Bokcirkel igår...och vinterpromenad idag....

Igår var en sådan där dag då det som inte fick hända hände.
 
Förmiddagen gick i ganska sakta mak och jag kände en värk i magen
som inte bådade gott. Jag hade starka smärtor, ja rentav kramper och
försökte på alla vis att få bort smärtan. Lade mig i tusen olika krokiga
ställningar för att mildra det onda.
 
Tänkte att, jaha, då var det kräksjuka för mig lagom till kvällens mys
hemma hos mig då jag har bokcirkeln. Jag har ju ätit penicillin i 2 veckor
och svampmedicin på det, så det kunde ju vara medicinbiverkningar.
 
Jag tog mig i kragen och åkte till stan för att handla och det kändes lite bättre
på eftermiddagen. Väl hemma började jag med efterrättspajen och påbörjade
matlagningen, och PANG mitt i matlagningen kom kramperna igen.
 
Tänkte att, shit, då får jag ställa in, blev så ARG! Jag vill ju ha roligt!
Bet ihop och tänkte att det GÅR över! Väninnan Anita kom och jag sa som det var,
att det kanske inte funkar, maten står och puttrar på spisen så väninnorna
får hjälpa mig att göra klart.
 
När så Eva kom kändes det återigen bättre, tack o lov var vi bara tre denna kväll,
och väninnorna hjälpte mig med det sista innan vi satte oss till bords.

Lingon- och kolapaj

10 bitar
över 45 min

Ingredienser

125 g Svenskt Smör
2 msk socker
2 1/2 dl vetemjöl
1 ägg
1 msk vatten

Fyllning:
3 dl Vispgrädde
1 dl socker
1/2 dl ljus sirap
3-4 dl lingon
 
Hacka samman smör, socker och vetemjöl till en grynig massa. Tillsätt ägg och vatten. Arbeta snabbt ihop till en deg. Tryck ut den i en pajform, ca 24 cm i diameter. Låt stå kallt ca 30 minuter. Grädda pajskalet i ugn, 200º, 15-20 minuter. Blanda grädde, socker och sirap. Låt koka på svag värme ca 15 minuter. Lägg i lingonen och rör om. Häll lingonkolan i pajskalet strax före serveringen.
Servera gärna med kall vispad grädde eller glas, smaksatt med kanel.
 
I----------------------- ------------------------ ------------------------- ------------------- -------------------I
Jag släppte tanken på det onda, åt varm soppa, ett glas vin och jag kände mig
varm inombords. pratet, skratten och värmen spreds i rummet och det onda försvann!
 
Vi avhandlade böcker vi läst, och ämnena avlöste varandra i en strid ström som det
alltid gör i goa väninnors sällskap.
 
Jag fick en ren och välsignad aska som Eva hade med sig hem från ett Ashram i Indien.
De som var där på Ashramet bad för mig hela tiden och askan är välsignad av en guru,
eller munk av något slag. Jag ska ta en knivsud på tungan varje dag, det renar och stärker
själen. Askan kommer från ett mangoträd. Jag har tillit och vill TRO, det skadar aldrig att TRO på något.
 
Tack Eva för detta fina kärleksbudskap! Det känns stort att okända människor ber för mig.
 
Anita hade även fyllt år så jag gav henne ett par torgvantar jag stickat.
 
Lyckad kväll blev det som alltid i gda vänners lag!
 
 
Idag tog jag en frisk KALL vinterpromenad till gärdet ett stenkast från där jag bor, landsbygd med
getfarm och sädesfält så långt ögat når, bara 5 mineuter promenad dit och på vintern är det helt
magiskt där. -10 C, snön knastrade högt under kängorna, kinderna brände av kölden, men på ett
skönt sätt, för jag var varm i hela kroppen. Tog bilder längs vägen och där just i det ögonblicket
fångar jag naturens hjärta. Hittar alltid hjärtan i naturen i olika skepnader.
 
Här blev det solen som lyste genom en buske...och voilá...ett solhjärta!
 
Nu ska ni ha en jättehärlig helg, och det ska jag med.
 
Sitter ännu i skidkläderna, får slänga mig i duschen för jag ska träffa min älskling på
Majobar där vi ska ha lite AW och mingel, för jag längtar efter prat i massor,
och ett glas vin eller två...och pussar på mannen jag älskar.
 
 
Han har ju varit bortrest hela veckan så nu blir det helgmys!
 
Pusselipuss till er alla!

Kommentarer :

#1: Kia(ängeln Simons mamma)

Hej Anne,nu låter jag väl som en mamma men nu i dessa tider med mingel och mycket människor ute så var rädd om dej!!!!ANVÄND MUNSKYDDET!!!!!Kram Kia

skriven
#2: Theresa

Du är fantastisk!

skriven
#3: Anonym

Ha det kanon Anne!

skriven
#4: Maja

oooups, jag är ju inte "anonym" =) som sagt- ha en kanonvecka/helg plus moms!

skriven
#5: Anne

Ingen fara med mig...peppar, peppar, har lyckats hålla mig undan från bacillusker... ;-)

skriven
#6: Catta

Det var dom sötaste torgvantarna jag nånsin sett. Önskar jag kunde sticka.
Jättefina <3

Svar: Tack så mycket Catta, stickar för brinnande livet tills jag tröttnar och hittar på något annat. God Jul!
Pysseltokig optimist

skriven

Kommentera inlägget här :