Att ta vara på tiden.....

Nu sitter jag här i Arla morgonstund och njuter av
den där  magiska tystnaden då man bara hör
köksklockan ticka och frysen susa lite tyst och
försiktigt. Ljuden liksom förstår att de ska ge ro
i sinnet och vagga kroppen in i en behagligt
skön meditation denna fjärde advent.
 
 Har tänt ett rött juleljus till Madeleine som ska få vara med
mig denna morgon. Sedan får den brinna vid hennes grav
över julen. Vaknar till med kaffe strösslad med kanel och
en lussebulle med mycket mandelmassa i.
 
Bläddrar i senaste numret av skönhetsmagasinet
som dotter jobbar för och denna gång är det en
djupintervju med Maria Montazami.
 
 
 
Tar även fram mina gamla julbaksrecept som jag bakat
sedan barnen var små. Nu är det Christine som får lära
sig hur man gör och ta med sig mina tallade och smet
fläckade gamla recept.
 
Julgodis och hobbypepparkakor blir det nog också
mest för doften och pysslets skull. Extra mysigt att
få baka med älskad dotter. Maken får göra roliga
pepparkakor.
 
Fjärde ljuset brinner och jag tittar även i den vackra boken
December som jag fick i rolig present i programmet
Nobel & Myrbäck i P4 Väst. För de som inte vet så har
jag varit gäst ett antal gånger nu under ett par års tid
med jämna mellanrum. Där har jag berättat hur man
kan leva med en dödlig sjukdom och ändå vara lycklig.
 
Hur man kan leva med sorg efter ett barn som dött och
ändå gå framåt och vidare i livet i glädje men kantat i
ett sorgband.
 
 
Lite roligt och det var några till som fick ta emot priser i
olika kategorier med humor i blicken. Detta var på Nobeldagen
och Susannes efternamn passar ju bra en sådan ärofylld dag.
 
Ja, vi ska ta vara på varandra inte bara kring jul utan
resten av året också. Tiden är bara till låns, den växer
inte på träd. Grenar växer, frodas av blad, blommor
och frukt. Men när frukten faller, multnar och blir ny
jord och näring ja, då är cirkeln sluten och vi med den.
 
Julen för mig är lugn och ro, god mat, inte allt,
utan det jag alltid ätit. Mors o fars finska lådor,
framför allt morotslådan tillhör favoriterna.
 
 
Morotslåda med russin o ris, lantlåda och potatislåda.
 
I år blir det inte heller någon gris i vår spis, utan
en vildsvinsskinka som är färdigrimmad åt oss att
hämta idag på en gård i närheten.
 
Vi har även köpt närodlat lammkött av en väninnas
syster att göra köttbullar av, så lite nytänk får man ha.
 
Vad får inte fattas på ditt julbord? Skriv och berätta
för jag älskar era kommentarer, man får en tvåvägs
kommunikation och jag triggas att skriva mer.
Så funkar vi ju...morötter och belöning...hihi...
 
Igår hade vi en supermysig dag. Jag och dotter
julshoppade och maken inväntade oss på 
Olearys för mat och en öl.
 
Det var så skönt att komma ut för de rullade mig
i rullstolen hemifrån och senare vid sex gick vi
till julens bästa konsert i kyrkan med Kammarkören.
De är roliga, underfundiga och stämningsfulla.
Flera annorlunda arrangemang som körledaren
är fantastisk på att få fram. Julstämningen 
satt som en smäck! 
 
Hos oss delar vi upp julen på flera dar för
att hinna träffa barn, barnbarn och familj.
Alla är utspridda i olika länder och firanden,
så vi fångar varandra i omgångar.
Det funkar bra det med.
 
Jag får ynnesten att få vara med dotter min en
hel vecka och det är bästa julklappen!
 
Sressa inte ihjäl er. Jag vet hur det är för jag
ville alltid göra den perfekta julen med hela
bak och matkittet, julstäd, manglade dukar
och dofta gott, fina paket och ja ni vet.
 
Vaken sent varje år natten till julafton helt slut.
På julafton grät jag av trötthet men samtidigt
av nöjdhet att jag hann. Hann på mitt sätt,
för vi kvinnor vet ju oftast bäst själva.
 
Mannen köper gran, och julklappar den 23e
och sedan är det jul. Hmmmm, nu raljerar jag...
 
Jag behöver inte gråta i år. Jag har koll och
det jag inte hinner struntar jag i. Make och
dotter, mor och far är till stor hjälp och  jag
tänker pyssla med det jag gillar mest.
Att göra mysigt.
 
Och de manglade vackra spetslakanen är
färdiga att rulla ut, tack vare kära mor som
manglar och stryker alla mina fina monogram
handdukar och lakan. Det är juligt om något.
 
 
Så släng aldrig era vackra spetslakan. Använd som duk eller
sy om till sängkappa, gardiner, draperi i tvättstuga  mm.
Örngott med spets och knyte går utmärkt att använda som
stolsöverdrag, bara att knyta runt ryggstöd och klart.
Har även använt dom som tabletter på bordet med
knytena hängande nedåt. Banden är fina att kråsa då.
 
