Kunskapskanalen; Tema cancer

Den senaste tiden har vi fått se om hur cancer påverkar oss
på nätet, i sociala medier, bla i Efter Tio på TV4, Annas Eviga igår i SVT,
och nu denna vecka i Kunskapskanalens temavecka.

Var femtonde minut drabbas någon av cancer i Sverige.
Omkring 365 000 svenskar har det redan.
Men ändå pratar vi  så lite om själva sjukdomen.
Med dessa fakta inleder programledaren Henrik Fexeus, känd från SVT-serien "Hjärnstorm",
Kunskapskanalens temasändning om cancer.

Måndag 19 april kl 19.30: Tema Cancer
Tisdag 20 april kl 22.00: Cellgifter och förtroligheter
Onsdag 21 april kl 20.00: På nätet med prostatan
Torsdag 22 april kl 22.00: Drabbad av cancer
Fredag 23 april kl 22.00: Närkamp mot bröstcancer
Lördag 24 april kl 18.00: Karate mot cancer
Lördag 24 april kl 20.00: Taktlös cancer
Söndag 25 mars kl 22.00: Cancer i släkten

Gå in på
www.kunskapskanalen.se där jag hämtat infon och läs vidare.

Cancer är angeläget för oss alla, det är inte längre något som drabbar någon annan.
det drabbar alla förr eller senare, antingen i familjen eller bland vänner/jobbet.

När jag såg dokumentären om en kvinna med bröstcancer och hennes resa,
började jag gråta hejdlöst, för det handlade även om mig och alla andra med samma
diagnos. Konstigt nog gråter jag sällan för min egen skull. När jag ser andras kamp för
överlevnad som om jag såg mig själv i spegeln kommer känslorna fram hårt och brutalt.
Jag gråter och känner med...och tänker....ja, jag förstår exakt hennes känslor.

Jag håller gråten, maktlösheten och min trötta kropp i ena handen.
Jag håller glädjen, målmedvetenheten och optimismen i den andra handen.
Så är det och behandlingarna sätter spår både i kropp och själ.
Det går att göra dagen till det bästa möjliga, men man strider mot demonerna
hela tiden, tom när man sover. Cancer går inte att tänka bort, hur positiv du än är.

Om ni vill veta hur det är att leva med cancer och hur anhöriga och omgivning
påverkas, så titta på temat i veckan, jag lovar att du kanske får lite mer kunskap.
Henrik Fexeus
är en bra programledare och det är väldigt seriöst, men
ändå inte för tungt.




Idag har varit en låg och trött dag, har bara tagit mellanprover på VC,
för att se hur mina vita ligger till.
Som tur var gjorde jag långkok igår så det var bara att värma.
Magkatarr och fosterställlning i soffan där jag legat mest hela
eftermiddag och kväll.

Visst tänker man genast...hjälp tänk om det spridit sig? Den tanken får man
försöka överbemästra resten av sitt liv, för varje gång man får en krämpa.
Cellgifterna ger små överraskingar till och från, men det går över.

Nu blir det the, några bullar och virka mina mormorsrutor en stund,
och därefter väntar underbara kudden. 
Vill vara vaken en stund till och känna att denna dagen ändå var lite rolig.


Min favvokopp (fått av Christine)som gör fikat eller kvällstet extra lyxigt.
Jag verkligen älskar den!


Kommentarer :

#1: kickilainen

Jag älskar dig mamma, du är så stark ! puss dooter

skriven
#2: Elisabet Roslund

En Varm Kram till dig.

skriven
#3: Karro

Har inte varit inne här och läst på ett tag, men jag tänker på dig ofta. Vilken fantastisk älva som besökte dig. KLart att det var madde. Jag ser också små tecken, fåglar som besöker, moln som är änglar.



Senaste veckorna har jag börjat leva lite mer, sakta men säkert. Cyklat fort som fan och känt vinden i ansiktet, skrattat för mig själv och känt mig som ett barn där jag for fram ensam på raksträckan. Vilken lycka! Stått på slätten med utfällda armar och känt vinden virvla runt min kropp. När jag pratar med mina vänner är jag "där" och lyssnar nyfiket och inte på ett ansträngt sätt som förut, utan kommer på mig själv, förvånad, att jag faktiskt ÄR nyfiken och landad i mig själv.

Klarat små hinder jag inte klarat på över ett år och försöker ta till vara på varje dag, varje ögonblick och tycker att livet är gott trots att jag fortfarande är sjuk.



Tack för att du påminner mig om det som verkligen är viktigt i livet.



Har du sett "Benjamin Buttons otroliga liv ". Den fick mig att tänka både en och två gånger.

Kram

skriven
#4: Anonym

Sett programmen om cancer. tnker på dig som ajg följer på bloggen . tack för att jag får dela dina tankar din energi dina skitdagar......Här i norr skiner solen och jag fylls av värme i skinn och hjärta. Jag har en sjukdom i min benmärg som finns men ej brytit ut. mao lever lite som HIV positiva men ej fått AIDS..hajar du? Är imponerad hur vi kvinnor faktiskt kan stärka varandra genom sånt här forum. Fortsät skriva fortsätt vara den DU är. Stor kram // Maria (Skelelfteå)

skriven
#5: Anne

Karro, vad glad jag blir när du berättar om din medvetna närvaro. Dit vill många komma, men ofta behöver vi en riktig livskris för att förstå vad som betyder något. Bara en sån sak som att njuta av vindens virvlar. Fortsätt så!



Maria, Ja visst är det fantastisk att lite nedskrivna ord från hjärtat i cyberrymden kan hjälpa oss i den snåriga ljungeln som kallas livet.

Man måste inte vara nära vänner för att känna samhörighet. Det finns så många olika sätt att mötas på och bloggvärlden är ett fantastiskt komplemen. Benmärgen...det låter som att det gör ont? Kan du leva "normalt"?



Ta hand om er, det ska jag göra genom att ta med mig kameran ut i naturen idag.



Våriga kramar till er!

/Anne

skriven
#6: Maria Löfgren Nicolai

Anne,

jag försöker ta vara på nuet men det är så svårt! Men det är viktigt, så tack snälla för att du skriver. Din blogg får mig att stanna upp och tänka ett varv till innan jag gnäller över livets förtretligheter.

Kram

skriven
#7: Amanda<3

massvis med styrkekramar till dig anne, kramar!

skriven
#8: David

Hej Anne!!

Jag har sett reklamen för tema cancer.. Innerst inne så skulle jag vilja se varje program, läsa varje text som rör cancer.. Men det blir lite för mycket av vad mitt hjärta och förvirrade hjärna klarar för tillfället.. Tid för bearbetning och att "får vara" nere är inte riktigt något som samhället tillåter i stor utsträckning...



Jag gillar te-muggen som du fick av Christine den får mig att tänka på den fantastiska tebutiken som jag, du och Madde besökte på Gotland. Tänker en del på Gotland och Madde, men även på dig!! Jag försöker tänka starkt och posetivt men visst är man lite orolig och så. Men som du säger det tankarna slänger jag bort och fyller med positiva.. Jag en riktigt tuff kurs i skolan just nu men det är kul så jag ska absolut inte klaga. Jag är tacksam.. Hoppas du får lite mer ork i morgon att göra det du vill och det som ger dig energi..



Många kramar med energi och tacksamhet från

David!

skriven

Kommentera inlägget här :