Min ängels sista sångfest...

Det blev så oerhört vackert och det går inte att beskriva i ord....

En del av alla vackra blommor.

Vi valde att göra högtiden i två delar.
En begravningsgudstjänst för familj och nära vänner och direkt efter
fick Madde den musikfest hon hade velat ha då alla var välkomna.
Kyrkan var full och jag är så tacksam för att ni alla som var där både
kroppsligen och alla ni som tände ljus  tänkte på oss i fredags.

Jag känner ett lugn nu efteråt just för att det blev så vackert och fantastiskt.
Många vackra blomsterkransar runt kistan och många ljus omringade min ängel.

Begravningsgudstjänsten var vår egen privata då Anna Johansson sjöng
"Det vackraste jag vet" och "Tears in heaven" med sin oerhört vackra stämma

Kantorn Torgny öppnade med  "Gymnopedie" /E. Satie på piano.
Psalm: 304, 210 och 172 hade sitt berättigande.

Utgångsmusiken "Som en bro över mörka vatten" /Torgny  på piano

Så vackert och samtidigt så smärtfyllt.

Minnesgudstjänsten för vänner och bekanta
fick detta vackra innehåll som jag bär med mig för all framtid.










Till minnet av Madeleine

Minnesgudstjänst
Götalundens kyrka 17 oktober 2008

This is not a blues for you
Text och musik av Lisa Jonsson

Minnesord av  Yvonne Johnsson, präst

Nattserenad / C-A. Axelsson
spelad av Larisa Ljungkrona på dragspel

Vackert Bildspel framfört av Sofia
till musik "The Rose" / A. McBroom
På pianot Torgny Skantz

Privata tal

Har en dröm / I. "Pling" Forsman
Sång och piano Hans--Olof Svensson

How do I live without you / L. Rimes
Sång och piano Elisabeth Hagberg

Little wing / J. Hendrix
gitarr och bas Arvid och Magnus, sång Caroline F.

Psalm 248 Tryggare kan ingen vara.

Kärleken Är / I. "Pling" Forsman
framförd av Jill Johnson med pianist Göran Å.

Bön och välsignelsen

Farväl till Madeleine under stilla musik

Så oerhört vackert och samtidigt sorgligt att ta farväl av
min dotter som fick lämna jordelivet allför tidigt.

Minnesboken fylldes med fina hälsningar till Madde.

Tomheten har gjort sig påmind en månad nu och det får
jag och alla som varit Madde nära börja bearbeta.

Jag vill tacka så oerhört många människor som stöttat
oss i det svåra både kända och okända.

Tack till all vacker sång och musik!

Familjen, släkten, mina vänner, Maddes vänner, musikkompisar, lärare
från musiklinjen, och Stavreskolan, grannar, Davids släkt och vänner, arbetskamrater,
många som kände Madde på olika sätt, men även alla okända
på bloggen som burit fram oss längs vägen.

Tack till prästen Yvonne som varit "Maddes präst "sedan barnsben.
Ett varmt tack även till Peter Blixt som hjälpte oss att ordna begravningen.

Ett särskilt tack till Niklas Ä. i bloggvälden  som skickade vackra blommor trots
att du inte kände Madde. Det var fint gjort trots att du är sjuk och inte har det
så lätt själv.

Tack till alla för mig "okända" som är medmänniskor och engagerade sig,
Tack Helen Ekelund som ordnade med tips på mediciner och
ett av många vackra framträdande i kyrkan.

Tack Jen för din kreativa ådra, David blev så glad för sin "ängelberlock" och
jag fick din vackra tavla. Du skickade även vidare ett ängelhalsband till
en som uppskattar det.

Tack Martin och Nina för att ni förgyllde Maddes svåra tid med lilla Naiad.

Tack Jill för att du kom och sjöng för Madde.

Tack Peter PC Carlsson för att du startade insamlingen på barncancerfonden som
hittills har samlat in 86.745 Kr till "den jävla idioten"

Tack till varenda en som lämnat bidrag till barncanderfonden.

