Forskning och rön....

Julen har varit helt underbar! Lugn och skön med familj och vänner.
Julafton och juldagen firades hemma hos mig och många kom i olika
omgångar precis som jag vill ha det.

Dotter Christine och Jonas, mor, far och bror. Älsklingen förståss och
hans två barn. Syster, svåger och systerson och en god vän med son.
Sist men inte minst fick vi träffa blivande svärsonens föräldrar som var
på resande fot förbi oss.

Helt underbara människor på alla sätt! Vi kommer att ha väldigt roligt ihop
inför det stundande bröllopet i sommar.


Njöt av umgänget i mitt nya fina vardagsrum som
älsklingen målat om med bror och en god vän.


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Nu är vardagen återställd en stund och alla har åkt hem, och idag åkte
jag till Uddevalla för att få cellgiftsomgång Nr.2; Navelbine.
Allt gick bra, preparerade mig med Emlaplåster som vanligt och i
vanlig ordning var det svårt att hitta porten utan att sticka sönder mig.
Av erfarenhet kallade min sköterska efter en annan som kan just min port.
Det handlar inte om kompetens utan mer om hur stora fingrar man har och
hur man kan greppa själva porten innan man sticker in nålen.
Alles gut med andra ord....

Min hjärna går för högtryck, även om jag inte alltid förmedlar det till min
omgivning. Läser mycket forskningsrapporter och litteratur som kan göra
mig själv till herre över min egen kropp. Tror nämligen att om att jag kan
hjälpa mig själv till självläkning genom kosten i kombination med vetenskapligt
beprövade metoder så har jag inte suttit handfallen, utan har MAKT över min
egen framtid och har MAKT att ifrågasätta läkarens schematiska utlåtanden.

Stort tack till dig Jessica för att du tipsade om olika sidor på nätet som har sidan;
http://goluckyj.blogspot.com/

När jag surfade runt lite fastnade jag för en ny föreläsning på nätet som
handlar om D-vitamin som Överläkare Lars Humble höll i.

D-vitamin:

Gamla och nya aspekter på ett unikt vitamin


Se gärna denna föreläsning ,för där finns mycket matnyttigt för ALLA.

Vi vet ju alla att vi behöver D-vitamin från solen för att må bra. När vi inte har
solen får vi se till att äta fet fisk och andra D-vitaminrika livsmedel, men de flesta
av oss är dåliga på att inta den dos vi dagligen behöver.

När jag ser ovanstående föreläsning slår det mig....jag ha varit jättedålig på att
äta fisk och D-vitamin genom åren och har nu sedan en tid ätit tillskott för att
inte vara så trött. Mejeriprodukterna är numera ett minne blott som jag har
ersatt med sojaprodukter. Funkar jättebra.

Vad har då D-vitamin och mejeriprodukter med bröstcancer att göra?
Jo, flera olika studier visar att intaget av större doser av D-vitamin kan förebygga
BC och borttagandet av mejeriprodukter likaså. Det gäller även prostatacancer.

Jag minns när jag var liten och bodde i Luleå. Vi fick på vintrarna äta en matsked
fiskleverolja några gånger i veckan och "sola" under sollampa då och då i 5 minuter.
Min far trodde benhårt på att D-vitamin är livsviktigt i det mörka norrland på vintern.
Det kan även motverka vinterdeprpressioner och generellt höja immunförsvaret.
Inget nytt under solen, men kunskaper som vi i vardagens srress glömmer bort.


Omega-3 kapslar fanns inte på 70-talet. Flytande tran var inte så gott!

De flesta i norden har för låga doser av D-vitamin i kroppen utom de äldre som
alltid ätit mycket fisk och yngre kvinnor o män som solat soliarium på vintrarna.
Man kan ju tycka vad man vill om solarium men kontentan är att vi behöver solen
30 minuter om dagen året runt för att kroppen ska orka motstå sjukdomar.

Mycket tyder på, att D-vitamin förebygger bröstcancer. Om detta är fallet, kan solljus,
som är den dominerande källan till D-vitamin, i hög grad motverka bröstcancer.
Teorien stöds nu av en ny engelsk undersökning, som har visat, att kvinnor, som utnyttjar
D-vitamin dåligt, har en fördubblad risk att få bröstcancer.

