Kurorten Mösseberg i 14 dagar

I am back!
Har varit på ett rehabställe/kurort i Falköping som heter Mösseberg.
Ett underbart ställe dit man ka få remiss om man bor i Stockholm,
Halland eller Västra Götaland.  http://www.kurortenmosseberg.se/


Mösseberg har en anrik historia och har varit kurort sedan 1867.
Man riktigt kände de tjusiga damerna och herrarna spatsera i de vackra
salongerna.

Salongsmöblerna var ämnade till den ryske tsaren en gång....
...men kriget bröt ut och han kunde inte ta hem dom...

Christine var med i 3 dygn (som jag betalade förståss) och hon
kände vibbarna från spöken...(Ja, det spökar i vissa rum fick vi veta sen...)


Utsikt mellan platåbergen. På kort promenadavstånd upp till tornet ser mena detta vackra landskap.


De har framför allt onkologisk och medicinsk rehablitering och de allra
flesta är färdigbehandlade. Jag träffade så många härliga tjejer i min egen
ålder mellan 40-50 år samt några äldre. Varje söndag anländer ca 10 nya
cancerpatienter för att träna upp sina kropp och själ igen efter en oerhört tuff tid.

Jag fick ett andningshål mellan behandlingarna och det är jag så tacksam för.
Nu är jag piggare och gladare än jag var innan min första behandling började,
så det är väl investerade pengar för Landstinget.

Det känns som att jag varit borta jättelänge, för vi hade fullt schema från morgon till kväll.
Omgivningarna var helt fantastiska, med en trollskog och miljoner vitsippor överallt.
den vackraste skog och promenadstigar jag sett. En utflykt dit är ett måste!
Uppe på berget 5 minuter uppåt på branta stigar fanns ett minizoo med djur av alla de slag.


Betraktade bl a en påfågel som uppvaktade 2 honor...ett skådespel må jag säga!
Bilden lånad av
http://www.gudrunwalla.se/en/_galleri/1/1/10
Min kamera glömde jag hemma...och det var som att tappa en kroppsdel!!!

Rehabschemat var fullspäckat och i början kunde jag inte hänga med fullt ut,
och alla var helt slut på kvällen. Men det artade sig för var dag som gick.
Så här såg det ut...5 timmar per dag! V2 blev lite tuffare då vi orkade mer...

Märkväl...alla gjorde något efter egen förmåga...

Måndag; Sköna rörelser, Rörlighetsträning, Gummibandsträning, Vattengympa, avslappning, stavgång.
Tisdag; Sköna rörelser, gruppsamtal, stavgång, träningsgrupp, lymfskola, taktil massage.
Onsdag; Sköna rörelser, träningsgrupp, rörlighetsträning, föreläsning om stress, kostföreläsning, stavgång.
Torsdag; Sköna rörelser, konditionshöjande träning/step up, stavgång, vattengympa, lymfmassage.
Fredag, Sköna rörelser i vatten, Pilates, tränigsgrupp, taktil massage, avslappning...
Lördag; Vattengympa, stavgång, Do In..
Söndag; Afrikansk dans...superroligt!!!
...och v2 ännu mer...

Utöver schemat så hade vi personliga tider med sköterskor, sjukgymnaster, lymfmassage, terapisamtal,
och det bästa av allt......att kunna måla, pyssla med olika tekniker i målarrummet där vi satt många kvällar.



Men det som gjorde vistelsen så glädjerik var alla underbara tjejer som blev mina nyfunna vänner.
Vi hade så roligt och vi skrattade mycket, hade några vinkvällar och gjorde utflykter runt bygden.
Vi gjorde det mesta tillsammans och tog hand om varandra.
Tack för att ni finns Jitka, Marie-Louise, Annelie, Lena och Maj som var i min grupp.

Vi upplevde så mycket som inte ryms här, men jag har fått än mer kraft inför
behandling nr 4 på onsdag. Har även hittat djupare i mitt inre och är så oerhört trygg i mig själv.
Själen har fått en större plats...


Life is good!

Kram på er och kul att vara hemma igen!








Kommentarer :

#1: Therésa

Ååh härligt att du är tillbaka! Har tänkt på dig, och sköönt att du mår så bra! :) Heja heja!

skriven
#2: Catharina

Underbart att du är tillbaka och fått chansen att vila upp dig! Kramar

skriven
#3: Millan

Är glad för din skull.

Vad härligt det verkar ha varit!

Balsam för själen!

Stor, varm kram till dig!

Och lycka till imorgon!

skriven
#4: Elisabet Roslund

Välkommen hem igen!

Har saknat dina ord på bloggen men förstår att du har haft så mycket annat att tänka på.

Ha det fortsatt gott Anne.

