Vidarkliniken i Ytterjärna....

Ja, visst har ni rätt...det är på Vidarkliniken jag samlar energi....
Ett fantastiskt ställe och tiden rusar iväg, trots att vi inte har varken TV,
radio, telefoner påslagna eller dator...hmmmm....fuskar lite..hehe...

Här är innergården med vackra konstverk...som finns lite överallt...

Den som inte varit här ännu har missat något! Blir så oerhört väl ompysslad
av underbara sköterskor och terapeuter. Umgänget med medpatienterna är
också guld värt. Har varit här sedan 18:e november och jag har flera olika terapier
varje dag, så schemat är fullspäckat. Det finns ingen plats för yttre impulser,
utan här går man in i sig själv och den personliga utvecklingen.


Naturen runtomkring är så vacker och ger rosor på kinden och energi...


Vattnet är på 5 min gångavstånd och hela vägen ner genomsyras
av integrerad konst i naturen...som inspirerar så oerhört mycket..


T om vassen är vacker på vintern...de står ståtliga och viftar.....

Piren där lerskulpturerna inbäddats i snö.....

Hit kommer människor med olika diagnoser som cancer i alla stadier, utbrändhet,
kroniska sjukdomar och en del annat.
Vidarkliniken vilar på antroposofisk grund vilket innebär att man i läkning och
rehabilitering tar med både kropp och själ i behandlingen. Läkarsamtal i lugn och
ro två ggr i veckan varvat med ordinerade behandlingar. Läkaren B är kanonbra,
hon lyssnar, tar sig tid och har en riktig dialog med mig. Mycket sympatisk människa.


Maten är biodynamiskt odlad, vegetarisk och jättegod!
Bild från Nibble Handelsträdgård i söndags.


Vi får grönkål varje dag....skörden räcker nog hela vintern..hehe...
...men inte min favorit direkt...

Mina terapier består av ett antal olika som kompletterar varandra:

Läkeeurytmi----
 en form av rörelseterapi som är medvetandegörande,
och skonsam för kroppen. Påminner lite om Chi-gong men har även en rytmisk
melodi i rörelserna. Den utövas även som dans.

Modelleringsterapi----Terapi med brunlera, intuitivt skapande där man tar fram känslor
och känner in flöden och form på ett sätt som för mig är helt fantastiskt. Helt klart
min nya hobby att förlora mig i...tid och rum existerar inte och jag känner mig lycklig!

Samtalsterapi----som är integrerat med de andra terapierna.

Helkroppsmassage---med Solum-olja (åkerfräken, lavendel och torv)
därefter inpackning i varma filtar och vila.

Varma fotbad---med myrsyra för att väcka fötterna till liv efter biverkningarna.
Har tappat känseln i tår och fötter...

Fotmassage--- med olja varje kväll och inpackning i värme.

Varm Hjärtkompress---hela natten med Lavendel och guld...känns skönt

Injektioner---i arm och magen med olika antroposofiska mediciner som hjälper
självläkningen.

Varma örtomslag på ryggen----efter varje lunch och vila en timma i sängen. Otroligt
skönt! Värme läker och därför ska vi gå varmt klädda och få mycket värme i
behandlingarna.

Föreläsningar---varje kväll om egenvård, berättarkvällar och mycket annat.
Vidarkliniken använder bl a
Weledaprodukter


I eftermiddags strax innan solen går ner...

Myskvällar vid brasan varje kväll
med underbara medpatienter som man lär
känna djupt och innerligt. De dagar när någon åker hem är det många tårar och avsked.
Är på en avdelning med 7-9 patienter så man lära känna "sin grupp" ordentligt.

Dessa burkar innehåller örter som sköterskorna gör te av...jättegott!
Te, kaffe, tilltugg står alltid framme i vårt mysrum....

