Håret av och hatten på.....

Förra fredagen 9/11, dagen efter min tredje cellgiftsbehandling, så var det äntligen dags.
Håret hade blivit tunnare och tunnare, egentligen ända sedan maj-juni, men håret ville
inte riktigt ramla av helt, utan blev något mellanting mellan rumpenisse och gråhårig tant!
 
Tänkte att i Barcelona kan jag ju ändå fixa till det så det ser någorlunda ut, men sedan
ska det bort, pronto! Längtade verkligen att få av det lilla jag hade som kallas hår.
Hade hår överallt och när det faller av så blir det VÄLDIGT mycket hår helt plötsligt......
 
Fredag kväll blev det då god middag hos väninnan, hennes man och några vänner
och efterföljande rakningsceremoni, suddiga mobilbilder, får väl bjuda på det i brist på annat.
Hög koncentrationsfaktor på darlingen....de klippte en frisyr av något slag först....
 
Både Anita och älskling turades om att klippa, snagga och raka lite här och var,
och då behöver man påfyllning på vinet...själv var jag hög på cortison så något vin blev det icke.
Men roligt, det hade vi. Jag ville ta bort allt och de hade nog en större process inom sig än jag.
Väl hemma mitt i natten så bad jag min man att ta bort ALLT, raka resten, och så fick det bli.
 
Det här är ingen big deal för mig, jag har ju gjort det här förut, men denna gång har jag ett
annat förhållningssätt, ett starkare och mer bejakande. Jag är JAG inifrån och ut.
Jag kommer inte att dölja min skalle med peruk, det är mitt sätt.
 
Jag ska vara rak, stolt och fräck i min nya look!
 
Det är ju så bra nu för på vintern kan man ha fräcka hattar och mössor.
Inköpt idag då jag hade väninnedag med Ammie.
Även denna fick följa med hem och en tillhörande dödskallescarf som var fräck.
 
Att göra rituler av jobbiga saker kan också bli något häftigt om man vänder på det.
Vem gör en sådan här sak bara så där..."Jag ska byta frisyr, ska nog raka av det",
Nä, riktigt så enkelt är det ju inte, men nu KÄNDE jag verkligen för att fräcka till mig.
Vem får en sådan "chans" att testa på att vara lite fräck och cool?
 
Det var nästan så jag kände för att göra en tatoo på huvudet också, men det går ju inte så
bra ihop med cellgifter och ev. infektioner, men tanken var god :-)
 
Nåväl, jag förstår att detta för många är så oerhört jobbigt och försöker hitta en peruk
som passar någorlunda. Jag har en peruk men den kommer jag inte att använda.
Det känns som att jag krymper när jag tar på den och det känns som att jag ska
dölja något. Så är det för mig och jag står för det.
 
Det kändes så bra i lördags när vi var på munskänkarnas vinmässa bland 2200 besökare.
Jag ville vara med för minglets skull och träffa en massa folk jag inte sett på länge, vatten
funkade alldeles utmärkt även där. Jag minglade och var STOLT och lycklig över att vara JAG
utan hår och det gick alldeles utmmärkt. Jag kände inga "OJOJOJ-blickar" alls tack och lov.
Snarare ett "WOW vad fräck du är"...och det är ju alltid kul för egot...hihi... :-)
 
Jag har haft några dagars stiltje efter helgen då inte mycket har hänt med energin, men
igår och framför allt idag har jag känt att nu är energin tillbaka lite mer.
 
Så gårdagen blev en lite annorlunda dag. Jag var med på P4Väst igen och jag lägger
ut intervjun här om ni vill lyssna på vad vi pratade om.
 
 
Hejs svejs i lingonskogen från en glad Anne.
Sitter här med goaste Ammie och fikar tidigare idag på ett mysigt fik, Mejeriet.

Kommentarer :

#1: Ingrid Henriksen

Du är ju SÅ VACKER !!!!! Otrolig !!!!! Och som jag ser din yngsta dotter i några av bilderna : )
Jag tappade hällre inte allt håret på Taxol- jag klipte bort allt först nu- när det borttappade håret hade växt ut ett par cm. Jag är en fegis..... : )
Inte lyssnat ännu på dig- men ska göra det !
kjempeklem,Ingrid

skriven
#2: Kia(ängeln Simons mamma)

Anne,så ursnygg du är på fotona.Älskar orange,har alltid älskat denna varma,glada färg.Det fullkomligt lyser om dej av värme och energi.....och du,du passar verkligen i mössa.Våra "Jag" har ju en inre och yttre sida och dom måste vara i harmoni med varandra....det märks att du har detta trots det jobbiga runt omkring.Många,många kramar Kia

Svar: Visst är det viktigt att den inre och yttre bilden ska stämma för att känna harmoni och det gör jag verkligen. jag har nog hittat ett skönt "flow" i livet. Bättre sent än aldrig :-)
Pysseltokig optimist

skriven
#3: Karin Utflyttad vänersborgare

Du är ju assnygg med OCH utan hår!!

Svar: Tackelitack :-)
Pysseltokig optimist

skriven
#4: Susanne

Håller med, du ser verkligen snygg ut!

Att ta något som är en händelse som kan kännas väldigt negativ och vända det till en ritual med positiva tillbehör är verkligen en klok tanke! Den ska jag bära med mig. Då om någon gång vill man ju ha stöd i omgivningen och positiva saker omkring sig! Att göra saker till ett litet "event" borde man göra oftare. Du är verkligen klok Anne!

Svar: Tack Susanne, ja man får hitta förhållningssätt som funkar och som ger glädje och energi, det gör saken lite lättare att hantera. :-)
Pysseltokig optimist

skriven
#5: Nicka

Du är alltid vacker och har ett hjärta av guld.. Beundrar Dig Anne.. Kramar

Svar: Tack Nicka, det var snällt av dig, blir varm i hjärtat <3
Pysseltokig optimist

skriven
#6: Jenny

Du ar helt fantastisk Anne! Otroligt inspirerande!!

skriven
#7: jonna

Du e väldigt vacker anne!

Svar: Tack så mycket Jonna!
Pysseltokig optimist

skriven
#8: maria

Så fin du blev!!! Min bästis har kronisk lungcancer och har aldrig peruk ....Hon är precis som du, så genuint fina/tuffa ändå..

Svar: Tack Maria, ja det bästa är nog för alla att få vara sig själva full ut hur man än ser ut. :-)
Pysseltokig optimist

skriven

Kommentera inlägget här :