Allt för min syster...

Jag hyrde 4 filmer förra lördagen i en vecka så jag har när andan
faller på. De tre första såg jag på ett par dar, men just den här har jag
dragit mig för att se, men ändå ville jag trots att det kan göra ont.


"My sisters keeper" med Cameron Diaz och Abigail Breslin



Såg den inatt och kände mig både glad, ledsen, bedrövad, arg, uppgiven, maktlös och tårar!

Alla känslor de har i den här familjen känner jag så väl igen. Man kan bli så förblindad av att
rädda sitt barn från att dö så att man inte ser att ta tillvara tiden man har kvar tillsammans.

Mammans ilska och kamp förblindar henne från att känna in vad som händer och övriga familjen
"accepterar" i större utsträckning vad som händer, särskilt syskonen.

Det är inte helt ovanligt att föräldrar blir ovänner på kuppen, för ofta har man kommit olika långt
i sorgearbetet, för det finns en pågående sorg under sjukdomstiden icke att förglömma.

I vårt fall med Madeleine var hennes pappa och jag skilda sedan 16 år tillbaka och
barnen hade bott med mig i alla år där jag ensam tagit alla beslut. Nu skulle vi helt
plötsligt fungera som mamma&pappa och det var ingen lätt resa. Vi hade helt olika
synsätt på hur vi skulle hantera sjukdomstiden så visst blev det oerhörda känslomässiga
slitningar som tyvärr Madde fick ta del av...precis som i filmen.

Frustration över att vara maktlös och oförmögen att välja gör att vi människor
agerar ologiskt i en svår och stressad situation.
Idag när jag ser tillbaka, så var jag nog den som vårdade och "accepterade"
situationen, allt för att Madde skulle ha lugn och ro.

Hennes pappa hade strategin att hon ska räddas till varje pris,
och gick in i den medicinska biten och det uppskattade Madde också.
Vi hade olika roller inför Madde, men vi hade svårt att förstå varandras sätt att
hantera situationen, vilket ledde till ilska och konflikter.

Anledningen till att jag berättar detta är inte att peka ut något som "rätt eller fel",
utan tvärtom lyfta upp frågan ur sitt dunkel.

Många vill inte prata om detta för det är ju oerhört skämmigt. Hur kan man vara
ovänner och bråka när ens barn har CANCER...hur kan dom?

Ja, vi är människor och vi vet inte hur vi reagerar när ett trauma kommer ner som en
bombmatta och omkullkastar våra normala trygga liv.

Med tiden under sorgearbetet har jag många gånger frågat mig, kunde jag gjort
något mer för att rädda mitt barn? Och till vilket pris?
Madde hade en 80% dödlig
form av cancer, det visste vi från början, de flesta lever inte 5 år efter diagnosen
Desmoplastic Small Round Cell Tumor (DSRCT) och Maddes tumör satt dessutom i levern,
med många tumörer. Det gick inte att operera bort heller.

Så vad gör man? Jag påbörjade sorgearbetet och tanken att jag kanske ska behöva begrava
mitt barn medan hennes pappa valde att kriga mot väderkvarnar och det kanske gjorde att
hon levde ett helt år i stället för att dö två månader efter diagnos som hade varit troligt.

Men ingen vet, vad är rätt eller fel?......det finns nog inga rätt eller fel längre...inte som
jag kan se idag.

Se filmen, den är angelägen på många sätt. För mig var det även en tröst, att jag inte
var ensam om att ha upplevt alla dessa känslor och en tröst att syskon går vidare på
ett annat sätt än föräldrar. De lever här och nu precis som även vi föräldrar ska göra.
Klart att Christine saknar sin syster så oerhört mycket och har ockå haft sina tankar
och känslor, varför just hennes lillasyster som gjort allt rätt skulle dö.

Skulle vara intressant att höra hur ni upplevt familjelivet under tiden någon varit svårt sjuk.

Till slut vill jag säga att hela släkten naturligtvis var oerhört kärleksfulla
och gjorde massor med roliga saker och vi gjorde ALLT för Madde men på olika sätt.



Kommentarer :

#1: Kia

Vad jag känner igen det du skriver Anne,men vår oro och vidriga situation är så laddad när detta hemska drabbade oss så man lever i en "bubbla" med olika känslofaser.Tänk vad min stackars älskade man fick utstå under Simons sjukdomstid.Jag är en temperamentsfull människa och talade om för läkare och sköterskor vad jag tyckte om dom och deras behandling av sonen.Leif är lugnare och tur är väl det,men det gick ut över honom många gånger om.Att han fortfarande vill vara min man är beundransvärt.Men nu har vi det fruktansvärda gemensamma ihop-----att ha förlorat vår Simon till cancermonstret.Sköt om dej,tänker på dej och skickar energikramar Kia

skriven
#2: Anna

Har sett den filmen och den är riktigt gripande! Å vad jag önskar att jag kunde ta bort allt ont Anne <3 Jag har inte förlorat någon nära familjemedlem men har drömt mardrömmar om det, så hemskt, känslan sitter i en bra stund trots att man inser att det var en mardröm.. Jag vet inte hur jag skulle tackla det men en sak är säker, det är inget jag önskar någon att få uppleva. Skickar massa styrkekramar och kärlek till dig och din familj <3

skriven
#3: Li

jag såg den här filmen i höstas, innan jag själv fick min diagnos. Redan då grep den tag om mitt liv som en snara och jag blev oerhört berörd av den! Nu, när jag själv lever med cancer, vågar jag inte titta på den igen. Men det jag läser att du skriver, hur alla hanterar saker så olika sätt stämmer så väl in på min familj. Min mamma är lite som du, och min pappa är mer på det medicinska planet som maddes pappa (mina föräldrar är också skilda). Och som barn i den situationen så är jag på något sätt så oerhört tacksam att dom hanterar min sjukdom så olika. Så att jag får perspektiv på saker och ting, öppna mina ögon och känna all typ av kärlek möjlig.

