Blixten kan visst slå ner två gånger i samma hem....

Ja, då låter jag händerna skriva av sig själva, för jag har varit lite chockad
sedan i måndags....

Släpper denna bomb efter mycket överväganden, men what the heck...
det kommer ändå att komma fram förr eller senare...

Släpper en bomb....eller snarare tar bort en som jag ska skriva
FARVÄL på....med tjock TUSCH...hehe...!!

Jag är fruktansvärt RÄDD, TRÖTT, ÅNGESTFYLLD, och VÄNTANDE .tictactictac...
...på besked om hur illa det kan vara, eller snarare hur BRA prognosen är.

Jag är numera ännu en av om tusentals kvinnor som fått bröstcancer.
....

Har i några månader känt en knöl i vänster bröst, men tänkt som så många
andra, att det är nog inget...jag har ju så många knölar som kommer och går.
Just därför går jag på mammografi en gång per år.
Knölen är nog hormonell, den försvinner nog snart....
Men den försvann inte utan började kännas alldeles för påtaglig och jag hade
en malande röst inom mig hela december som sa att detta är nog inte så bra.

Mådde inte så bra under hösten av sorgen efter Madde som var oerhört betungande.
Men jag försökte och försökte och försökte....och kroppen sa ifrån den 8 december
då jag bara låg oh stirrade in i en vägg. Jag var deprimerad helt enkelt, men hade inte
tagit en riktig "timout" utan kört på tills jag kraschade.
Jag fick fantastisk hjälp med terapi och medicin och är tack och lov inte längre deprimerad.

Naturligtvis trodde jag att knölen berodde på att jag varit ur gängorna och att jag
bara var inbillningsjuk....men så var icke fallet.

Alltså...i den 13.e januari fick jag en snabbremiss av min underbara husläkare Karin.
Hon kände på mitt vänstra bröst och konstaterade att jag ska in så fort som möjligt.
Måndag den 18:e januari kl. 08,40 blev det så mammografi i Uddevalla.
Även ultraljud togs och de stack 5 nålar i vänstra bröstet och 3 i högra för att ta cellprover.

Då kom tårarna...inte för min egen skull utan jag fick flashbacks från när Madde låg på Sahlgrenska
och de stack henne i levern för att ta biopsi....och hon grät så fruktansvärt, för det
gjorde förståss fruktansvärt ont...och jag grät och kände mig maktlös.
När jag låg där så tänkte jag på Madde, och jag hade inte alls lika ont som hon!!

Sen fick jag vänta i 3,5 tim för att få ett första besked...

Det var en surrealistisk känsla...för Maddes sköterskor och läkare jobbar numera i
Uddevalla på bröstenheten, så jag kände redan de flesta och pratade med snälla Petra
som är den underbaraste sköterskan på jorden.
Dr Wångblad hade även Madde och hon var jättebra och lugn. Det kändes tryggt med kända ansikten.

Hon sa; Ja, nu är det så...att det är förändringar...cancer, och vi måste ta bort bröstet,
och sedan analysera vilken typ det är.

Underbara Gösta var med mig och höll min hand. Han jobbar på röntgen i samma korridor.
jag hörde vad hon sa...och blev helt tom..Jag bara tittade i taket och väggen...
Gösta kramade mig och höll om mig.
Ja sa; "Jag är inte förvånad, jag har känt på mig detta, så det kommer inte som en chock,
mer som ett konstaterande."

Sen körde jag hem och ringde bästa väninnan Anita det första jag gjorde i bilen.
Hon fick en total chock och trodde att jag skojade....men det är på riktigt.
Sen snurrade det bara i huvudet...hur ska jag berätta det här för min dotter Christine?
Hur ska mina föräldrar och familj ta det?

Åkte till mor och far...berättade och ringde Christine och mina närmaste, familj,
några på jobbet och nära vänner.
Några av er får tyvärr läsa här, men jag har inte orkat ringa till alla.

En sak vill jag att ni ska veta! (för jag har varit med förut)
Jag är inte farlig, jag smittar inte och jag behöver all stöd och hjälp jag kan få!
Jag vet vilka mina vänner är sedan förut och även om jag är rädd så vet jag
att jag kommer att klara detta, för jag har varit med om värre saker än det här.

Det värsta har redan hänt när min Madde dog i "den jävla idioten". 
Jag har också fått en jävla idiot, men tack och lov i bröstet, för det går att bota.
Jag är inte rädd för att dö, men jag vill faktiskt leva tills jag är gammal och
se min dotter gifta sig och skaffa barn så jag får bli mormor.

