...och det är bagarnas fel....bagarnas fel...tralala...

Gårdagen började väldigt tungt och sorgfyllt. Jag grät mest hela dagen vart än
jag gick eller åkte med bilen så var ögonen tårfyllda och livet kändes tungt,
tills jag träffade en väninna på stan som hjälpte mig ur min sorgebubbla.
 
Efter mötet, ett spontant sådant så kände jag hopp och tillförsikt. Jag kände
en så tydlig närvaro av Madeleine som jag inte känt förut och hon gav mig
svar på mina frågor och känslan av att Madde är med mig, att hon hjälper mig
och vägleder mig i mitt arbete mot mitt eget tillfrisknande.
 
Tack Madeleine för att du är med mig och jag är övertygad om att du ger mig styrka
från andra sidan, dit vi alla en dag får en enkel biljett. Men jag ska leva tills jag blir
gammal. Det har jag bestämt i själ och hjärta.
 
Gårdag kvällen blev så en kväll med glädje, god mat och kärlek. Men framför allt
blev det årets lussebullebagarkväll med kärleken och vännerna Bengt & Hippas.
 
Kvällen började hos mig med god thaisoppa, bröd och vitt vin till.
 
Antal portioner: 4
Ingredienser;
  400 g kycklingfilé
1 purjolök
  
2 burkar  kokosmjölk
 
3 dl vatten
2 st hönsbuljongtärningar
1 tsk röd currypasta eller efter smak
2 tsk finhackad färsk ingefära
(1 citrongräs)
300 g frysta broccolibuketter
100 g sockerärter
1 strimlad röd paprika
1/2 färsk chilifrukt skuren i smala skivor
saften av en lime + rivet skal
0,5 dl färsk koriander eller bladpersilja till garnering
 
Jag gör soppan olika varje gång och ibland blir det gryta med ris och grädde istället för kokosmjölk.
Varmt nybakt bröd till är mumsens!
 
Våra fina, glada, härliga män gjorde degen med kärlek och entusiasm.
 
Lussebulledeg på jäsning.....

....Bakar balla bagarns bulle....
 
...Och de e baaaagarnas fel....
 
Ett tips som vi gjorde; Lägg marsipan i degen när den är på bakbordet och baka
in marsipanen i den färdigjästa degen....MUMS vad saftigt och gott det blev!
 
Vi bakade, skrattade, busade, gjorde tokroliga lussebuns, skojade och stojade...
...normala lussebullar bakas inte i mitt hem i detta härliga sällskap...ok några enstaka då.
 
...normala lussebullar....

 
Ett tips till i alla bakande stugor ute i landet. om man inte tycker sig hinna träffa vänner
innan jul för att man har sååååå himla mycket att göra så gör som vi.
Slå ihop bakandet så man kan både umgås och baka samtidigt.
 
Både dubbellt så roligt och det roligaste lussebullebaket jag någonsin haft :-)
 
Gårdagen var verkligen kontrasternas dag.
Tack kära vänner och älskling för en uuuunderbar kväll.
 
lånat av http://www.marianilssonthore.se


Kommentarer :

#1: Kia(ängeln Simons mamma)

Jag skrattar Anne när jag ser lussebullarna.Så häftiga!!!Har även här haft en gråtar dag idag för det är exakt fem år sedan på dagen som Simon opererade in sin dosa uppe på hjässan för att få cellgifter direkt in i hjärnan.Efter lite snörvlande var jag tvungen att skratta för vår Julius (ragdollkatt)kom gående mot mej med en tjuga i munnen.Denna kattras är så hundlik och han bär allt möjligt i munnen.Han känner alltid på sig när "mamma" är ledsen och då hittar han alltid på något bus.Älskar denne mys kisse.Han kan alltid få mej på bättre humör.Ät bullar och njut nu.Kram Kia

Svar: Härlig med katter. snart kommer Christine och katten Pip i mellandagarna och då ska jag skämma bort både katt och dotter ordentligt. Kram och God Jul!
Pysseltokig optimist

skriven
#2: Tina

Finaste finaste Anne. Du är så engagerad i ditt bakande och fotot på dig är så vackert......
Vilken tur att du träffade väninnan så du kunde få bort sorgen ur ditt hjärta för en stund. Att våra älskade änglar gör sig påminda i vårt sinne ibland, är en lycka o gåva, samtidigt som saknaden gör sig påmind så stark igen<3
Tack för att du skriver och delar med dig av ditt innersta
Bamsekramar från mig

skriven
#3: Anna

Vilket härligt saffransbak fyllt m humor o skapande ;-)

Jag tror på att gråta o känna sorg för det du går igenom. Saknaden av din dotter o kampen mot din egen sjukdom är så hårda prövningar i livet o inte på något sätt rättvist.

Att känna sorg o bli förtvivlat ledsen måste man tillåta sig o det är känslor som måste fram emellanåt.

Jag har lyssnat på dina radiointervjuer o är full av beundran för din styrka, tycker att du är en fantastisk tjej :-)

Kram o en riktig God Jul önskar en BC-syster i huvudstaden

Svar: Tack kära BC syster! Hoppas din cancer har försvunnit eller är på väg att försvinna. Denna sjukdom vänder upp och ner på tillvaron för så många familjer. Men vi får hitta våra egna vägar att tackla sjukdomen. Hoppas du hittat din "må-bra-son", kram och God Jul till dig!
Pysseltokig optimist

skriven
#4: Anna

Hej igen ;-)
Ville bara tipsa dig om Brofästets senaste nummer och reportaget om Jonas Bergh.
Han säger att her2-positiv spridd BC är den första metastserande BC som kommer att gå att bota och mycket annat hoppfullt.
Läst den!
Julkramar från mig <3

Svar: hej igen Anna, Jo jag läste artikeln i BRO-tidningen och tog upp det för min onkolog. han är inne på samma linje så jag TROR att jag kommer att överleva tack vare de nya medicinerna som är på G. jag har tillit till detta fullt ut och kommer att göra ALLT för att få dessa så snart de kommit ut på marknaden nästa år. God Jul till dig också!
Pysseltokig optimist

skriven

Kommentera inlägget här :