Tiden flyger och jag glömmer...

...att jag har en blogg.....ett sundhetstecken ändå...

Livet har börjat rulla på och jag känner att jag är på G.
Oerhört skönt att vara inne i vanliga rutiner igen och att ORKA lite mer.
Är inte längre i min "cancerbubbla", utan lever mitt liv ganska normalt igen.

Nog för att jag har mycket att bearbeta ännu, men det är OK och jag accepterar att
det tar tid, förmodligen hela livet vad gäller saknaden efter Madeleine. Men min egen
bröstcancerresa kan jag se tillbaka på som något som hände pga sorgen.

Tänker inte på att jag själv haft cancernörden och har inte heller ångst över att den
kan komma tillbaka. Så länge jag är frisk så är jag tacksam för det! Oroar mig inte
längre för saker som inte har hänt. Nu vill jag bara hjälpa andra som hamnat i min situation,
och leva mitt liv fullt ut. Jag sitter på två stolar, både som cancerdrabbad personligen och
drabbad som mamma till ett barn som fick cancer och dog.

Tänkte häromdagen på varför jag engegerar mig i bröstcancerföreningen istället för
att engagera mig i föreningen VSFB (Vi Som Förlorat Barn). Svaret kom häromdagen
när jag pratade med en god vän. Jag har valt att ta den närmaste händelsen först,
min bröstcancer.

Har inte vågat ta kontakt med VSFB-föreningen än pga av att det ännu gör för ont,
men en dag har jag nog gjort mitt i BC-föreningen för att kanske engagera mig för
det svåraste av allt, nämligen att stötta föräldrar som förlorat sina barn.

I BC-föreningen får man inte vara kontaktperson förr än 2 år gått efter behandling,
och då måste man gå utbildningar för att försäkra styrkan nog att hjälpa andra.
Att jag är ordförande i föreningen och engagerad i styrelsearbetet tillsammans med andra är
annan sak. Vi har två utbildade kontaktpersoner, Marita och Eva men behöver fler.

Nåväl, häromdagen hände något omvälvande som var fruktansvärt jobbigt.

Jag och en fotograf åkte till Ängens Gård, där Madde red, för att ta bilder till ett
reportage för en tidning där de behandlar ämnet sorg. Dagen innan hade en journalist
från Sthlm intervjuat mig för artikeln. (Återkommer när det blir publicerat)

Dragan, som fotografen heter, hämtade mig och vi åkte några km till ridstallet
där Madeleine tillbringade en stor del av sin tonårstid.
Har inte varit där sedan Madde red sista gången helgen före hennes cancerbesked.
Sista gången blev en hopptävling som hon var oerhört nöjd med.

Jag och Dragan åkte upp i det goa vårvädret, till landet där allt är så otroligt vackert!
Såg stallet framför mig med ridhuset och stallen.Vi åkte in på infarten till
Ängens Gård, på den grusväg som sett likadan ut så länge jag kan minnas.


Denna infart på Ängens Gård var till en början oerhört intagande och vacker.
(Bild lånad från nätet.)

Men vi hann inte mer än svänga in på vägen, då jag började hyperventilera.
Dragan stannade bilen mitt på grusvägen och förstod att detta var svårt för mig.
Jag började storgråta, hulkade mig och försökte stoppa gråten. Dragan sa, låt det komma,
helt OK. Jag blev arg mitt i gråten, inte på honom, utan på den jävla cancern
som tagit mitt barn. Reaktionen kom helt utan förvarning
och Dragan frågade mig
om jag varit här sedan Madde dog. Jag svarade mellan tårarna att detta är första gången
sedan Madde och jag var här senast.

Dragan; "Ska vi vända och åka tillbaka?" Visste inte att detta var första gången du
är här efter Maddes bortgång, om jag bara hade vetat, då kanske jag inte velat
utsätta dig för en så svår upplevelse.
Jag; "Nej, jag måste göra detta. Det var ju jag som föreslog detta ställe som betydde
så mycket för min älskade dotter."

Dragan kände en enorm vanmakt och det kan jag förstå,
med tanke på att vi inte känner varandra. Men kände att han är en bra människa,
och jag förstod att han led i sin vanmakt. Men jag beundrar honom för att han vågade
ta min smärta, att han vågade stanna bilen, stänga av den och bara låta mig
få gråta klart, att han tog in och lyssnade, det är stort.
Det varade kanske 30 minuter, vet inte, för tiden stod still.
Det stora i det svåra var att Dragan vågade vara HÄRVARANDE!