Framför allt så behöver min dotter mig, för mammor ska finnas där för sina barn
även fast de är vuxna...så jag tänker hänga kvar ett tag till min hjärteunge!

Så...nu var det sagt och en sten har fallit från mitt bröst.
Jag kommer att skriva som vanligt och berätta om vad som händer runt omkring mig.
Mest för att alla ska få min egen historia, och inte andra och tredjehandsinfo.

Jag är vid gott mod och tänker postiva tankar.
För som Madde sa 080329 i sin blogg;   www.jagefrisk.blogg.se

"Vad jag tänker och tror är det viktigaste jag kan spendera tid på.
 Om jag tänker att jag inte kommer klara det här, inte fan kommer jag göra det då.
"Jag e frisk." Det är du ju inte, tänker du.
Jo det är jag, tänker jag. Även om jag inte är det just nu så väljer jag att tro på det.
If you can dream it, you can do it liksom.
Jag är starkare än den "jävla idioten" som vi kallar den. Så är det bara."
/Citat Madeleine Deckert

Tack alla kära familj och vänner som skickat blommor och bullar och umgänge
och peppande ord i alla dess former den senaste veckan.
Idag skulle jag haft middag för vänner, men energin tog slut...men det kommer fler dagar,
då jag är fit for fight igen!

Tack storebror T och svägerska för de 20 underbara 1m höga rosorna!


Tack Lena och Mattias för detta vackra praktexemlar...
Orkideér passar mig perfekt, för man vattnar inte så ofta...


Tack PM tjejerna för härliga tulpaner och Monikas hembakta
supersmarriga bullar....receptet tack!!!


Jag och Anita hade pysselkväll till sent igår...Många alster blev det,
och vi hade så himla kul!
Boken har jag fått av en av mina trogna läsare Elisabeth Roslund.
Vi är starka tillsammans och vi får se till att träffas snart!

Bara så ni vet...jag är stark som en 600-årig ek!
Svårigheter är inte bara elände...det ger klokskap och visdom,
och jag väljer GLÄDJEN!!!
Jag har lärt mig miljoner saker av Christine och Madde....
...men framför allt "Fighting spirit!"

Så den 2 februari (åker in 1 feb.) Säger jag farväl till mitt vänstra
bröst och ser fram emot ett friskt liv! (Vill helst bli av med det omedelbart,
inga hard feelings vad gäller den saken för jag har ammat klart!
...och nya tuttar kan man faktiskt göra senare...tom snyggare...hehe...

Ska bara göra en sista sak först om man säger så...
Ska dokumentera vad jag hade före...och ska sparka cancern åt helsefyr!
Anita ska skriva FARVÄL på mitt vänstra bröst med TUSCH och Gösta ska dokumentera!

Nu ska jag se en film som jag hyrt....nattmys!
Puss o Kram alla därute!






Kommentarer :

#1: Sofia Ljung

Många styrkekramar till dig Anne, vet att du är lika stark och envis som din dotter! If you can dream it you can do it! Kramar Sofia.

skriven
#2: Fia

Styrkekramar från mig oxå! Kram Fia

skriven
#3: Anne

Tack kära Sofia!!

Det är klart att jag fixar detta!

Envis är mitt förnamn!

Kul att du fortfarande läser min blogg.

Vi får se till att ses snart igen, har varit dålig på att höra av mig och bilderna som vi sulle dela har jag inte heller hunnit tänka på...men jag ska ta kontakt med Elin igen om den där sajten som vi skulle lägga in era Madde-gemensamma-bilderna på.



Puss&Kram!

skriven
#4: Tina i Falun

Jag följer din blogg, och nu ännu mera. Jag skickar de varmaste tankar och kramar och förundras i din text över den styrka som lyser i den.

Är inte själv drabbad skitsjukdomen, men förlorade min far (ca 1 år sedan) i den, och har precis fått besked att nära vänner till min man o mig, ska genomgå behandling "o förhoppningsvis" bli frisk....



skriven
#5: Annika

Ähhhh va faaaaaaan på ren svenska !!!!!



Bit ihop och kom igen...



