Vem av er minns..."filmistiden"?

Om en ung person skulle läsa detta så undrar han/hon
vad film istiden är....hehe.

Ja, det kanske var på istiden för dom, men för oss som är födda på 60-talet,
så samlade vi på sk filmisar. Vi bytte kort med varandra som mina barn
bytte POGS, pockemon eller ishockeybilder på 80-90 talet.

Filmisar kunde vara av alla de slag. Disneybilder var poppis, men jag älskade de
glamorösa bilderna från 50-60talet
. Vet inte varför, men de såg värdefulla och
lyxiga ut. kvinnorna hade vackra klänningar och männen såg så där coolt macho
ut, men intresserade mig mest för glamour.

Jag hade en klasskompis som hette Eva i ettan till trean. (undrar vad hon gör idag)
Hennes storasyster var mycket  äldre än henne och hade samlat på sig massor av dessa
rariteter i hundratals som låg snyggt i sina album. Eva hade fått ta över dom efter
storasyster och jag kände en enorm avund, att hon hade så många gamla filmisar.
Vi hanterade dom väldigt försiktigt, för de var inte många som hade denna skatt.
jag minns att jag inte ens fick röra vissa, men förhandlade ändå till mig
väldigt många med åren.

Med tiden försvann alla mina gamla filmisar och bokmärken som jag hade i mängder.
Bokmärkena låg i sk vikalbum sorterade efter motiv. Filmisarna hade jag i en låda som
man kunde ta upp och bläddra i som en kortlek.
Och så förhandlade man om varje kort eller bokmärke. 3 "dåliga" mot en bra tex..

Nu har jag fått tag på  flera hundra gamla filmisar igen och fick en idé.
Överlycklig att få tumma på barndomens filmstjärnor i gulnat papper med plastöverdrag
som lossnat i kanterna Jag gör en tavla! Snacka om nostalginörd!

Så här kommer lite bilder. Har inte gjort klart tavlan än, för jag sorterar efter
bakrundsfärg
, för att tavlan ska bli läcker att titta på också.


Lite blandat, mest amerikanska filmstjärnor som var "högst rankade"


Någon du känner igen? Har du filmisar kvar på vinden eller i källaren?


Pusslar med bilderna för att få rätt färgpallett.


Många superstjärnor på den tiden.
Vilken bild bytte du aaaaaaaaaldrig bort?


Min favorit är Audrey Hepburn. Har flera stycken.
Ni får se tavlan när den är klar....


Breakfast at Tiffanys har väl alla sett!!! Filmen som jag äger är
för närvarande utlånad till min dotter Christine.

Ett tips; Släng aldrig era gamla samlarsaker, för en dag vill du
inget annat än att äga dom igen.

Måste sova nu...usch det blev sent men grejjarnerven tog över.


PSSSST; Ni glömmer väl inte att rösta på mitt bidrag i Elskåpstävlingen!
Nu är det bara 5 dagar kvar till så orka rösta lite till och lite till.

Jag vill verkligen vinna en resa, mer än ni kan förstå, så TACK för ert stöd!

"Om jag kan detta som jag aldrig gjort förut,
så vill jag veta allt annat jag inte visste att jag kan"


Denna bild målade jag på Vidarkliniken i Järna efter min cancerbehandling,
där jag var på rehabilitering. Tänk att jag klarade av att måla, för det har jag
aldrig gjort förut. Om ni vill rösta på mitt bidrag i Elskåpstävlingen så klicka på
länken nedan och rösta på "hjärtknappen" TACK för ditt värdefulla bidrag!


http://ttela.se/prenumeration/tavlingar/elskap/1.1032779-elskapstavling/1.1133729--inre-kraft-malad?pageNr=9#photoWrapperAnchor

Kommentarer :

#1: eva

Godmorgon! Vilken kul grej med filmisarna. Du är så påhittig och kreativ. Håller tummarna att du vinner elskåpstävlingen. Kram

skriven
#2: Anonym

Godmorgon! Vilken kul grej med filmisarna. Du är så påhittig och kreativ. Håller tummarna att du vinner elskåpstävlingen. Kram

skriven
#3: Anonym

Godmorgon! Vilken kul grej med filmisarna. Du är så påhittig och kreativ. Håller tummarna att du vinner elskåpstävlingen. Kram

skriven
#4: Marie

Ja, filmisar är härliga, jag älskar nostalgi & gamla filmer, jag är ett stort Elvis Fan, blev det när jag var runt 7-8 år, på 80-talet, har många tavlor,böcker, tallrikar och filmisar utav honom, jag älskar skådespelarna från förr, som Doris Day, & min stora favorit är Greta Garbo och Charlie Chaplin och Nils Poppe, James Dean...kul ide med tavlan, själv så pysslar jag med saker som jag köpt från panduro, fick presentkort dit när jag fyllde år,jättekul och sitta och pyssla....älskar det. Ha en bra dag.

skriven
#5: Barbro

Oh, vilken härlig nostalgitripp. Redan på 50-talet

började jag samla filmisar. 1958 började jag även sända efter signerade idolkort. Lauren Bacall o

Jayne Mansfield är fina minnen från den tiden. Det var många bilder jag aldrig bytte bort. Även jag är

ett stort Elvis Fan sedan mer än 50 år tillbaka och

den senaste autografen är från Priscilla Presley så

mitt stora intresse som startade med de små filmisarna på 50-talet håller i sig ännu. Liz Taylor o Grace Kelly m.fl. ja vist känner jag igen de bilderna. Skaran av de gamla stora stjärnorna

blir glesare men kvar finns ännu Sophia Loren, Gina Lollobrigida, Kirk Douglas, Brigitte Bardot Doris Day och några flera. Var har du fått tag på de här fina filmisarna ? Jag har följt din och Maddes blogg alltsedan en artikel i ttela. Ha det gott!

Hälsar Barbro 60+



skriven
#6: Kia

Nostalgi,jag hade massor av filmisar och bokmärken i mängder men har ingen aning om vart dom tagit vägen.Vet så väl att bokmärkesalbumet var vackert ljusblått och med ovanliga kanter.Tjusigt och gammaldags.Är ju 50+ så mycket har man samlat på sig men.....Vem vet det kommer kanske fram?Kram Kia

skriven
#7: Mia i norr

SÅ coooolt! Tyvärr är/var min mamma en som "röjde bort mycket" mao inga filmisar kvar....kram

skriven
#8: Elisabet Roslund

Ja nu blir det väl att kolla igenom en massa sparade kartonger.....Man hittar alltid en massa gammalt kul.

Kram/Elisabet

skriven
#9: Maria

Åhh filmisar det hade jag jättemånga också!! Hmm..undra just vart de är?? På vinden hemma hos pappa kanske?! Måste fråga honom för hjälp vad jag blev sugen på att gå igenom dem igen när jag såg dina bilder här, Anne! Det blir ju JÄTTEFINT!! Bokmärken hade jag också mängder av..måste fråga pappa om de också ligger på hans vind..det borde ju gå att göra något kul och snyggt av dem också..nu fick du igång min kreativa ådra, Anne!!

skriven

Kommentera inlägget här :