Där satt vi i bilen, jag gråtandes och han lidandes mitt i situationens allvar.
Efter ett bra prat mellan två kännande människor, som inte kände varandra startade han bilen
efter att jag sagt;  Nu kör vi ända fram, jag vill göra detta, för det är så viktigt för mig.

Väl på parkeringen fortsatte vi att prata och det var en underbar känsla att kunna dela detta
med man som vågade, ett djupt och intressant samtal åt båda håll mellan två främmande
människor. Jag är tacksam för den stunden som gav mig en insikt att det är svårt att möta sorg.
Men Dragan gjorde det bra, han tillät sig att känna med mig och för sin egen skull.
Det var en fin stund.



Hoppning, snabb gallop och fältritt var det bästa Madde visste...en
enorm frihetskänsla, och fort skulle det gå :-)


Vi steg ur bilen och allt kändes bättre, jag var beredd att möta allt som jag upplevt med Madde.
Vi steg in i det nya fina kontoret som byggdes ganska nyligen intill det nya ridhuset.
Det fina nya ridhuset som Madde hann rida i innan hon blev sjuk.
Jag mötte kanslisekreteraren som jag så väl känner igen och vi frågade om vi fick ta bilder.
Hon kom ihåg Madde mycket väl och godkände fotograferingen bland hästarna.
(Kommer inte att publicera bilderna förän artikeln är publicerad om jag får. )

Nåväl, efter fotandet i hagen bland hästarna gick vi in i stallet där vi mötte de hästar som
Madde ridit på och vi träffade en tjej som jag kände igen från den tiden. Hon ryktade sin häst.
De som var i stallet var förståss nyfikna varför vi tog bilder och jag svarade.
Tjejen kom ihåg Madde och hon sa;
"Jo, jag kommer ihåg henne, för hon var mycket här i stallet..."

Madeleine, en av de sista gånger hon red...här har hon ridit i
skogen och på fälten.


När vi gick ut mötte jag Maddes ridlärare, men vi bara hälsade och jag kände att nu
är det läge att åka härifrån, för annars börjar jag storböla igen.
Själslig smärta gör ont, men det känns bättre efteråt. Har börjat lära mig att;
Om man utsätter sig för det jobbiga första gången så blir det sällan lika jobbigt nästa gång.
Vad än det är, så utsätt dig för svåra minnen för det blir alltid bättre sedan...

En dag kommer jag att ta med Lovisa Madeleine, systerdotter till stallet,
visa henne hästarna och den underbara omgivningen där hennes kusin Madeleine
hade sina bästa själsliga stunder i livet.
Att umgås med hästar är själ!!!

För varje "första gång" kommer sorgen att bli lättare att bära.
Att tillåta sig att gråta är så oerhört skönt, man vill gråta, få ut de gråa svarta,
det måste ut, annars fastnar det i olika organ, så gråt, gråt när du är ledsen.
Vi har fått gråten och tårarna för att rensa ut slagg, sorg, ilska och vanmakt.
Gråt är BRA, så var inte rädd för att din medmänniska gråter.

Bra Dragan att du orkade möta min sorg och TACK för en fin stund
med dig, hästarna och  kameran i hagen.

Sorgbearbetning sker på lika många sätt som det finns sörjande på jorden,
så tillåt dig att göra din process som du vill  och känner, det är viktigast av allt.




Kommentarer :

#1: Globen Gunilla

Hej Anne!

Delar tårarna av saknad med dig för våra förlorade döttrar. Vill oxå säga att din vackra utstrålning är lika kännbar i dina skrivna ord som i det korta mötet med dig personligen! Hälsningar Gunilla

skriven
#2: Lena

Kram på dej Anne.

skriven
#3: Annika

hej



Nu har jag bölat igen till frukost och bloggläsning. Kram till dig

Annika

skriven
#4: Helen i Lomma

Herregud" så innerligt...

