Weihnachtsmarkt, Glühwein und apfelstrudel....

Ja, då är jag hemma igen efter 4 dagar i Hamburg...
 
Det blev en spontanis att åka med maken till Hamburg där han har sin
avdelning och kollegor så då åker han ner med jämna mellanrum.
Denna gången med mig i sitt sällskap och vi gjorde en hel del tillsammans
ändå på kvällar och halvdagar. Samtidigt fick jag egotid och det är ju alltid
skönt att kunna spendera dagen precis som man själv vill.
 
Jag är inte mycket för att shoppa tillsammans med andra. Jag måste nästan
få vara ifred och gå i min egen takt så länge jag själv behagar.
 
Jag har aldrig varit i Hamburg och vi kom söndag eftermiddag då det ännu
var ljust, checkade in på hotellet som ligger mitt i stan. Ska vi verkligen bo
på 23:e våningen?(av 26 vån) ...Japp, fin utsikt och bra hotell, så inget att gnälla över.
 
Jag som kan gå vilse i en korridor hade lätt att hitta till hotellet i alla fall....
 
Jag bara äääälskar hotellfrukost så jag tog med min bok, plockade till mig de
godaste och smarrigaste sakerna i frukostbuffén och sedan njöt jag i 1,5 timma
varje morgon. Älskling var iväg långt före mig till jobbet men jag hade sällskap av
en massa shoppande turister som också tog det lugnt på morgonen.
 
Photo: Lyxar mig med sött efter långfrukost, ja brunsch kan man väl säga då....
Missar inte en frukost utan det gottigaste sist, frukt, kakor och croissant förstås.
 
Det verkar vara ett "pilot och flygvärdinnehotell" för dit kom de i stora sällskap varje
dag men från olika flygbolag, en del tjusigare än andra.
 
Thai air har nog de vackraste dräkterna, skräddarsydda förstås. På Thai air får man
fortfarande mycket bra service, mat och varma handdukar formade som rosor att
torka ansikte och händer med. Det kallar jag må-bra-flyg!
 
En gång i tiden när jag gick på högstadiet ville jag bli flygvärdinna, det var många
som ville det då. Idag kan jag i min vildaste fantasi inte kunna tänka mig det. Det är
slitsamt med resor, ständiga tidsförskjutningar och framför allt att behöva jobba
på ett flygplan.....
 
Tänkte inte på det......jag är och har alltid varit extremt flygrädd! Har jobbat bort
den värsta skräcken sedan många år, men jag mår inte bra vid start och landning.
Ber barnböner och andas knappt, men när vi är i luften går det bra. Ja, sån är jag.
Älskar att resa så det är bara att bita ihop och jag tycker fortfarande att flygvärdinnor
som går klungor är lite fräckt!
 
Till Hamburg måste man byta i Frankfurt eller Bryssel vilket vi gjorde och att starta
och landa 2 ggr inom loppet på en timma är en träning i självkontroll.
Det är inte farligt jag kan flyga.....
 
Nåväl, nog om detta sidospår...
 
Söndag kväll promenerade vi till Weihnachtsmarkt vid Rathaus och jag blev som
barn på nytt. Har aldrig varit på julmarknad i Tyskland och det var supermysigt!
 
Photo: Tyskarna är fantastiska på att skapa julstämning! Vackra alpbyggnader på julmarknaden inramade i tusentals ljuskransar. Härlig stämning, tyrolermusik och god mat överallt. Vi ska dit i kväll igen. Då ska vi äta o njuta mer. Nu väcka den knakande kroppen. Maken gått till jobbet.
Tusentals juleljus glimrade som inramning runt alla tyrolerbyggnader som låg tätt, tätt
längs smala gator på torget. Tyrolerhattar och tyrolertjoflöjtmusik. Trångt och mycket folk
men ingen trängdes. Alla tar hänsyn till skillnad från Stockholm där man knôr sig fram
utan att be om ursäkt.
 
Photo: Vi dricker apfelpunsch och varm choklad, äter bratwurst och njuter av sagolika Weihnachtsmarkt i Hamburg. Underbart!
Här går man ut för att umgås med familj och vänner, äta av all god mat, dricka en Glühwein
eller varm choklad till 9 tiden då julmarknaden stänger. Shoppingen är en bisak.
Här gör han sig till min älskling....."nu ler jag så mycket jag kan"....
 
