Livets vatten...Träning v40+41

Älskar vatten för olika ändamål, det som vi tar för givet, men
det är inte givet för alla, det vet vi....

Vi köper vårt flaskvatten trots att vi har utmärkt kranvatten att dricka.
Jag köper på flaska när jag reser, det är ju praktiskt, men inte annars.

Vi i Sverige och västvärlden har förmåner som i tredje världen är en
vardagskamp....som att hämta vatten.....ibland långt bort från hemmet.

Nåväl...det var inte det jag skulle prata om, utan om min träning.
Den började så bra..som det alltid gör för det flesta, sedan fick jag en
en inflammation under knät....jag hade lite väl bråttom att prestera...hmmmm

Att gå 7km per dag eller cykla 7km är inte att rekommendera om man börjar från noll...

Igår började jag min efterlängtade vattengympa med personligt träningsschema.
Sjukgymnasten anpassar min träning vecka för vecka och det är toppen!

V40 blev..
Måndag---> Blev inget...inflammation under knät
Tisdag--> Cykel till affären ca 2km
Lördag---> Cykel ca 5km

V.41 blev...


Måndag----> Promenad ca 4km
Torsdag---> Vattengympa drygt 1 tim
Fredag---> Cykel ca 5km
Lördag---> Promenad ca 3km
Söndag---> Promenad ca 2km

Får bara acceptera att kroppen känns som en 150 årig dinosaurie, men
lite i taget...lite i taget....är så fruktansvärt svårt...jag vill klara mycket mer!


Vattengympa är kul och ganska jobbigt med alla olika redskap!
Bilden lånad av
thestress.wordpress.com/


Som tex vattenlöpning...tufft!

Min sjukgymnast manade på mig.."Anne, tänk på att det är en dag imorgon också"
OK då, men det går ju så lätt i vatten!

När jag steg upp förstod jag vad han menade...
Kände mig som en plattfot med bly i benen....och träningsverk idag? JA!!
Men när jag cyklade idag gick det bra ändå.

Lederna är tillfälligt skruttiga efter alla cellgifter, så är det någon som har ett
fungerande tips på kosttillskott som hjälper så hojta gärna till.


Stelheten kan vara upp till 6 månader eller längre och jag vill vara fit så fort som möjligt.


Kram på er och trevlig helg! Mys nu i höstmörkret.



Kommentarer :

#1: Elisabet Roslund

Vill titta till dig.....

Önskar dig en mysig, härlig helg och vá rädd om dig!!

Kramar i massor/Elisabet

skriven
#2: iana

Hej tuffa kvinna!

Jag skulle kunna skriva massor till dig, har följt dig länge och du är verkligen en inspirerande varelse.

All lycka till dig!

Till dina onda leder kan du prova glucosamin som hjälper ledvätskan.

MEN givetvis ska du kolla med din onkolog att det är ok att testa.

Glucosamin är sällan erkänt av läkarvetenskapen, men jag vet många som upplevt stor skillnad av det.

Typ knäskydd av fabrikatet "Back on Track" kan även vara ngt att kolla på!

Jag hoppas att du har skor eller iläggssulor som är anpassade efter dina fötter, extra viktigt när din kropp r i återuppbyggnadsfas!

J(ag hade knäproblem hela min uppväxt tills jag fick iläggssulor)

Sist men inte minst:

ta ordentligt hand om dig!

skriven
#3: Ida J

Förstår din otålighet, MEN.........Var rädd om dig, o glöm inta att ha kul i resan mot ditt mål! KRAM!

skriven
#4: Kajsa

Jag har ett litet kosttillskott tips, som iaf får mig piggare. Aloe vera juice :) känns inte på en gång men efter några veckor ;) Ta hand om dig!

skriven
#5: Anne

Tusen tack för era tips!

Har ganska nyligen börjat dricka Aloe Vera igen (eftersom jag säljer preparat från Forever)



Har sett reklam om knäskydden hos sj.gymnasten...kanske ska prova det, iläggssulor är nog ett hett tips, eftersom jag har väldigt hög hålfot dessutom.



Glucosamin får man i droppforma i samband med cellgiftsbehandlingarna så det används idag inom cancervården.



Lovar att träna lugnt...men har nog aldrig varit så motiverad som jag är idag.



Ta hand om er också!

Kram!

skriven
#6: iana

Det låter ju toppen Anne!

Har du höga hålfötter så ska du skaffa iläggssulor omedelbums!

Om du trycker strax nedanför knäskålen, på insidan av knät (precis rakt nedanför knäskålens kant) så kan jag nästan lova att det smärtar på ett muskelfäste där.

Det blir överansträngt, eftersom du troligen går med knäna en aning inåt pga hög hålfot.



Jag menar absolut inte att låta besservissrig. Men jag har gått i måååånga år med dessa problem själv, och fick inte ordning på det förrän jag träffade en bootfitter för slalompjäxor! :)

Kram och kör "lagom" hårt! :D

skriven

Kommentera inlägget här :