Rapport från Florens 28/6--4/7 2011

Det har hänt sååå mycket den senaste tiden, så jag har varken haft ork eller
lust att blogga. Jag har njutit av att vara i nuet, i det som innebär livskvalitet.

Är så tacksam att jag numera orkar gå länge, i många timmar, i backar, trappor,
böja knäna och tom springa upp för trappor och studsa ner. Jag är frisk nu, för vad
som än händer i framtiden, så är jag frisk här och nu!

Ni som läst min blogg länge och väl, röstade fram min bild i Elskåpstävlingen i TTELA.
Ni fick min värld att bli lite ljusare genom vinsten som gav mig en resa till Florens.



Här står vi tillsammans. 1:a, 2:a och 3.e pristagarna i Elskåpstävlingen.
(bilen lånad av ttela.se)


Min vinnarbild som gav mig upplevelser som jag aldrig kunnat ana när
jag målade den på rehabilitering efter min bröstcancer,
Vidarkliniken i Järna 21 dgr i november-december 2010.


Åkte med dotter Christine  28 juni--4 juli och upplevde fantastisk konst och kultur,
i en stad som man bara måste besöka väldigt många gånger.
Vi fick även den stora förmånen att träffa min kusin Tuuli och hennes familj,
en bit utanför Florens, i den vackra bergsbyn Fiesole, där vi kände oss hemma i den
underbara kärleksfulla Italienska familjen de tre sista dagarna. 4 dagar turister i Firenze,
och 3 dagar La Famiglia i Fiesole.

Jag har lovat er bilder...så här kommer ett litet axplock...

Vi startade vår rundvandring med utställningen, Miró, Dali, Picasso på
Palazzo Strozzi
som var fantastiskt givande. Vi lärde oss mycket om de tre
fantastiska konstnärerna framför allt från deras tidigare verk.




Denna målning gav mig en aha-upplevelse av Salvador Dali.
(Olja i canvcas 1926) På nära håll ser man kubismen och den fantastiska
teknik som det innebär. När jag gick 20 meter bort, blev det en helt annan
målning. Kubtekniken var utsuddad och man såg andra mjukare linjer, häftigt!




En espresso är bara ett måste när man varit på konstutställning,
Vi väntar på vår kypare i den 40 gradiga värmen. Miljön passar
Kicki perfekt. Roberto Cavallis egna lyxiga café med en skön fläkt
av vattensprej med jämna mellanrum som håller växterna fräscha
i hettan innan vi vandrar vidare. Växterna är bakom mig..


Två konstnärer ritar på gatan..helt fantastiskt! Nästa dag kan det ha
regnat bort. Otroligt imponerande att se dessa män måla i stor skala
med en liten bild som förlaga.,..WOW! och konstnärer fanns överallt!

Florens kryllar av konstnärsuniversitet och unga studenter från hela världen.
Hela stan andas konst och vackra skulpturer vart man än går.

Första dagen gick vi 10! timmar i värmen, för vi ville se allt!

Men det kräver pauser. Jordens godaste glass finns bara i Italien!


Det välkända Vildsvinet måste man klappa på och ge
en peng i munnen. Det ska bringa lycka i livet,
...så varför kyssa grodor?


Vi bodde ett stenkast från katedralen som vi även besökte.
Det var helt makalöst vackert och stort. Vi tände var sitt ljus för
Madeleine och satt länge och begrundade det stora i livet.
Jag bad en bön för mina nära och kära, att livet ska vara gott,
att KÄRLEKEN är det viktigaste av allt!


Katedralen var ENORM!


"Paradisets portar", från 1400-talet, som Michelangelo kallade dessa.
Originalpanelerna förvaras i Museo dell´Opera del Duomo.


En av alla underbara ställen vi åt på var Ciro & Sons.
Underbara människor som äger det...

De hade familjebilder överallt, och serverade mycket god mat.
Familjärt och full service, Verkligen värt att äta på!


"Kärlekslås" hittade vi i mängder vid Ponte Vecchio...


Som är helt makalöst vackert. Jag fick höra att tyskarna inte ville
bomba denna bro, för att den var för vacker för att förstöra....
Inuti bron kryllar det av lyxiga butiker med juveler enbart ämnade
för rika miljonärer, men vi njöt av upplevelsen ändå.


Mat var ju en av de viktigaste upplevelserna. Vi åt ute varje dag,
lunch och middag, med gott vin till och uuuuunderbar mat!


Både Christine och jag njöööööt av varje måltid!


Att titta in i en köttbutik funkar lika bra, rakt in från gatan.
Varför är det så sterilt och vakuminpackat i Sverige?
Dom överlever faktiskt i Italien!


Efter våra 4 dagar i Florens kom vi till Fiesole där vi träffade kusin
Tuuli med familj, och de tog oss till ställen som inte turister åker till.
Makalös utsikt!

Vi åt god mat i bergsbyar med La famiglia där bara Italienare håller till.
Vi fick även uppleva 3 dagar hemma hos, med lunch á la Italien, med bästa
antipasti, huvudrätt, vin därtill och siesta därefter. På kvällen gick vi ut
och åt, umgicks och hade hjärtans kul tillsammans!


Vi besökte ett fantastiskt kloster 800 meter upp i bergen. Vi missade
precis en mässa som jag gärna hade besökt. Klostret var helt magiskt
vackert med målningar överallt, Madonnor och fantastiska små rum med
konstverk som är helt gudomligt vackra!


