Förkylningsmonstret har belägrat min kropp!

Monstret heter Mycoplasma och det är ingen rolig snubbe!
Snorig och seg som inte velat släppa min kropp på över två veckor nu.
Han måste gilla mig "Herr Myco"!


"Snor-Myco"




Eller i mer klinisk form....

Mycoplasma är en segdragen infektion som sitter i bihålor och luftvägar,
där allt samlas. Det är svårt att snyta ut, då det hamnar i svalg och bakvägar
som man får hosta och harkla upp. Känns verkligen jätteäckligt!
Jag är inte direkt kyssvänlig, men det går snart över älskling.

Har inte varit "normalsjuk" på 4 år på detta sätt, så det känns onekligen
konstigt att vara deckad av en liten elak bakterie.
Har verkligen försökt att göra saker emellanåt för att trotsa monstret,
men orken tryter.

Idag vaknade jag 10,30!...och vid 15 lade jag mig för att vila, läsa en stund,
men somnade snart och sov 2 timmar. Lägger mig ändå tidigt och sover i 12 timmar.

Ja, det är bara att gilla läget!

Så då kan jag lika gärna berika min "spillda tid" på boken SPILL av Sigrid Combüchen.



Augustpriset 2010! Årets svenska skönlitterära bok

En författare får ett brev från en av sina läsare, Hedwig Langmark, som känt igen sig i ett beskrivet foto i en av författarens böcker. Genom brevväxlingen och författarens egna efterforskningar växer en berättelse om Heddas liv som ung. Men mellan författaren och den gamla Hedda uppstår en dragkamp om hur och varför hennes liv blev som det blev.

Romanen börjar med att författaren (som av en händelse heter Sigrid Combüchen) får ett brev från en av sina läsare. Det är en gammal dam på spanska solkusten som känner igen sig på ett familjefoto från trettiotalets Lund, beskrivet i en av författarens romaner. Den bilden låg en gång i en tiokronorslåda i en antikaffär och togs om hand därför att det var historia från en stadsdel där författaren själv bor.

Länge har hon haft en idé om att skriva en roman om de kvarteren. Nu låtsas hon bo i huset där flickan från fotot bodde och breven mellan norr och söder växer i antal och leder vidare till skolkataloger, Veckojournalen och hemsidor på nätet ...

Bilden av familjen Carlsson, föräldrar, tre bröder och Hedda - enda dottern - tätnar efterhand och detaljeras genom den gamla Heddas brev och författarens "bredvidläsning". Parallellt med detta växer ett berättande och en berättelse om denna dotter, Hedda, fram.

Heddas hela liv kom att formas av tillfälligheter och ogenomtänkta beslut när hon var nitton, tjugo. Slumpen, eller ödet, kastade henne ur den lugna kurs som verkade given för en flicka ur övre medelklassen. Facit blev en pensionerad hemmafru i södra Spanien.

Mellan författaren och den gamla Hedda råder dragkamp om mening. Författaren förälskar sig i dåtid och det som inte blev, Hedda intresserar sig för nuet som är. Och protesterar mot idén att hennes liv blev förspillt därför att lovande anlag och anslag inte följdes upp.

Texten lånad från http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9113029886

Jag rekommenderar denna bok som är både intelligent skriven och man vävs in
i berättelsen på ett nyfiket sätt.
Vad händer med Hedda när författarens lögner kommer fram?


Författaren ljuger för Hedwig för att  få henne att berätta mer om sig själv och livet på 30-talet.
Ljuger om att hon bor i Heddas gamla hus och sen inte vill träffa Hedda då hon på ålderns höst,
efter över 10 års brevväxling, kommer till Sverige.....

Spill är inte en "damroman" utan något som vi alla behöver reflektera över ibland.
Hur lätt det är att vävas in i lögnens värld och hur svårt det är att ta sig ur,
utan att skada sig själv eller andra.


Nu ska jag läsa vidare!

Kommentarer :

#1: pernilla plaza interiör

Krya på dig fina Anne!

skriven
#2: Kia (ängeln Simons mamma)

Hej Anne,dendär snubben Herr Mycoplasma gjorde intrång hos mej förra året.Han var absolut inte trevlig.Det är skönt när han har våldgästat färdigt och ger sig av..Krya på dej!!Kärleken gör dej frisk snabbt ska du se.Kram Kia

skriven

Kommentera inlägget här :