Praliner eller alger?

En gång i tiden tänkte jag som så att om jag har kort tid att leva ska jag
resa till en paradisö och äta det godaste och käka praliner och göra allt
jag drömt om. Inte för att jag ska gå och dö så här i brådrasket, men jag tänker
ändå mer på att jag har en kronisk cancer, inte bara lite cancer......

Så vad gör man då när döden jagar en med blåslampa?
Ganska mycket faktiskt, men definitivt inte på divanen och käkar praliner.

Jag läser forskningsrapporter, färska sådana, läser böcker och artiklar kring
bröstcancer och vad jag själv kan göra för att bidra till en så bra hälsa som är möjligt.
Alternativmetoder parallellt med min vanliga behandling som kan göra att mitt
immunförsvar håller sig starkt och motståndskraftigt.

Cellgifter gör som bekant att man får svagt immunförsvar och det är ju lite meningen
att cancercellerna ska dö, men på vägen dör även friska celler.....

Nåväl, dagen brukar starta med en skål soygurt innehållande linfrön, solrosfrön,
pumpakärnor och mandel. Kaffe går inte att leva utan och ett ägg eller två slinker
ner också.

Äter massor av starkt färgade grönsaker och frukt, broccoli, blomkål, morötter, kålrot mm.
Tranbärsjuice, apelsiner, clementiner, avocado mm. Mycket soppor blir det med fisk i.
Alla mejeriprodukter är ett minne blott som är ersatt med soja/havreprodukter och det
som är så himla gott till maten är rött vin som jag ersatt med tranbärsjuice. Tråkigt!
Visst kan jag dricka rött vin litegrann någon gång vid fest, men that´s it.

Äter tillskott av D-vitamin i dubbel dos, rosenrot och blir jag sugen på något sött äter
jag dadlar...mums! Har nu även hittat en ny produkt.....
Spirulina.....iväg idag för att köpa pulver....ekologisk förståss.

Det finns både forskning och fakta på nätet att läsa om Spirulina.
Här ett exempel; http://www.fkog.uu.se/course/essays/spirulina.pdf


Kiwi- och spirulinadrink

  • 1 kiwi
  • 2 dl äppeljuice
  • 1 tsk spirulinapulver, finns i hälsokostaffärer
  • 2 msk is (eller efter smak)

Det finns tydligen Spirulinaöl....undrar hur det smakar?


Äppelmacka med Spirulina

Har inte gjort den än, men ska prova, kanske riktigt gott?


Lånat av http://www.rawfoodrecept.com/2010/09/applemacka-med-spirulina.htm

Ingredienser
  • 1 dl tahini
  • 2 msk honung
  • 1-2 tsk spirulina (beror hur modig du är ;-)
  • 1 äpple
  • 1 msk gojibär
  • 1 msk kokosflingor

Gör så här

  1. Skär äpplet i skivor.
  2. Rör samman tahini, honung och spirulina.
  3. Bred det på äppleskivorna och garnera med kokos och gojibär.

Om ni har recept på Spirulinadrinkar eller att ha i mat så är jag idel öra.
Är som ni ser i en helt ny inlärningsprocess som tar både tid och kräver kunskap.

...och JA, jag vet att alternativmetoder inte ersätter dokumenterade  läkemedel, så ni
som ev. är sjuksköterskor eller läkare kan få den informationen att det inte alltid är
enbart beprövade metoder som hjälper. tack och lov fick jag en fantastisk läkare som
bejakar mitt sätt att se på min sjukdom, att jag kan göra något själv.

Det om något är en lisa för själen, att man inte är handfallen åt sjukvårdens själlösa
sätt att hantera människor. Nu kritiserar jag inte enskild personal utan hela systemet
som sjukvården är uppbyggd på. Nämligen att nästan uteslutande bota eller lindra
medicinska besvär. den psykologiska/själsliga biten får man hitta inom sig själv eller
med hjälp av kyrkan eller kuratorer/psykologer.

En del i min kämparglöd innehåller det jag tror på som komplement och jag lyssnar gärna
på era tips och erferenheter för med en vidare syn kommer vi längre tror jag.

Hoppas ni förstår vad jag menar.

Nä, nu väntar dagens mission...köpa hälsomat, lämna böcker på bibblan och köpa
träningsunderställ om det finns på REA, göra diverse ärenden och ringa FK bla...

Puss & kram på er!