Människan är i grunden god och  vacker, det handlar bara om att välja se det,
så blir det så!

Ikväll var jag och Anita vid graven och lade dit en lykta som ska lysa dygnet runt
Det var så fint att gå dit i mörker och alla vackra blommor var lika
fina som i fredags. Nu lyser ljuset över Madde och det ska alltid vara tänt.

Imorgon ska jag jobba igen för första gången på väldigt länge,
och det ska bli både spännande och roligt.

Att testa vardagens vingar igen på det alldeles vanliga sättet som
så många förfasas över varje söndag.
Jag ser fram emot det!
Jag sörjer inombords men jag vet ändå hur man LEVER!

Tränade idag på gymmet med Anita och varje gång det tog emot
tänkte jag på Maddes kämparglöd....jag är starkare än jag tror!

Nattinatti och tack för att ni alla finns!

En av alla vackra texter bland blommorna....
Älskade Madeleine, du finns för alltid i våra hjärtan.
Vi saknar Dig ofattbart, så orättvist det är....

"Det bor en ängel i mitt rum,
 hon har sitt bo ovanför mitt huvud,
hon gör mig lugn...../Eva Dahlgren

Vila i frid vackra, söta lilla Du....
/moster K med familj!










 

Kommentarer :

#1: Niklas Ängelid

Tack för att du uppmärksammade mig i din Blogg, har som sagt inte så mycket pengar men att skicka blommor tyckte jag var det minsta jag kunde göra, nu när jag inte kunde närvara. Hoppas de blev riktigt fina blommor

skriven
#2: Lotta

Så vackert skrivet. Och så sorgligt att en så vacker tjej inte fick finnas längre. Du verkar så stark, du inspirerar nog många människor som går igenom liknande saker.

Ta hand om dig. Tårarna rinner när man läser allt fint om din dotter.



Många varma kramar http://Lottans.blogg.se

skriven
#3: Malin

Mina tårar rinner ner för kinderna, Madde var och är så otroligt vacker inifrån och ut. Hennes styrka har gett mig hopp om livet. Orkade hon hålla hoppet uppe så ska jag också göra det. Jag ska i alla fall försöka. tänker på er!

skriven
#4: Elisabet Roslund

Jag vet att ni klarar av att hitta en vardag igen...en vardag med Madde med er på ett annat sätt. Det är massor av styrka och kraft som behövs för att hitta rätt väg men jag vet att Madde är med er och leder er rätt.

Tänker ofta, ofta på er.

Kram/Elisabet

skriven
#5: Peter PC Carlsson

Så bra att det blev en så fin minneshögtid som du eftersträvat. Under hela eftermiddagen i fredags satt jag och tänkte på begravningen, jag tänkte på hur det går till innan, hur folk samlas, små pratar, hur var och en kämpar med sina tårar och hur man sedan med en klump i halsen sätter sig i kyrkbänken.



Allt såg jag framför mig (har jobbat som kyrkvaktmästare). Kistan med blommor, Ljus som är tända.



Mina tankar kunde inte hålla sig på jobbet, de vandrade runt i kyrkan och följde Madde och er under eftermiddagen.



Hoppas att din första arbetsdag blir bra, så bra den kan bli. Det behövs en vardag, en vardag då saker kan finna sin nya form att vara, trotts förlust.



Kramar i massor



/PC

skriven
#6: Siw

Vad skönt att du kan känna ett lugn, det är ofta så efter begravningar. Jag begravde min mamma för 1 1/2 v sedan.

Kram

skriven
#7: vindensmelodi

Vad vackert - åh vad skönt att du känner lugn nu,,, jag hade hela huset fullt med ljus och sände Madde och er mina tankar.



Kraaaaam

skriven
#8: Amanda

läser din blogg och känner hur tårarna rinner ner för kinderna, ser framför mig hur vackert ert sista avsked med madde blev. även jag liksom många andra tände ljus för er och madde i fredags, hon kommer aldrig att lämna er. hon finns vid er sida nu och för alltid. många styrkekramar

skriven
#9: Therese

Herregud vad otroligt stark du är!!

jag har läst din text och tårarna bara rinner.