Cyber kramar



Annika

skriven
#6: Kia Hulin

Otroliga Anne! Detta fixar du. Har man förlorat barn i cancer som inte gick att bota som vi har gjort så kommer det att bli bra med dej.Men det är så förbannat orättvist.Som om det inte räckte med elände.Vi pratade om detta igår jag och min man.Att ju mer skit man får desto starkare blir man.Tänker på dej Anne och håller tummarna hårt att allt kommer att gå bra.Många kramar Kia

skriven
#7: Marita

Oj, jag vet inte vad jag ska skriva,,,skriver bara

att mina tankar är hos dig. Tydligen slår blixten

ner på samma ställe två gånger,,,

skriven
#8: Anonym

Jag följer din blogg och har ibland satt ner några "märken" genom att kommnetera. Är på jobbet sn sväng och loggar in och läser dina ord. Stannar upp. Igen. Igen. Vill förmedla känslor/tankar men som jag vet du redan har. vad kan man säga. Jag tänker på dig -trots att du ej känner mig-. Du kommer fixa detta och sedan är jävla idioterna bora..gone poff ur era liv, även om man är naggod ordentligt i kanten. Å du,tuttarna kan bli magnifika. Du vet som när man var ugn "dom tittade uppåt". Hoppas du kan ta lite humor, det är min överlevnad (har också en sjuk doter). varma stora kramar // Maria i Norr

skriven
#9: elin

Jag följer din blogg dagligen. Jag fick en klump i magen när jag läste detta! Men jag hoppas för allt i världens att dom får bort allt och med allt stöd du kan få så är du stark och kommer att klara dig igenom detta!!

Jag tänker på dig!

många kramar

elin

skriven
#10: Elisabet Roslund

Många Styrkekramar till dig Anne!

Jag förstår att det kommer många flashbacks men jag vet att du tar dig igenom detta.

Jag har tänkt så länge på att vi skall planera in "vår helg". När du känner för det så vet du att jag kommer bums. Eller så kommer du till mig.

Jag har laddat med vin.........Vi har mycket att prata om. Jag längtar verkligen tills vi ses!!

Varm kram/Elisabet

skriven
#11: Marika T

Hej Anne!

Vad ska man säga. Blev väldigt ledsen när jag läste vad du nu måste gå igenom. Finns det ingen ände på det onda? Jag hoppas och önskar att du får bästa tänkbara hjälp och att du får kraft att gå igenom detta. Och att du sedan kan andas ut och få må riktigt bra! Styrkekramar från en gammal vän. Jag tänker på dig! Kram

skriven
#12: Christine

Kämpa på!

skriven
#13: Matilda S

Miljoner med kramar till en stark och inspirerande kvinna! Du fixar detta!

skriven
#14: Anonym

Hej Anne,

har i tysthet följt din blogg i princip sedan starten, har gråtit, skrattat men framför allt imponerats av din styrka och allt det mod du visat.

Du har drabbats av den största förlust en människa kan drabbas av,att förlora sitt barn och nu detta

ändå har du styrak att vilja gå vidare, du är fantastisk och jag är övertygad om att du kommer att fixa detta.

Ingrid

skriven
#15: Lena C

Hej vännen!

Jag tror du gör precis rätt som är öppen med det! Det kommer ändå att komma fram precis som du säger. Jag ringer dig imorgon så kan vi bestämma en tid att träffas igen. Jag fick mersmak :)) Största kramen!!

skriven
#16: Catharina

Du har helt rätt inställning och det här kommer att gå bra. Kramar

skriven
#17: johanna

Högg till i mitt hjärta när jag läste om vad som drabbat dig! Men jag tror på dig och önskar dig all lycka! Se till att göra dig av med den där jävla idioten! och fortsätt leva ditt liv precis som du vill ha det! Jag tror på dig! Allt kommer bli bra... KRAM!

skriven
#18: Elina

Sänder många tankar och styrkekramar till dig. Har följt din blogg i snart ett år och tycker du verkar vara en fantastisk person som har en kämparanda som få människor besitter!

Nu håller jag tummarna för att allt går bra för dig! Och jag tror på dig!

KRAM

skriven
#19: tiny

Du kommer klara det här!! Sluta aldrig kämpa!

Be strong!

skriven
#20: Therése

Känner mig helt stum och förlamad....herregud Anne, är detta sant!!??? Hur mycket elände ska du behöva stå ut med.....det finns verkligen ingen rättvisa i den här världen, det har jag börjat förstå!!



Vi vet ju alla sedan innan vilken styrka du besitter och det är den du måste plocka fram nu och fightas allt vad du har. DU ska Åtminstone få glädjen att besegra "den jävla idioten"!!!



Ta hand om dig nu! Tänker på dig!!