Hamburg är en trevlig stad som man lätt promenerar sig igenom, för den som orkar gå.
Man äter ute även på vintern. Överallt finns det mat att köpa och folk står runt små bord
och äter sin lunch som kan vara en Bratwurst, kringla eller en massa annat gott som
jag blev sugen på hela tiden. Sötsaker är de bra på i Tyskland. En dag var apfelstrudel
min lunch...haha...bäst att passa på....och stor var den....man får för mycket mat vad man
än äter så hungrig behöver man aldrig vara. Jag orkade aldrig äta upp allt.
 
http://img155.imageshack.us/img155/7118/pb260140nv5.jpg
Där finns vackra karuseller med glada små barn i och vuxna som minns sin barndom.
 
Photo: Flirtade med segway tomten idag....
Jag passade förstås att flirta med jultomten på sin segway....kul!
 
Photo: Drömmar och bling bling tävlar om vår uppmärksamhet. ...all your dreams will be true...in your dreams...men shoppat har jag idag. Kul att strosa runt själv i egotakt och fika apfelstrudel  :-)
Shoppingen var rolig men tröttsam och vi gick extremt mycket, så att jag var helt slut
när vi kom till hotellet på kvällarna. Det kändes som att jag hade bly i fötterna, men jag
valde detta och då är det bara att köra på.
 
På tisdagen tog vi en långprommis längs den stora hamnen och där fick vi syn på
en ubåt som nu är museum. Vi gick in och jag är både imponerad och förfärad över
att en sådan farkost ska behöva byggas över huvud taget.
 
 
 Photo: En promenad i Hamburgs hamn ledde till... U 434, en rysk spion u-båt från 1976, vi gick ner i den klaustrofobiska jätten...
 U434 är en gammal rysk spion ubåt och den var rätt mäktig att stå på innan vi gick ner
i den smala trånga kroppen.
 
 Photo: 6 man styrde de enorma torpederna och det fanns 6 luckor för att kunna fyra av många i tät följd. Jag var inte kaxig i ubåten. Fruktansvärt trångt. Man får inte vara varken lång eller tjock eller ha cellskräck. Vi gick igenom hela ubåten....hujja!
Här ser man 6 luckor varifrån man sköt ut de gröna enorma torpederna och besättningen
hade minimal plats att jobba på. Vi gick igenom hela ubåten och genom all luckorna som
skiljde de olika "rummen" åt. Det var lite klaustrofobiskt men väldigt intressant.
 
Photo: Myyysigt...
Då var det mysigare att återgå till julmyset på marknaderna för det var marknader överallt
på vartenda litet torg och alla var mysiga i samma stil.
 
Photo
Godis med nötter i ALLT så det blev inget godis för mig, men det ser gott ut.
 
Photo
Ja myset hade inga gränser och man hinner väldigt mycket på fyra dagar.
 
Photo: Nyvaken hemma med mörbultad kropp. Nöjd med minisemestern och Hamburg är en mysig stad kring jul, väldigt trevliga människor..och så fick jag prata tyska. Spa massagen igår var nödvändig och ljuvlig. Ska nog följa med maken oftare när han jobbar. Nu dags att tvinga mig upp. Tjolahopp!
Tyskarna är duktiga på att dekorera och ljussätta miljöer både ute och inne.
 
Och de spar inte på krutet när det gäller blingande juleljus.
 
 
Igår var jag helt ledbruten och fötter, ben och rygg behövde avslappning och en varsam
person som plockade ihop mig efter allt gående upp och ner i trappor och långa dagar.
 
 
Efter några sista julklappsinköp på förmiddagen hade jag en bokad tid hos en SPA
massör på hotellet som gav mig den skönaste mjuka "anti-stress-massagen" som
tänkas kan. Hon kände hur trött jag var i kroppen och healade mig med sina varma
mjuka oljiga händer.
 
Brandlarmet gick när jag legat på britsen 15 minuter och vi fick utrymma. Jag tänkte;
Shit, vi som har bott på 23.e våningen, nicht gut! När jag fått på mig kläderna fick vi
veta att det bara var en övning, så bara att dra av sig kläderna och börja om och jag
slappnade faktiskt av med en gång. När jag skulle betala efter en skön massage fick
jag rabatt med hälften så det var väldigt proffsigt, för jag fick en hel timma ändå efter
utrymningen. Brandövningar ska man alltid respektera!
 
I natt kom vi hem och dagens aktivitet har inte varit någonting mer än att vara och att
blogga. Så är det för mig, allt eller inget.
 