Kram/Elisabet

skriven
#5: Aneth

Välkommen tillbaka, skönt att höra från dig. Fortsätt nu att ta hand om dig efter bästa förmåga och lycka till i morgon!! Kram

skriven
#6: Kajsa

Härligt att ha dig tillbaka :) förstår att du haft det underbart :) härliga bilder också!ta hand om dig. Kram på dig!

skriven
#7: Malin

Kul att du skriver igen :) Värkar vara ett vackert ställe det där!

skriven
#8: Marita

Välkommen tillbaka - fortsätt att ta hand om dig på det allra bästa sätt!

skriven
#9: Agneta

Åh vad härligt att höra att du också hade fina upplevelser, själv var jag på Lydia gården nere i Skåne. Varje gång jag tar ett glas vin tänker jag tillbaka på de dagarna(jag handmålade nämligen 4 glas där)det var de bästa. Mycket skratt, gråt och känslan att vara i samma "båt" är minnen för hela mitt liv. Ha det bra.

skriven
#10: linna

vad härligt att läsa om dig igen! har saknat din blogg så blev så glad när jag läste att du var back.

Kram på dig

skriven
#11: Paulina S

Hej Anne. Underbart att du haft det bra, fantastiska bilder. Hoppas vi kan ses på studenten men jag vet att du har fler den dagen. Superkram Paulina

skriven
#12: Kia

Härligt att höra att du gillade Mösseberg.Ett underbart ställe även om det finns i Falköping---staden utan vatten.Vi är ju bortskämda att bo nära vattnet men dom har ju den vackra naturen.Det viktigaste var ju att du mådde bra.Det finns även barn med cancer som varit där och mått väldigt bra med deras behandlingsform.Hoppas att du kommer till fler sådana här ställen för det är ju trots allt välbefinnandet som är oerhört viktigt i din situation.Skönt att höra att det var positivt.Kram Kia

skriven
#13: Happy

Hej Anne! Jag hittade hit idag via Daniels blogg, där han skrev några rader om din dotter M. Läste på hennes sida och hittade hit. Det är ju helt galet att även du måste hantera cancerspöket efter allt du gått igenom. Ändå formligen LYSER det i dina rader. Vilken energi du har, vilken livskraft och styrka! Kärlek till dig säger jag (en gammal Västgöte numera inflyttad Stockholmare).



skriven
#14: Sarah

Härligt att höra!! Blir alltid glad av att läsa din blogg :) Din livsglädje och energi lyser igenom texten du skriver. Tack för att du finns!

skriven
#15: MuchaLita

Såg dig på Nyhetsmorgon idag.

Vilken fantastiskt fin blogg du har :) Kommer fortsätta kika in här då och då!

skriven
#16: Marita

Även jag såg dig på Nyhetsmorgon idag.

Googlade och hittade din och Madeleines sidor. Så fint allt är skrivet och gjort. Tårarna rinner oavbruten... Så otroligt starkt av din dotter att Blogga så positivt även om hon mådde så dåligt. Starkt av dig att berätta om ditt och din dotters liv i TV och med allt vad det innebär.

Ni har berört mitt hjärta starkt, min mor avled pga. av cancer -98. Jag är så tacksam att jag fick ha anhörigvård och hon fick avsluta sitt liv hemma. Vi fick många fina stunder tillsammans även om det var jobbigt många gånger. Vi kom så otroligt nära varandra även om vi hade en mycket bra relation innan. Hon fick somna in i sin säng med mig bredvid vilket kändes enormt skönt i mitt fortsatta sorgearbete. Jag kommer att följa din blogg framöver, du ger styrka till andra och jag vill även ge det till dig!

skriven
#17: Maria

Skrev en kommentar i dagarna till dig, fast jag insåg sen att jag kanske skrev den på "fel" blogg, eftersom du har en egen.



Ska lägga bloggen till mina favoriter och titta in här ibland...

skriven
#18: Anonym

..efter att ha sett dig medverka i nyhetsmorgon, blev jag så rörd, att jag var tvungen att få läsa din vackra dotters blogg!! Har själv tre barn, men vågar inte ens föreställa mig det helvete du gått igenom!! Styrkekramar till dig, och med en önskan om att du får den finaste sommar!!!Kram

skriven
#19: Anonym

Fel URL i inlägget ovan!!

skriven
#20: Amanda<3

hej anne..



vad kul att du börjat blogga igen :) vad härligt det låter med en spa- vistelse..det förtjändade du o behövde om något hoppas jag :) låter som en jätte härlig upplevelse..massa kramar o trevlig helg samt stort lycka till inför kommande behandlingar..

skriven
#21: Nicka

Åh, så glad Jag blir att läsa vad Du gjort..

Christine va med Dig, underbart !



Sänder Varma Kramar..

skriven
#22: Anita T

Skönt att du är tillbaka igen Saknat både dina kloka ord och dina vackra bilder. Lycka till med behandlingar och tillfrisknandet, Kramar Anita T

skriven
#23: Gunhild

Jag är medlem i Nätverket Nej till uranbrytning i Västgötabergen och vi tänker ha en manifestation i Varnhem 26/2 för att förhindra att de provborrar för framtida uranbrytning i våra vackra platåberg. Din fantastiska bild på ett platåberg skulle passa utmärkt på en banderoll. Vore tacksam om vi kan få använda den.

Mvh

Gunhild

skriven
#24: Anne

Hej Gunhild,

Jag har inte tagit bilden själv utan lånad den på nätet. Glömde skriva källan..Du hittar bilder på

http://www.falkoping.net/jan.eriksson/falkoping/fkphist.html

mvh Anne

skriven

Kommentera inlägget här :