"Bara ett andetag bort" av Sanna Nova Emilia

Länge sedan nu som jag recenserade en bok, borde göra det oftare med tanke
på att jag läser jämt. Kan inte somna utan en bok, det känns avslappnande.

En bok som man sannerligen inte somnar ifrån, utan tvingar sig själv att lägga
ifrån sig för att man bör sova lite....är boken "Bara ett andetag bort"
Många tårar har trillat längs sidorna i denna fantastiskt kärleksfulla bok.


beställ boken här;
http://www.litenupplaga.se/644

Sanna Nova Emilia (bara det, att få heta något så vackert!) är mamma till Julius
och Jonna och hon berättar avskalat och rakt från sitt hjärta om det barn som kom
en stund till jorden, vände och flög iväg efter 15 månader på jorden. Lilla Jonna är
grunden och uppkomsten till den bok som inga föräldrar ska behöva skriva.
Den är skriven med så stor KÄRLEK att den bara måste läsas av fler.

Jag är också tacksam och ödmjuk inför att jag fått priviligiet att få en glimt av hur
livet var i en vanlig småbarnsfamilj, vad som hände när finaste lilla Jonna dog,
varför hon dog, och vad som hände med mor, far och bror i sorgens spår.

En bok som alla bör läsa, en bok skriven med Själ och Hjärta, Sorg och Smärta och
en ocean av oerhörd visdom och tacksamhet mitt i det svåra. Även om mitt barn var
20 år när hon dog, så känner jag igen själva sorgprocessen som familjen går igenom.
Den process vi alla tvingas ploga oss igenom efter att det ofattbara skett, även om barnet
är litet eller stort.

Varför läser man då om andras sorg? Jo, för att kunna känna igen, att man inte
är ensam, och att man inte håller på att bli galen, för läkning och bearbetning.
Det är livsviktigt att känna med andra för att förstå sin egen process!


Trots att jag själv förlorat ett barn, är det ändå så ångestfyllt att ens tänka tanken att
ens lilla oskyldiga barn kan dö...minns själv när mina döttrar var små och man vaknade på
nätterna för att se om de andas, och ibland t om väckte man dom för att paniken kom.

Herregud...hon andas inte...!..de andas ju så lätt...som små fågelungar.
Vi vet att även små barn kan dö..den största rädslan en förälder kan ha.
Den dagen man föder barn följer även skräcken att förlora det man älskar mest i hela
världen. Sanna förlorade sin lilla flicka Jonna.......och jag förlorade min stora flicka.

" Den här sagan
är smärtsam och vacker. Den här sagan är ond och god. Den är hopplös
och hoppfull, sorgetyngd och glädjerik. Den är lycklig och olycklig, rädd och kärleksfull.
Den här sagan - den här världen - som du nyss, alldeles nu, har öppnat dörren till,
den är förkastlig och förfärlig, fantastisk och härlig. Den är stillsam och upprorisk,
ödmjuk och föraktfull. Den är ömtålig och kraftfull. Men mest av allt är den verklig.
Mest av allt är den sann. Den här sagan är mitt liv och du är så innerligt välkommen...."
Med dessa ord startar Sanna Nova Emilia boken......


"Detta är boken om den dotter jag förlorade och det nya liv jag vann,
om hjärtat som brast och all den nya kärlek som gjordes möjlig"
2005 förlorade hon sin dotter Jonna.

Sanna Nova Emilia arbetar som livscoach och inspiratör för
människor i personlig utveckling.


Några axplock ur boken...

"..Vi känner inte till andras sorger och vi känner än mindre till deras kommande.
Så hur kan vi säga att livet är orättvist? Hur kan vi veta att en människa som enbart äger
lycka i sitt liv samtidigt äger förmågan att uppskatta den? Och om hon inte äger förmågan att
uppskatta sin lycka. Är hon då i själva verket lycklig..."

"....hur skulle det kunna betraktas som orättvist eller grymt? Du kom till oss. Du gav oss hela
ditt liv. Varenda ögonblick av ditt liv. Så är det verkligen sant att jag har förlorat? Är det då inte
själva verket så att jag vunnit allt?"

"..Livet rymmer inte bara ett liv utan många. Vi säger att livet går vidare men det är inte riktigt
sant. Livet blir till ett annat liv om och om igen....."

Familjen åkte till Gotland på semester efter Jonnas död, del av ett långt stycke..

"...Vi satt där så fyllda av vördnad inför vår magiska upplevelse och njöt av dofterna från
oändligheten medan Jonnas tillfälliga budbärare lät sina toner sväva ut över havet.
Hon sjöng genom dem till oss...<<Som en sol som värmer oss, som ett himmelskt
stjärnebloss, så vi kan betrakta livets skeende med en tro. Kärleken Är.....>>
(Slut på citat)

För KÄRLEKEN ÄR.... Precis som Jill Johnson sjunger i den vackra låten...

Vill så gärna skriva fler detaljer, men kan inte, för då förstör jag läsarens upplevelse.
Hoppas du förstår Sanna, för jag vet att det finns mer som behöver sägas...


Till min ängladotter Madeleine; Ta hand om lilla underbara Jonna som nyligen fyllt 7 år
i himlen, samma månad som du fyllt 23 år i himlen. Ta hand om henne och ge henne mycket
kärlek genom kramar, lek och trygghet. Du om någon kan ge det mitt älskade barn.
Du har en ny uppgift att fylla nu mitt barn, att ta hand om alla de barn som behöver en
storasyster i himlen. De som är äldre tar hand om dig på sama sätt,
det är jag helt övertygad om, för KÄRLEKEN bara ÄR i himlen!