Jag önskar dej allt gott i livet, och jag vet att madde kommer och vara med dej vart du än går..

som en vakande ängel!



tänker på dej!

kram

skriven
#10: amanda

En fin låt, Stand up to cancer - Just stand up

Lyssnade mycket på den när jag läste maddes blogg.

skriven
#11: Cilla

Ha ett underbart resten av ditt liv, det är du värd!!

En fantastisk mamma.



Kram från mig.

skriven
#12: Martina

Jag känner med dig i hjärtat. Jag vet hur d känns att förlora ngn. Jag vet inte och vill inte heller själv känna hur d känns att förlora sitt barn. Man tänker på den glädje som ett barn för med sig, den kärlek man känner som e så gränslös..Sorgen måste bara bli oändlig.

Jag har själv barn, en underbar son på 3 år och tårarna bara rinner ner för mina kinder och jag började till och med stortjuta när jag läste din blogg.



Hoppas första dagen på jobbet varit bra och kämpa på som den starka människa du verkar vara. Ni finns med mig i mina tankar. Jag skänker pengar till cancerfonden ofta och det med cancer ligger mig nära då min mamma har haft d. Man ska ta vara på livets ljuspunkter och som Madde skrev på sin blogg: Bra träd växer inte bara under enkla förhållanden; ju starkare vind, desto starkare träd.



Hoppas för dig att din vardag kommer bli enklare..det komner den, tro mig, även om d känns som att man springer i ett ekorrhjul och aldrig kommer ut. Så finns det hopp.



Många varma kramar

skriven
#13: Tessan

Åh, jag tänkte på Madde hela den fredagen!

Tände flera ljus för den delen med! Såklart att minnesgudstjänsten blev lyckad! Kunde inte tänka mig något annat! Måste ha varit väldigt maffigt ändå, full kryka med en massa sånger! Kämpa på i vardagslivet! Klart du är stark!!

Kram Tessan

skriven
#14: Helen

Så vackert... så innerligt...din styrka är enorm...

ta hand om dig Anne...var rädd om dig...gör det som du mår bra av och det du har lust till tills ni ses igen...kramar om dig...

din styrka är enorm...



skriven
#15: Storebror T

Love Y lillsyrran - hoppas att det blev några Madde-anda-steg framåt idag på första arbetsdagen på ett tag!

skriven
#16: Storebror T

... och tack för ett underbart fint ordnat avsked för Madde. Kram! // Storebror-T

skriven
#17: hanna

hej! vet inte riktigt varför jag skriver men jag kände att jag måste. jag ägnar er så många tankar var dag och har blivit så berörd av historian, tiden som gått. jag ska leva i nuet och jag ska leva i riktigt maddeanda. jag ville nog mest skänka några varma ord! som jag kan läsa mig till så var begravningen fin. tänk på att allting blir bara bättre med tiden! varma kramar från Hanna

skriven
#18: Maria

Vad skönt att minnesstunden blev en vacker stund. Mina tankar är hos er.

Din första arbetsdag kommer att bli tuff men samtidigt är det så att du är stark så det kommer du att fixa. Men visst det är jobbigt när arbetskamrater möter en med tystnad eller standardfrasen "jag beklagar sorgen". Samtidigt är jobbet en skön rutin där saker rullar på som vanligt och man för några sekunder i taget kan gömma sig.

skriven
#19: Aneth

Jag önskar dig all styrka nu när vardagen så sakteliga gör sig påmind. Men Madde är med er alla det är jag helt säker på. Du är en underbar mamma, men vad annat kan man vara med en så underbar dotter. Kramar!

skriven
#20: Vida

Det glädjer mig att det blev ett vackert avsked. Ni fanns i mina tankar!



Liv (som bara följt er via bloggen)

skriven
#21: Ami

Mina tankar var hos er i fredags och ljusen brann.



Skänker dig all min styrka, Sköt om dig !

