Sparlåga...

Tänk om livet gick på räls och man visste från ena timmen, dagen, veckan till den
andra vad som skulle komma. Vad tråkigt det skulle vara att veta allt!

Igår var jag i Uddevalla för att få min 3-veckors dos med Herceptin och det är ju
numera en rutin. En rutin som börjar ta på mitt psyke. OK, den ger mig livet,
så det är jag oerhört tacksam över. Att få X antal år till på den här jorden.

Tänk er känslan av att vara på väg bort från cancernörden i tre veckor åt gången.
och när tre veckor (21 dagar) gått är man tillbaka i cancer-vård-apparaten igen.
Var 3:e vecka påminns jag om att sköterskan tar på sig sina handskar upp till
armbågarna för att sätta nålen och hänga fast giftet i ställningen.

Men innan dess har jag preparerat mig med EMLA-plåster för att sticket inte ska
kännas så mycket. Sätta mig i bilen för att åka samma väg jag numera har åkt
så många gånger att jag inte ens vill räkna. Då ingår även de gånger jag åkte till
Madde på palliativa i just Uddevalla. Varje gång påminns jag om våning 14 där hon
låg orörlig i sina smärtor, bara några veckor kvar att leva.

Jag är på våning 13 var 3:e vecka för att just jag ska ha förmånen att överleva.
Dundermedlet Herceptin ska göra mig till en överlevare.
Men turena till Uddevalla har varit alldeles för många sedan 2008, då Madde låg där.

70 gånger är en underdrift med alla turer fram och åter, bakom en ambulans eller
för min egen del. (bortse från min egen strålbehandling på 25X 16 mil =400mil ToR GBG)
Madde åkte också till JK GBG var 3.e v. i ambulans, för att få cellgifter så vägen dit kunde
jag mer än väl när mina egna strålbehandlingar var igång. (efter cellgifter X6 i Uddevalla,
och mina nuvarande 17 Herceptin var 3.e v.)

Jag är ändå så oerhört tacksam över att få denna dyrbara medicin som dessvärre inte
alla som har HER-2 positiva skulle behöva. Många kvinnor är med i "blindstudier" utan el.
med få herceptinbehandlingar, inte ens alla län i Sverige har samma policy.
Tar upp det i ett annat inlägg.

När Madde åkte akut in åkte jag i egen bil bakom och grät  och skrek i bilen för att få ur mig
sorgen innan hon hann se mig igen. För jag ville inte att hon skulle se min ofattbara sorg.

Den sista resan glömmer jag aldrig. Den sista resan som både hon och jag visste
skulle bli just den sista av av alla resor hon gjort.
Den resan som innebar resan mot slutet. Efteråt fick jag veta att hon pratat med läkaren,
och jag hade frågat hennes läkare hur långt hon har kvar.
Han sa; "Min bedömning är att hon har ett par veckor kvar, så ta hem henne och gör det ni
kan för att få så fin tid ni kan tillsammans." och Madde ville hem, och förstod utan att hon
någonsin skulle uttala det för oss.

Hon blev drogad halvt medvetslös med morfin för att vi skulle kunna ta henne in
i ambulansen, bära henne på bår upp till lägenheten via vår spiraltrappa.
Vår kontaktsköterka var med, en ung kvinna som var väldigt bra.

När jag såg ambulanspersonalen, de var 4 stycken, för de kallade in mer ambulanspersonal
för att kunna ta upp henne i lägenheten. Madde låg inbäddad i en uppbåst bår med filtar, så
man såg bara ansiktet, ett till synes livlöst ansikte, och jag bröt ihop.
Skrek rakt ut och kontaktsköterkan tog in mig i köket och höll om mig.