Här är vi upp i klostret tillsammans. Min kusin Tuuli tv, jag och
Christine. Tuulis man, Adolfo tar bilden.


En liten glimt inuti klostret, men det fanns så många vackra rum!


Madonnan....


Första kvällen tillsammans med släkten åt vi på en restaurang i bergen
dit inga turister hittar, och det var ljuvligt gott med härliga människor.
Alla kände alla. Men denna bild är från en festival sista kvällen, då vi
är tillsammans allihop, äter jordens godaste pizzor, stenungsbakade!


Ja...ni ser...Kicki njuter!


Och Tuulis man Adolfo myser...


...medans deras dotter Camilla och Francesco väntar på maten.
(Christines syssling blir det väl...)

Och Grande Finale som jag och Christine fick uppleva senare på
kvällen var ...Tribute to Pink Floyd på Teatre de Romano in Fiesole.
Ett fantastiskt Italienskt band som var sååå superproffsiga!
Där satt vi på 2000 år gamla stenar, med stjärnorna lysande i den
mörka himlen, med den fantastiska upplevelsen av min OCH dotters
bästa favoriter, Pnk Floyd..om än i Tributeformat. det var magiskt!
När det var slut hämtade Adolfo oss och vi somnade som små barn.

Den 4/7 hann vi ännu en utflykt med kusin Tuuli innan kvällen då flyget
gick hem...men det kan jag ta imorgon...

Munfloyd - The great gig in the sky - Teatro Romano di Fiesole, 03/07/2011



Har inte ens nämnt alla shopping, GUCCI, PRADA, Miu Miu, R. Cavalli..mm, underbara butiker
överallt! Smått och gott som vi tog med hem, olivoljor och Italienska gottigheter!

Vill visa fler bilder och berätta MER, för vi har upplevt så mycket mer än vad som ryms här,
men vill här och nu säga ett STORT TACK FRÅN HJÄRTAT!!!

Det var NI som fick vår resa att bli möjlig, både i Sverige, Norge, Italien,  Finland
och USA. Jag är så tacksam att ni som läser min blogg vill och orkar se vad som finns på
min sida just idag.

Har haft en paus, men hoppas att jag kan känna mer lust att skriva,
precis som jag känt ikväll.

En stor tacksam och ödmjuk kram till alla er som läser min blogg.
Är lika förundrad varje dag att jag har läsare över huvud taget.

TACK, och en varm sommarkram till varenda en av er!


En av kvällarna då vi strosar i stan, njuter av en öl och tapas
före middagen.

Kommentarer :

#1: Martina

Är Christine med barn? :)

Låter helt underbart! KRAM

skriven
#2: Maria ( norr..)

Helt helt uuuuuuuuuunderbart! Har läst rätt mycket om Florens och en dag ska jag dit. ALlt ser fantastiskt ut...konsten...de små matbutikerna. Å NI förståss!! Kramis

skriven
#3: Anne

Det finns såååå mycket att se, så man måste åka dit flera gånger...det finns över 50! museer....och nej, Christine är inte gravid...konstig fråga för övrigt som jag anser vara privat.



Ha det gott!

/Anne

skriven
#4: Martina

Jag ber om ursäkt.

skriven
#5: Happy

Åh. Puss på dig. Det var du värd. Du och din dotter strålar. Kul att ha varit med och bidragit till er resa. Tack för reportaget.

skriven
#6: Therésa

Känn dig aldrig tvingad att blogga för vår skull Anne :) Finns blogglustan så kör på...! Om inte, pausa.

skriven
#7: Karro

Va härligt ni verkar ha haft det. Det känns fantastiskt kul att ha kunnat bidragit till din resa och ännu roligare att få se bilder därifrån. De där glassarna såg fluffiga och goda ut och jag är lite avis för att du fått se äkta dali-tavlor ;-)



Underbart att läsa Anne.

Kram

skriven
#8: Tuuli

Anne!! Fint reportage med stil och färg!! Tack för att du sprider livsglädje!! Vi hade underbar tid tillsammans och jag längtar efter att se er i Sverige snart!! Kramar!! <3

skriven
#9: Maria S/Skellefteå

Hääärligt att läsa och se! Jag röstade varje dag!! å det är jätteroligt att få en glimt av er resa! Tack!

skriven
#10: Elin

Otroligt fin målning och när man vet bakgrunden blir den ännu häftigare.

Ser trevligt ut på bilderna. Jag hamnade i Italien av en slump - ett plan som ställdes in vid byte till Tunisien. Önskar jag stannat i Italien istället. ;)

skriven
#11: Tina

Hej Anne. Skäms på mig, har inte varit in o läst här på ett tag, så då blev jag extra glad att en av rösterna var min och som tog dig till Florens. Det är du väl värd.

Ha en fortsatt skön sommar!



Kram

skriven
#12: Helen

Vad underbart att du vann tävlingen. Många fina foton, det sista på dig själv är otroligt vackert. Kanske din nya profilbild?



Ha en skön fortsättning på sommaren!

skriven
#13: Tessan

Så glad att man kunde få vara med på ett hörn så att du tog dig till Italien. Vackra bilder och det känns du verkar mått sååå bra! Vacker är du också underbara människa!

Sköt om dig och ha en fortsatt bra sommar!

Kramar Therese

skriven

Kommentera inlägget här :