Senaste nytt från Sahlgrenska

Idag var vi på möte med Maddes supergoa läkare Katarina Engström på JK.
Hon har ett hjärta må jag säga, empatisk och har förmågan att känna in
en patients situation..fler som henne behövs i vården!
Bara en sån sak att hon kramar om Madde efter varje besök...vilken läkare gör det?

Hon har hur många patienter som helst men tar sig tid och svarar på allt
utan stress...man känner sig lugn hur jobbiga än beskeden är.

Hon är även ovanlig på så sätt att hon direkt erkänner om det är något hon
inte känner till och hon tar till sig idéer. Vi som har tid kan forska och bolla med henne.

(Maddes far jobbar på röntgen så det är en god tillgång i detta läge!
Han tar hand om allt det medicinska och forskar kring alla möjligheter
och jag tar hand om vardagen så Madde mår bra.)

Fler sådana läkare som hon behövs, som är prestigelösa och lyssnar på idéer som vi har!
Nåväl...vad kom vi fram till?

Jo, hon sa tydligt att tumörena inte går att bota men det finns ett cellgift
som kan ha god effekt trots alt. Den kan hålla tumörerna i schack  och kan
även minska tumörerna kring kärlen i levern som är den kritiska punkten just nu.
(Vi tror starkt på att forskningen går framåt och att  det finns nya kurer som kan bota!)

Vi tror som vanligt på det goda som det medför!
Detta cellgit är i kapselform som Madde ska ta 5 dgr i sträck med 20 dagaras mellanrum.
Cytostatikan heter Vepesid och används i USA just för Madde diagnos
"Desmoplastic Small rund Cell Tumor".

Katarina var i Milano häromveckan på konferens och där tog de upp bla just
denna mycket sällsynta diagnos. Hon läste på om allt som hör sjukdomen till
och kom fram till att detta medel kunde vara bra för min lilla älskade dotter!

När mötet var över och Madde var trött så orkade hon ändå följa med mig upp
 till avd. 92 för att hälsa på min kollega Carina Ahlin som också har cancer.
Hon tömdes på vätska i hjärtsäcken och hade precis vaknat när vi kom upp.

Jag blev så glad och rörd av att äntligen få träffa henne igen!
Hon är åxå en superhjälte som har en sån positiv livsglädje.

Där låg hon med slangar och pumpar till höger och vänster och orkade
ändå prata med oss....så fort hon kommit hem och är lite piggare ska
vi ha den där picknicken som vi pratar om hela tiden.
Är så glad att Madde och Carina också fick träffas då de båda är i samma situation.

Hoppas din midsommar blir toppen Carina, för jag vet att du kommer hem imorgon.
Din prins tar hand om dig det vet jag...och Maddes prins tar hand om henne
då hon ska fira hos Davids familj.
Hämtade lilla Naidad idag åxå så Madde får en dygnet-runt-vän att gosa med
som följer henne vart hon än går.

Vi hade mysmiddag ikväll och lilla Naiaid hade festmåltid tillsammans med mig&Madde.
Skar lite välmarinerat kött som legat i ugn länge till hunden och slurp så var det slut.
Visste inte att en liten Chiuahua kan äta så fort!

Gå gärna in på Maddes sida om ni vill och se ...hunden är mer medicin än något annat!
http://www.jagefrisk.blogg.se/

Allt  känns bara bra och vi är positiva, inget annat räknas.

Har ni hört talas om "the law of Attraction" ?
Det man tänker blir man.
Om jag tänker tillräckligt mycket på att jag är frisk, jag mår bra,
jag duger som jag är, jag är fantastisk, jag ser och upplever
allt det vackra runtomkring mig...så blir det så!

Dagens tips;
Försök en hel dag att fokusera på saker som är bra vad du än gör.
Starta dagen med att stiga upp och bestäm dig för att du är pigg.
Allt du gör denna dag är positivt...fokusera på allt du gör från tandborstning
till att lägga tvätt i maskinen el. vänta i en kö på ICA. FOKUSERA på just det du gör just nu!

...Och tänk....allt jag gör är meditativt även om det i vanliga fall känns tråkigt.
Jag lovar att om man bara bestämmer sig för vad som helst så finns
det alltid tid för varenda sak man gör...släpp tankarna på allt annat som ska göras,
för det komer ändå utan att du behöver älta om det när du gör andra saker.

Fokusera på här och nu och du kommer att bli mycket mer harmonisk
och mer effektiv i alt du gör...
....men övning ger färdighet....och innebär planering för att det ska funka.

Planera inte in för mycket för det slutar ändå med att du får ångest över vad du inte hann med.
Ta tre saker som ska göras som är viktiga på jobbet/hemma  tex..gör dom först och sedan
kan du göra altl det du trodde att du inte skulle hinna...fiffigt va!

Skriv upp varje kväll inna läggdags vad du vill göra imorgon...bara 3 saker!

Återkom gärna med era resultat.....

Oj, vad jag skriver....nu ska jag sluta....ingen orkar läsa till slut...pust...

Varför visar jag elefanter....Jo för de betyder TUR och lycka i livet!


elefanter

Kommentarer :

#1: vindensmelodi

Sååå Himla bra skrivet :-)

Jag tänker se filmen i helgen,,,och ska beställa boken. Verkar vara jättebra!

Jag tror stenhårt på det där,,, Tankens kraft och trons kraft KAN förflytta berg!!



Fokusera var det :-)



skriven
#2: vindensmelodi

Glad midsommar på dig.



Kramar :-)

skriven

Kommentera inlägget här :