Massor med kramar från Therése

skriven
#21: Anna-Karin

Många varma kramar till dig och dina nära...Vi är många som stöder er hör i cyberrymden...

skriven
#22: Anna

Oj, detta kom verkligen som en chock. Men jag tror på din styrka Anne. Varm kram Anna

skriven
#23: Storebror T

Haha, Gammal Ek, den var bra lillsyrran. Ja, vad tusan skall man säga. Orättvisorna är orättvist fördelade måste man säga.



Lyssna på den här (leva livet är du redan väldigt bra på) och eken lever för evigt:



http://www.youtube.com/watch?v=rBL2kzKg4nY så sköön!

skriven
#24: Helena Bergwall

Jag ska sjunga extra starkt och fint på torsdag då jag sjunger på Cabarys egen bröstcancergala (en Karlstadsrevy)

Jag tror på att du blir frisk!!



Många kramar Helena

skriven
#25: Sandra

Helt rätt! Låt inte detta slå ner dig. Kriga och slåss. Du kommer att komma ur det här starkare och bättre än nånsin! Massor av kramar, tankar och böner skickar jag till dig! Sandra

skriven
#26: Karin

Hej Anne,

har läst din blogg länge och tycker du skriver så naturligt och fint om livet, både stort och smått, glädje och sorg. Du är modig som vågar vara så öppen. Jag är övertygad om att du kommer klara det här! Många tankar och kramar från en vän i cyberrymden.

skriven
#27: Linna

jag blev helt chockad när jag läste detta men du om nån kan klara av det, det vet jag! o bra tänkt. det är bara ett bröst - det är ju bara din kropp inte du o som sagt, de går att fixa finare! ja kommer som vanligt följa din blogg men kommer skicka lite extra tankar åt dig å dina nära å kära. det är hemskt trist att det ska hända sånt här gång på gång.

tack för att du är så öppen med det! varma kramar linna i linköping

skriven
#28: Mi

Jag har tittat in här och då och följer Maddes blogg. Tårarna rinner när jag läser detta. Ni har varit med om mer än en familj ska behöva. Men jag är helt säker på att du kommer fixa detta. Du är lixom Madde så stark!

Mina tankar går till dig och din familj!

skriven
#29: Nicka

Kära Anne..Jag blir förtvivlad & ledsen !



En del människor ska råka ut för allt..

Jag är en av De, också även Du..

Jag kommer alltid att finnas vid Din sida..

Du får gärna maila, Om Du vill ?



Vet inte vad Jag ska säga ?

Blev så ledsen..

Men stå på Dig !



Miljoner Kramar från Mig../Nicka

skriven
#30: Anja

Läser din blogg dagligen, då jag förlorat min stora syster i cancer. Ibland undrar man när det räcker? Berättar alltid för min mamma om vad du skriver, så mycket som är likt och man känner igen sig i. Båda jag och min mamma sänder en kram till dig även fast vi inte känner varandra! Hejjar på dej och du kommer klara det här! Hoppet finns alltid!

skriven
#31: Nicka

Anne..

Jag har skrivit i Min blogg..

Läs den gärna, Jag förstår Dig fullt ut !

Blixten slår ner fler än en gång..



Kramar Om Dig Vännen !

Du fixar det här.

skriven
#32: Nicka

Du är Go Anne !



Gillar verkligen Dig så himla mycket..

Jag har två bröder..men tyvärr så hamnar De mest hos sina fruar's vänner & bekanta !

Jag har tre barn själv..vuxna dessutom.



Men nu gäller det Dig och var stark !

Jag ska be..Om det hjälper ? Kan man ju fundera över ?

Hur som helst så finns Jag för Dig & även Christine.

Sände en Kram till henne idag.



Miljoner Kramar från Mig../Nicka

skriven
#33: Maria S/Skellefteå

Absolut klarar du detta!



Jag har följt din blogg länge men aldrig skrivit tidigare, men du ska veta att så mycket värme finns i cybern som riktas till dig!



Har "upptäckt" ny musik tack vare dig, och din älskade Madde är lika gammal som min Elin, så det är smärtsamt att läsa i din blogg ofta,men mest finns där så mycket klokskap och framtidstro, glädje och framförallt livsglädje!



Till dig från mig--> Kärlek!

(B-D)-3=>--;

skriven
#34: Veronica

Denna jävla sjukdom (om du ursäktar språket).....

Kämpa på, den här matchen kommer du vinna!

Styrkekramar o tankar till dig.

