100-årsfirandet av Olidan kraftstation...

Lördagar kan bjuda på många olika aktiviteter och en av dom lite mer
ovanliga besökte jag på kvällen tillsammans med bror och föräldrar.

Vi åkte ner till Olidans kraftstation som firar 100 år i år och de fyra första
turbinerna togs i bruk. Verket byggdes sedan på ytterligare och kom att innehålla
sammanlagt 13 turbiner varav 10 levererar el än idag.


För 100 år sedan hände mycket kring Nohab som har stor historisk betydelse för vår stad.
Denna byggnad är kulturminnesmärkt och är stor och pampig byggd i röd granit.


Foto; min bror Janne
Skådespelet på kvällen, en ljusshow med dramatisk musik till och byggnaden färgades
i olika färger......snyggt och effektfullt.

Jag och bror som inte träffas så ofta hade myskväll och tittade på bilder han
tagit i Norge där han numera bor och jobbar.

Får inte fram hans bilder just nu, men jag förstår varför norrmän går på tur.


Brollan bor bland de vackraste berg och sagolika natur inte så långt från Lofoten.
Vårens resa med syskon och föräldrar blir definitivt hit!



Magiskt landskap, brollan säger att vädret ändras fort och hela tiden.
Foto: min bror Jan


Trodde aldrig att jag skulle åka norröver igen, men jag har ändrat mig....så vackert!
Foto: Min bror Jan


Ännu mera magiskt .....Foto: brollan...


Janne himself i en grotta han hittat......

Jag är så stolt över min yngsta livsnjutande lillebror, för han lever fullt ut med sina
äventyrliga resor och upplevelser!...

Kommentera inlägget här :