Ulmerkottar och morfin....

Ja då har jag fått brisera den tråkiga bomben om mitt
försämrade tillstånd och var och en har fått förhålla
sig och börja bearbeta sin ilska, sorg och ledsenhet på
sitt egna sätt.
 
Jag väljer att berätta som det är hur ont och jobbigt det
än känns. För att inte berätta, hålla inne gör bara saken värre.
Jag vill vara ärlig mot mig själv, kunna ge mina kära tid
att få agera och reagera innan det är för sent.
 
Alla sörjer på sitt eget sätt men det viktigaste tror jag är
att alla får vara med på båten. För mig de närmaste,
dotter, make, familj och närmaste hjärtevännerna.
Man får gråta, skratta, ha galghumor, leva som
vanligt, göra roligheter, göra primalskrik, ha sin
egen gråtbur (min brukar vara bilen eller youtube)
 
Jag lever mitt i skiten och har just nu fullt upp med
att hantera en nytillkommen smärta från hell! 
I knäna av alla ställen. Vi försöker hitta en smärt
stillning med läkares hjälp. Alvedon, ipren, voltarenkräm,
morfin, ja en coctail av piller som hjälper ibland och
ibland inte. Igår låg jag hela dagen i soffläge,
försökte slumra lite, men har lärt mig att det är
en omöjlighet att sova när man har ont.
 
Så jag virkar för att hålla fokus på något annat.
Och det fungerar stundtals...
 
Men i lördags hade vi så roligt. Maken hämtade mig
från sjukhuset och det blev permis över helgen.
Jag blir utskriven per tel. nu på morgonen.
Jag köpte mig en färgglad klänning och vi
rullade med rullstolen ner till vännerna för
att baka lussebullar och äta god mat,
umgås, skratta och ha roligt.
 
 
Fina väninnorna Anita o Hippas.
Min fina bagardarling.
Något mörk bild, men vårt sköna bagargäng med skiftande huvudbonader.
 
 
 Och skönsång i kanon.....
 
 Vad är då en Ulmerkott? Tja, vet inte men fantasin
får bestämma det från gång till annan.
Tror B fick till en ringmur med något i denna gång.
 
 
Barnslighetsnivån var lika hög som vanligt. Hippas fick till en
Adam och jag en Eva. Tror vi fick till ett par normala lussebullar,
resten var total anarki! Hur kul som helst!
 
Det roligaste i livet är att få umgås med härliga
människor. Över en bit mat, gott vin och skratt.
Det räcker för att man ska vara lycklig.
 
Det är sällan de stora åthävorna som räknas, utan
just de där ögonblicken när ögon möts i glittrande
skratt eller tårögt samförstånd och kärleken i det.
 
Om ni undrar vad jag vill, vad ni kan göra för mig,
om ni vill så är det att just ta den lilla stunden,
komma över en kvart, ta en kopp kaffe med mig,
gärna en kaka till, det tackar jag för.
 
Ring före bara så jag e hemma, spontanbesök
funkar jättebra, även om jag har morgonrock
på. Det är mötet som är viktigt.
 
Och nej jag vill inte vara i fred och tassas på
tå för. Jag är här och nu. Ring till mig, jag
svarar för det mesta. 
 
Många säger; hör gärna av dig om du vill
ha hjälp. Men det är jag skitdålig på,
att våga be om hjälp alltså. Vem ska man
fråga vad, ja ni vet. 
 
Nu kommer i alla fall en tjej idag, Anette
som har en assistansfirma och jag känner
henne lite grann. Ska anlita hennes firma
för att få en assistent. Kan inte längre lita
på att jag inte ramlar, slår mig, får ett
svimningsanfall eller har så ont i benen
så jag behöver hjälp med dusch och
förflyttning hemma. Matlagning,
och vanliga bestyr som att bädda är
inte längre möjligt.
 
Just nu är det värsta smärtan. Tvi vale,
är det så här det kan vara?
Tur man inte vet något om morgondagen.
 
