.
 
 
 
 Mitt senaste alster, stor grytlapp i dubbelt garn.
 
Och en våffelmönstrad som Ammie fått i julklapp. Ett gammalt
klassiskt mönster från 70 talet.
 
Maileg tomtarna hälsar. Hjärtklänningen virkade jag för ett tag sedan.
Mer pyssel kommer nog under dagen. 
 
Nu ska jag försöka somna om en stund. Brukar lyckas sådär.
 
12.15...
Och dagens pyssel blev en finfin "dörrkrans" som jag gjorde
tillsammans med väninnan Ammie. Så rolig att göra och
inte så traditionell. Nya ideer är alltid kul.
 
 
 
 Så nu är jag jättenöjd med loftgången.
Vårt förra pyssel ovanpå en gammal trampsymaskin där jag
ändrar efter årstid. 
 
Hoppas det kan inspirera någon.
 
Nu ska jag vila medan 'Rut' städar så bra.
 
 

Kommentarer :

#1: Aneth

God morgon! Härligt att din dotter har kommit. Alltid lika mysigt när barnen kommer hem. Jättefina julklappar du gör. Jag klarar med nöd och näppe luftmaskor och det är inte mycket att komma med..... Ha en bra dag. Kramar!

skriven
#2: Kia,ängeln Simons mamma

Så härligt Anne att din älskade dotter kom hem en dag tidigare.
Hon är en medicin och energi kick för dej.Njut nu ordentligt
när ni kokar knäck och bakar.Ge henne en kram från mej
Jul kramar,Kia

skriven
#3: Gunbritt

Bara njuuut av dotra!!! Anne var inte rädd för att ta hjälp av dem som är friska. Kram på dig!

skriven
#4: Maja från skellefteå

Kortisonet känner jag; prednisolon och betapred- man blir uberspeeedad men helt sänkt- precis som du säger samtidigt. men samtidigt är det ett bränsle.

Hoppas du får av hela registret som kan fylla dig med de krafter du behöver då orken tryter. Jag önskar dig allt gott i hela vår vida värld, ett lugn och en trygghet i allt det svåra.

Häret och nuet det har du, det är ditt! håll i.

vad ska man säga utan att det blir futtigt och platt??? Jag vet inte. Men tankar, kärlek och den form av styrka jag kan skicka genom en datorskärm via mitt tangentbord 2014 från Falkträsket i Skellefteå ganska långt bort men ändå nära- det blir min kramande gest. Jag famnar dig Anne. Hårt hjärtligt länge och med en hand under din haka. Så futtigt kliche´men dock

skriven
#5: Lan

Låter härligt med mys, julbak & pyssel. Dörrkransen var ljuvligt originell & härlig! Kram Lan

skriven

Kommentera inlägget här :