Forskare från St. Georges Hospital i London jämförde väv från ca. 400 kvinnor med bröstcancer
med väv från lika många friska kvinnor. Därigenom upptäckte de, att kvinnor med avvikande
receptorer för D-vitamin förekom dubbelt så ofta i bröstcancerstatistiken.
Det är känt att D-vitamin har en normaliserande effekt på cellerna i bl.a. bröstväv.

Kunskaper som funnits i alla tider kanske vi vet när vi hör om dom, men är dåliga på
att variera vår kost utefter var vi bor och med tanke på att vi bor i ett solfattigt land
borde vi verkligen anamma D-vitaminens betydelse för vårt välbefinnande.
OK, det tar inte per automatik bort min cancer, men alla små saker jag gör för att
höja immunförsvaret gör att jag kan få fler behandlingar utan att behöva avbryta.

Då kan man ju tänka så här....men jag har ju redan haft bröstcancer en gång och fått
tillbaka det bara genom att gå runt hörnet. Borde jag inte lärt mig första gången?

För mig har det tagit lång tid att acceptera att jag överhuvud taget varit sjuk själv efter
allt som hänt de senaste åren. Nu har 10-kronan trillat ner och jag tänker göra allt
jag kan för att ta bort "de nya små ärtorna" som försöker dela sig ohämmat.



Är helt övertygad om att jag kan göra något själv, för läkarna "gör bara sitt jobb" och går
hem klockan fem. De har en strikt medicinsk bedömning som är vetenskapligt underbyggd.
Tro inte att läkare har svar på just din livskraft och överlevnadspotential.
Att tro på sin egen förmåga är livsviktig när döden blåser dig i nacken.

Alla är vi olika och jag har en vilja av stål.
Inre styrka kan man ju inte se i ett diagram direkt.

Så nu är det viljan och framför allt kunskap och ifrågasättande som styr min framfart.
Läkarna ska inte få det så lätt, det har jag bestämt.

Imorgon kommer en viktig dag i mitt liv. Då ska vi till Dr. Klint för resultatet efter
Nuclearundersökningen i Göteborg.

Så håll tummarna för mig nu...


Tror på universums krafter och viljans makt!

Kommentarer :

#1: Kia (ängeln Simons mamma)

Håller tummarna stenhårt.Jag och mannen har i flera år ätit D vitamin och tagit säsongsvaccinet för min läkare sa att kroppen tappar mycket av immunförsvaret vid svår sorg(Simons bortgång) och man bör nästan "överdriva" intaget av vitaminer och annat som är gott för oss.Tänker på dej!!Kram Kia

skriven
#2: Marika

Hej Anne.

Intressant att du visar länken till Lars Humbles föreläsning. Jag tittade på den nu i veckan då min mamma visade mig den.

Mycket intressant.

Låter spännande med bröllopsplaner också.

Kram på dig Anne! Jag håller tummarna.

skriven
#3: Mia

Håller tummarna för resultatet. Jag försöker också tänka på vad jag äter men har inte tagit beslutet att gå över till mjölkfri kost och inget rött kött än.Hur svårt kan det vara...... Strykekramar till dig Anne

skriven
#4: Anonym

Jag HEIAR på dig!!

Åt oxå soya i början av cancerresan - men läste att om man har bc skulle man vara försiktig m detta. Inte mer än én portion per dag - tex én youghurt. Blev ju förvånad då jag hade läst så mycket om hur bra soya r - tydligen för att inte FÅ bc - men annorlunda när man har ? ( haft ) ? Ville bara säga d - så du evnt kan fråga läkare / googla ?..

Håller tummarna - och allt annat inför svaret hos Klint ! ( har oxå haft honom )

Klem Ingrid

skriven
#5: Ulle

Glöm inte att det finns människor som vill tjäna pengar på andras olycka.

Det kommer nya råd och rön varje vecka.

Måttlighet med det mesta, men känn för allt i världen inte dåligt samvete eller: "Jag får skylla mig själv för jag har ätit/gjort fel saker eller solat för mycket eller för lite. Solar man för mkt så ökar ju risken för hudcancer.