Nu till jul kan man ha rödvita linnehanddukar som
tabletter eller servetter. Jättefint!
 
Finns billigt på loppisar och bokstäverna
spelar ingen roll om de inte är dina initialer,
huvudsaken är att det är vackert.
 
Så där fick ni en släng av Återbruka meratips också.
 
Nä, nu är det dags att sätta fart på dagen. 
Vaknade vid sex men nu är himlen 
otroligt vacker i rosalavendel färg då,
solen lyser svagt genom de tunna molnskikten.
 
Dagen bådar gott och jag mår bra. Känner mig
pigg i huvudet för ovanlighetens skull. 
Så jag tar vara på även denna dag.
 
Kärlek till er!

Kommentarer :

#1: Kajsa H

Fint med handdukarna på bordet! Mamma fick dille på att brodera initialer och köpte linnetyg på loppis, så jag fick högar av handdukar med KH på. Hon letade även fram gammal spet som hon gjort i slöjden när hon var liten och sydde nya lakan till oss när vi gifte oss.

Helt otroligt att sådant fint hantverk kan slumpas iväg på loppisar, men jag tror att folk snart får upp ögonen för vilken tid som ligger bakom sådant handarbete.

Ha nu en fin jul med familjen! Jag har tagit dig på orden och stressat ner. Det får bli som det blir, och det blir säkerligen bra ändå. :-)

Stor kram från Kajsa

skriven
#2: Anna

Åh Anne, kanske jag ska försöka mig på en finsk låda till Jul i år. Då jag är uppväxt med dem även jag ( mor från Vasatrakten o far från H-fors) men tyvärr lever ej mina föräldrar och lådorna har fallit i glömska...Men nu fick jag inspiration o vet att mina änglaföräldrar skulle glädjas innerligt ;-) Var i Hötorgshallen igår o köpte lammfärs till köttbullarna o passade på att ta en finsk julstjärna (bakverk) med min son, sådan nostalgi från uppväxten.. Annars ska vi bara ha en lugn o fridfull, umgås med nära o kära. Äta gott, dricka gott, spela sällskapsspel, ta fina promenader tillsammans o se film. Vara tillsammans <3 Kramar i massor till dig Anne o God Jul

skriven
#3: Anne

Hej Kajsa,
Vad roligt att du ser värdet i gammalt kvinnohantverk. Köpte upp spetslakan o handdukar med monogram i flera års tid innan det började bli poppis. Har nog 50 lakan plus örngott jag verkligen använder. Sängen bli så vackert bäddad med manglade och många kuddar. Jag är ju helt innördad på sånt. Lärde mig tom knyppla spets i 7an, vävde dukar i slöjdsalen på rasterna när andra stod i rökrutan. Och så plockade jag blommor och pressade på sommaren. Sydde barnkläder till småsyskonen, stickade och virkade.
Jag var verkligen supernördig.
Jag tror att ränderna aldrig går ur och det är jag glad för. Puss o kram till dig Kajsa!
Vem vet, vi kanske ses på Roxette i Gbg i sommar. Vet ju att även du gillar att gå på olika musikevenemang. Godjul kram!

skriven
#4: Tove Björkström-Hillberg

Det är alltid lika rofyllt att läsa din blogg, dina ord går ända in i själen på mig. Önskar dig en bra jul härifrån Finland, likadana lådor står förresten på mitt julbord också, kålrot- och potatislådan är mina favoriter :-)

skriven
#5: Anneli

Tack för dina kloka ord! Härligt att läsa som vanligt.
Min mamma bakade alltid bröd med russin i till jul. De måste bara finnas på mitt julbord. Mamma är borta sedan snart 13 år men min älskade syster bakar minst lika goda limpor som mamma:-)
God Jul Anne 🎄

skriven
#6: Gilla

Så annorlunda julen blir för er. Jag blir glad att du kan hålla humöret uppe. Men jag gillar egentligen inte julen längre. Mina barn, barnbarn och barnbarns barn bor inte i närheten, så det är inte så kul att pynta för oss två. Lite har jag plockat fram, men eftersom det inte kommer några små barn till oss, så har det inte blivit så mycket.

Baka kan jag inte, så det är inte lönt att försöka med det ens en gång.

Nu ska jag inte gnälla, för du om någon borde har lov till det. Men du kan ju hålla humöret uppe åtminstone utåt vad jag förstår. Jag hoppas att ni får en riktigt God Jul och ett Gott Nytt År.