Därför ska jag leva idag, varje dag,
och ta den glädje och motgång som
just denna dag bjuder på.
 
Mer kan jag inte göra.
 
Hur jävligt det än känns tänker jag
ändå göra minst en sak per dag
som får mig att må bra.
 
Nu ska jag försöka sova en stund till,
då smärtstillande börjar verka.
 
Arla morgonstund på er!

Kommentarer :

#1: Aneth

Å älskade lilla Anne. Blir så ledsen när jag läser om din HELVETES-sjukdom. Varför????? Du som verkligen haft ditt av allt elände förtjänar sååå mycket bättre. Måste ändå säga att när man ser dina foto så är du så jättefräsch och fin, kan inte tro att du är så sjuk som du är. Du är verkligen jättefin. Hoppas du trots allt får en fin jul med nära och kära. Stora, varma kramar från mig!

skriven
#2: Elisabet Roslund

Kram Kraaam Kraaaaaam

skriven
#3: Elise

Jag har mått psykiskt dåligt under många år och jag hade en önskan om att få dö (jag gjorde dock inga självmordsförsök). Anledningen till det var att jag blivit mobbad under flera år under skoltiden. Därtill kände jag mig ensam trots min familj, vänner och ett arbete att gå till. Viljan att leva är stark och jag har kämpat mig igenom de åren utan medicinering eller någon att prata med. Jag har varit hos kurator/psykolog utan resultat. 2009 träffade jag en man som jag nu har två barn med och jag har inte för en sekund önskat att dö sedan vår dotter föddes för snart 4 år sedan. I maj föddes vår son. Jag känner mig äntligen levande och jag njuter av varje sekund av att vara behövd. Jag känner mig aldrig ensam längre. Att känna sig ensam i själen är plågsamt och då spelar det ingen roll hur många människor som finns runtomkring om man är olycklig inombords. Jag är glad att jag fått ett liv värt att leva och jag är stolt att jag klarade de svåra åren i min barndom och ungdom. Jag är inte så gammal, jag fyllde 30 år i år, men alla har sitt och ingen går igenom livet problemfritt. Jag önskar dig allt gott och jag vet att du lever som du lär. Du inspirerar verkligen! Ta väl hand om dig. // Elise.

skriven
#4: Sandra

Anne,

Nu har jag följt dig flera år i tystnad och inser att jag nu måste passa på att berätta hur du inspirerat mig att stanna upp i vardagen och ta vara på de små stunderna. Att vara tacksam och lycklig för allt fint jag har. Du har gjort avtryck! Och så vill jag passa på att önska dig en god jul, fylld av kärlek, närhet och värme. Vi är många som tänker på dig.

Varma kramar från ett regnigt Umeå.

skriven
#5: Jeannette Röjnert

Kramar till dig
Det är väl det som alla glömmer Carpe Diem.
Jag hade gärna kommit och tagit en fika med dig men jag tror att vi bor lite långt ifrån varandra . Ta hand om dig jag följer dig. kramar

skriven
#6: Majvor

Det är så hemskt det du drabbats av, dumma cancer. Minns och tänker på det som varit, den roliga tiden då våra barn lekte ihop och vi alla hade kul. Det är bra och glada minnen det. Massor av kramar / Majvor

skriven
#7: Zittens

Att läsa en blogg som din får en att stanna upp och tänka till! Hade gärna tatt en fika med dig :) Tack för att du orkar dela med dig. Stor styrkekram från mig.

skriven
#8: Gilla

Du är ju trots allt elände stark i dej själv. Och jag önskar verkligen att du ska slippa att plågas.

Skönt att läsa om en människa, som orkar hålla humöret uppe och leva livet trots allt.