Jag visste att Madde aldrig mer kommer att kunna gå ner för dessa trappor, aldrig mer
kunna gå själv i sitt eget hem. Lägenheten var väl förberedd och belamrad med specialrullstol,
stor lift för att kunna ta henne ur specialsängen och i rullstolen, vilket kunde ta minst en timma
för att hon hade så fruktansvärda smärtor, men hon VILLE till varje pris kunna sitta i stolen för
att kunna se dagsljuset på balkongen eller sitta med vid matbordet och äta i goda vänners lag.

När hon väl satt i rullstolen, med kateter och stöd var det bara hon som kunde säga när det
var dags för liften igen. Hon var med på våra kvällar med fest och god mat i goda vänners lag.
När myskvällarna var till ända ringde vi hemvården och mardrömmen att ta henne tillbaka till
sängen igen.

För de som inte vet hur det går till lägger man en slag "nätpåse" under henne, vilket är ett jox
i sig, som hänger med karbinhakar på den stora liften som ska lyfta henne från stolen till
sängen utan att skada henne. Med de smärtorna hon hade ville jag bara fly för det var fruktansvärt.
några millimeter fel kunde få henne att skrika av smärta...och familj o vänner såg på och led.

Bara så ni vet...det var Maddes vilja, hon styrde och bestämde att hon skulle till varje pris,
Hur helvetiskt det än var. Och vi som var runtom grät, gick in i olika rum för att gråta med
en kudde i ansiktet,under tiden som hemsjukvårdens personal som kunde vara 2-5 personer
gjorde sitt jobb.

Jag stod förståss intill under lyften med all personal och höll Maddes huvud för att minska
smärtan så gott det gick, och Madde kunde bli arg på mig för att jag höll "fel", och jag blev arg
på henne av ren desperation. Hon kunde ju inte bli arg på någon annan så det tog jag!

Dessvärre fanns det ingen dundermirakelmedicin för att Madde skulle få  förmånen att överleva.
Det gör så fruktansvärt ont varje gång jag ser det stora höga sjukhuset och det första
jag ser är balkongen på våning 14 där hon tittade ut från sin säng som vi rullade ut
varje dag. Bara för att hon skulle få se himmel, sol, måne, eller tom en regnbåge.
Hon fick höra när Fjordfestivalen var igång med stoj, fest och glam.
Samma "Fjordis" som hon hade varit på året innan, och hon hade gett en miljon för att
få vara just där och dansa, sjunga och festa med sina kompisar istället för att ligga i
en säng i väntan på att dö.

Det gör ont, så fruktansvärt ont!
Jag har någon slags invävd sorg, som inte går att förklara, men ibland kan det kännas som
tortyr. Min egen smärta från nålstick, svettningar, feber som jag haft idag är ingenting.
Men tröttheten, den påtvingade påminnelsen om vad som hände på det sjukhuset jag tvingas
åka till var 21 dag i 1,5  års tid efter min dotters död. Jag bävar, våndas för varje gång.
Tvingar mig själv med stor möda att ta mig dit varje gång. När jag är klar med behandlingarna
har jag åkt från påminnelsen om smärta, kamp om överlevnad, frustration och mer smärta än
någon kan förstå och miljoner tårar, för att snart komma tillbaka igen.

Men jag åker tillbaka igen och igen och igen! Bara 5 gånger kvar var 21:a dag.
Jag har fått tiderna igår av min sköterska som sprutat in gifterna i min kropp
i snart 1,5 års tid. nästa vecka väntar återbesök med onkologläkaren.

Vävs ihop med Madde och hennes resa. Min egen cancerresa är på något sätt en parentes.
Är det en parentes eller har jag inte kommit så långt i min bearbetning som jag trodde?
Kan man putsa av sig och gå vidare som jag så gärna vill, för min och Christines skull?

Vet faktiskt inte...får ta det i små portioner och det jag skrivit nu är ett led i att se vad som
hände på riktigt utanför Madeleines positiva tänk i hennes egen blogg.
Det här är bara det lilla, Det finns så mycket mer som jag inte klarar av att förmedla,
men att jag klarat av att skriva ner dettta är ändå en del i att fejsa verkligheten som den var.

