Exakt för ett år sedan...och idag.

Den 2 februari 2010 kom då den operationen som ingen kvinna vill vara
med om. Att operera bort ett bröst pga bröstcancer. Jag fick vänta 2 veckor
efter diagnos i januari och jag ville bara ta bort allt med en gång. Läkaren
påtalade att det är viktigt att chocken får smälta och därför väntar man ett par veckor.


Lite groggy efter operationen 2 feb 2010.


Vä. bröst borta och en port á cart inopererad som jag tittar på.

Och det var nog bra det. Man vet ju inte vad som väntar förrän man är där.
Allt gick ju bra nu när man ser i backspegeln på allt som hänt under år 2010.
En svår resa som jag aldrig mer vill göra om och önskar inte att någon annan
ska behöva hamna i cancernördens land. Men dessvärre får tusentals människor i
alla åldrar besked om att de fått någon typ av cancer. Vi läser om det varje dag och
alla känner någon i sin egen omgivning.


Ville ändå göra ngt kul efter operationen så jag var på tjejkväll och den
var hos frissan. Anki som också är min frisör piffade upp mig lite.

Då när jag hade ögonfransar o. ögonbryn, de har ännu inte kommit tillbaks riktigt.

Men resan är dessvärre inte slut för att alla behandlingar är över då man
börjar leva "normalt" igen med jobb och socialt liv.
Ande, själ och kropp är en komplicerad enhet där alla delarna ska få utrymme
och där vävs svårigheterna in.

Syrran rakade av mitt hår 2 april 2010.
Dagen efter att jag varit hos Malou i efter Tio.



1 april hos Malou med hår...men det hade börjat ramla av.

Jag har börjat jobba..eller snarare arbetsträna, gå till jobbet, äta lunch i en lunch-
restaurang där det sjuder av prat och liv, ta in information i en takt som känns som
"snillen spekulerar"...känner mig trögfattad och måste fråga. Att sätta sig och jobba
preciiiiiis som förut gäller inte utan det tar tid för kropp&själ att anpassa sig.
Jag som är tävlingsmänniska och vill prestera! Inte för att jag gjort något "vettigt"
än på jobbet, men känslorna har kommit ikapp och alla nya intryck har ställt till det.


Man kan ju alltid göra något medan cellgifterna pumpas in..som att virka.

Förra veckan var rolig. Men sedan.. Bromsklossen slängdes framför mig obönhörligt
och brutalt. Känner mig misslyckad och onödig. Behövs jag överhuvudtaget längre?
En mental svacka i alla skepnader. Hemska mardrömmar två nätter i rad, har inte kunnat
sova ordentligt och när jag väl somnat har mardrömmarna tagit över igen.

Självförtroendet sviktar och känslan av ensamhet och övergivenhet bor i mig. Vill egentligen
inte skriva hur det är men kan inte ljuga och säga att allt känns sååååå toppen och bra
när jag bara vill dra täcket över huvudet och fly till en annan planet.
Jag får stöttning på jobbet så det är inte det...utan mitt inre krigar, mina känslor, sorgen
över Madde som jag inte riktigt hann bearbeta innan jag själv hamnade i cancerland.

Vet någon var denna sjö finns?

Nu kommer min bearbetning då allt ska falla på plats och vara normalt igen.
Vad är normalt? Vet inte längre, för det var länge sedan jag upplevde en normal tillvaro.
Min kropp är inte normal, den är otymplig, svullen och tjock. Mitt hår är "nytt" i en ny
skepnad och den Anne som tittade i spegeln för ett år sedan finns inte längre.
på gott och ont förståss. Tycker nog att jag var snyggare då på utsidan, men nu hoppas
jag att jag i alla fall är snygg på insidan...hehe...men utsidan är ful...bläää!

Men,men vad är väl en bal på slottet...
..bättre med ett bröst på kroppen än två bröst i graven
.
Hehe...älskar galghumor... Undrar hur stor raggfaktorn är på den..hihi..

Nåväl, idag kände jag att något måste göras även om jag mått dåligt bara några dagar.
Tog en promenad i solskenet....D-vitaminer, sög in varenda vitamin! Kosan styrde
till Maddes grav och ringde syrran samtidigt för att bara prata av mig  och hon var bra på
att lyssna. Hon var en lyssnerska och det är absolut det bästa. Att få bli lyssnad på.

När jag pratat länge och väl med henne gick jag in i kyrkan intill för att se om prästen
Yvonne var där. Bara spontant sådär...och vi pratade och pratade och fikade kaffe och tårta.
Hon lyssnade och bekräftade mina tankar och känslor. Hon är bra Yvonne.

Eftersom vi bor i ett område där kyrkan varit nära skolan så har barnen haft en naturlig
kontakt med kyrkan och mina tjejer har gått kyrkans barntimmar, konfirmerats och haft
alla skolavslutningar mellan 1-9:an där. Yvonne har haft många skolavslutningar och
konfirmerat mina barn där och även begravt Madeleine. Så den kyrkan är en del av barnens
uppväxt. Att gå till en psykolog är bra, men för mig känns Yvonne mer som en naturlig följd
av allt som hänt. Behöver inte börja om och berätta hela historien, så jag går dit emellanåt.

