Vad innebär ordet Förlåt?

Det har vi väl alla fått säga ett antal gånger i våra liv,
att be om Förlåtelse för saker vi sagt eller gjort som sårat en annan
människa på djupet eller bara av en groda som hoppat ur mun.

Det vardagliga förlåtandet är lätt att säga och lika lätt att förlåta.
Den som sagt eller gjord något plumpt för stunden eller i en helt vardaglig
klumpighet som att spilla på någon eller tappat något på golvet som går sönder.
Det är ju inget vi får några djupgående sår av utan hör till livets vardagligheter.
Våra barn tex som gör allehanda saker av ren "tillväxtklumpighet" och när de säger
"Förlåt mamma, det var inte meningen" och så skrattar vi gott åt situationen....

Det finns så många meningar i begreppet "Kan du förlåta mig  för att, bla, bla".
Att även kunna förlåta det andra gjort mot oss är lika svårt som att någon ber om
förlåtelse och processen kan vara lika långt som ett helt liv, eller utrett på en kvart.


Att ta det stora steget att be om Förlåtelse är stort..oerhört stort!

"To forgive is to set a prisoner free and discover that the prisoner was you"
Lewis B. Smedes

Det är just så det känns, när man fått en äkta förlåtelse av den man sårat, för den
största fången är den som sårat. Bördan lättar och man känner sig fri att gå vidare.

På vår lilla planet och i våra stolta små hjärtan har vi inte kommit så långt egentligen, för
vi sårar, krigar och har meningskiljaktigheter mellan vänner, släktingar, grannar, barn,
mobbare osv i all oändlighet. Vi vill ju så väl och vi vill ju ha RÄTT. Jag har rätt, du har fel.
I en konflikt finns bara förlorare och när prestigen gått för långt är det sedan oerhört
svårt att backa med ordet Förlåt, dumt av mig, kan vi resonera lite klokare....nä svårt va!


Har funderat mycket kring detta den senaste tiden, förlåtandets makt och mening.
Jag har fått den stora förmånen att gå igenom en process av förlåtande och förlåtelse
med en person jag känner från förr. Vi sårade varandra på olika sätt och det satte käppar
i hjulet för vår vänskap och satte spår i våra fortsatta relationer, en person som jag inte
haft kontakt med på många år av just den anledningen. Taggarna satt djup, så djupt att
vi båda burit på agg gentemot varandra. Vem det är vill jag hålla för mig själv och det är
ingen i varken min  familj eller bland mina nuvarande vänner, ej heller i detta fall någon i
mina barns blodsband. Så har jag klartgjort det.


Det jag vill belysa är att alla känner någon de "slängt bort" i sina liv pga av
avsaknaden av det lilla ordet Förlåt.

Den process som följer i spåren av att verkligen vilja reda ut gamla saker är så fantastisk
och ger så mycket ny kraft om man vågar öppna dörren för den fina människa som döljer sig
bakom de vassa taggarna. En gång i tiden såg man ju rosorna, men taggarna kom i vägen
och bildade en djungel av tjocka giftiga stammar med taggar stora som rakblad.



Det kan ta tid och det tar tid, får ta tid att gå igenom alla oförrätter, prata om dom,
sätta dom i sina perspektiv hur man uppfattade saker och ting då och vad vi lärt oss
med tidens erfarenhet. Med åren blir vi ju klokare (förhoppningsvis) och ser saker
som bagateller, som förr var stora som obestigbara berg. Pratet, resonerandet utan
prestige blir med ens intressant och givande. Jaha...gjorde jag så, sa jag så,
det hade jag förträngt, så skulle jag aldrig göra idag, etc. Så dum man var, oresonabel
åt båda håll, och så inser man att det hänt något positivt i ens egen själ under
försoningsprocessen. man ser en ny bättre sida av sig själv och vännen.



Med tiden får vi en ödmjukhet som inte tidigare fanns. TID till eftertanke.
Full fart framåt i 180 var slagordet och tid och förmågan att våga att prata igenom
svåra och obehagliga saker var för jobbigt, så då körde man med den då rätta stategin
jag-har-rätt-metoden..pronto..end of discussion!

Känns det igen? Tror det, för alla är vi envisa som oxar emellanåt.

"Forgiveness does not change the past, but it does enlarge the future"
Paul Boese


Att få det stora priviligiet att kunna förlåta och att bli förlåten är större än vi kan ana.
Det gör livet lättare att leva och såren kan läkas för att helt  försvinna.