Ingen kan förstå fullt ut, inte ens mina närmaste, för det syns inte utanpå.

Hardcore fact...Inga bilder, inget lull, bara mina ord.

Kommentarer :

#1: Elisabet Roslund

Vi kommer aldrig att bli hela igen Anne. Alltid finns smärtan och förtvivlan inom oss. Jag försöker verkligen att leva så som Mattias skulle vilja, vara glad och lycklig. Men det är så mycket som man bär inom sig och inte får ut. Man ska verka stark. Det blev för mycket för mig i helgen, jag började gråta när jag var i stan, satte mig i bilen och körde till Mattias plats på kyrkogården. Tårarna sprutade. Jag kände mig så ensam och olycklig. Helt förtvivlad............så mycket tårar som ligger och väntar på att få komma ut.

En riktig mammatillmamma Kram Anne och vi fortsätter vår vandring, vi ska klara det.

Kram/Elisabet

skriven
#2: Anna

Vill bara ge dig en kram!

skriven
#3: Kia

Vet hur du känner Anne och även du Elisabet.Vi är 3 av många mammor som har den djävligaste filmen på vår näthinna,den sanna,ofattbara vår närvaro hos våra barn som inte fick vara kvar hos oss.Jag brukar förklara saknaden så här:Visst kan vi skratta och skämta,men saknaden finns där som en ständig följeslagare med ett gigantiskt rotsystem.Kramar till er.Kia

skriven
#4: Therésa

Det var starkt av dig att skriva och det var även starkt att läsa det... Missförstå mig rätt när jag skriver att det var intressant och läsa ur ett annat perspektiv än Maddes. Detta visar bara vilken ofantlig kraft och styrka hon hade att orka vara positiv, in i det sista!

skriven
#5: Efva-Lena

Så starkt du förmedlar det som är så ofattbart och svårt.

Läste någonstans att "Sorg är kärlek som vägrar säga farväl". De orden hjälper mig i min sorg och saknad.

Har inte tidigare skrivit något inlägg men vill idag sända värme.

skriven
#6: Anonym

hej anne!



jag heter emma och har under en längre tid följt din blogg och läst madeleines blogg från första rad till sista där du skrivit så vackert. men nu är det så att vi håller på med ett teatér i skolan inget märvärdigt bara med vår dramagrrupp och det hela handlar om en flickas öde där vi skulle vilja använda ´den otroligt vackra låt madeleine skrivit till david och jag vill bara höra med dej att det är okej, vi är skyldig madeleine och dej det!



Kramar

skriven
#7: Anonym

teaterarbete*

skriven
#8: Karro

Ja fy fan Anne va livet kan vara överjävligt, rent ut sagt. Här sitter jag och tjuter och har ju inte en aning om hur tufft det är för dig. Men min egna lilla sorg över Madde kommer över mig trots att jag inte kände henne utan "bara" läste hennes blogg.



Men... sen tänker jag såhär, och jag kan ju ha fel. Men det känns lite på dina inlägg att du kanske kommit in i ett nytt kapitel av sorgearbete? Där du bit för bit och med försiktighet tänjer lite på den där gränsen att våga känna in i det som var. För det måste ju vara en enorm påfrestning för kropp och själ att återuppleva allt helvete som ni gick igenom. Det kommer säkert ta lång tid innan du vågar känna in det helt och hållet, det är för stort och för svårt helt enkelt. Det kanske inte är så, men det är tankar jag får och så fungerar det för mig när det kommer till traumatiska upplevelser.



När det är så tungt, så länge, så är det nog inget konstigt att man ibland blir frustrerad över att "men kan det inte kännas bättre snart" osv. Men det går ju inte att lägga någon prestige i det, alltså man kan nog inte bara koppla bort sorgen för att man inte vill att den ska gå ut över andra. Det är ju som det är, tyvärr. Jag är så ledsen för din och din familjs skull. Det gör mig så ont att folk får drabbas av så stor och grundlös sorg.