tack för att du delar med dig!

många kramar till dig <3

skriven
#4: Mia

Åh, Anne vad jag håller med i det du skriver här..och i mycket annat också! Min mamma dog i bröstcancer (oj, förlåt..hoppas det är ok att jag berättar om det)?? 1982 var det, jag var 15 år. Hon hade varit sjuk i tre år innan, sen jag var 12 alltså..det var en så jobbig tid på många sätt. Jag som var äldst, tog på mig jättemycket ansvar och tog hand om lillsyrran som var fem år yngre. Tyckte jättesynd om pappa och visade ingenting av vad jag kände och tänkte, jag ville ju vara "duktig"..usch vad dumt..samtidigt som jag var så jättejätteledsen över att mamma var sjuk, var jag arg på henne! Hur konstigt som helst kommer jag ihåg att jag tyckte, men inte så konstigt har jag förstått nu, många år senare. Och så kommer jag ihåg att jag var livrädd varje dag när jag cyklade hem från skolan, mamma låg hemma nästan hela tiden och jag vet att jag varje dag tänkte att om det står någon bil som jag inte känner igen utanför oss, så betyder det att något hänt med mamma..så jag vågade nästan inte åka hem. Så kom den dagen när det stod två okända bilar utanför huset..mamma hade fått åka med ambulans till sjukhuset på förmiddagen, det här var en torsdag och sen på söndagen så dog hon. Jag och syrran fick inte hälsa på henne på sjukhuset de här dagarna, pappa och andra vuxna i vår omgivning tyckte det var bättre att vi kom ihåg mamma som hon var. Jag kan förstå det där tankesättet samtidigt som jag tycker det är helt förkastligt. Jag hade velat se henne en sista gång, fått ta ett ordentligt farväl. Som ni fick göra av Madde. Du har skrivit så otroligt fint om det, att jag bara grät och grät när jag läste det. Du är verkligen en person som jag önskade jag fick träffa och lära känna! Apropå filmer, en av de bästa filmer jag sett, är "I taket lyser stjärnorna". Den handlar om en 14-årig tjej vars mamma också dör i bröstcancer. Den filmen är som ren terapi för mig, det hade kunnat handlat om mig och min mamma. Jag känner igen precis allt, alla känslor som Jenna i filmen har och allt..jag har sett den flera gånger och även läst boken och jag gråter lika mycket varje gång. Jag saknar min mamma oerhört mycket fortfarande efter så många år, men jag har lärt mig leva med saknaden. Det måste man tror jag. För att kunna leva vidare själv. I filmen skriver Jenna först på en lapp "om du dör mamma, så tar jag livet av mig". Sen i slutet på filmen, ändrar hon det till: Om du dör mamma, så ska jag leva vidare för din skull. Något sånt iallafall, minns inte precis ordagrant. Men det stämmer så himla bra och jag försöker leva efter de orden..Ha så gott du kan, Anne! Och tack för din blogg, den är så jättebra!! Kramar i massor till dig!!

skriven
#5: Live, Laugh & Love

Jag har följt Maddes blogg.. & din ett tag, förut. Du är så himla stark. Du gjorde ditt bästa, och det fanns inget mer du kunde ha gjort, inget du kunde ha gjort bättre, du gjorde allt. Från mitt perspektiv. Det är sådan en mamma är, hon offrar allt och jag är evigt tacksam för att jag har min mamma vid min sida, hon betyder så mycket fastän jag inte alltid visar det.



Ville bara säga att jag beundrar dig.. Du inspirerar många tror jag. Ta hand om dig och familjen! // Sara

skriven
#6: Live, Laugh & Love

Jag har följt Maddes blogg.. & din ett tag, förut. Du är så himla stark. Du gjorde ditt bästa, och det fanns inget mer du kunde ha gjort, inget du kunde ha gjort bättre, du gjorde allt. Från mitt perspektiv. Det är sådan en mamma är, hon offrar allt och jag är evigt tacksam för att jag har min mamma vid min sida, hon betyder så mycket fastän jag inte alltid visar det.



Ville bara säga att jag beundrar dig.. Du inspirerar många tror jag. Ta hand om dig och familjen! // Sara

skriven
#7: Live, Laugh & Love

Jag har följt Maddes blogg.. & din ett tag, förut. Du är så himla stark. Du gjorde ditt bästa, och det fanns inget mer du kunde ha gjort, inget du kunde ha gjort bättre, du gjorde allt. Från mitt perspektiv. Det är sådan en mamma är, hon offrar allt och jag är evigt tacksam för att jag har min mamma vid min sida, hon betyder så mycket fastän jag inte alltid visar det.



Ville bara säga att jag beundrar dig.. Du inspirerar många tror jag. Ta hand om dig och familjen! // Sara

skriven

Kommentera inlägget här :