Kram

skriven
#22: Lena Hultén Wilson

Så fint att se dina fina ord om Maddes beg.o minneshögtid. Jag vet inte vad jag ska skriva.Vill bara du ska veta att du o de dina är i mina tankar. Varje dag tänker jag på Madde. Varje dag tänker jag på dig. Ville bara önska dig o de dina allt gott. Var stark Anne.Kram Lena

skriven
#23: Millan, Sågaregatan

Anne,



Minnesgudstjänsten var precis så vacker och ljus som du beskriver den. Den berörde längst in i hjärteroten. Den andades positiv Madde-anda.

Det kommer jag att bära med mig länge, länge.



Tack för att vi fick dela din sorg samt visa vår sympati och empati i fredags.



Jag hoppas att din dag idag har varit en bra sådan?



Stor kram!







skriven
#24: Lena Hultén Wilson

Hej igen Anne.Läste nyss din kommentar hos mig.Ja jag åker hem dn 24.Jag träffar dig gärna. Jag är ursprungligen från THN:o när jag har läst din blogg så är jag ganska säker på att du bor i samma område som min syster. Såg d när du skrev att du hade gått till Gärdhem.Ja livet är inte alltid lätt Anne..Men man får leva här o nu. Så om du orkar så tar jag mig till stan o träffar dig. David gick i samma klass som min son för övrigt..Så jag vet vilka hans föräldrar o även vem han är.Vi "känner" inte varandra.Men hälsar när vi ses. Kram Lena

skriven
#25: Elisabet Roslund

Jag vet att var dag är en ny dag som måste hanteras på ett speciellt sätt numera...................

All kraft till dig Ann!

Kram/Elisabet

skriven
#26: Anna 19

jag kom helt av en slump in på din dotters blogg, och tryckte mig vidare till din. Och jag finner inga ord för det jag vill säga, om jag ens egentligen vill säga något. Jag sitter här och tårarna bara rinner. Din blogg är den finaste jag någonsin sett. Alla bilder! Och att både du, Madde och David är så positiva i allt ni skriver, aldrig några besvikna miner utan ser ljuset, det sprider så mycket styrka till oss andra! Madde måste vara en ängel, en ängel som kom ner till jorden för att sprida sitt ljus till er familj och lära er se det goda. Genom er lär nu vi andra se det samma goda som Madde lärde er. Tack! Jag tänder ett ljus i mitt fönster ikväll.

skriven
#27: Katharina Lillieroth

Kära Anne!

Tänker ofta på dig och din familj. Att förlora sitt barn är något som inte går att beskriva med ord.

Jag fick reda på av Mikael ( Christoffers pappa) att eran Madde var svårt sjuk i cancer.Hon har kämpat länge och hoppets att allt ska bli bra finns där hela tiden. Man önskar man kunde vrida tiden tillbaka och tro att allt är en hemsk dröm. Så kände jag så många gånger när jag satt hos Christoffer .Varför är livet så grymt?? Mina tankar var när jag hörde att Madde hade somnat in var att Christoffer får sällskap av en trollhättetjej i himlen.Man inser att man inte är ensam om att förlora sitt barn även om det känns så.

För oss har det snart gått ett år, men känlan är som det var igår. Sorgen är lika tung men livet måste gå vidare, även om jag känner ibland att jag vill lägga mig ner på marken och bara skrika.

Ni har en svår tid framför er , man tar en dag i taget. Våra barn behöver inte lida mer , det är en klen tröst för stunden. Jag tror att Christoffer o Madde är rädda om varandra där de är. Jag önskar dig all styrka för att gå vidare i livet.

Var rädd om Dig!



En stor kram till DIg o familjen

från Katharina Lillieroth ( Christoffers mamma)

skriven
#28: Iris

Hej Anne,

Jag säger det igen..Du är en helt fantastisk mor och minnesgudtjänsten verkar ha blivit precis så vacker och fin som du planerat den.I fredags tände vi ett ljus för Madde och våra tankar var hos er hela dagen. Nu är du tillbaka i vardagen och på arbetet igen. Jag vill önska dig all kraft och styrka i framtiden och du skall veta att mina tankar är ofta hos dig och familjen. Sköt om dig!

skriven
#29: Jenny Moas mamma

Vad skönt att begravningen blev så fin och att det var så Madde ville ha den.

