Hur fortsätter man?

...Jo, helt enkelt för att det finns människor omkring en som man älskar,
och som älskar mig tillbaka!
Denna helgen fick jag förmånen att ha syster och systerdotter Lovisa på besök.
Jag var fruktansvärt trött, men ändå stålsatte jag mig att promenera med barnvagn
till och från stan. Lovisa ville att jag skulle köra vagnen, annars blev hon arg.
Vi matade fåglar, shoppade och fikade.

Mamma Tiina var en bifigur hela helgen. Lovisa 2 år väckte mig kl. 07 på morgonen
och sa UPP, väldigt bestämt, så vad gör man mitt i bästaste sömnen, yrvaken och
noll van vid att ett litet barn kommenderar vaket tillstånd på två röda.

Man har ju varit med förr så jag förhalade uppstigningen med att Lovisa fick titta i det
hemliga skåpet som står bredvid sängen i Maddes rum där jag sover när hon och Tiina är här.
I det hemliga skåpet finns väldoftande parfym, ringar och smycken i små askar som är det
mest spännande en 2-åring kan nudda vid.

Så Lovisa tittar på mig och säger..."öppa kåpet"..hon kan inte öppna själv för det är trögt.
När vi väl öppnat förstår hon att det är ett "hemligt" skåp där man ska gå försiktigt fram.
Hon har öppnat det många gånger och vet att det är ett "Maddeskåp"

Hon öppnar askarna med Maddes smycken, klockor och fina saker, tittar, provar ringar halsband
och lägger varligt tillbaka sakerna i sina askar. Hon vill "puta pafyyyym" och luktar sött med näsan
på det väldoftande. Vi sprutar en minidutt på handen oh hon blir helt överlycklig.
"Dotta gott", säger hon leende och lycklig, och därefter är hon nöjd. "Motte Ajja tänga döjjen"
och jag fick några minuter att vakna och Lovisa drar upp mig till en frukost som väntar.
Min syster är ju en morgontupp, så kaffet väntar. Hmmm vad ljuvligt att vakna till kaffedoft och
en Lovisa som är kär i moster. Och moster är kär i Lovisa. Bara moster får byta blöjor,
bada, borsta tänder, läsa saga och köra vagnen mm.

Vad gör man inte för att vara poppis? Jag kan tom vara sträng när hon trotsar och hon tar det.
Vi gick till förrådet idag för att hämta Christines och Maddes saker som de lekte med som små.
Spisen, en docksulky, dockor, böcker och lite annat smått o gott som hon har hos "moster Ajja".
Vi diskade koppar, fat och annat som gömt sig i lekspisen i 20 år.


Lite saker vi hittade i förrådet, böcker och annat roligt.

Små barn får en att skratta och uppskatta  tiden som är här och nu.
Behövde Lovisa just denna helg och syster förstod det.

Även om jag varit fruktansvärt trött och vilat mellan varven både hos mor&far där vi varit
och ätit middagar och umgåtts och även här hemma så är det värt allt i hela universum.

En gammal sköldpaddsdocka jag är rädd om och liten docka jag hade som liten.


Så fort de åkte hem efter en intensiv helg lade jag mig i soffan för att vila och somnade
på stört. Vaknade och läste en bra bok och somnade igen med boken på magen.

Ska sova nu...är dödstrött! Imorgon har jag sovmorgon utan en Lovisa som säger UPP!
Både skönt och tomt....

Nallarna och den lila kalilå-draken som Madde sydde i slöjden.
Korgstolen om mina tjejer suttit sönder :-)

Så är livet, ups and downs från ena stunden till den andra.  Hela helgen har varit UPP! ;-)
Skönt att känna att just jag får förmånen att finnas i ett liteet barns liv.
Det om något gör att jag vill fortsätta framåt.

Detta är Lovisas favoritleksak. Prinsessan på ärten. Maileg som
jag köpte i Sthlm i höstas...kunde inte låta bli. Helt underbar!


Tack lilla Lovisa för att du finns!
Älskar dig mest av allt i hela världen precis lika mycket som mina egna barn.

Vill även tacka er alla för att ni skrivit så fina kommentarer i mitt förra
inlägg. Tack för att ni finns och engegerar er i just mitt liv!


PS; Elskåpstävlingen är inte slut än så fortsätt gäran rösta på mitt bidrag
så jag kommer iväg på en resa. Ni är mina bästa supprtrar och jag är
oerhört tacksam för det!


"Om jag kan detta som jag aldrig gjort förut,
så vill jag veta allt annat jag inte visste att jag kan"


Denna bild målade jag på Vidarkliniken i Järna efter min cancerbehandling,
då jag var på rehabilitering. Tänk att jag klarade av att måla som jag aldrig
gjort förut. Om ni vill rösta på mitt bidrag i Elskåpstävlingen så klicka på
länken nedan och rösta på "hjärtknappen" TACK för just ditt bidrag!


http://ttela.se/prenumeration/tavlingar/elskap/1.1032779-elskapstavling/1.1133729--inre-kraft-malad?pageNr=9#photoWrapperAnchor

Kommentarer :

#1: Elisabet Roslund

Jag bara älskar alla dessa "gamla hederliga" leksaker.

Hoppas att din vecka blir en bra njutbar sådan.

Kram/Elisabet

skriven
#2: Eva

Jag röstar på dig varje dag från 3 datorer. Hoppas verkligen att du kommer iväg på din resa. Det är du värd. Följde Madeleines blogg. Så tragiskt. Finns inte ord. Så blir du själv sjuk... Hur får man styrka att fortsätta...????? Kramar om dig och fortsätter att rösta....

skriven
#3: Anne

Ja Elisabeth, visst är gamla nötta leksaker charmigare än sprillans nya av plast :-)



Tack Eva för att du är en idogen supporter! Tack vare er goa människor härute så kanske jag vinner!

det är faktiskt kul att rösta fram någon på detta sätt.



Själv röstade jag på Lindas blogg http://lindaskriver.blogspot.com/i FB och även skickade lite bidrag så hon skulle komma till NY.

och hon kom dit + vann FB-tävlingen.

Nu är hon dessvärre väldigt dålig och ligger på sjukhus med morfin i höga doser. Usch, cancer är verkligen vidrigt!



Att "skicka vidare", känns fint och man behöver inte göra mycket ensam. Men med många små bäckar blir det väldigt mycket ;-)

skriven

Kommentera inlägget här :