Läsandet ger perspektiv...

Jag föredrar att läsa i perioder när jag känner mig introvert.
Har haft en introvert period då jag söker efter svar eller njuter av 
berättelser som är sköna att leva sig in i.
En av favoritsysselsättningarna är att få gå på bibliotek och titta på bokryggar,
ta fram en bok, helt förutsättningslöst och läsa  resumén i just denna bok.
Jag kan gå i timmar och njuta....

Image0001

Inga favoritlistor i månadsmagasin om att du ska läsa den senaste boken som kommit ut
av just den just nu populära författaren, utan ta en bok och känn in!

För mig ger det så ofantligt mycket mer, att jag själv känner vad som faller mig in
i den stunden...

Ok, jag kommer hem med 10 olika böcker av skiftande karaktär. Alltifrån smäktande
kärlekshistorier, eller böcker om personlighetsutveckling eller hur man gör lapptäcken
av Kaffe Fasett, eller böcker om hur man hanterar sorg eller inredningsböcker,
böcker om stickning och toppen på det, böcker om framgångsrika kvinnor 
i olika sammanhang...osv...

Ja, jag måste vara schitzofren, för ALLT detta tilltalar mig! Allt i en salig blandning.
Jag köper böcker på löpande band, läser på alla möjliga platser, men mest på tåget,
eller innan jag somnar..måste läsa hur trött jag än är om det så är 3 minuter.

Har böcker lite varstans och glömmer bort att jag lånat  lite för många
för att hinna med, så jag lånar om per telefon.
Bokbussen kommer utanför mitt hus så det är en räddning för där kan man beställa böcker
och bara hämta ut varannan torsdag när man lagom kommer hem från jobbet.


Bibblan är 5 minuter bort men bokbussen är en liten räddning när andan flyger på...
Jag har en liten konflikt i mig själv...jag lånar böcker lika myclet som jag köper,
men de köpta hamnar i bokhyllan för de ska man ju läsa så man hänger med....
när man vill...

Men de lånade lockar mer och jag slukar dom först...varför är det så?
Alla de tusentals böcker är en skatt för alla oss som bor i Sverige.
Vi vet inte hur bra vi har det! Ändå är det så många som inte besöker
ett bibliotek. Ett lördagsnöje kan vara att gå till bibblan och bara känna in...
vad kommer till mig idag?....Är väl lite skruvad....

Ok, jag ska presentera en bok jag läst och den är förvisso omtalad, men
den ger mening...särskilt i vårt uppskruvade materiella samhälle som inte
alla har råd att leva upp till...
Den handlar inte om meteriella ting, utan tvärtom!

Att hitta mening med just mitt liv, vad är jag skickad att göra?
Det får jag ta reda på själv, men boken ger en tankeväckare över
vad vi håller på med.


För de allra flesta av oss rullar livet på utan att vi reflekterar över vad
som ska innafatta meningen med livet.
Förhoppningsvis är många lyckliga och nöjda med sina liv som det tänkt sig,
men i djupet, i själen frågar sig nog många vad man kunde göra mer....

Boken är omtalad och läst av många men den ger ändå en kvarstående fråga
vad man vill och vart man är på väg...
Visdomstipsen efter varje kapitel kan kännas lite pretatiöst, men är ändå tips
som vi alla borde leva efter men som är så svåra att leva upp till...
Jag som sökare och tvivlare ska bära med mig boken i väskan att läsa i
när jag känner att jag tappar spåret...

Boken heter "Munken som sålde sin Ferarri" av Robin Sharma




Kommentarer :

#1: Millan

Läste just den boken för bara några veckor sen!

Tyckte om den, det fanns ju en del tankeväckande rader.

Har även läst Finn din inre styrka. Har du?

Jag är också sådär introvert i perioder, då jag läser och funderar mycket. Så jag känner väl igen mig i ditt inlägg idag!



Ha en fin dag!

Kram från Sågaregatan! ;-)

skriven
#2: Marika

Hej!



Vilka vackra bilder! Jag läser också mycket. Känner igen mig det du skriver botsett från att jag inte besöker biblan lika ofta, men gärna en bokhandel. En del böcker slukar man och blir nästan ledsen och tom när de är slut. Andra måste man kämpa för att komma igenom, dessa blir oftast liggande. Just nu läser jag Ninas resa av Lena Einhorn. Kan rekommenderas. Ska leta upp den du berättar om. /Marika

skriven
#3: Mia

har vi samma smak av böcker? sist du skrev om en bok, höll jag på att läsa den.

Nu när du skriver om denna boken, är det precis samma sak!

Fick med den i tidningen PS, så har precis börjat läsa den!



Böcker är bra, skönt att gå in i en annan värld!



hade bra!

kram!

skriven
#4: Anne

Hihi, jag fick också med min via tidningen PS som fö är en väldigt bra tidning!

skriven
#5: Millan

Otroligt, läser också PS, och det var där jag fick mitt ex av boken för en tid sedan...

Har en lista med "vill-läsa-böcker" som jag ska ta tag i nu.

Kram igen!

skriven
#6: Annika

Hej Anne!!

Den är helt underbar, fick den utav kvinnan som jag pratade om ute i Marstrand (Ljuskällan).Sedan finns det en författare som heter James Van Praagh, har en bok av han så det är bara att hojta så kan du ta den.



Tänker på dig kram Annika.



skriven
#7: mia

åh den där måste jag låna och läsa!! tack för tipset. har läst alkemisten och den var bra..

tack också för en bra blogg. Du ger mig perspektiv. Det du skriver påminner mig ofta om att livet är oförutsägbart, och att man inte skall slösa tid på bagateller. beundrar dig. hoppas du förstår vilken förebild du är .



skriven

Kommentera inlägget här :