Jag har gått vidare, men de nya "faserna" dansar man inte precis igenom heller.
Har lärt mig att leva med en sk "vardagssorg", en saknad främst efter Madde. Det vardagliga
som borde finnas men som inte finns längre. Det vardagliga som jag har med Christine.
Präster har om någon lång erfarenhet av sorbearbetning och krishantering. Tror att många
är rädda för att det är kyrkan, men det är inte konstigare än att gå till en kurator.

Jag har oerhört mycket att bearbeta, men jag vet att jag kommer att klara det!
Har jag klarat mig så här långt så ska jag klara fortsättningen också.
Maddes sjukdomsår och därefter sorgeåret efter hennes död och direkt därefter min
egen cancer och behandlingar, ja ni förstår at det inte är en söndagspromenad direkt.


Med kärlek, hopp och tillit ska jag göra mitt liv lyckligt igen!

Att leva singel är ganska bekvämt och bra, man gör allt man vill och tar sina beslut
utan att behöva kompromissa, men det har även en baksida som ju alla vet.
I min situation blir det än mer påtagligt, att inte ha bollplanket, trösten, närheten,
kramarna och pratet. Hoppas ni förstår vad jag menar och jag skriver det som
för många är oerhört känsligt. Familjen och vännerna har en stor funktion,
men till syvene och sist har man sina tankar och känslor för sig själv.
Och visst gör det ont ibland, det går inte att förneka. Annars vore man ju en robot.

Men det är livet som man får tackla utifrån sitt egna perspektiv och göra det bästa
man förmår. Varför skriver jag nu så "personligt?" Jo, för att vi alla är människor med
liknande tankar, inte alls konstigt. Vi vill duga, vi vill framställa oss själva som kapabla,
duktiga, starka, passa in, duga på alla plan, inte visa sig sårbar, gud förbjude!
Alla männsikor är lika sårbara när det väl gäller, och jag är en av alla.

Men vi vet alla att livet är ett personligt pussel för var och en av oss och det pusslet
bygger vi på varje dag, bit för bit. Ibland fattas en bit och man blir frustrerad. Ett tu tre,
så uppstår den lilla rackaren mitt framför ögonen och då blir man glad. Energin
kommer tillbaka och man fortsätter med glädje och misslyckanden för varje ny bit.

Och så fortsätter enmiljonerspusslet som kanske är klart den dagen vi är
gamla och färdiga att rama in det kompletta pusslet och vandra vidare...

Nu mår jag faktikt lite bättre, dels av dagens prat med syster och Yvonne,
men även att jag skrivit ner vad jag känner.


Alla har nog någon gång bett denna när det är svårt, riktigt svårt.
Man behöver inte vara religiös för att be. Alla ber vi om något.
Fick lära mig idag att detta är tillitens bön och det känns ju bra att veta.





Kommentarer :

#1: Fighter

Många minnen som väller fram. Jag klarar inte av att läsa all din text utan scrollar snabbt ner. Är visst inte redo än.

Men bad gjorde jag när det var som värst och gör det än.

Tillitens bön.

Tröstens bön.



Varma kramar.

skriven
#2: Kia

Som vanligt har du rätt i allt du skriver Anne.Vårt livspussel kan ju inte helt falla på plats längre eftersom du,jag och alla andra som tyvärr förlorade våra barn till det där skitmonstret alltid får leva utan biten som fattas.Men jag är helt övertygad om att det är våra barn som styr över våra liv på ett sätt som gör att vi är överlevare.Visst är det tufft men som du skriver gäller det att ha bl.a lite galghumor och att man kan få ha sina känslor och utbrott både negativt och positivt.Vi är ju trots allt bara vi med all den mänsklighet vi har och kan dela med oss på olika sätt.Energikram Kia

skriven
#3: Anita Larsson

Tänk vad MYCKET som hänt på ett år! Det har varit mycket känslomässiga berg o dalbanegångar. Blandad kompott av gråt och skratt, men konstigt nog inte så mycket ilska faktiskt.

Tack vare att du har ett öppet sinne/hjärta så har detta året inte bara medfört sorg och elände utan även nya aha-upplevelser och glädjeämnen!

Väl kämpat, "Långhalmen"!

Kram från "Ler"

skriven
#4: Elisabet Roslund

Det känns så långt in i hjärtat när jag läser ord för ord vad du tänker och förmedlar till oss.....

Jag förstår dina tunga dagar men beundrar din enorma styrka och kraft du har till att göra allt det bästa för dig och omgivningen.

Hoppas att du inte har glömt vår lilla träff vi ska ha, vi måste ju ses snart!

Varmaste Kram till dig/Elisabet

skriven
#5: Anne

Hej på er godingar!