Ouppklarade konflikter är som en cancertumör, den växer sig större och större tills
man klarar upp den med cellgift = Förlåt, eller så blir konflikten kvar tills man dör,
och då är det oåterkalleligt försent!


Vill någon ha ouppklarade konflikter när vi är döende...tror inte det, för det sista
vi tänker innan vi dör är nog alla de man ville säga förlåt till, eller att bli förlåten.
Inte för att jag ska dö här knall och fall, men börjar nu med mitt rensande i dålig karma
för att leva ett fantastiskt liv tills jag blir en gammal gumma och dör glad och nöjd med
mina goda relationer och kan sprida änglaglitter på alla jag älskar och
som älskar mig tillbaka.

"Man förlåter så länge man älskar"
Francois de la Rochefoucauld


Allt går inte att förlåta, för det är för svårt,
gör för ont och har alltför
allvarliga händelser i botten, svåra traumatiska händelser som mord,
våldtäkt, kvinnomisshandel eller våld/övergrepp mot barn.

Jag talar nu om saker som är begripliga och någorlunda normala i våra liv.

 

Dessa väggord har många av oss i sina hem, just för att det är de finaste ord som finns.
Men det många inte känner till är att det är bibliska ord. Hallå, tänker du då, jag är inte
religiös! Man behöver inte vara religiös för att vara en kännade människa och tro på det goda.
Vi lever i ett civiliserat samhälle (vill vi tro i alla fall) och det är "good enough" att vilja vara
en så god människa som möjligt. Vårt samhälle vilar ju på en kristen grund som det heter.

Så våga ta steget för att säga förlåt, även om det sitter så djupt inne,
men det lättar bördan när du gjort det.



Tack min vän för att du vågade ta steget, det första steget till ett gemensamt FÖRLÅT!

Kraaaaaaaam från din vän Anne!


"Forgiveness is the oil of relationships"
Josh McDowell

Känner du igen det jag skrivit om? Finns det någon i ditt förflutna/nuvarande liv

som du vill förlåta? Eller någon som du vill be om förlåtelse?

Om du vågar göra det så skriv gärna hur det gått.


Om jag fått en enda person att säga förlåt till någon som bara längtar efter att

få förlåta en oförrätt så är mitt "mission completed!"


Natti och ha en underbar långhelg med nära och kära!


 

 

 





Kommentarer :

#1: FÖRLÅT-vännen

Hej Anne!

Du skriver:

"Tack min vän för att du vågade ta steget, det första steget till ett gemensamt FÖRLÅT!"

Jag svarar:

"Tack min vän för möjligheten till att kunna få be om FÖRLÅTELSE och till att kunna få ge FÖRLÅTELSE. Det känns fantastiskt".

Att få gå in i en gemensam FÖRLÅTs-process, där båda känns mogna att ta steget, är STORT och ett sant PRIVILEGIUM i livet. Det tar kraft, det tar tid men varje steg på vägen ger en stor känsla av befrielse.

Du skriver så bra och eftertänksamt kring FÖRLÅTELSEN och dess KRAFT. Tack för att du tog upp ämnet.



Det krävs mod att våga ta initiativet att ställa en fråga om FÖRSONING kring det förflutna.

Till den som bär på en sådan önskan vill jag bara förmedla: Känner du att tiden är mogen, VÄNTA INTE, var stolt över att ta initiativet. GÖR DET! GÖR DET NU! Det är NU möjligheten finns. Det kommer att vara värt så mycket.

Jag väntade länge, men har haft turen att möjligheten fortfarande fanns kvar. Jag är mycket tacksam för det.



Till dig Anne! Tack för rosen och tack än en gång för möjligheten.

Stor kram från din vän

skriven
#2: Susanne

Vilket underbart inlägg! Jag håller verkligen med dig i det du skriver. Dit vi sen ska gå kan vi inte ta något med sig, och när vi nalkas den tiden i livet så blir det väldigt tydligt vad som egentligen betyder någonting. Relationer till de omkring oss, de vi älskar är vad som gäller!



Jag har suttit vaken endel hos människor som är påväg att dö. Är det någonting jag tar med mig från alla de upplevelserna så är det just en sån sak som uppklarade relationer. Ingen vill vara bitter och hård, jag har iallafall svårt att tro det. Det blir så tydligt hur tufft många har det på slutet som ångrar sådana hör saker. De är verkligen inte färdiga med något som man vill ha "ordning" på och det gnager på dem. Det smärtar att se...