Vilka fina melodier ni hade, helt underbart.



Många strykekramar till er

Jenny

skriven
#30: Caroline

Skönt att ni fick ett vackert "avslut". Du är så stark som håller huvudet högt trots att det gör ont.. Du är en inspiration till mej och jag tror Madde hade varit mycket stolt över att ha en sån stark mor. Kärlek till er!

skriven
#31: Majvor F

Tack för att vi fick vara med vid i kyrkan, så sorgligt, men så vacker minnesstund det blev. Massor av kramar till dej Anne, från Majvor.

skriven
#32: vindensmelodi

Tänker på er,,,, Kraaaaaam

skriven
#33: Camilla

Sänder många kramar till dig....beklagar verkligen det som hänt Madde.

skriven
#34: Babsan

Snälla Anne! Är det inte dags att sluta upp med ditt självcentrerade skrivande! Det är så tragiskt det som hänt- men du solkar ju ner Maddes minne!! Låt henne vila i frid.

skriven
#35: Anne

Hej Babsan,

Först tänkte jag radera ditt inlägg, men tänkte att vi har ju yttrandefrihet så varsågod.

Jag tål lite kritik.



Du är fri att låta bli min sida i fortsättningen om du tycker den är självcentrerad.

Bojkotta den eller vad du vill!



Alla bloggar är mer eller mindre

självcentrerade om du surfar runt lite...

Jag skriver inte för din skull utan för min egen.

På min egen sida kan jag skriva

precis vad jag vill!

Tänkt vad bra...ingen sencur :)

Alla har vi vårt eget sätt att hantera sorg, förlust, lycka, depression, kärlek,

ilska eller hat.

Dett är mitt sätt att just få vara självcentrerad.

Endast JAG bestämmer vad jag vill få ur mig och det tänker jag fortsätta med vare sig du vill eller inte.

Madeleine är mitt barn och sorgen har många ansikten.

Jag hoppas innerligen inte att du själv har förlorat ett barn, för det önskar jag ingen!

Ett tips...lämna min sida och läs någon annans!

skriven
#36: Helena

Bra av dig Anne att du står på dig!! Visst, folk får tycka vad de vill, men att säga så är som att säga åt er att sluta sörja! Madde kommer alltid att leva med dig i allt du gör, kom ihåg det... En präst sa en gång till en närstående att sörja är som att ha ett blödande sår. Det kommer att blöda en lång tid, läka lite, gå upp igen, men det kommer aldrig att läka helt, såret kommer alltid att vara kvar fast inte göra lika ont hela tiden.

Du verkar ha en underbar familj och underbara vänner runt dig som vårdar Maddes minne på ett väldigt fint sätt!



skriven
#37: Camilla

vackra bilder...man börjar gråta...så otroligt vackert.

skriven
#38: Maria

Sänder många tankar till er... tårarna bara trillar.. så otroligt vackert..

Ta hand om er...

skriven
#39: Helena

Förlorade min älskade pappa för 3 v sen i cancer från diagnos tills han somnade in tog bara några få månader..man förstår fortfarande ingenting..hur snabbt det kan gå...Ni har en väldigt vacker dotter..Tänker på er...Kram Helena



Min mamma är så stark,

det säger faktiskt alla.

Men i ensamhet om natten har

jag sett hennes tårar falla.



Under sömnlösa nätter

kommer jag tassande på tå.

Hon vet inte att jag är där

för att hjälpa henne förstå.



Lika ändlöst som strandens vågor

och hennes smärta...

Jag vakar över min starka mamma

som alltid bär mig i sitt hjärta.



Hon bär ett leende,

ett leende som hon tror döljer.

Men genom Himlens dörr

ser jag tårarna som följer



Min mamma försöker hantera döden

för att hålla mig kvar.

Men alla som känner henne vet

att det är den enda möjlighet hon har.



När jag vakar över min starka mamma...

genom Himlens öppna dörr

försöker jag förklara att änglar skyddar mig

nu så som hon gjorde förr.