Tack för ert pepp! Visst får man ha sina dagar, det har ju alla emellanåt vad som än hänt i livet.

Man kan ju tom må dåligt utan att veta varför man mår skit, då livet är bra på alla sätt för övrigt. Ja vi människor är allt komplicerade varelser.



Men jag har inte glömt vår träff fina Elisabet! Det får bli nu till våren när det är lite skönare ute...vad sägs om det?

Kia o. Fighter,ni är också starka fighters!!!

Och Anita, vi hörs ju när du kommer hem.

Puss på er bästa gulligaste tjejer!

skriven
#6: Elisabet Roslund

Det låter riktigt bra Anne, det ser jag fram emot!!

skriven
#7: jonna

Vilken resa du har varit med om, man blir imponerad. Min pappa sa en gullig sak till sin fru när hon var tvungen att operera bort ett bröst pga bröstcancer. Det gör inget älskling nu kommer jag ännu närmare ditt hjärta. Stor kram till dig Anne!

skriven
#8: Amanda

hej anne :)



som alltid så måste jag berömma dig för ditt sätt att skriva, du skriver på ett sätt som berör människor ända in i själen..



tänka sig vad ett år går fort, en riktig berg och dalbana för din del. jag hoppas innerligt att detta år blir mycket bättre för din del.det förtjänar du :D



stor varm kram o trevlig helg :D

skriven
#9: Marianne Hirvelä-Sjöblom

Hej Anne

Du skriver så fint, vackert och så sant...

Jag blir alltid så berörd av dina ord så TACK ska du ha för att du delar med dig.

Med vänliga hälsningar

Marianne

skriven
#10: Budda

För det första vill jag säga att du är mycket vacker! Vilka lockar du har på ena bilden! Jättefin.



Sen slår du huvudet på spiken i vissa meningar. Tack för dem.



Jag förlorade också vä bröst men den 1 november i fjol. Jag har berättat det i tidigare inlägg.



Helghälsning från Budda

skriven
#11: Sanna

Kära Anne. Vi känner inte varandra, men jag läser din blogg regelbundet o finner styrka o visdom i den. Detta måste vara det vackraste inlägg jag läst hitills o ett inlägg jag kommer att läsa om o om igen!! Stort tack för att just din blogg finns o ger mig styrka när livet känns hårt. Kram Sanna

skriven
#12: Maria

Tycker att du är fantastisk Anne! all lycka och välgång önskar jag dig!

skriven
#13: Nina

Hej, mycket fint skrivet.

Sjön skulle kunna ligga någonstans mellan Stockholm och Nyköping. Tror att jag sett där i de trakterna en gång när jag flög däröver.

skriven
#14: Anne

Tack Nina,

Häftigt att sjön ligger i Sverige!

Jag samlar ju på hjärtan i alla dess former från naturen. :-)Flyger emellanåt till Sthlm men från västkusten så då ser jag den nog inte dessvärre...

skriven
#15: Fighter

I kväll berör din kommentar mig så mycket att tårarna kommer.

Jag ska lära mig att ta åt mig komplimanger och säga tack, säger min "PP".

Så varmt tack du okända vän där bakom skärmen.

Känner du att jag kramar dig länge...

skriven
#16: Fighter

Ops! Mitt eget fel. Jag har inte kryssat i kom ihåg mig rutan så jag får fylla i bloggadress varje gång och missar jag hamnar man ju i nån konstig blogg?

Ska skärpa mig:-)

skriven
#17: Fighter

Nu har jag kryssat rutan!!

skriven
#18: Kristna Skolgruppen

Jag (Sara, en av de tjejer som driver bloggen exit) har följt din blogg ett tag och Maddes blogg. Jag VET att du är stark och jag ser upp till dig! Jag har förlorat två personer som stått mig väldigt nära i cancer och jag vet att känslan inte går att beskriva. Det är tungt, det är inte alltid man orkar bära det själv. Vi är inte mer än mänskliga.



Gud har och är ett stort stöd för mig, speciellt i svåra tider, han hjälper mig igenom dom. Jag är inte ensam, och detsamma vill jag säga dig. Du är inte ensam, han vill hjälpa dig. Bibeln säger " Kom till mig, alla ni som är tyngda av bördor; jag skall skänka er vila". Livet är inte alltid lätt, det har både upp samt nedgångar och det vet jag även om jag är väldigt ung.



Jag vill även säga att Gud hör dina böner, även hur små dem är och även om du inte vet hur du vill formulera dom i ord. Och han vill hjälpa dig, vara ett stort stöd för dig för att han älskar dig mer än vad någon annan någonsin kommer att göra.



Kolla gärna in vår blogg. Du är en fin person, glöm inte det. Kram!

skriven
#19: Kristna Skolgruppen

http://www.youtube.com/watch?v=Rk4A5647xHw&feature=player_embedded#at=78



Detta är en lovsång, en sång till Gud helt enkelt. Lyssna gärna.

skriven

Kommentera inlägget här :