Hoppas ni har det bra inför jul och stressa inte ihjäl er. Jag har dragit ner på det mesta,
för ingen mår bra av en sur mamma på julafton.
 
Photo: Nu har jag sett ikapp 7 avsnitt av Barna Hedenhös. Den är hur spännande som helst. Dråplig, rolig och lite sorglig emellanåt med många inbäddade budskap. Bra för alla stressade icke närvarande föräldrar att känna igen sig i. Se den om ni inte redan följer den. Längtar efter ett nytt avsnitt imorgon. :-)
 
Umgås med era barn och titta på julkalendern i år. Den är verkligen jättebra. Jag längtar
till imorgon då jag kan se fortsättningen på vad den spännande Hedenhös familjen
ska hitta på härnäst....Jag har inga barn hemma men jag och min man tittar varje dag,
eller tittar ikapp på svt play som jag gjorde idag. 7 avsnitt idag, så nu  är jag ikapp!
 
 
 

Kommentarer :

#1: Gunilla

Oh, vilken härlig upplevelse och inspiration! Det är nog fint med Tyskland runt jul. De är ju kända för sina julmarknader bl a i Lübeck. Det blir nog roligare, också om man tar reda på vad som finns att se på platsen. - Ja, det var ganska vanligt att vi tjejer ville bli flygvärdinnor. Samma här. Jag och en väninna var på väg till Paris via London för att lära oss franska ordentligt. Men i London mötte jag en engelsman och blev sååå förälskad. Han friade ganska omgående för han var bara hemma på besök hos sina föräldrar i London/Bristol över nyåret - arbetade i USA och bodde där. Så vips var jag fru och åkte först hem till Sverige för att min blivande man skulle få möta släkten och sedan for vi som gifta till W Hartford i Connecticut där vi blev så bortskämda. Inget flygeri för mig, alltså, men min väninna blev flygvärdinna. - Vi skulle ju söka till PAN AM och det lustiga var att när vi var bjudna till min mans chef på landet, fanns det 2 direktörer för Pan Am som gäster!

skriven
#2: pedros matte

Så mysigt o trevligt med en sådan resa. Man blir ju avis. Vad söt Han är din darling!Både söt o snygg. Nu blir Han väl mallig. !!!!

skriven
#3: pedros matte

Så trevlig o mysig tripp. Man blir ju avis. Så söt Han är din darling. Både söt o snygg. Nu blir Han väl mallig!!!Men de e du å!!!

skriven
#4: Kia(ängeln Simons mamma)

Jag fnissar Anne,när du skriver att du kan gå vilse i en korridor.Jag är exakt likadan...mannen vågar inte släppa mej ensam på typ NK.Då får man sätta fast en GPS på dej skämtar han.Men jag vet att han menar allvar.Men det har kommit med åren och mycket som kroppen har fått utstå.Vad härligt med en tripp till Berlin,det måste ha gjort susen med miljöombyte..Fick igår ett vackert kort från äldste son och flickvän från Dominikanska Republiken.teknikens under att fota sig själva i vacker miljö,inplastat och klart med Postens vykortsapp. Måste erkänna att det är mycket man skulle vilja lära.Det är bara att sätta igång....vila nu och var lite snäll mot dej själv.Kramar Kia

skriven
#5: Kia(ängeln Simons mamma)

Tala om att vara disträ och knäpp så här i juletid...du var ju i Hamburg och inte i Berlin.Att jag skrev fel stad beror säkerligen på att jag fick en hälsning från Berlin per post igår.Hoppas att du ler....Kram Kia

skriven
#6: pedros matte

Shit! Det Vär inte meningen med 2 komm. Det såg ut som ATT den första inte funkade. Sorryyyyyy!!!! Merry CHristmaaaaaaas!

skriven
#7: Gunilla

En riktigt God Jul och Gott Nytt År!

skriven
#8: Elisabet Roslund

Önskar dig en sååå fin jul med alla dina nära
Och ett riktigt Gott Nytt År!!!Fina Anne

En Varm Kram från mig/Elisabet

skriven
#9: Camilla

God fortsättning! Kan bara hålla med, julmarknad i Tyskland är så mysigt. Jag o min syster har som tradition att besöka en marknad varje år. Det har blivit många nu... I åt satte tyvärr stormen Sven stopp för våra planer. I Rödby tog det stopp!
Hoppas på bättre tur nästa år!

skriven

Kommentera inlägget här :