Det avgörande beskedet kom igår....

Gårdagen startade med en klump i magen, men samtidigt med ett slags
neutralt känslolöst tillstånd. Väl i bilen på väg mot Uddevalla och Dr. Klints
besked stod tiden stilla. Jag och älsklingen satt i väntrummet och höll varandra
i handen i tyst samförstånd och hopp om att allt ska gå bra.

Vi fick sätta oss i det "mysiga rummet" som jag kallar för det "allvarliga rummet".
När Dr. Klint och sköterskan kliver in ser jag två allvarsamma men stadiga blickar
och jag förstår genast att här kommer dåliga besked.

Vi började prata om hur behandlingen gått hittills hur jag mår och jag passade på att
ställa frågor om min kostomställning och vitamintillskott. Läkaren tyckte det var helt
OK att ta bort mejeriprodukterna och äta mycket antioxidanter samt D-vitamin+ calcium.

Inget konstigt med det, det tar inte bort mina tumörer rent vetenskapligt, men mår man
bättre av att ändra sin kost utan att skada kroppen så är det ju bara att köra på. Höjer
jag dessutom immunförsvaret så kan jag ta emot fler behandlingar utan att avbryta.

Såg i era kommentarer att många skor sig på andras olycka och det stämmer verkligen.
Man får naturligtvis ha ett kritiskt förhållningssätt till alla sk rön för de är ofta finansierade av
någon som vill tjäna pengar på en viss produkt.

Även forskare är ju intresserade av att sälja just sin produkt om den blir godkänd.
Men det handlar om så mycket mer. Alla kanske inte förstår den logiken, men när man är sjuk
i en allvarlig diagnos behöver man på något sätt hitta sitt eget förhållningssätt och att
kunna påverka någonting mitt i eländet. Att ha makt över sin kropp och känslan av att
kunna göra något själv åt sin situation kan vara livsavgörande.

Så jag tycker man ska hitta sin egen väg, sin egen tro att just detta är bra för mig.
Nätet kryllar av tips från andra cancerbloggar bl a, det hjälper faktiskt, för man känner sig
mindre ensam i sina funderingar då. Igenkännande och goda råd är alltid bra. Sedan väljer
man själv ur "goda-råd-skattkistan"

Nåväl, ska inte hålla er på halster längre så jag frågade om Nuclearundersökningen PET/CT
gav positivt eller negativt resultat.....och det var negativt, spridning till lymfkörtlar vid levern.

Utlåtande:
Frågeställning; Opererad för vänstersidig BC feb. 2010. CT visar recidiv i körtlar på vä. sida
av halsen. PET/CT inför ställningstagande till strålbehandling.

PET/CT; Patologiskt FDG-upptag ses i ett flertal förstorade lymfkörtlar i vänster fossa supraclav.
I leverhilus ses förstorade körtlar med patologiskt FDG-upptag. I övrigt ses inga patologiskt
förhöjda upptag inom undersökta områden.

Bedömning; Patologiska upptag i lympfkörtlar i vä. fossa supraclav och i leverhilus
tydande på metastasering.

Strålning är inte aktuellt då jag strålats tidigare på hals/nyckelbensområdet.

Fick även bilderna från PET/CT där jag själv ser tumörerna på färgbild.


Vad innerbär då detta?


Jo, att jag får behandling med Herceptin+Navelbine tills vidare och det positiva i kråksången
är att tumörerna vid nyckelbenet har minskat markant bara på två behandlingar!!!!

Behandlingen biter och jag är övertygad om att jag kommer att leva många år till.

Jag vill veta för att ha kunskap och möjlighet att påverka mitt eget liv och även om det
kan tyckas svårt att fejsa så är det än svårare att inte veta vad man krigar mot.
Därför är kunskap makt.

Tror på vetanskapligt beprövade metoder och att nya läkemedel är på intågande som
gör att man kan leva med en kronisk cancer i många, många år. Men jag tror även på
kompeltterande medicin och naturmetoder som jag prövar så länge det inte gör skada.

Efter beskedet åkte vi till stan för att äta lunch på stans mysigaste ställe A&O och där
satt vi i soffan efter maten och hade lite kaffe och siesta med filt runt axlarna. Där
känns det som att sitta i sitt eget vardagsrum.


Här satt vi och bara njöt ett par timmar medan folk kom, åt o gick i strid ström.

Livet handlar ju om att ta tillvara det vackra vi har omkring oss, inte springa så fort.

Så njut av nyårsafton i godan ro med nära och kära. Vi tänder brasan och
skickar ut böner om tro, hopp, kärlek och glädje inför år 2012.

Gott Nytt År från mig till er alla underbara människor därute!!!



Bifogar en intervju i Efter Tio med George Schott om vikten att ha kunskap om sin cancer.
Stefan Einhorn svarar även på frågor kring läkaretik vs cancer.
Läkarna är inte gudar och egen vilja och styrka hjälper till, det är jag övertygad om.