Enligt Antroposofisk Medicin är människan både en fyrdelad och
en tredelad varelse. Grundaren Rudolf Steiner menar att alla
delar i människan behöver balans och då kan man inte bara titta
på läkning genom enbart mediciner. Dessa fyra behöver parallell vård
för att lättare läka. Syftet med den antroposofiska behandlingen är att
återställa balansen i en helhet genom att stimulera självläkningen.

  1. Den fysiska kroppen - Jord - Finns även i mineralriket
  2. Eterkroppen eller livskroppen - Vatten - Finns även i växtriket
  3. Själskroppen eller astralkroppen - Luft - Finns även i djurriket
  4. Jaget eller den mänskliga anden - Eld - Det rent mänskliga

 Imorgon kommer nya bilder och nya infallsvinklar inifrån...och några
tips i vintertider...

Ta hand om dig själv och ta hand om varandra!


Gå ut och gör en snöängel...det gör jag när vi har så mycket snö!

PS: En av alla nya lärdomar jag fått är att om man håller sig varm
i alla kroppsdelar hela tiden både inne och ute så läker man snabbare. 

Natti!



Kommentarer :

#1: Marie

Vilka underbara bilder!

Samla all energi och kraft du bara kan och njut av den vackra naturen som erbjuds där du befinner dig nu.

Och det är klart att vi gör snöänglar ute i snön, det är ju ett måste ;)

skriven
#2: Marika

Tack för att du delar med dig "i smyg". Det verkar vara ett underbart ställe. Njut av varje sekund. Jag byltar på mig så att jag inte ska frysa, tycker inte om att frysa. Men ska nog ta lite te också så att dte värmer innifrån. Bra tips!

skriven
#3: Ida

Vilka mysiga bilder :) Hoppas du får en fin dag :)

skriven
#4: lovisa

Mysiga bilder!

skriven
#5: ingrid Henriksen

Hei - og här en kommentar från en du ej känner...

Upptäckte din blog i går när jag mer eller mindre omedvetet flyttade mig från en blog till en annan. Det stod väl någonting om norrskan-och jag trodde du kom från Norge- precis som jag ! MEn där tok jag fel :)

First things first :

Är rakt av oerhört imponerad av din blogg- med andra ord av deg. Du skriver så fantastisk bra att det är som att läsa en bok - som jag inte kunde lägga ner. Blev väldig ledsen när jag ettervart förstod hur mycket trist du har varit/ och går igenom. Dina två vackra döttrar- varav en ena i himmelen- och den andra hos deg. Jag vet att jag inte kan förstå hur det är att förlora sitt barn - men kan ana att det är omennesklig. Och att du nu också är drabbad. Och ändå klarar du skriva en så vacker blog- om så mycket svåra - men akk så vardagsliga ting i det som livet kan ha att bjuda på.

Redan din framsida tilltalade mig- jag älskar blommor- och limegrön är favoritgrön- bla andra... Jag gillar att ha många bilder i min relativt nystartade blog - så det var kul att se dina. Vilken tur du har m din pappa ! ( har nu lest hela din blog)

Konstig nog känns det som att komma hem - när jag läser din blogg - du skriver om mycket som jag med min bröstcancer kan kanna igen meg i.( vi har ungefär samma ålder- jag är 42 )- Bara att du har en förmåga att sätta ordet på det som ingen annan tycker jag !

Så - där fick du mycket skryt ! Hade egentligen mycket jag ville kommentera från din blog - men detta inlägget är redan för långt.

Du är ett förebild met dina rehabiliteringskurser !! Njut !

skriven
#6: Eva T



Hej Anne !

Tack för bilden på den vackraste snöängeln jag någonsin sett. Du har t.om "detaljerat" fjäderspetsarna/etapperna på vingarna. Jag ska försöka härma. :-)

skriven
#7: Gun

Vidarkliniken har jag alltid tyckt varit så fantastiskt. Man önskar hela samhället såg ut så. Underbar snöÄngelbild! Må så gott! Kram från en okänd <3

skriven

Kommentera inlägget här :