//från en för dig okänd bloggläsare

skriven
#35: zakia

fy fan för denna grymma sjukdom! förra lördagen vann den över min släkting, 29 år gammal. det är inte rättvist.kan inte förstå..



blev så ledsen när jag gick in på din blogg och läste- "NEJ!!!"

skickar alla världens styrkekramar till dig!



skriven
#36: Martina

Ja, vad är ett bröst jämfört med ett liv. Inte ett skit. Det kommer bli bra. Kämpa på!



Styrkekramar.

skriven
#37: Cathrin

Sänder styrkekramar till dig! Är ledsen för att du ska drabbas av detta efter allt jobbigt du har varit med om! Men du kommer att greja detta!! Kram

skriven
#38: Kia

Hej Anne, du skriver om att Blixten slagit ner 2 ggr i samma familj. Det stämmer vi är tyvärr många. Min man fick cancer i början på 1990 talet och sedan vår Simon 2007. Spontant sa Leif att detta klarar hon,det räcker att hon förlorat en dotter och Christine en syster,precis som vi har gjort.Förlorat en son och lillebror.Du klarar detta. Det är skönt att du har humor i eländet.Att skriva Farväl på bröstet..........Energikramar Kia

skriven
#39: Sylvia

känner bara att detta inte alls är rättvist.



Men du verkar vara en sådan stark kvinna så det här klarar du absolut!



varma kramar!

skriven
#40: Nicka

Jag har blommor till Dig, på Min blogg !

Tänker & Stöttar Dig, Kära Vännen..

Du finns i Mitt Hjärta !

Vi är starka tilsammans..



Jaa..Nu får Du en PUSS & Massa KRAMAR

skriven
#41: Anna

besegra nu den "jävla idioten" en gång för alla! fan vilken stark människa du är!!!

skriven
#42: Amanda<3

nej, det kan inte vara sant..förstår inte hur ni kan drabbas så hårt? :S självklart kommer du att klara det här anne, det känner jag på mig..massvis med styrkekramar i från mig..!!!

skriven
#43: Anna

Jag har följt din Maddes kamp och hennes närmaste och din flickas kloka ord bär jag med mig vart jag går! "If you can dream it you can do it" Det är sant och jag vill bara säga att jag tänker på dig och skickar massor av styrka och värme till dig och de dina! You are dreaming therefor doing! // Anna

skriven
#44: peter pc carlsson

Kära Anne!

Det var länge sedan jag var inne hoss dig på bloggen och det gör mig så ont att även du har cancer. Men som du säger du vet hur man fajtas.



Hoppas så att allt går bra.



Sköt om dig!

skriven
#45: Anonym

You can do it!!! Stark som du är, kommer inget att trycka ner dig och bra att du har den bästa inställningen. Är där med dig i tanken och sänder dig styrka och kärlek. Fight the NÖRD til the end!!!

skriven
#46: Caroline

Känner inte dig men läser din blogg och läste även Maddes blogg tårarna rinner när jag läser vad du drabbats av.. Jag skickar en styrkekram och hoppas du slipper den jävla idioten..

Kram

skriven
#47: Hanna

Jag hoppas av hela mitt hjärta att operationen går bra och att du snart blir frisk.

skriven
#48: Linda

Har inte läst din blogg på ett tag & nu när jag "läste ikapp" blev jag ledsen. Hoppas operationen går väl & att du blir frisk snart. Styrkekramar!

skriven
#49: Maria S

Nää, man blir så ledsen när någon drabbas av denna sjukdom.. Önskar all lycka imorgon och tankarna går till dig! Strykekramar Maria

skriven
#50: Anna

Jag vet inte vad jag ska sæga. livet ær verkligen inte rættvist. men jag tror att du kommer fixa de hær skit bra. du ær stark! tænker på dig och håller tummarna att allt går bra. Kramar

skriven
#51: sarase

"If you can dream it you can do it"



Jag blir så arg och ledsen för din skull. Jag vet, att jag inte ska vara det för det hjälper inte.Men du har haft nog med sorg, du och din familj ska få vara lyckliga.Jag tänker på dig.Skickar massor med styrkekramar!

skriven
#52: Anonym



har själv haft en mamma som överlevde bröstcancern...hemska sjukdomkämpa på.. största kramen! läste maddes blogg tidigare..och är så arg och ledsen för er familj det ni blivit drabbade av.Men önskar dig lycka till och forskningen har gått framåt nåt så oerhört. /monica

skriven

Kommentera inlägget här :