Faktum är att boken  berört mig på djupet just pga det vackra språk, hopp och kärlek
som andas från början till slut. Har sällan läst så vackert om något så sorgligt.

Varma kramar till dig Sanna för dina vackra ord! Du har inspirerat mig att komma
närmare min egen historia som pockat på länge nu, en historia som är en annan, men ändå
är sorgen densamma. En dag, lovar inte när...men en dag har jag vågat ta klivet för
att publicera även min bok, min resa genom glädje och sorg, kärlek och förtvivlan,
historien som behöver fyllas ut, som behöver berättas som det var på riktigt, samlas ihop
i ett vackert omslag som man håller i..precis som din bok ...För KÄRLEKEN bara ÄR....

En dag är min bok klar...Tack finaste Sanna för att du hjälpt mig på vägen!
Kärlek till DIG du stora människa!

----------------------------------------------------------------------------------
Till slut vill jag börja med något här och nu ...
I varje inlägg jag skriver ska jag tacka för 3 saker som hänt mig idag.

1. Anna-Karin som jag jobbat med för nästan 20 år sedan på MQ, ringde mig.
Tack för ett underbart samtal! En gammal dam med ett hjärta av guld.

2. Fick en parkeringsbiljett av en okänd idag där tiden inte gått ut och jag fick
gratis parkering i stan under mina ärenden. Tack du okända medmänniska!

3. Mia ringde, en Mia som jag lärt känna med tiden som bor långt borta. En Mia
som jag känner kärlek till trots att vi aldrig träffats, men samtalet var härligt.
Själar hittar till varandra. De som vill hittas, finner varandra. Tack Mia för att jag
funnit dig, DU underbara härliga!

Tack för dagen och kärlek till ER!

Kommentarer :

#1: Kia

Blev så glad att även du har läst "Bara ett andetag bort"Även jag har boken i min ägo och det är så mycket vi kan känna igen vi som förlorat ett barn.Visst är den underbart skriven med denna kärlek och alla känslor.Kram Kia

skriven
#2: Mia (maria) i norr!

TACK finaste du! Först och främst: Boken är nu beställd. Läst vartendda ord du skrivt och är rätt säker att även Du - kommer hamna i bokhyllan en dag. Tror du kommer skriva mer och mer....Tack för ett underbart samtal där allt kändes naturligt och känslan av glädje har hållit i sig hela kvällen. Jag vet i mitt inre jag funnit en ny vän. Sen såg jag på videon...tårar rann! Starkt att se denna ursöta röd tott som också flugit iväg. MEN sedan hände en sån där "grej som liksom jag tror var menat to be". Efter videom dök det upp flera sk minnes videor av människor som inte finns med oss. Tryckte på en och vips hörde jag denna låt "Fields of gold". Min favoritlåt och om jag ej missminner mig även en av Maddes. Älskar den både med Sting och Eva CASSIDy.Ser fram emot att läsa boken och att en dag träffa dig. Det här är bara början. varm nattikram // Maria

skriven
#3: Anne

...ingenting är en slump....allt har en mening, men vi vet bara inte om det förrän vi fått lärdomen...

Kram till er båda...Mia och Kia!

skriven
#4: Sanna Nova Emilia

Älskade Anne!

Tack att du sökte upp mig och delar med dig av ditt stora hjärta, av din fantastiska förmåga att formulera dig och av din underbara dotter. Tårar rinner av tacksamhet över att jag och min lilla Jonna fått beröra dig på det sätt du beskriver, och jag vet att du med dina erfarenheter och all den kärlek du ÄR och bär... kommmer att vidröra och beröra fler därtill!



Från den innersta delen av mitt hjärta till dig...



Sanna

skriven
#5: Anne

Tack finaste Sanna!



Vi är här på jorden för att hjälpa varandra även om vi inte känner alla vi möter på ett eller annat sätt. Men varje möte är unikt, och varje människa som berör en i hjärtat sätter ett avtryck som gör att vi växer som människor.



Jag vill tro att din bok gett dig lika mycket tillbaka från mååååååånga läsare som hört av sig till dig för att TACKA. För om man inte meddelar sig så vet man ju inte som författare..eller för den delen bloggare var man befinner i dialogen med andra människor. Vi är ju inte en ö var och en för sig utan sammanlänkade. det är bara via den mänskliga länken som gör att vi vill leva vidare hur fruktansvärda trauman eller sorger vi än har i bagaget.



Tack för att du finns! har tipsat din bok till fler som har köpt den och det känns fantastiskt att kunna nätverka på olika sätt via bloggen. Det funkar verkligen. Skickar du kärlek ut i universum får du mångfalt tillbaka :-)Så funkar attraktionslagen och harmonilagen.



All kärlek till dig och dina barn och din man förståss <3

skriven
#6: Sisela

Boken beställde jag så fort jag läst ditt inlägg, den är även färdigläst och så oerhört många tårar har gått åt under denna läsning. Välskriven och gripande på alla sätt. Ser fram emot din kommande bok Anne, då jag följt både din och Madde´s blogg!

skriven

Kommentera inlägget här :