Har Tillit, Hopp och Tror på det Goda....

 
Lyrics:
Bless the Lord, my soul, and bless God's holy name.
Bless the Lord, my soul, who leads me into life. (Ps 104,1)
 
Jag blir så oerhört lugna a Taizésånger, lyssnar ibland för att komma ner i varv.
Har även sjungit Taize i kyrkan med kören och det är oerhört vackert och känslofyllt.
Det skulle vara fantastiskt att åka till Taize och uppleva sången på plats i Frankrike.
Har en väninna som åkt dit med konfirmander och det är en speciell upplevelse.
 
Nåväl...jag pratade med dotter om att fokusera på det goda i livet, på det som är positivt,
att dra till sig allt det man vill, hur än läget ser ut i livet. Vi glömmer det ibland och jag
har lovat henne att använda "The secret" varje dag.
 
Jag drar till mig allt det friska jag har i kroppen och det blir friskare och friskare för var dag som går.
Jag tar tillvara dagen
Jag gör något som gör mig väl  till mods varje dag
Jag är lycklig
Jag är stark
Jag klarar så mycket mer för jag tror på att jag klarar mer
Jag har en hjärna som väljer allt det goda i livet som en magnet
Jag kan visualisera god hälsa och tänker det om och om igen
Jag har en fantastisk dotter som ger mig lycka och kärlek i livet
Jag har en underbar man som ger mig närhet, ömhet och kärlek
Jag har en stor familj och två systrar som betyder mycket
Jag har underbara syskonbarn som ger mig energi och glädje
Jag har många fantastiska vänner som berikar mitt liv
Jag är så oerhört tacksam att ha ett bra boende
Jag kan göra det mysigt omkring mig och älska mitt eget sällskap
Jag är tacksam att få tillbringa tid med min käraste i stugan ofta
Jag blir glad av att ordna stora kalas i stugan där många trivs
Jag är så glad över så många saker....orden räcker inte till
 
Tack älskade dotter för att du påminde mig <3
 
 
 
Allt detta behöver jag mer än någonsin...varje dag, för...
 
Nu dras tumskruvarna åt ordentligt vad gäller behandlingar framöver.
Träffade min onkolog Dr. klint i tisdags då jag påtalade att medicinerna jag får inte hjälper.
Tumören växer och jag kan se det, så mitt förslag var att undersöka laserknivsalternativet
som finna på karolinska i Sthlm, men jag fick ett option som fn är bättre.
 
Fom nästa vecka blir det återigen intravenösa behandlingar var 3.e vecka med FEC
som har substanserna Fluorouracil (5FU), epirubicin and cyclophosphamide.
Utöver FEC får jag samtidigt Herceptin som jag gått på sedan 2010.
 
FEC får jag med 75% dos (fick 100% dos 2010) ca 6-7 gånger. Vi planerar även
en strålning på tumörområdet som ska ske på JK i Göteborg. jag et inte i dagsläget
hur många stråldoser det blir men strålning ska det bli och det brukar vara 25 ggr.
 
Jag har ju blivit strålad vid nyckelbenet förut men det är nu nödvändigt att stråla
för att inte tumören ska växa upp mot nackkotorna. Då strålar man från en annan vinkel.
 
Cancer är många oerhört komplicerade sjukdomar och inom bröstcancer delar man in
det i ca 10 olika sjukdomar. Vid metastaser, spridning till olika delar av kroppen, i mitt fall
till lymfsystemet så får man tackla behandlingen utefter vad som händer i sjukdomsflödet.
Det finns inget "allmät schema" utan alla cancrar behandlas unikt utefter individen och var
tumörerna sitter i kroppen.
 
Det finns inga mirakelmediciner för om dom fanns skulle de användas kliniskt....MEN,
det finns HOPP! Nu väntar jag på den nya medicinen som snart är på ingång T-DM1.
England väntar på godkännande från FDA och jag väntar på det, för om de är först i England
så åker jag dit innan det kommer till Sverige. min onkolog tror att det kan komma till Sverige
i början av nästa år, men jag har inte tid att vänta på det, kanske man kan få licens tidigare,
men det är byråkrati så det står härliga till!
 
 
Det jag kan göra är att hålla mig uppdaterad och kunnig i allt som händer i forskningen och detta
är POSITIVT. För överlevnaden är betydligt längre har man kommit fram till i "Emiliastudien".
Så det händer saker även om det tar tid och att byråkratin ska vara ett hinder, men jag ger mig
inte förrän T-DM1 cirkulerar i mitt blod.
 
Nu ska jag kriga för det...ATT FÅ T-DM1 A.S.A.P!!!
http://www.huffingtonpost.co.uk/2012/06/03/breast-cancer-wonder-drug-t-dm1_n_1565756.html
 
 
Nu ska jag LEVAIDAG.....och ha en sådan vanlig aktivitet som att laga lunch tex...
Tjing på er underbara därute!
Taggar: bröstcancer, cancer, her-2 positiv bröstcancer, återfall;

Kommentarer :

#1: Anne

Ska bara kolla så att ny designen funkar :-)

skriven
#2: Angela

Åhh, du starka positiva kvinna. Du ger mig, som är fullt frisk, en ny syn på livet. TACK för att du delar med dig av din vardag. Kram!

skriven
#3: Ingrid Henriksen

Kära Anne !!

Har inte " hunnit " med att skriva i din blog på ett tag- och du som altid skriver så underbart .

Jag tänker ofta på dig- och sätter stor pris på att du uppdaterar oss på bloggen.

