Tandläkarbesök....


Vem bävar inte när man bara nämner ordet tandläkare....
Det vattnas i munnen precis på samma sura sätt som när
man säger citrooooon...

Men bäva månde....idag skulle jag laga ett hål och det är ju lite
ångestladdat eftersom jag milt uttryckt är rädd för borren...

Jag bad Anders som f ö är en mycket bra tandis att få bedövnig.

Anders; "Självklart ska du få det"....så...nu är det klart"
Jag; "Jag behöver nog en till"
Anders; "En räcker gott"
Jag; "Då vill jag ha en till för att helgardera mig"
Anders, "Inga problem"

Gött....en som i alla fall förstår att kunden alltid har rätt!
De fick borra och suga och trycka och klämma och härda,
vrid på bara ...."Ngä...a schänger ingengking..."
och jag blundar...slappnar av och känner mig hur lugn som helst.

Har funderat på...går tandläkarna någon extra utbildning i
"Svenska-För-Tandläkare" (SFT)...?
Att de förstår vad man säger...helt otroligt...man kan ha långa samtal
och de fattar vad man säger med tamponader och metallgrunkor i munnen....hehe...

Vi skrattade hjärtligt i alla fall och Anders är superbra, för han har fått mig att
inte längre vara rädd för tandläkare...

På 70-talet behandlades nästan alla, men framför allt vi barn UTAN BEDÖVNING!
"Sitt still, det går fort över om du är still"!, sa en sträng tandis och tårarna
sprutade tyst ner för kinderna....Inte konstigt att man blev livrädd!
Barn skulle hålla tyst och inte schåpa sig. Pronto!

Tur att dagens barn är skonade.....tom flourtanten slipper dom...

En liten bieffekt av bedövningen hmm....jag känner fortfarande inte tungan och kinden,
men vad gör man inte för att slippa känna borrmonstret.




Vem minns inte Fleksnes....jag skrattar fortfarande åt denna film från 70-talet,
trots att jag sett den så många gånger....den är underbar.




Underbar liten filmsnutt! :))










Kommentarer :

#1: Maria

Ja, fy jag känner PRECIS som du inför att gå till tandis..ryyys..men jag har en jättebra tandläkare precis som du verkar ha, vilken tur vi har! Fast jag var också barn på 70-talet och jag fick ALLTID bedövning! Mitt första riktiga minne hos tandläkaren var när jag var 5 år och hade åkt skridskor och ramlat framlänges på isen och slagit munnen i..det slutade med att jag fick dra ut BÄGGE framtänderna i överkäken..usch..sen hade jag en glugg där i tre år!! Imorgon ska jag till tandhygienisten med min son som är snart sex år. Få se hur det går..håll tummarna, snälla! Ja, den där fleksnesscenen är ju helt underbar!! Den har jag också skrattat åt många gånger! KRAMAR i massor till dig!!

skriven
#2: Nicka

Tandläkarn var Jag till både månd. & tisd.

Inte det roligaste, skönt nu är det över !

Hade bitit av en liten bit av tanden och lite av

en lagning..Så dyrt det blev !

Har aldrig haft problem med tänderna..

Men ändå kostar det.



Kommer inte in på Min blogg än..Suck !



Kramar Om Dig Vännen../Nicka

skriven

Kommentera inlägget här :