Intervju igår på P4 Väst.....

7:e cellgiftskuren blev avklarad igår förmiddag och jag hade min kärlek med mig. 
Jag skulle få träffa läkaren för att avgöra om jag verkligen orkade ta emot en sista
kur för denna gång, för jag har varit dödstrött både fysiskt och mentalt.
 
Den lilla energi som jag hämtat i min mentala styrka har jag inte kvar och jag var
beredd på ett samtal med en annan onkolog än Klint som jag har i vanliga fall.
Vik. onkologen bedömde det utan att ha sett mig att jag inte skulle ha fler cellgifter.
Sköterskan sprang till läkaren för att rådfråga då han hade andra patienter, därför
kunde han inte träffa mig personligen, så sköterskan fick springa mellan....då hade
vi ändå fått en tid 08,45 hos läkaren men eftersom sköterskan var försenad pg a
försenat tåg, så fick läkaren andra patienter att ta hand om när hon väl kom.
Så det rådde ju inte sköterskan för denna gång....
 
Jag blev irriterad på att jag inte fick träffa lälkaren personligen i en sådan viktig fråga
och jag ville ändå ha en reducerad dos för att få någonting, bättre än ingenting.
Berättade att jag varit sämre än detta förra omgången 2010-2011 och då var det full
styrka, 100% dosering med ett batteri av olika cellgifter.
Nu har jag 75% dosering FEC av 100%......ja mycket siffror blir det.
 
Så vi "tjatade" till oss att jag skulle få 75% av 75% dosering.
Utan min man hade jag inte orkat vara påstridig denna gång för min mentala hälsa
sa mig att JAG ORKAR IMTE MER!...men jag vet att jag orkar lite till och lite till om
jag bara skruvar åt tumskruven och ger mig den på att fixa det.
 
Ångesten kom som ett brev på posten: tänk om jag blir jättedålig nu????
Men jag fick tröst av min älskling när han såg att jag började gråta då cellgifterna
gick in. Kropp och själ hör ihop och det går inte att vara stark hur mycket man än
försöker.
 
När lunch nalkades så firade vi på ett supermysigt ställe, Yerba som serverar suverän
mat i mysig miljö, så det blev svampsoppa och hembakt bröd och därefter
pannkakor med hemgjord drottningsylt och grädde. MUMS!
 
Darling åkte till jobbet och jag somnade i bilen i väntan på P4 Väst...Zzzzz
 
Yerba, ett supermysigt kulturboskcafé med fantastiskt goda teer och kaffe.
Maten lagas på plats som är jättegod, alltid!
 
Och här kommer inslaget från P4 Väst;
 
Direktlänk till intervjun;
 
http://sverigesradio.se/sida/play.aspx?ljud=4436608
 
 
Nobel & Myrbäck
 
Länk till intervjun;
 
 

Anne lever med bröstcancer:

 

"Nu är jag arg!"

 
 
Publicerat: kl 09:36 , Nyheter P4 Väst

Efter en lång och krävande cellgiftsbehandling har Anne Murberger tappat både orken och glädjen: ”Jag känner mig som ett gammalt kylskåp som ska slängas på tippen."

Trots sin svåra cancersjukdom har Anne haft en smittande glädje och energi. Men nu, efter en lång cellgiftsbehandling, känner hon sig helt slut.

– Kroppen har brutits ner, säger hon. Sedan jul har det gått fort och nu måste jag kämpa mig framåt.

Den trötthet Anne känner är av en märklig sort, berättar hon.

– Jag är trött fysiskt och mentalt och hela kroppen bryts ner inifrån. Cellerna är slut, även de friska cellerna. Jag orkar inte gå, orkar inte bada i badkaret för då kommer jag inte upp.

Förutom en stor trötthet känner sig Anne arg.

– Jag är förbannad på den här sjukdomen som inte har något slut, att jag inte får vara frisk. Och nu är jag så trött och arg att jag har lust att såga ner en hel skog med en motorsåg.

Trots att Anne känner sig trött, nere och arg finns det positiva saker. Håret, som hon rakade av i höstas eftersom det börja falla av, är på väg tillbaka. Och snart åker hon till Vidarkliniken i Järna, där hon ska få olika former av terapi, bland annat konstterapi.

Och efter det väntar ny undersökning för att man ska se om tumörerna i magen finns kvar eller är borta.

– Jag tänker inte oroa mig för den, nu ser jag fram emot vistelsen på Vidarkliniken.

Artikeln skriven av Nobel & Myrbäck

 

Jag var hemma 17,30 och somnade helt utmattad i soffan efter maten som min

mor och far hade gjort, för att jag skulle slippa göra den i alla fall.

Tack för god mat och goda bullar och hembakt bröd!

Vaknade 04,15 imorse och steg upp, så jag kraschar nog när som helst.

Nu ska jag äta mat och sedan vila ett par timmar, för ikväll blir det fredagsmys i soffan

med älskling, det ser jag fram emot.

 

Ha en riktigt skön helg allihop och ta hand om varandra!

Om du är ensam så ring en vän du inte pratat med på länge, det kan göra gott.

 

Stor kram!

/Anne

 

Kommentarer :

#1: Kerstin

Har följt dig ialla år Anne..och dett är första gången jag hör en annan klang i dina ord..den positiva tonen är trött..kämpa på..än har du mycket kvar att uträtta på vår moder jord=)
Kram från vackra norrland

Svar: Jag loar att min fighting spirit är tillbaka!Lyssna på länken om du vill i P4Väst.
kram till dig!