Kommentarer :

#1: Kia (ängeln Simons mamma)

Hej,fick en liten kick av spirulina när vi var på Varbergs kurort i november.Till frukost var det en juice med spirulina i.Det kändes att det var kiwi bl.a.Jag brukar göra en hemmagjord smoothie med banan,mango,spirulina,färskpressad apelsin.Brukar använda Valios laktosfria yoghurt.Klart att havredryck och soja går precis lika bra.Eftersom mannen och jag har högt blodtryck och kolesterolet varit i gungning och immunförsvaret har ju inte varit så bra sedan Simon gick bort,så läste jag om Spirulina algen.Så nu har vi börjat att dricka "grönt"Vem vet käre maken kanske blir"Hulken" en vacker dag.Lycka till och må så gott du kan.Kram Kia

skriven
#2: mona

Har följt din blogg till och från. Så hemskt tråkigt att du insjuknat igen. Jag opererades precis som du i feb 2010 för en Her-2 positiv bröstcancer, men min var även svagt hormonkänslig. Jag förstår precis vad du menar med att känna att du kan påverka själv. Jag äter själv en kost som jag tror på och mår bra av. Jag äter exempelvis inte vitt mjöl, mejeriprodukter eller socker. I min kost ingår mycket inflammationsdämpande kryddor ex ingefära, chili och gurkmeja samt mycket bär bär. Jag blev inspirerad av Sanna Ehdins kost(IFD) och har fastnat för den men "blandat" den med lite egna idéer. Läser som du mängder av forskningsrön och tar del av studier. Intressant artikel om Spirulina. Har även jag tänkt att börja med D-vitamin men vet inte om det interagerar med Anastrozol som jag tar nu. Jag har hittills klarat mig från återfall, men vet att risken för återfall är mycket hög. Kram och må så gott!

skriven
#3: Cornelia

Såg på "Gomorron Sverige" en morgon och där var en kinesolog med. Han visade lite hur han jobbar och bl a sa han att våra kroppar är inte gjorda för att äta vete och mjölk. Var jätteintressant att lyssna på. Har läst lite om kinesologi nu och blivit intresserad av att prova...

skriven
#4: Mia Skeå

Godmorgon min vän! Blir lite inspirerad testa lite shyssta drinkar och Spirulina. Å här sitter jag med min kopp the och en macka med leverpastej och grönsaker på...Puss på dig Anne

skriven
#5: Karin

Hej Anne!

Har följt din blogg ett tag och den har inspirerat mig mycket.

Då jag kände att jag har lite nyttiga tips att komma med så tänkte jag klottra ner dem här. Drick eller ät inte soya produkter, de är genmanipulerade och inte bra för någon (frisk som sjuk). Välj mycket hellre havreprodukter. (Google på Monsanto + soya). Ät inte frukt, cancerceller älskar socker även fruktsocker. Du kan google eller söka på youtube om "Cancer free with changed diet". Ljusa kolhydrater, mjölkprodukter, alla sockerarter bör man hålla sig borta från.

Jag håller tummar och tår för dig, tycker att du verkar vara en fantastisk människa och förutom det så älskar jag dina inrednings/pyssel tips! :) Stor varm kram

skriven
#6: MariaS/Skellefteå

Se upp med Spirulina på kvällen- du sover inte sen då....=)

skriven
#7: Linna

hej anne...

Gojibär ska vara världens nyttigaste bär, min sambo äter de som en tok och han säger att han mår bättre av dom.. om du inte testad do it. de smakar lite som russin men supernyttiga :)



kramis

skriven
#8: Anne

Tack för era tips!

Goijibär har jag också på listan att prova på, sa vara mycket höga doser av antioxidanter i bären.

spirulina har jag nu börjat dricka lite grann, men hoppade över nu när jag varit i stugan över helgen.

Den sätter fart på magen men jag känner mig piggare nu än jag brukar göra vid denna årstiden, så kurerna och vitaminerna verkar hjälpa redan nu.



Ingefära, gurkmeja och chili har jag också i maten och ingefärste med färsk ingefära, citron o lite honung är jättegott och bra för att inte bli förkyld. Socker använder jag inte alls.



Tjoflöjt!

skriven
#9: Anna

Vill bara dela med mig av en allvarlig men samtidigt rolig video, lite ögongodis :)



http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=VsyE2rCW71o

skriven
#10: Mia

Du är en inspiration och person som jag ser upp till. Du är fantasisk. kramar Mia

skriven
#11: Lisa

Vill bara berätta att både linfrön (linfröolja) och vetekli kan leda till järnbrist om man äter ofta. Har precis läst om kost med en dietist och det här var de enda som hon varnade oss för att äta. Hoppas att din diet kommer att fungera bra för dig och lycka till med allt!

skriven

Kommentera inlägget här :