Överlevt Råttgift Nr 4!

Fy fasen vilket gift de pumpar in alltså!

Nu är jag någorlunda på benen igen efter en vecka av total käftsmäll.
Har inte ens orkat slå på datorn.
Tack gode gud för att jag varit på Mösseberg, annars vette tusan.
Det var som att stänga av hela energisystemet med en knapp.

Taxotere som det nya cellgiftet heter  (utvunnet ur barren på idegranen)
ger biverkningar på många olika sätt.

....men det är bara att tugga i sig...mina biverkningar är tjockmarkerade...
Infektioner, minskning i antal röda blodkroppar (anemi) eller vita blodkroppar (vilka är viktiga för att bekämpa infektioner) och trombocyter

• feber: om detta sker måste du omedelbart kontakta din läkare
• allergiska reaktioner 
aptitlöshet
sömnlöshet
domningskänsla eller myrkrypningar eller smärta i leder och muskler
• huvudvärk
smakförändring (Allt smakar papper!)
• inflammation i ögat eller ökat tårflöde
svullnad orsakad av bristfälligt lymfdränage
• andfåddhet (blir andfådd av att gå uppför 10 trappsteg)
• nästäppa; inflammation av hals och näsa; hosta
näsblod
sår i munnen
orolig mage inklusive illamående, kräkningar och diarré, förstoppning
• magsmärta
• matsmältningsbesvär
• tillfälligt håravfall
rodnad och svullnad av handflator och fotsulor, vilket kan orsaka hudfjällning (detta kan även inträffa på armarna, i ansiktet eller på kroppen)
• förändring i färgen på dina naglar och eventuell påföljande nagelavlossning
muskelsmärta eller värk; ryggvärk eller skelettsmärta
• menstruationsrubbningar
• svullnad av händer, fötter, ben
• trötthet; eller influensaliknande symtom
viktökning eller viktminskning.
• svampinfektion i munnen
• uttorkning
• yrsel
• nedsatt hörsel
• sänkt blodtryck; oregelbunden eller ökad hjärtrytm
• hjärtsvikt
• inflammation i matstrupen
muntorrhet
sväljsvårigheter eller sväljningssmärtor
• ökad blödningsbenägenhet
• förhöjda leverenzymvärden (därav behovet av regelbundna blodprovskontroller


Nu är påknappen påkopplad så nu är det vardag igen.
Ska göra något så vanligt som att städa och göra fint hemma.

Plocka blommor och pyssla lite lätt. En cykeltur eller promenad, vi får se.
Vackert väder, solen skiner och jag vill göra saker igen!
YIEPPIE!!!




Kommentarer :

#1: Elisabet Roslund

Jag tänker på dig ska du veta.....Du är stark!!

Kram/Elisabet

skriven
#2: Anita T

Nu måste jag skriva av mej lite känslor! Du är helt otrolig som har så mycket energi trots allt. Och även humor som passar mej. Ler ofta när jag läser din blogg. Dessutom levererar du ofta kanonbilder både som du själv tagit men även lån från andra fotografer. Lycka till i den fortsatta kampen med medicinering och andra behandlingar!!! Kram Anita T

skriven
#3: Kia

OTROLIGA ANNE!!!Du liknar min man som fick en cytostatika sort (20 år sedan snart)som knockar en elefant.Så sa hans läkare!!Men vi upptäckte att han var starkare än elefanten!!Det gäller även dej!!!!Miljoner kramar Kia

skriven
#4: Fia

Kämpa på Anne, du är så stark! =)

skriven
#5: ingla

Anne! Det finns få saker som muntrar upp mörka taxotere-stunder. Men en sak kan du visualisera: Känslan av frihet tre veckor efter sista dosen. Den känslan är obeskrivbar!!!

Du är stark och jag vet att du tar dig igenom detta, jag önskar bara att du slapp!!

Den amerikanska militären har Hell-week. Vi har Taxotere; När man gått igenom det vet man vad man klarar - och det var MYCKET MER än man kunde fantisera om.

kramar i mängder!!

ingla



(ps, var noga med händer o fötter, rävgiftet sätter spår även om du inte märker ngt nu. Härda ut med ishandskar och -tofflorna)

skriven
#6: Helen



FY FÖR vilken pärs du har haft

kraft och styrka till dig

kram och kärlek



// Helen i Skåne

skriven
#7: linna

kram!

skriven
#8: julia

jäklar vilken kämpe du är!

skriven
#9: Maria S/Skellefteå

http://www.youtube.com/watch?v=EvKtxTsVoMo



Kram på dig!

skriven
#10: Annelie/ Falkenberg

Hejar på dig Anne! Jag önskar att du slapp må så dåligt under taxotere behandlingen.Dagdröm om kommande dagar då maten smakar gott igen.Det dåliga smaksinnet tyckte jag var kämpigt i min taxotere behandling,var rädd för att det gått förlorat.Men nu njuter jag av god mat igen.



PS.Tack för trevligt sällskap och utflykter under vistelsen på Mösseberg. Det var härliga dagar där som gav mig mycket kraft och goda minnen. Kram från Annelie

skriven
#11: Amanda<3

hej anne..



fortsätt kämpa..du gör det så bra..finns här om du behöver prata någon gång..många kramar! o lycka till framöver..du ska klara det här. det känner jag på mig :)

skriven
#12: vicky

Hej har många i din släkt haft cancer? Mena din dotter dog och din cancer verkar svårbehandlad :/ Tacksam för svar.kram

skriven
#13: Anne

Hej Vicky,

....några fastrar har haft bröstcancer och ett barn till förutom Madde har haft cancer, men vi är en stor släkt, så statistiskt är det inte mer än i någon annan släkt.

Min cancer är aggresiv, men behöver inte betyda att det är svårbehandlad. Herceptin har visat sig ge gott resultat, men visst, det kommer att ta tid innan behandlingarna är över helt. Ca ett år till...men man vänjer sig...

skriven
#14: Li

hej Anne!

Jag hittade nyligen maddes blogg då jag försökte hitta "någon som jag", en ung människa som kämpar mot cancer. blev så tagen av allt hon skrev och jag insåg ganska snabbt att vårt tankesätt är väldigt lika, min cancernörd ska dö- för jag ska leva. Ville bara tacka dig för allt positivt skrivande, det inspirerar mig, särskilt nu när jag behöver det som mest!

Titta gärna in på min blogg och lämna en kommentar!

lycka till, tänker fortsätta läsa din blogg och följa din resa =) vi fixar detta!

kram Li

skriven

Kommentera inlägget här :