Vattengympa vs trötthet

Har haft en ganska tuff vecka, inte för att jag orkat jobba så mycket, men
energin har varit under isen kan man säga.
Vet inte varför, men det kan bero på att vintern varit så oerhört lång och den
tycks aldrig ta slut. Alla är trötta nu.

Läkarbesöken tar också på krafterna, tre gånger denna veckan. Fick Herceptin
i onsdags, och jag spänner mig varenda gång för det hemska sticket rakt in i porten.


Läkarbesöket hos värdens bästa bröstcancerläkare Dr. Karin berättade för mig att det
finns goda chanser att jag ska klara detta trots att det varit aggressivt. Ärret på det borttagna
bröstet såg fint ut och hon kände inga knutor eller anmärkningsvärda saker.

Läkaren; Du har fått så starka cellgifter, Taxotere, strålning, Herceptin och det är
hela artilleriet, både hängslen och livrem så detta ska nog gå bra.


Jag; Det känns ju skönt att höra, men varför är jag ännu så fruktansvärt trött?

Dr Karin; Det tar tid, lång tid och det är väldigt individuellt. Du har gått igenom så svåra
saker i flera år så det kan du inte begära av dig själv att jämföra dig med oss andra.
Märkväl att du ännu går på behandlingar och det tar kraft.
Madde var svårt sjuk från dag ett och det har du inte ens hunnit bearbeta fullt ut,  tänk på det.
(
Karin var en av Maddes läkare. Hon låg på dåvarande bröstcanceravdelningen, för hon
kunde inte ligga på barn då hon var över 18 år)

Jag; Du har rätt, det tar tid och jag orkar knappt tänka på Madde ibland för det känns
fortfarande så smärtsamt. Sorgen får inte alltid plats, för jag vill ju leva vidare. Och jag har
fullt upp med att hitta mig själv och titta framåt.

Dr. Karin; Det låter sunt, men var inte för hård mot dig själv. Människan är ordnad så att
man bara kan orka bearbeta en sak i taget.
osv...osv....

På tisdagen var jag på hudmottagningen för att kolla mina leverfläckar och,
pust, de var helt i sin ordning trots att jag var orolig för flera stycken.
Det konstiga var att jag väntat sedan augusti förra året på en tid och det tog läkaren
5 minuter att kolla igenom mina prickar. Hur är sjukvården funtad i Sverige egentligen?


Jag frågade och fick till svar att det är brist på hudläkare.....hmmmm.
Men kolla dina fläckar om du är det minsta osäker tycker jag.

Nåväl, allt tar kraft och energi så då måste man hämta energi någonstans ifrån.
Och det gör jag med vattengympan på torsdagar. Helt underbart! Jag kan plaska
i det varma 34 gradiga vattnet i timmar, och igår blev det drygt en timma.

Hantlarna är ganska tunga under vattnet.
Jag har eget schema för det är rehab där många är samtidigt med sina personliga tränings
program. På måndagar har jag gym på samma sätt.


Efter plaskandet kommer belöningen....dusch, bastu, så skönt!
Smörja in kroppen från topp till tå och man känner sig som en ny
människa. Hem och krypa upp i soffan med täcke på, för det är rått
och ruggigt både inne och ute. Såg en hyrfilm. Somnade gott på kvällen, trött dock!

Imorse var jag förståss som en klubbad säl...fattar inte, har ju börjat träna!
Träning ska ju göra så man blir pigg...men det tar väl sin tid.

Ikväll blir det Let´s Dance, lagom fredagsmys att se det.
Brukar ha fredagsmys med några vänner som också har utflugna barn.
Vuxentiden är helt underbar, vi gör vad vi vill när vi vill, inga barn som ska
hämtas och lämnas, nattas eller bekymras över. De klarar sig själva nu.
Vi har några år av full njutning tills barnbarnen kommer, vilket man önskar och
hoppas men kan inte ta det för givet. De säger ju att barnbarn är livets efterrätt.

Så jag njuter av mitt nya Anne-liv trots att jag gnäller lite om trötthet,
men i det stora hela mår jag ganska bra!


Pannacotta...mums!


Ni glömmer väl inte att rösta på min bild i ttelas elskåpstävling??
(Läs hela inlägget skapat 2 mars.)
Man får rösta en gång om dagen om man vill fram till 11 april.

Detta är min bild. Har döpt den till "Inre kraft"

Rösta genom att klicka på hjärtat nedanför min bild i länken nedan som jag bifogar.
Siffran ändras när ni klickar på hjärtat..

http://ttela.se/prenumeration/tavlingar/elskap/1.1032779-elskapstavling/1.1133729--inre-kraft-malad?pageNr=2#photoWrapperAnchor

Ha en härlig fredagkväll!

Kommentarer :

#1: Amanda

hej anne :)



var ett tag sen jag kikade in på din blogg :) jag hopps du mår bra trots tröttheten..önskar dig en trevlig helg..många kramar

skriven
#2: Kia

Heja Anne,kämpa på.Visst är det härligt med vatten gympa i 34 gradigt vatten.Har vattengympat varje torsdag i 8 år nu.Gjorde ett uppehåll i 6 mån efter Simons bortgång men gruppen var helt underbara och gjorde allt för att jag skulle komma igång igen.Skulle vara roligt att träffa dej framåt vår kanten när din trötthet börjar ge sig.Ha det gott,kram Kia

skriven
#3: Ida J

BRA att du kollat dina "prickar"...o HÄRLIGT att allt såg bra ut :-) KRAM!

skriven
#4: Fighter

Den där tröttheten släpper nog inte i första taget, tyvärr. Känner mig så sliten fast det är ett och ett halvt år sen sista cyt.

Får du inget emblaplåster på porten innan?



Önskar dig en god natts sömn och resan till Barcelona!

Varm kram!

skriven
#5: Anne

Jodå Emlaplåster är min bästa vän...men jag har så mycket underhud...läs fett..så det gör ont på djupet istället...bläää, men jag är ju tom rädd för ett sådant där snabbstick i fingret som bebisar får....

Fegmört alltså! :-)

skriven

Kommentera inlägget här :