Offline några dagar....

.....det behöver man för att inte sugas in i de sociala mediernas
dragningskraft som säger; Du finns, syns, hörs, ...du hänger med....

Men se, det är inte hela världen om man stänger av datorn några dagar.
Vi finns faktiskt...allihop...även de som inte har FB eller bloggar.
De lägger sin tid på annat helt enkelt..och dom träffar jag på riktigt,
babblar i telefon med i timmar (ja, jag é gammeldags..)...och umgås!
...men jag är fast ändå...måste får skriva av mig, så är det för mig.
Man kan göra både och!

Även om jag pausar ibland så kommer jag tillbaks med ny kraft...allways!

Har varit i Huvudstaden 6 dagar för att umgås med dotter och bror m. familj.

Åhhh sådana härliga dagar vi haft. Uppresan startade med ett vitt snöfall!
Fram med vinterkläder med attiraljer därtill, för jag tänker inte frysa!

På tåget upp (5,5tim) hann jag sticka + lite virkning  och brodering på Kickis
stora halsduk, så tiden gick så fort. (Lite Odd Molly inspirerat o. dotter blev GLAD!)

Vi har haft ljuvliga dagar tillsammans med olika aktiviteter.

Fredagsmys blev hemma hos bror med familj, god middag med gott vin
därtill som alltid...mys och prat tills fredagen var till ända.


Vad vore fredagsmys utan ljus överallt. Tack Brollan och svägerska för en underbar
middag och en urtrevlig kväll!


Lördag....
...Som vi sett fram emot. Christine, kusin N och jag skulle ha en heldag tillsammans.
Vi styrde kosan till Naturhistoriska riksmuseet där vi tittade på ALLT från dinosaurier till
fåglar och alla möjliga djur från jordens alla hörn.

Vi behövde ingen guide, vi hade en.....kusin N! Han är 10 år och fullkomligt fenomenal
vad gäller kunskap om vad som helst i djurriket.
Exotiska fåglar, reptiler, havsdjur, däggdjur som du inte ens hört talas om...dom kan han
namnen på och vad de äter och var de lever. Han är ett levande uppslagsverk!

Jag säger dinosaurie om alla dinosaurier, men han kan namnen på alla upptäckta...t om
dom som upptäckts nyligen! Barn är fantastiska på att suga in all information.


Tyrannosauruis Rex är inte att leka med när man ser honom.
Kände mig väldigt liten därunder.......

Museet kan man vandra omkring i hur många timmar som helst, för
där finns så mycket att se....men vi hade något kvar, nämligen.....

Cosmonova som visade en 3-D film om Sea Monsters


Om du åker till Sthlm, gå på Cosmonova, för där finns alltid spännande filmer.
Vi fick 3-D glasögon och föreställningen var fantastisk. Det kändes som att man var
deltagare i en förhistoriskt tid. Jag blundade ibland när 3-D monstren under vattet
simmade rakt in i mitt ansikte...men ändå en så häftig känsla. Vi var glada och nöjda
efteråt och kvällen hade bara börjat.

Jag är så tacksam att ha syskonbarn i olika åldrar, för då får man AHA-upplevelser som
bara var självklara när mina egna barn var små...man tar tillvara det på ett nytt sätt.

När kvällen kom hade vi en barnkväll, bara Christine, hennes kusin och jag. Vi lagade
mat tillsammans och efter maten blev det lördagsgodis och  film.
Det var så underbart att se Christine snart 25 år och kusin N, 10 år ligga på mage framför
TVn med chips, sega hallon och ostbågar, skrattandes till SHREK...jag såg två kusiner, som
två  5-åringar som är här och NU.....och jag njöööööt!

Kusingemenskap har ingen ålder!

Det mysigaste av allt var när kusin N somnade i min säng efter en heldag tillsammans.
Han somnade med Bamse i min alldeles omedelbara närhet....

Det är lycka!...att få finnas till för nära och kära.

Söndag...
Blev en lugn dag, vi åkte hem till Christine för att bara vara. Vi planerade in en bio, men
vi ville bara umgås och katterna ville ha sällskap så det blev söndagsmys hemma.
Katterna framförde  ett otroligt skådespel, men det tar jag en annan dag.....

Måndag...
Christine jobbade några timmar fram till lunch och jag städade lite...som mammor gör..hehe...
Lunchrasten blev en tur till Fotografiska museet där vi såg en utställning om
Fashion! -modefotografi genom tiderna...
.Väl värd att se!


...men i butiken fann jag fantastiska bilder som varit på utställning tidigare...

Jag blev förälskad i Vee Speers bilder och köpte ett par att rama in.

Tisdag...
Åkte jag hem med X2000 som borde varit i tid....men ack nej....
I Skövde hade mitt anslutningståg redan åkt, så jag "vann" 1 tim
på att åka hela vägen till Gbg och ta tåget hem därifrån....SJ SUCKS!!!!

Nu ikväll hade jag min pysselkväll med tjejerna i kvarteret och det är
alltid lika mysigt, vill inte missa det för allt i världen.
Vi var nio kvinnor i olika åldrar som fikade, babblade mer än pysslade.
Och det så härligt att möta olika generationer, helt förutsättningslöst...
...bara för att vi finns....och vi skrattade hela kvällen!

Nu är det slut för denna terminen med "kvarterspysslet", men jag kommer
med nya datum för hela våren...och jag hoppas att vi blir ännu fler!


..Sist men inte minst..Blev såååååååå övelycklig av ett paket som väntade mig
från Ros-Mari som är Maddes väninna....Hämtade ut ett STORT platt paket.
Det första jag gjorde när jag kom hem var att öppna paketet.

Jag grät glädjetårar när jag fick se en fantastiskt vacker oljemålning som
Ros-Maris pappa målat. En otroligt vacker kolibri som suger nektar ur en enastående
exotisk blomma. Han har fångat ljuset kring Kolibrin som från en ängel, så vacker!
Hängde den direkt på Maddes vägg, och solens sista eftermiddagsstrålar lyste som
om det vore i en tropisk regnskog, och den sade till mig; Här är min plats,
för jag lyser över min mamma och jag Lyser över Camille som målat detta vackra.
Jag
Lyser över Ros-Mari som har ett hjärta av guld som gett mig denna gåva.

Kolibrin lyser över oss alla som förmedlar KÄRLEK till din nästa!

Öppna morgondagen med att säga; "Denna dag blir fantastisk, för jag lever!"

Kram på er!













Kommentarer :

#1: Elisabet Roslund

Vilken spännande, härlig och innehålsrik vecka du har haft. Du har ju verkligen en förmåga att fylla dagarna med allt det positiva.

Du är Fantastisk, bara så du vet!

Kraaam på dig/Elisabet

skriven
#2: Kia

Hej Anne,du kämpar,lever och är så positiv.Det är bästa medicinen och vitamininjektionen.Ha det gott!!Kram Kia

skriven
#3: Josefin

Hejsan, kan du inte visa målningen?

skriven
#4: Amanda

hej anne..



vad roligt och läsa att du haft bra dagar i stora staden sthlm..önskar dig en trevlig helg..kram Amanda

skriven
#5: Anonym

Samma goda Lillsyrran, härligt som bara den att ha dig här uppe. Och kusinerna.... helt enig med dig och väldigt majsigt. Kram och god natt, vi är hemma igen efter en tur till/med de vilda djuren i Masai Mara. Hur många och starka intryck som helst. Fast det tar vi när vi hörs ;)

skriven

Kommentera inlägget här :