Ibland ska man utmana sig själv....

Det där med utmaningar är något vi ställs inför ibland och det kan vara av de mest
skilda slag, både roliga, dråpliga, jobbiga och lustfyllda.
 
I helgen har jag enbart sysslat med lustfyllda ting. Vi åkte till stugan i fredags,
bunkrade upp med vatten och mat. Grannarna är underbara vänner som bor permanent
och vi umgås på ett otvunget och enkelt sätt. Inga krusiduller, inget planerande utan vill någon
komma över eller att man har vägarna förbi grannen så knackar man bara på.
 
"När man vill vara sig själv för en stund" är ett bra uttryck för lugnet och stillheten,
för i stillheten händer saker i själen. Man får ro att göra andra saker än de man har
på "to-do-listan" i stan.
 
I tystnaden finns utrymme för en kreativitet som är sprungen ur basala behov.
Inget rinnande vatten har vi på vintern men vatten i dunkar funkar hur bra som helst.
Man kokar upp varmvatten till disk och hygien och det går inte alls åt så mycket vatten
som i stan och dessutom klarar man sig alldeles utmärkt. Det är t om väldigt mysigt att leva så
enkelt och kravlöst. Inga yttre stimuli mer än naturen och vår tvåsamhet. 
 
Jag vill t om påstå att mina celler läker bättre i stugan där harmonin får råda, där
fåglarna leker och busar i mängder utanför stugknuten. Vi köpte frön och fågelmat
station så nu får vi se alla slags fåglar utanför fönstret, även hackspettar och andra
lite ovanligare fåglar man inte ser i stan.
 
Vari ligger då min utmaning?
Tja, jag sa i P4 Väst att jag aldrig bakar, men hör och häpna, jag gav mig den på
att det ska jag minsann göra bara för ATT.
Handlade mjölsorter och kryddor för säkert 200 spänn för nu skulle det bakas!
I en stuga utan rinnande vatten....JA, just därför, lite som förrkänsla.
Min älskling undrade nog om jag skulle starta ett bageri med allt mjöl.
 
Får man för sig något så är det bara att köra. Baka är väl något alla gör tänker
du väl då...Nä, jag går till bagaren jag....förutom vid jul för då är det mammas mjuka
peppakaka som bara äger enligt dotter, inget köpe här inte!
 
 
Fillimpa bakade jag i lördags och då behöver man bara en bunke, röra om
de torra ingredienserna, på med fil och sirap, röra om igen, och in i ugnen.
Hokuspokus FILiokusbröden klara medan man gjorde annat.
 
Recept på Fillimpa- Saftigt, nyttigt och supergott
2 limpor, ca 2, timmar i 175 C
Ingredienser;
5 dl vetemjöl
3 dl grahamsmjöl
4 dl rågsikt
2,5 dl rågkross
1 dl vetekli
1/2 dl vetegroddar
1 tsk salt
4 tsk bikarbonat
1/2 dl valfria frön el nötter/mandel, jag tog solroskärnor
1 dl russin, alt soltorkade aprikoser el både och
1 L filmjölk
2 dl mörk sirap
1msk smör och rågkrossen till formarna
 
Blanda alla torra ingredienser, häll i fil och sirap, blanda väl.
Klicka smetdegen i formarna och i ugnen ca 2 timmar.
 
Och medan man väntar på att brödet ska bli klart så kan man pyssla.
Vår lördags-kogsmulleprommis med plock av allehanda grönt, blev bl a lite mossa
till denna ljusstake. Kottarna plockade jag i Barcelona och tog med ut för ev. pyssel.
Pinjekottar finns ju inte här så då får man sno det man ser utomlands...
 
En dörrkrans blev det av man tager vad man haver, ska snitsa till den lite med saker jag har hemma,
eller kanske inte, vi får se.
 
Jag är en mästare på att snöa in på vissa saker när jag väl fått smak på det hela,
så idag fick jag återigen ett sug efter att baka, så då fick det bli så.
Jag har ju mjöl så det räcker till ett helt kompani...
 
Lättbakat julbröd, (ett mellanting mellan bröd och mjuk pepparkaka, mitt eget hittepå)
 
14 dl rågsikt
2 msk malda brödkryddor; el. jag tog det jag hade, nejlika, kanel, ingefära, hackad mandel.
2 tsk salt
4 tsk bikarbonat
8 dl filmjölk
1 dl sirap
1 dl lingonsylt (ej nödvändigt)
 
Samma förfarande som i ovan bröd, 175C i ca 60 minuter. Klart! Det blev jättegott!
 
Och myset råder med tända ljus överallt.
 
Jag har varit förkyld ända sedan Barcelona och det har gått fram och tillbaka, därför har det varit
skönt att vila ut i stugan och bygga upp kroppen med må-bra-aktiviteter. Ingen feber tack o lov.
 
Kärlek och harmoni håller mig aktiv och ger mig styrkan att tro på min egen förmåga till
celläkning i kombination med cellgifter förståss.
 
I am a believer!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  

Kommentarer :

#1: Theresa

Hur fick du fast mossan på kransen? Blev sugen :-)

Svar: Jag lindade runt med en grön metalltråd som finns att köpa på Blomsterlandet el dylikt. Hade en halmstomme. Det är inte alls svårt. Lycka till!
Pysseltokig optimist

skriven
#2: Kristina

Mmmmm...ser så gott ut med brödbaket, önskar ja kunde smake en bit med er där på landet å bare njute. Stor kram från storstan som bjöd strålande vacker novembersol idag.

skriven
#3: Maja

Purest love =) Vilka fantastiska bilder!

skriven

Kommentera inlägget här :