Jag brukar tänka såhär när jag får svåra kriser, att det finns två val. Antingen ger man upp eller så får man hålla i sig väldigt hårt och vänta på att det känns bättre. Och de flesta håller i sig och försöker ta sig upp, med hjälp, med kreativitet, med gråt och skrik och samtal och allt möjligt.



Jag vill bara ge dig en stor cyberkram, jag tänker på dig. KRAM och tankar till dig.



skriven
#9: Ulla

Kan känna igen mig i vissa delar av din berättelse, miste min dotter 36 år i Feb. förra året och vet inte vad som händer i mig, tycker inte att jag har fått "ur mig sorgen" har inte gråtit så mkt...undrar om det kan komma ngn "flashback" snart eller är man olika i sorgen ???? Vår dotter var sjuk sedan -02 och fick återfall -06, vi kastades mellan hopp o förtvivlan i 3,5 år det var verkligen ett h....te, hon benövde inte ha svåra smärtor på slutet, jag "krävde" att hon skulle få "sova" de sista 2 dygnen och innan dess hade hon varit ganska pigg (ute o handlade) veckan innan..men ändå...vi har förlorat henne...helt ofattbart att hon är borta...hon lämnade man o 2 barn 12 o 15 år gamla..det skulle ju ha varit vi som gick först...ingen kan riktigt förstå hur det är..min mun ler men hjärtat gråter och kommer förmodligen att göra så till den dag jag försvinner...en tröst är att jag tror att vi kommer att mötas igen, det hoppet kan ingen ta ifrån mig...nedskrivet i all hast från en Mamma som förstår Dig

skriven
#10: Linda

Hej Anne oj vad jag blir berörd av detta. Om jag stavar dåligt är det tårarnas fel.



Jag läste om hemresan med båren på Maddes blogg. Jag minns inlägget ännu. Jag förstod inte alls att hon var så dålig som hon var. Hon skrev ju så positivt om framtiden ändå.



Men man förstod att ni hade fina veckor där på slutet med gäster och balkonghäng. Är det något du ska bära med dig är det kanske detta: att hon fick den bästa tiden hon kunde fått, tack vare dig. En tid med sina bägge föräldrar nära och en tid med socialt liv och en hund :).



Vad modig du är som närmar dig smärtan och minnena och tar dig hela vägen igenom.



Hoppas du ändå får en hyfsad lördagskväll.



Många kramar från Linda

skriven
#11: Maria fr Skellefteå

Kära Anne..sitter med kaffekoppen och läser dna ord. Gåshud på armarna..tår som rinner....hjärtat vrids om. NEJ-ingen kan känna den smärta du känner. Man kan säga man "föstår" men man måste gått många mil i ngn ananns skor för att förstå. Däremot kan lill jag finnas här. Dela dina ord och dela dina tankar. Jag såg bilden framför mig med Madde, sista gångne, vetskapen om att varje dag är en gåva trots den jä..smärtan.

Jag ska maila dig privat i veckan där jag kan vara lite mer personlig....Min bästa barndomskompis blev dödad på sin motorcykel då han var 24 år gammal-skulle hem o koka kaffe till polarna i pausen av en fotbollsmaatch. Blev påkörd av en man somv ar 80 år. Hans mamma hälsade jag nyligen på. Hon sa att "livet blir aldrig detsamma"-men någonstans är jag "hel" på mitt sätt. Med stort ärr, smärta ännu men MITT LIV. SKriver inte detta som en tröst. Då jag är säker att varje människa måste finna sin egen väg. SOm mor till en 20 årig dotter-mitt enda barn-känner jag att jag vill flyga upp till himlen och ta hem Madde hit. Det kan jag inte.