Nej, ät och drick det du mår bra av! Lev i dag....

skriven
#6: Karro

Åh jag vet när min kompis sambo fick en hjärntumör så kom de i kontakt med en man som vet exact vad man inte ska äta om man har cancer i kroppen, Jag ska ta reda på om han hade någon hemsida och skicka till dig.

Jag tror att han själv haft cancer men genom att int ege cancern någon "näring" så typ torkade den bort i kroppen. "Torkade" var kanske ett konstigt ord... Jaja... återkommer

skriven
#7: Jessica

Så härligt att du väljer att vända och vrida på stenen och undersöker vidare! Jag tror att all skrämsel kring solande har gjort att vi får ännu mindre D-vitamin i oss. Att vi dessutom klabbar på en massa kemikalier på huden för att skydda oss är heltokigt tycker jag personligen. Nu använder jag aldrig solskydd. Tidigare när jag gjorde det var jag väldigt noga med att använda fysikaliskt filter som inte tränger igenom huden. En dag sa de på apoteket att man slutat sälja sådant för fiskyngel dör av det när vi sköljer av oss i vattnet... Så numera finns det bara halvfysikaliska solskyddskrämer så att hälften tränger in i huden. Jaha... om nu fiskyngel dör av det vad gör det då med min och mina barns kropp? Nä, en tröja fungerar utmärkt som skydd mot solen för bränna sig är naturligtvis inte hälsosamt.

skriven
#8: Ewa

Vill bara säga att jag är imponerad av din kunskap och din vilja att göra allt du kan för att påverka din sjukdom. Det är svårt att veta vilka råd och rön man ska gå efter, men jag tror att viljans kraft i sig själv också gör något med en!

Jag hoppas att allt kommer att gå bra för dig!

Styrkekramar

skriven
#9: Hanna - Mode, smyckestillverkande och min vardag

Håller tummar och tår.

skriven
#10: Larisa

Hej Anne! Jag tänker på dig.

D-vitamin är toppen! Jag var själv på en föreläsning med Hälso-Lasse i Trollhättan, en homeopat som du kanske känner till? Det kanske till och med är samma Lasse..? När jag själv äter D-vitamin tillskott märker jag stor skillnad. Jag blir piggare, blir inte förkyld eller dylikt lika lätt och hyn blir bättre. Alla borde se till att de får i sig D-vitamin, här i Sverige får vi det från solen endast efter midsommar och ett par månader fram. kram till dig!

skriven
#11: Eva

GOTT NYTT ÅR !!!!



Kram Love

skriven
#12: Eva

GOTT NYTT ÅR !!!!



Kram Love

skriven
#13: Eva

skriven
#14: Sara

GOTT NYTT ÅR TILL



DIG OCH DIN ÄLSKLING!!!!!!

skriven
#15: Eva

Följer din blogg med både skratt och tårar! Jag önskar dig ett riktigt fint 2012. Tungt, ditt senaste besked! Men.. Gå in på en blogg som heter Jag-Pernilla.blogspot.se. Det är en god vän till mig som fick ett liknande besked för precis ett år sedan. Efter ett års behandlingar med Herceptin och cytostatika har hennes tumörer SKRUMPNAT!!! Pernilla fick sin första diagnos 2008 och sedan fick jag själv min i september 2009. Jag har genomgått ett antal operationer. Nu tycker jag livet sakta återvända men det är klart, vare sig de fysiska eller psykiska ärren försvinner helt. Det gäller som sagt att leva nu!!! Anne, läs Pernillas blogg!!! Kram från Eva

skriven
#16: Anne

God fortsättning på er och tack Eva, jag ska gå in på Pernillas blogg och läsa om hennes resa. Tack snälla för tipset!

skriven
#17: Eva

Hej! Jag skrev fel adr, ska vara jag-Pernilla.blogspot.com Kram från Eva

skriven
#18: Linnéa

Anne!

Hoppas du och din Älskling hade en bra nyrårsafton!



Jag tror verkligen på att du blir helt frisk.



Du är en KÄMPE!! Kram...

skriven

Kommentera inlägget här :