Jag har tänkt på din växande knöl och tänkt att det låter skumt att se den växa ?! Har tänkt att dom måste ta den bort- slik att det åtminståne psykiskt inte blir så himla ÖVERTYDLiGT att det finns cancer i din kropp- om du förstår vad jag menar.... - sås du inte behöver konfronteras med det på det sättet. Är glad du nu får behandling. Även om bläääääk - det blir ingen kul behandling kan jag tänka mig. Men alt går !!!!!!
Och jag håller oxå tummerna för att nya medicinen kommer ASAP !!!!!
Så UNDERBAR bloggen din ser ut !!!!! Alt vid dig utstrålar harmoni och skönhet. Iallafall här på bloggen : )
Om du vill hade jag tyckt det vore mycket trevlig att träffa dig när du skal till behandling på JK Gbg. Jag kommer gärna ut dit när du ska få behandling. Jag förstår gott om du inte vill, eller inte orkar- men ville bara säga att det är bara att hoita till - så kommer jag : )

For ett vackert design på bloggen altså. Aaaahhhhhh ! Blir sugen på nytt jag med : )

Klem Ingrid

skriven
#4: Andree

Hej Anne
Jag reser till England/London varje månad, säg till om det är något jag kan hjälpa dig med, har kollegor på jobbet i England som gått igenom cancer behandlingar så kan säkert få hjälp med att hitta det du söker, vill så gärna hjälpa dig /Andree

skriven
#5: Cornelia

Min dotter Jessica var i Taize tre gånger. Hon berättade om det och visade bilder. Det såg så fint ut, jag håller med dig, jag skulle också vilja uppleva det. Jag har hittat ett sånghäfte och en cd med musik som hon hade med sig därifrån. Jag ska lyssna på musiken. Jessica tyckte mycket om Taize.....kram till dig

skriven
#6: Siv

Hur många tummar kan man hålla? Knyter ihop de två jag har i en intensiv önskan att du kan fåp en behandling som hjälper. Hoppas du orkar fortsätta att kämpa, du kloka och starka! Kram

skriven
#7: Anne

Hej Ingrid, du får gärna följa med till JK...jag hör av mig när det börjar närma sig med strålning. Ska bli jättekul att träffa dig...vi har ju följt varandra längs vägen kan man säga ;-)

Andree; Tusen tack för att du vill hjälpa! Blir så glad åt alla nya och gamla vänner (ungdomsboyfriend) som vill vara där för mig. Jag avvaktar lite och väntar på godkännandet av medicinen så hör jag av mig om det behövs åka till England. vad jag förstår så har den inte släppts i England heller än. Stor kram till dig!

Cornelia; Kul att fler än jag tycker om stillsamma stunder ibland med vacker meditativ musik. Kram på dig!

skriven
#8: Elin

Vad fin din blogg är nu!! :)
Förresten, du är så ruskigt stark så jag får gåshud när jag läser vad du skriver!
Hälsa Grattis till Christine i också! Har sett bilderna från brölloppet och det såg helt underbart ut, men jag hade inte förväntat mig något annat ;) Hon har ju alltid haft en fallenhet för vackera och fantastiska saker!
Jag tänker på dig, ta hand om dig och fortsätt med dina positiva tankar, vi fick alla uppleva hur långt positivism faktiskt kan ta oss!
Många kramar!

Svar: Tack Elin, du har så rätt...optimisten kanske inte nödvändigtvis lever så mycket längre än pessimisten, men hon har sjuhelsickes mycket roligare under tiden! Kram på dig!
Pysseltokig optimist

skriven
#9: Marie

Igår fick vi veta att våran älskade och kära vän inte kommer att vinna över sin cancer, cellgifterna tar inte längre och läkarna kan inte göra mer, han är 46 år gammal, har cancer för andra gånger, hans enda barn, hans son som då var 23 år, för ca. 2 år sedan ,fick akut leukemi och var ganska illa däran, men han mår för tillfället bra....våran vän bor långt ifrån oss och det gör ont i oss att inte kunna vara där hos honom, han bor i Hammerfest i Norge, läkarna har gett honom ca. 2 månader, men jag är en hoppfull människa, jag tror på under och hoppet är det sista som överger en.....Han spenderar mycket tid i sin stuga och med sin hund, fiskar och är mycket ute i naturen, jag hoppas och tror att det ger honom kraft att kämpa och hitta livslusten....men tårarna har runnit både igår och idag, för han är en människa som finns där för alla, hjälper alla, lyssnar, och tröstar....har pratat med honom och berättat hur mycket han betyder för mig och min sambo och hur viktig han är och att han har en speciell plats i våra hjärtan, han tackade och sa att det värmde i denna svåra stund, han ska till doktorn i september så får vi se vad de har att säga...men just nu är det väldigt ,väldigt tungt....kramar och tack för att du sprider positiv energi

Svar: det är så sorgligt med denna hemska sjukdom när det kommit till punkten att ingenting tar längre.....bra att han ändå kan ta vara på friden och lugnet i naturen för den är oerhört läkande mot ångest och gott för själen även om man är sjuk i kroppen.Ta hand om dig och dina kära. Tack för att du orkade berätta. Kram!
Pysseltokig optimist

skriven
#10: s

du är otroligt stark anne, och fortsätt med att tänka positivt i din vardag, för det är du värd. Tack för att få ta del av din härliga blogg, och stort grattis till christin, vad vacker hon var på bröllopsfotot. :) må bäst! Kram

Svar: Tack S!
Pysseltokig optimist

skriven

Kommentera inlägget här :