Kommentarer :

#1: Susanne

Så tufft besked, så fel. Samtidigt kan jag verkligen relatera till det du skriver om att kunskap blir till makt. Makt att påverka, styra och leva sitt liv med en förståelse för vad som pågår. Veta vad man har att kriga emot! All kraft till dig! Hoppas du får möjlighet till återhämtning och påfyllnad av nära och kära under helgen. Du fixar det här!!!

skriven
#2: Elisabet Roslund

I morgon smäller vi in det nya Goda året för dig Anne!

All Styrka och Kraft, all Glädje och Lycka.

Man kommer väldigt långt med vilja och envishet och det har du!

Kram/Elisabet

skriven
#3: Eva

skriven
#4: Eva

Älskade Anne !



Blev oerhört besviken när jag vid lunchtid idag läste beskedet.

Men livet måste ju gå vidare trots allt.



Önskar dig och din älskling ett rikigt GOTT NYTT ÅR

med mycket champange!! Jag vill verkligen att allt ska vända till det bästa för Er båda det är Ni verkligen värda.



Jätte Kramis Eva

skriven
#5: Kia (ängeln Simons mamma)

VARFÖR? Jag skulle kunna skicka dej en bukett varje dag om jag visste att det skulle göra underverk.Men Anne,du är precis som min man.Vi träffades precis när han fick sin cancer och hans läkare på Sahlgrenska sa att kärleken bidrar mycket för kraft och styrka att klara många och tuffa behandlingar.Han fixade det och det ska även du göra självklart.Du är enastående,hur många skulle inte totalt bryta ihop?Min läkare sa till mej innan han gick i pension att har man gått igenom det värsta i livet,nämligen det du har gjort och jag och många andra att förlorat ett barn så klarar man i stort sett vad som helst.Jag känner att han måste ha rätt.Du fixar detta Anne tillsammans med din kärlek.Ha nu en underbar fin nyår,så fin som den bara kan vara för dej och de dina.Tusen kramar Kia

skriven
#6: Hazel

Åh, men vilket tråkigt besked :( Hoppas att du får leva många, många år än!



Tänker mycket på dig och på Christine, du är samma ålder som min mamma, och jag är ett år äldre än Christine och kan bara tänke mig hur hon mår. Ens mamma får ju bara inte vara sjuk och får absolut inte dö!



Hoppas att du och din familj ändå får en bra nyårsafton och ett underbart 2012, ni förtjäner det!

skriven
#7: Lilli

Käraste Anne,

vilket tråkigt besked..Mina tankar är hos Dig och jag sänder massor av varma kramar.

Känner jag dig rätt så klarar du även av detta och jag är så glad att du har din älskling vid din sida.

Var lyckliga och njut av varje sekund tillsammans, det är ni värda.

skriven
#8: Cornelia

Halkade in på din sida, anledningen var vi som förlorat ett barn. Massor av kramar och styrka till dig. Jag tycker du tänker helt rätt. Jag är övertygad om att vi kan påverka våra liv med olika saker, både när det gäller kost, motion, tänkande etc.

skriven
#9: Anonym

Käraste Långhalmen

Din styrka och ditt jävlar anamma torde skrämma alla onda celler på flykt! Att falla en stund och bli liten och ledsen är också självklart. Med din styrka och med stark och varm hjälpande energi från alla nära och kära så kommer detta att gå väl!

Gott Nytt År min vän!

skriven
#10: Karro

Skickar en massa styrkekramar och hoppas du får en fin nyårsdag.

Namnet jag letade efter var "Steven Acuff". Du kan googla på namnet om du vill.

Kram

skriven
#11: Ewa

Usch, vilket jobbigt besked...... Men precis som du skriver, kunskap är makt! Jag gillar det och tror att du kommer att ha nytta av din kunskap kring sjukdomen, kring kostomläggningar, kring alternativ medicin/hälsokost. Många styrkekramar och hoppas på ett gott nytt år för din/er del!

skriven
#12: Martina

Hej Anne! Så jädra trist besked. Tänker på dig och på Christine. Jag håller tummarna för dig. Och kunskap är makt. Kämpa på!



Styrkekramar

skriven
#13: Marléne

Jag läser. Torkar tårar. Känner vanmakt. Sen en styrka!

Du kan. Du ska. Du vill.



FUCK CANCER!!



All världens styrkekramar till dig.

Jag vet att du skrev en gång att du saknar citat och bilder. Kanske du hittar lite att vila emellanåt här:http://enkopplycka.tumblr.com/

Om du klickar på arkiv kommer allt upp som jag postar.



Varm innerlig kram till dig, finaste Anne!

När detta är över och du återfår styrkan vill jag krama dig på riktigt.

skriven
#14: Tess

Varmaste hälsningarna till dig Anne, fy vad ledsen jag blir när jag läser om ditt besked. Men jag är övertygad om att din styrka och inställning till livet kommer att besegra denna nedrans sjukdomen!!!



Kramar från Therése

skriven
#15: Anna

Kan vi inte bara utrota cancer?



Jag gav ett bidrag till cancerfonden vid jul.



Finns det nåt samband mellan din och M cancer? Eller är dom helt oberoende av varandra? Genetiskt?



Men jag vet att du fixar detta, din attityd säger det! Go go!

skriven

Kommentera inlägget här :