Men jag kan vara en "vän", ett bollplank, ett skrattplank. Om du vill.



Stor Mia kram och massa energi in i dina celler sänder jag. Sviiiiiiiiiischh!



En stor Mia kram och

skriven
#12: Maria fr Skellefteå

Kära Anne..sitter med kaffekoppen och läser dna ord. Gåshud på armarna..tår som rinner....hjärtat vrids om. NEJ-ingen kan känna den smärta du känner. Man kan säga man "föstår" men man måste gått många mil i ngn ananns skor för att förstå. Däremot kan lill jag finnas här. Dela dina ord och dela dina tankar. Jag såg bilden framför mig med Madde, sista gångne, vetskapen om att varje dag är en gåva trots den jä..smärtan.

Jag ska maila dig privat i veckan där jag kan vara lite mer personlig....Min bästa barndomskompis blev dödad på sin motorcykel då han var 24 år gammal-skulle hem o koka kaffe till polarna i pausen av en fotbollsmaatch. Blev påkörd av en man somv ar 80 år. Hans mamma hälsade jag nyligen på. Hon sa att "livet blir aldrig detsamma"-men någonstans är jag "hel" på mitt sätt. Med stort ärr, smärta ännu men MITT LIV. SKriver inte detta som en tröst. Då jag är säker att varje människa måste finna sin egen väg. SOm mor till en 20 årig dotter-mitt enda barn-känner jag att jag vill flyga upp till himlen och ta hem Madde hit. Det kan jag inte.

Men jag kan vara en "vän", ett bollplank, ett skrattplank. Om du vill.



Stor Mia kram och massa energi in i dina celler sänder jag. Sviiiiiiiiiischh!



En stor Mia kram och

skriven
#13: Eva T



Kram starka vackra kvinna som vågar känna och sätta ord på det helvete du upplevt.

skriven
#14: Elin

Efter att äntligen precis ha börjat kunna skriva själv om grunderna till min egen sorg, vill jag också tro att din bearbetning har nått ett nytt kapitel! Skriv, skriv, skriv! Det var vackra, ärliga, djupa och öppna ord!



Och kämpa vidare åt Madde mot den jävla idioten!

Hon hejar på dig!

skriven
#15: Mia igen från Skeå

jag glömde.....fa va snygg du är på ditt nya foto! Forts följer vad gälelr mannen i min dröm som är "din man"..haha hajar du? kramar

skriven
#16: Anne

Hej Emma,

Du får gärna låna låten, den finns ju på Youtube, men förklara gärna att Madde skrivit låten. Hon känner sig nog hedrad i himlen :-)

Lycka ti.....eller nej så får man inte säga..."Break a leg, menar jag ...hihi

Kram!

skriven
#17: Happy

Förstår att det måste vara en mardröm att åka till samma sjukhus om och om igen som bär så många minnen. Du utstrålar ändå, trots raderna med minnen som får mig att storgråta här, ett oerhört tålamod. En förståelse för processen. Du är helt enkelt fantastisk. Skickar dig en bamsestor kram (röstar på dig i tävlingen varje dag).

skriven
#18: Martina

Hej Anne! Hur kommer det sig att Madde var på tre olika sjukhus? Jag menar, NÄL är väl större än Uddevalla tex?



Så sorgligt att läsa, men du är så stark.

KRAM

skriven
#19: Anne

hej Martina,

På NÄL fick Madeleine den akuta vården mot smärtorna som hon blev inlagd för innan vi visste vad det var. Och hon låg där i mer än 2 månader. Madde transporterades med ambulans till JK i Gbg varje gång hon skulle få cellgifter,för där hade de specialkompetens för just hennes medicinering.

i Uddevalla låg hon ca 5 veckor på palliativa enheten i livets slutskede innan hon kom hem för att få somna in i sitt eget rum.

Därav 3 olika sjukhus med 3 olika syften.

skriven

Kommentera inlägget här :