Styrkekramar/Gilla

skriven
#9: anette

Vill bara krama dig!! <3<3<3<3<3

skriven
#10: Gabriella Wallin

Hej Anne Murberg !
Jag var in på din blogg p.g.a. att jag hittade länken dit, på facebook. Jag läste det du skrev på din blogg under menyn OM.
Det du skev om att livet är som en berg- och dalbana och att man lever livet på sitt ALLDELES EGNA sätt. Jag tyckte det var så bra skrivet så jag la in det på min Facebooksida och skrev att det var Anne Murberg som skrivit det och att det var så bra skrivet så att jag ville visa den fina texten du skrev, för andra, mina nära och kära. Jag lever nämligen med jobbig smärta hela tiden och äter smärtmedicin för att kunna jobba. Jag är även hjärtsjuk och jag har hela tiden påstått att jag måste få leva livet på MITT SÄTT för att orka jobba och dessutom orka hålla på med mitt stora intresse - handarbete. Det blir mycke vila och mycke sömn för att orka med, och det är väl det som mina nära och kära har svårt att inse, att jag behöver mer vila än de som är friska och värkfria. Du har en inspirerande sida där du delar både glädje och sorg. Jag hoppas av hela mitt hjärta att du får må lite bättre och att du får övervinna din sjukdom. Kram <3

skriven
#11: Maria

Känner att jag slutar andas när jag läser dina ord!! De berör och är så sanna! Min bästis på äldre dar går sin "resa" nu och varje tillfälle att träffa henne är så viktiga för mig för henne också! Tur vi inte vet något om morgondagen. Förhoppningsvis är vi kloka nu att njuta av dagen och alla små ljusglimtar som dagen ger.....Tillsammans blir det livet-hur långt eller kort det än må bli! Hoppas du får bra smärtlindring och självklart att det kommer en och med sitt spö trollar bort allt elände ur din och andra drabbades kropp och själ

skriven
#12: Carina Sjögren

Har följt din blogg sen du började, och Madde innan dess. Du är helt fantastisk! Vilken inspiration!
Tänker så på dig och din familj och önskar er en härlig julhelg tillsammans!

skriven
#13: Henriette

Om jag någon gång hamnar i din situation så hoppas jag att jag kan leva livet som du... ända tills slutet... ända in i kaklet...
Jag ska inte säga att du är stark och ett föredöme osv för livet har lärt mig att man gör det man måste när man måste... Sedan kan man bara hoppas att man, som du, har livsglädjen och tacksamheten för livet med sig ända tills lågan slocknar men också förmågan att sörja och våga vara ledsen för det som du mister...
Vi känner inte varandra men jag ville ändå ge ett avtryck med mina tankar när du är så frikostigt delar med dig av dina...

skriven
#14: Kia,ängeln Simons mamma

Fina,fina Anne,blir så glad av er härliga humor....hi,hi(syftar just nu på Adam lussebullen).Jag fullkomligt älskaaaar människor med humor.Du är ett stort föredöme för glädje,humor och en enorm värme trots din situation.Dom största kramar får du från mej och ge även din fina underbara make en bamse kram från mej.Han är verkligen en klippa.
Ha det så gott du kan....kram,kram och kram Kia

skriven
#15: Caroline

Världen behöver fler som dig!
Sköt om dig!
Kram

skriven
#16: Hanna Karlsson

Ni verkar vara ett underbart gäng som har kul tillsammans. Kram!

skriven
#17: carina svensson

Underbara du. Tack för att du skriver så rakt och ärligt och bara kör på. Vi försöker ju att ta bort allt svårt i våra liv i det dagliga levandet. Vi visar upp allt mysigt och bulligt på facebook och det svåra skall bara suddas ut.Men det finns smärta där ute i många former och kunde vi bara som du prata och skrivs om det skulle nog smärtan bli lite mindre för många.
All heder till dig underbara qvinna.sänder en stor kram och tack så mycket för dig. Hälsningar Carina

skriven
#18: Daniela

Anne,
Jag har följt dig i tystnad under flera års tid. Du har alltid varit en inspirationskälla i din förmåga att finna glädjen i de tuffaste av stunder. Det du varit med om skall ingen behöva göra. Tack för att du är en sån förebild och för att du delar med dig av ditt liv. Varje dag finns du i mina tankar.

skriven

Kommentera inlägget här :