15 september Madeleines minnesdag...

Jag vet inte vad jag ska säga eller känna idag, en dag som för alltid etsat sig
fast i mitt minne. Inget positivt minne alls, snarare ett minne som ingen
förälder eller syskon vill ha.
Madeleine dog kl 02.15 2008, nu fyra år sedan.
 
Hon fick en cancerform som är väldigt ovanlig, Desmoplastic Small Round Cell Tumor,
även förkortad som (DSRCT). Hon fick ett år mellan besked och dödsdag och hon
hann bli 20 år. Den dagen hon sprang ut som student som 19-årig glad sångfågel,
hade hon redan ont i levern där cancern satt 10 cm i dm och vi hade länge sökt
för att hon hade molande ont, men cancer är lömsk och just denna sort är mer
lömsk än något annat och endast 20% överlever mer än fem år.
 
Vi förstod att det är ganska dyster prognos men Madde gav aldrig upp.
Hon skrev sin blogg http://jagefrisk.blogg.se där hon peppade både sig själv
och andra.
 
Saknaden är oerhört stor och det kommer aldrig att bli lättare, snarare tvärtom,
för man saknar ju en person ju längre tid man är borta från varandra.
 
Eftersom att jag är i Stockholm och är kattvakt hos dotter Christine så har vi idag
hedrat Madeleine i kyrkan, tänt ljus och suttit i tystnaden tillsammans, jag och min kärlek.
Jag känner fridfullhet och fokus i kyrkor och så är det vackert.
 
Sorgen ändrar skepnad med åren, visst blir jag ledsen, fäller tårar, men det är mer
i form av saknad än den brutala sorg man kände de första åren.
 
Nu ska vi strax äta middag hos Maddes syster, men hon är på bröllopsresa,
så vi tänder ljus vid middagen för dig älskade dotter från både din syster,
hennes man och mig och P-Å.
 
Älskade Madeleine, hoppas du har det bra i himlen och att du har många goa vänner.
Kram mitt hjärta och jag äslkar både dig och Christine precis lika mycket.
Mami
 
 Jag vill hedra dig Madde med en glad sång som du sjöng på MÅG
med kören som backup andra året på gymnasiet.
En glad låt som du spred med din härliga utstrålning.
 

Kommentarer :

#1: Marie

Hej, tänker på dig idag och även fast åren går så finns minnena alltid kvar, min bästa vän blev påkörd av en bil den 2:a november 1994, andra dagen på vårat höstlov......jag minns det som igår, hon blev bara 14 år, men hon levde sitt liv till fullo varje dag....
Hon finns alltid hos mig....Kramar till dig

skriven
#2: Elisabet Roslund

Våra barn är dom finaste av alla fina änglar.
Vi är stolta vi mammor.
Kram/Elisabet

skriven
#3: Tina

Finaste Anne.
Dessa dagar då vi påminns extra att vi förlorat våra älskade, gör ont och precis som du skriver, gör längtan och saknaden efter dom att vi aldrig kan göra smärtan mindre. Jag ska titta på videon du lagt in när jag kommer hem, så tårnarna kan få rinna fritt. Jag kände aldrig Madde, men har läst hennes blogg, om o om igen......
Jag har oxå 6/10 4 års-dag av min älskade lilla pappa. Han fick 3 månader efter sin oxå ovanliga sort.....Efter allt detta formligen hatar jag hösten. Och jag låter det vara så......
Varmaste kramarna skickar jag till dig

skriven
#4: Kia(ängeln Simons mamma)

Anne,förstår dej så väl.Våra älskade barn med utstrålning och härlig glädje.I november fick vi reda på att Simon hade en högmalign hjärntumör....alla dessa operationer och cytostatika och strålning....suck.Nu har 4 år och snart 7 mån gått sedan han blev en ängel....SAKNADEN...är så jobbig.Du vet,jag vet och alla andra i samma situation.Ta hand om dej!!!Låt dina kära och nära skämma bort dej!Det är du värd.Kramar Kia

skriven
#5: Cornelia

Kramar till dig,
den eviga saknaden och den eviga längtan. Den är svår. Hon är så fin din Madde. Kanske har de hittat varandra ovan där. Jag hoppas det.

skriven
#6: Cornelia

.....kanske har våra tjejer hittat varandra...skulle det stå.

skriven
#7: Gun

Hej!

Tyvärr kan jag inte läsa din blogg längre pga den ljusa bakgrunden:-(

skriven
#8: Erika

Minnesdagar som årsdagar är jättejobbiga! Min mamma gick bort i cancer när jag var 12 år. Nu har min syster, 37 år, metastaser i både lungor och hjärna. Men hon går på bahandling och de försöker hålla det på en låg nivå... Men sakna GÖR man, även om jag fått höra fula kommentarer från min fars sambo, hon undrar om det aldrig går över, med en sarkastisk röst. Att man är för känslig och att man inte ska vara och ränna på kyrkogården. Att det är ett tillfrisknadstecken om man inte är där. Att man ska ta lyckopiller så det blir bra... Visst blir man besviken på sådana. Vad är det som är svårt att förstå!? Saknad kommer vi alltid att känna, eller hur? Tack för en fin blogg!

skriven

Kommentera inlägget här :