Men jag vet att det inte hjälper

eller lättar bördorna hon bär.

Har du möjlighet, gör ett besök...

och visa att du håller henne kär.



Vad hon än säger...

hur hon än mår.

Min starka mamma har ett

hjärta fullt av sår.

skriven
#40: Sandra

"Tryggare kan ingen vara" sjöngs även på min mormors begravning tidigare i år och varje gång jag läser den raden brister jag i gråt.



Jag beklagar sorgen, men ni får tänka tillbaka på alla positiva minnen! Jag minns min mormor från när jag var liten, när hon var frisk och glad och en glädjespridare till gumma. Visst minns jag de åren hon var sjuk och knappt kom ihåg någon eller sig själv. Men jag väljer att tänka tillbaka på tiden innan det, det gör det åtminstonde lite lättare.



Min mormor hade ju inte samma sjukdom som Madde, men under tiden jag läst maddes blogg har jag gråtit flera gånger och jag hoppas ni inte tänker på de svåra stunderna alltför mycket utan på alla fina minnen ni faktiskt haft även under sjukdomen!



Madde verkar ha varit en superbra tjej, hoppas hon har det bättre nu. <3

skriven
#41: Maria 19 år

Hej familjen..



Jag viste inte om Maddes blogg fören idag när jag såg att ni hade fått ihopp 100 000 kr till barn canserfonden. Grattis. Jag har läst Maddes blogg hela dagen idag. Alla min tankar och funderingar har funnits hos madde och hos er hennes familj och vänner. Jag måste säga att hon och ni har hjälp mig så otroligt mycket bara av att läsa om er. Eran glädje och framföralt styrka har stärkt mig. Ni verkar vara helt underbara vänner och Madde är och kommer alltid bara en av dom stakaste tjejer jag har hört talas om. Önska bara att jag kunde få lära känne en sådan klippa. Jag hoppas av hela mitt hjärta att ni har det bra och fortsätter att kämpa.. FÖR DET KOMMER JAG ATT GÖRA.. tillsammans med maddes otroligt visdoms ord.. Tack..

skriven
#42: Caroline

Hej Anne. Satt och bläddrade lite och kom hit igen. Tiden går, ibland väldigt fort. Men ibland stannar man upp och låter sig minnas. Dethär inlägget gör väldigt ont men jag tycker samtidigt att det är jätteskönt att läsa och få komma ihåg en så viktig dag som den dagen. Kram

skriven
#43: Linna

jag fann bloggen igår både din å maddes. satt å läste å blev så stark av att läsa maddes ord. det satt i mig hela dagen å än idag. jag ska följa det så myclet jag bara kan! om madde kan så kan jag. hon har gjort ett starkt intryck som jag alltid kommer ha med mig.

ni alla finns i mina tankar. ni verkar alla vara små söta änglar å en dag får du träffa madde igen.

kramar linna

skriven
#44: anette

jag hittade denna blogg idag och började läsa.

Står på jobbet med svarta mascara ränder på kinderna.

Så oerhört vacker och sorgligt.

Madde verkade vara en stark tjej som verkligen ville leva vidare, hon kämpade in i det sista.

Jag är också sjuk, dock inte cancer men jag har en sjukdom som jag kämpar emot varje dag och med hjälp av maddes ord ska jag ta mig igenom detta.

Jag ska bära med mig hennes tankar och vishet.

Önskar er all lycka i framtiden, kram kram kram anette

skriven
#45: Mimi

Hold on if you feel like letting go

Hold on it gets better than you know



Don't stop looking, you're one step closer

Don't stop searching it's not over

Hold on



(ur Good Charlotte-Hold on)

skriven
#46: Valkyyrian

Hej!

Ett vackert inlägg som gjorde mina ögon tårfyllda. Jag kände inte Madde men jag följde hennes blogg och idag sprang jag på den igen.
Hon kommer föralltid att finnas hos er, precis som mina mormor och morfar föralltid kommer finnas hos mig.

skriven

Kommentera inlägget här :