Du skriver att allt inte går att förlåta. Jag förstår hur du menar och jag tror att de flesta håller med dig där. Låt mig berätta om hur jag har resonerat. Jag har flera saker i mitt liv som du ger som exempel på är för svåra att förlåta, trauman som har hänt mig som barn som ingen skulle behöva genomleva. För mig har det varit väldigt viktigt att förlåta, för MIN skull!! Jag tror inte att jag kan bli fri från mitt förflutna så länge som jag håller på taggar gentemot dem som skadat mig. Med det sagt så betyder det INTE att jag accepterat eller godkänt handlingarna på något vis. För mig är det två helt olika saker.



Jag har accepterat att situationerna har inträffat.



Försökt se det som att de personerna förmodligen gjort så gott de kunnat efter var de varit i sina liv.



"Förlåt dem fader för de vet inte vad de gör..." (för mig säger det bibelavsnittet ganska mycket)



Försökt hitta distansen till upplevelserna och bekräftat för mig själv att det var fel och att jag inte förtjänade det som hände.



Vi är alla människor med våra fel och brister, det handlingar vi utför är inte alltid så genomtänkta utan kan baseras på en rad faktorer som samverkat. Jag har accepterat vad som hänt, jag kommer aldrig att sopa det under mattan men jag vill leva mitt liv. Någon annans dåliga handlingar ska inte få styra mitt liv idag och i framtiden. (Tyvärr så gör sådana handlingar ofta det ändå, men min ambition är att de ska få tillhöra det förflutna och vara något som gjort mig starkare)



Människor som gör fruktansvärda saker är också just det, människor. Det vore så mycket enklare att bara se dem som monster man ser på tv, men så enkelt är det ju inte. Vi har dessa människor runt oss varje dag, i våra bekantskapskretsar, på våra arbeten. Det syns inte på en person att den slår sin fru eller barn eller att han/hon utnyttjar dem sexuellt. Det är människor som alla andra. Jag kanske är naiv men jag vill hellre att de finns i ett sammanhang där man kan hålla koll på dem och visa att det de gjort är felaktigt och anstötligt. Många vill nog bara stöta bort dem, men problemen försvinner ju inte för det. De flyttar bara till grannkvarteret eller nästa stad.



Tack för dina inlägg Anne! De får mig att tänka till lite extra många gånger.

skriven
#3: Maria S/Skellefteå

Det svåraste som finns. Jag förlåter i 30 år, sedan måste jag kliva ur hjulspåren och leva utan taggar som inflammerar mitt hjärta.



En bit av hjärtat dör, men resten ska pumpa vidare hade jag tänkt, även om kraften inte är densamma längre.



Jag tycker att du är en stor människa!

skriven
#4: En till Maria från Skellefteå

Anne! Sena natten och jag har landat i Skellefteå efter min finfina resa till Norge. Jag instämemr med den "andre" Maria fr Skeå. Du är en stor människa. Så de så!! Har haft dig i tanken så mycket under resan. Dels var vi geografiskt nära....men jag tror att det handlar om mer än så. Ang ämnet FÖRLÅTA. Jag har en nära person som jag jobbar på att förlåta. Jag är på väg....men jag tror att förlåtandet tar tid! Jag tror att förlåtandet är en gåva att ge sig SJÄLV en chans, en fortsättning. Det är fa...inte lätt. Hur sksa jag reagera då personen dör? Ska jag känna mig hel? Kommer jag sörja att personen ej sa förlåt men framför allt visade detta i handling?Jag vet inte. jag vet bara att genom att jag själv har börjat ta förlåtandet till mitt hjärta så stärker det mig att "go on" och göra bra saker. Jag har faktiskt lärt mig mycket genom det persinen gjort mig-MEN det innebär inte att det är ok alls. Det här är svårt. Till sist vill jag berätta om en vän till mig som förlorade sin son i en bilolycka=drunk driving......MIn vän har träffat personen som körde och förlåtit.Det är stort och jag vet ej om jag fixat det om det vore jag. Men hon beskriver det hela som att en sten fallit ur henne. Hon förlåter inte hans beteende. Men hon har på ngt vis förlåtit honom. Det är stort! Godnatt. Nu sjunger en pippi härutanför och jag tänker på Madde. Kramar i lass // Mia

skriven
#5: Smilla

Fin sida du har! Har du designat den själv? Om inte, var hittar man isåfall designen du använder? Tack :)

skriven

Kommentera inlägget här :