Ångestklumpen....

Ni som haft riktig ångest vet vad jag talar om.....
den där klumpen som växer sig större och större
i magen och halsen...paniken är nära, men man måste
bemästra det med att andas lugnt och fokusera på andra
saker som kräver ens fulla uppmärksamhet.

Den sitter där och bara väntar på att få mig ur balans,
men den ska inte få ta över!

Inte konstigt förvisso att jag känner lite panik nu när alla
behandlingar (utom Herceptin) är över och jag vet ju faktiskt
inte om de har hjälpt.


Herceptin får jag fram till nästa sommar som underhållsbehandling...
...var 3:e vecka i port á carten...

Jag vet att många säger...."men Anne du är en av dom som klarar sig,
bröscancer är ju den "bästa" formen att få för  85% överlever..."
....Ja, men risken finns att jag inte gör det och då är 15% av 7000
kvinnor per år ganska många....ca 1050 kvinnor dör varje år bara av
bröstcancer!


Så jag är inte särskilt kaxig just nu och kommer att behöva mycket hjälp
att mentalt ta mig ur detta. Har klarat mig bra hela vägen fram till nu,
men förträngning är människans bästa vapen för att klara svåra kriser.

Nackdelen dock är att man inte kan tränga bort känslor, för de kommer ikapp,
så nu är det dags igen att bearbeta min egen oro för mig själv.

Så nästa vecka åker jag till ett ställe tillsammans med andra bröstcancertjejer
för mental rehabilitering och bearbetning av allt som hänt. Erfarna psykologer
tar hand om oss och ger oss nya mentala verktyg. CTRF har beviljat
min vistelse på Brännö i Göteborgs skärgård. Tack gode gud att vi har fonder
att söka ur.



Nu ska jag ta en promenad..för solen skiner ju ännu.

Kommentarer :

#1: Amanda

hej anne..



nu var det länge sen som jag var inne på din blogg och jag har en del att läsa igen ser jag..så härligt du bloggar anne. din härliga positiva anda på livet smittar verkligen av sig :) önskar dig en fortsatt trevlig vecka..kramar

skriven
#2: Ellinor

Ville bara skicka en STOR kram och hoppas att du får börja må lite bättre. Skönt att vi bor i ett land som kan erbjuda dig en skön vistelse på Brännö. Det kommer att bli bra, jätte bra! /Ella

skriven
#3: Millan

Fantastiskt bra att du får åka iväg på en sån vistelse! All energi och styrka till dig, vännen! Du fixar den här ångestövergången! Precis som alla andra faser du gått igenom.

Kramar om, hårt och länge!

skriven
#4: T

Min erfarenhet (fd (?) cancerpatient) är att all energi under behandlingen fokuserar på överlevnad. Man gör det man måste göra! Det är först när man börjar landa i verkligheten igen som den mentala biten kommer. Jag kan fortfarande, snart två år senare, undra vad fan det var som hände?! Men man klarar även det. Är helt övertygad om att man inte får mer till sig än man klarar av!

Styrkekramar!

skriven

Kommentera inlägget här :