Tusen och tusen kramar till dig Anne

skriven
#5: San

Jag är en sån som måste säga vad jag känner, och jag klarar inte av att inte kommentera, även fast jag inte vill störa. Vill inte kännas mig påträngande. Jag hamnade på Maddes blogg för cirka 3 år sedan, jag minns dock inte hur jag hamnade just på hennes blogg. Jag känner inte Madde eller någon annan i hennes familj. Men jag har heller aldrig blivit så dragen in i en främmandes liv. Jag brukar gå in på hennes blogg då och då och även din. Både du och Madde har berört mig mer än vad människor i min omgivining har kunnat. Jag hade önskat att jag kände Madde, att jag fick uppleva hennes sprudlande personlighet och allt som du skriver om henne. Din dotter är min idol, min förebild. Hon får mig att känna mig mentalt starkare, och att livet blir vad du gör det till och att man inte ska klaga för småsaker så länge man mår bra och är frisk. Jag önskar mer än allt att det fanns ett sätt att minska smärtan och lidandet, jag önskar mer än allt att du skulle få behålla din Madde! Du verkar vara en sån stark människa, en sån glad och positiv och duktig en! Jag önskar att det fanns människor som er i ens närhet! Jag höppas att jag inte har stört eller besvärat er på något sätt, men kände att jag behövde få detta sagt.



Ni finns alltid i mina tankar.

skriven
#6: Kia

Det är alltid så jobbigt att ta sig till barnens favoritställen första gången efter dom tyvärr lämnade oss.Kommer ihåg när jag skulle ta mej till vattengympan 6 mån efter Simon gått bort.Det var vidrigt för badhuset var hans andra hem med träning och tävling.Nu ska vi nästa vecka ta oss till skolan för första gången också och det kommer att bli tufft att se alla kompisarna.....Det är ju Simons skola som har haft "Simonloppet" och samlat in pengar till BCF och denna gången gick en hel del till Almers hus och Barnmedicin på KSS.Vi ska starta en glassfond för sjuka barn på sjukhuset.Dom fick in över 80000:-på 45 min.En veckotidning ska skriva om oss,loppet och skolan.Eftersom vi köpte in grejer till Almers så fick vi ett diplom från fonden för vårt arbete där.Det känns så bra att göra det man orkar och kan för att göra tillvaron lite lättare för dom cancersjuka barnen och deras familjer.Vet hur du känner när du hjälper och stöttar andra.Det är en positiv bearbetning.Ha det fortsatt bra och njut av din kommande resa.Kram Kia

skriven
#7: Ludmilla

Det var länge sedan jag var här och hälsade på. Vad skönt att se att du mår bra. Att sorgen nu hinner ikapp dig är ju inte så konstigt. Vad fin hon är Madeleine! En riktig skönhet!



Kram!!

skriven
#8: Anne

Tack fina ni, för att ni delar med Er av era egna bearbetningar som gäller sorg.



"Globen Gunilla"; Ska maila dig någon dag när jag orkar. Det var så fantastiskt att träffa en okänd som läser min blogg, på Globehotell av alla ställen! Du och jag har ju gått igenom samma sak med två unga vuxna döttrar som dog av canceridioten.



Tack "San" för ditt långa och fina mail, blir alltid lika glad att ni engagerar er, för det får mig än mer övertygad om att fortsätta mitt skrivande.



Tack Kia och Ludmilla även för era olika engegemang på olika sätt. Kia genom arbetet med "simonloppet" och annan charityverksamhet och Ludmilla som är oerhört engagerad i att förmedla kunskap kring unga som tar sitt liv.



Vi har alla sorger att bära, men det som är gemensamt för oss är att vi alla kämpar för att andra ska få en bättre tillvaro på olika sätt trots att just våra barn inte finns kvar hos oss.



Om vi med våra gemensama krafter hjälpt en enda ung att inte ta livet av sig eller stöd till andra som går i sorgens spår så är det värt allt och vi kan somna gott om natten. Sedan vill jag påpeka att jag har full förståelse för dom som inte orkar mer än att ta tag i sin vanliga vardag. Det är gott nog att försöka leva vidare en dag i sänder!



Vi kan inte rädda hela världen men vi kan rädda oss själva.



Kram och kärlek till er alla därute som gör världen lite bättre!

skriven
#9: Hedda

Jag vet inte riktigt hur jag hittade din sida, men jag är glad att jag gjorde det :). Prenumererar nu på din sida på BlogLovin'!

skriven

Kommentera inlägget här :