Kram/Gilla

skriven
#7: Kia,ängeln Simons mamma

Anne,blir så glad när du skriver att du mår bra.Vi har tagit bort en del av traditioner sedan Simon och min pappa gick bort.Julafton blir det en jullunch hos min mamma.Simons bröder med flickvänner kommer på Annandagen.Då börjar vi med Pärlhönspate och Rådjurspate till förrätt.Gårdskyckling med tryffel till varm rätt.Ungdomarna är så glada att "slippa"
den typiska julmaten på Annandagen.Linus med flickvän är nu i Finland hos flickväns mormor och äter vem vet,finska jullådor.Vi åker till Göteborg snart för att överlämna julklappar till de familjer som tyvärr finns på Barncancercentrum över julen.Det är medel ur "Simonfonden" som står för dessa gåvor.Ha det nu så underbart i jul hela din älskade familj.Kram Kia

skriven
#8: eva i trollhättan

Go morgon känner också av ditt lugn när du har egentid på morgonen Nu har jag bestmt att mitt nyårslöfte blir att börja sticka Du gör så fina saker så nu börjat jag Julmat blir det när min dotter Åsa schött o hennes man Uffe bjuder på skinka o julmust korv o vörtbröd olika sillar o godis så klart
Vid nyår skall jag äta mindre socker o sluta med mjöl o mjölk Min dotter hade läst om att fibromyalgi blir bättre om man inte äter vete o mjölk produkt er Det är värt ett försök För värken tar ofta över min dag o gör att min ork tryter Jag skallju bli mormor igen för tredje gången i mars, härligt då gäller det att vara pigg, hm
Tittar på Ernsr på tv när han gjorde fint med mossa o klädde in ute möblerna , så nu skall jag ta en tur till min kolonistuga och pynta lite , livslust Ha en skönt 4 advent krammmm

skriven
#9: Hanna Karlsson

Vilka fina tips! På julbordet vill jag ha skinka, rödbetssallad, köttbullar. Det är måstesakerna. Men så gillar jag Janssons också och mammas silll.

skriven
#10: Lan

Älskar också monogram, broderier mm..från det gamla hantverkets tid. Dels för att det ju är otroligt vackert, men också för att det har en historia, ngn har suttit & sytt, stygn för stygn i en svunnen tid..Blev sugen på att brodera monogram själv & drog mig till minnes att du lagt ut tips om en sida med fina monogram, hittade sidan & nu skall här broderas! Julbord hos oss är "russinen ur kakan", inget överdåd av mat, bara sånt alla (nästan) gillar, mkt skaldjur och inga aladåber eller syltor;) 4:e adventskram till dig!

skriven
#11: [email protected]

Tack för att du skriver! Så fina jultips. Önskar dig och din familj en härligt God Jul och Gott Nytt År!
Styrkekram från
Gunilla M

Svar: Får inte bort din mail men har lyckats blockera din ipadress och det är ju inte meningen. Nu kanske du inte kan kommentera alls. Blogg.se kanske kan lösa det så du inte är blockad. God Jul!
Pysseltokig optimist

skriven
#12: gunilla

Oj då, det var inte meningen att E-adressen skulle komma med.

skriven
#13: Annika

Anne!
Tungt och ändå skönt att läsa din blogg.....
Förstår känslan med din dotter, min dotter kom hem i onsdags från Tyskland ( där hon bor sen i somras) vi har bakat och gjort godis vi med... imorgon kommer även son och svärson såååå härligt!! Ha de så gott över julen med dina & kära.
Varma kramar Annika

skriven
#14: Jessica

Ta hand om dig och njut av varje dag <3 och, vem vet, du kanske får fler än du tror... :P

skriven
#15: Henriette

För mig är det skinkan som är a o o. Inte så originellt men detsto godare med skinkmackor på julknäcke och senap. I år har jag också lagt in sill. Var ett par år sedan. För mig ska det vara inlagd sill till jul och inga moderna varianter med majonäs och sånt :-). Ett par nyheter blir det också. En grönkålsgratäng och så lilla julafton men thaimat tillsammans med min son och hans thailändska fästmö. Ska bli jättemysigt.

skriven
#16: Charlotta

Hej

Har följt dej i över ett år men aldrig kommenterat förut. Vill bara skriva att jag tycker att din blogg är fantastisk och du med! Det du gör här är betydelsefullt och viktigt och inspirerar till att leva ett rikare liv. Jag önskar dej det bästa denna jul. En stor julkram till dej!

skriven
#17: Yvonne

Hej!
Vill önska dig en riktigt god jul och jag hoppas att du orkar med allt du vill. Du har verkligen sinne för att göra det vackert och fint omkring dig. Bra att få så fina tips för en som inte har samma talang. Njut av att ha din dotter hemma och tanka mycket kärlek!
Kramar, Yvonne

skriven
#18: Ella

Så skönt att läsa dina rader som sjuder av harmoni. Att du har finaste dottern nära gör ju allt. Du har verkligen fått så julfint omkring dig. Vi firar på juldagen med alla barn och svärföräldrar och systkon och DÅ är det jul. Måste på julen är mina hembakade chokladbiskvier och det är den enda kaka jag bakar inför julen. Kul att det är ett måste även för barnen.Sen gör jag och svärmor alltid havrekex innan jul - men det är ju mest bara mysig tradition att vi är tillsammans själva några timmar. :) OCH som du säger så är ju mötet viktigast - så tacksam att mina svärföräldrar bor 200 meter bort och är pigga. Ser att ni ska få äta vildvinsskinka, hört att det är jättegott! Fortsätt njut av julkänslan och hoppas din skalle får fortsätta kännas pigg. STOR kram från NOrrland där vi äntligen fått snö./Ella

skriven

Kommentera inlägget här :