Nu finns länken på P4Väst att lyssna på där vi diskuterar kring de nya förändringarna inom bröstcancervården att BC-patienter inte längre får en årlig kontroll i fem år som tidigare gjorts. Nu ska man undersöka sig själv med ett frågeformulär som skickas hem! Beklämmande!

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=125&artikel=5495390
Pysseltokig optimist

skriven
#2: Kristina

Starkt av dig Anne att orka 7 av 7! Nu är den bakom dig och du kan se framåt. Ta det lugnt, vila mycket, aktivitet efter ork är nog receptet för dagen. Allt är tillåtet, ilskan är av den sunda sorten. Jag skulle kasta tallrikar men jag vet att det inte är din grej ;-) Men något hittar du allt.

Vidarkliniken väntar, så bra för dig att de tar emot när du behöver som allra mest. Ingen är värd det mer än du just nu.

Stor kram, vi ses snart!

Svar: <3
Pysseltokig optimist

skriven
#3: Kia(ängeln Simons mamma)

Blir så ledsen när jag läser om hur du mår.Vidarkliniken är säkert jättebra för dej.Du får vara arg,ledsen och uppgiven.Med all rätt Anne.Dessa tuffa behandlingar gör ju ingen glad.Hoppas att helgen blir mysig och fin.Kram Kia

skriven
#4: Elisabet Roslund

Jag tror det blir 3 läkande veckor du har framför dig nu. Måla är ju din grej och kanske skulle du sikta på att ha en vernissage så småningom.
Jag hjälper dig gärna att hälla upp champagnen. :)
Varm kram/Elisabet

Svar: Hej fina Elisabet,Tack för komplimangen...en dag kanske jag har vernissage, men först ska jag måla en massa tavlor...hihi...
Massor av kramar till dig!
Pysseltokig optimist

skriven
#5: Tina

Finaste Anne. Du berör mig igen med detta inlägg, snälla du får inte ge upp.....jag vet det är lätt att säga när man inte är där själv, men du har så mycket att sprida till världen runt dig.
Jag skickar de varmaste kramar och önskar dig allt gott...
Kram från Falun

Svar: Lovar dig Tina att jag aldrig ska ge upp, aldrig!kram till dig!
/Anne
Pysseltokig optimist

skriven
#6: Helene

Hej Anne!
Hoppas du mår bra, tittar in här varje dag och saknar dina inlägg. Kram Helene

skriven
#7: nilla

Hej Anne!

I dag satte jag mig ner för att läsa hela din blogg från början, blev lite besviken över att så många foton tagits bort. Du skriver så mycket klokheter, som vi alla kan lära oss något från, så det kanske kan räcka med bara texten!
Hoppas du har en lugn och skön retreat och att du snart känner dig bättre. Allt gott!!

Kram

Svar: tack Nilla,
Bilderna är nog borttagna pg a av att jag "snott" dom från nätet och jag har själv inte tagit bort bilder, synd att de är borta. Orkar inte själv gå tillbaka och läsa mitt eget, för det gör för ont framför allt tiden då Madde var sjuk 2008.Strångt av dig att orka läsa hela bloggen!
Varma kramar till dig!
Pysseltokig optimist

skriven
#8: Maria Blomgren

Hoppas du får det härligt på Vidarkliniken!
(Har läst din blogg under många år.)
Hälsningar
Maria i Uppsala

skriven
#9: s

skickar en massa styrke kramar till dig anne! Kom ihåg att du är starkare än vad cansernörden är!! Jag ser upp till dig och beundrar dig för den du är Anne. :) Kram!

Svar: Tack för dina värmande ord S!kram tillbaka!
Pysseltokig optimist

skriven
#10: Kia(ängeln Simons mamma)

Hej Anne,nu har du inte bloggat på ett tag och då blir jag orolig.Då kollar jag Christines blogg och har du då lämnat en kommentar där så blir jag lugn.Många kramar Kia

skriven
#11: Caroline

Styrkekramar i massor till dig från en som aldrig kommenterat nåt tidigare men följt både dig och din dotter "Madde".
Jag arbetar i vården som sjuksköterska och blir upprörd över ditt senaste mycket dåliga bemötande eller brist på läkarbesök i en sådan viktig fråga som din behandling. Man önskar man varit där och kunnat hjälpt dig helt enkelt. Jag har varit på ett besök på Vidarklinken för många många år sedan och redan då var det fantastiskt med de olika aktiviteterna och personalens bemötande. Så en stor KRAM till en fin vistelse ✫*¨`*✶♪.¸¸.✻ღϠ₡ღ✻ℒℴνℯ….ღ…
Caroline

Svar: Tack Caroline för dina ord.ja, tänk om man kunde integrera den vård som sker på Vidar med den vanliga vården, då skulle vi leva i de bästa av världar, men riktigt så bra lär vi aldrig få det. Vi är oerhört outvecklade som människor där bara den somatiska vården har stor betydelse och själen får man ta hand om själv....
Tack för att du orkat följa mig i alla år och kul att du vågade kommentra, sånt blir jag glad av :-)
Våriga kramar till dig!
/Anne
Pysseltokig optimist

skriven
#12: Anna

Fina Anne.

Tänker på dig och hoppas att allt är ok.

Kramar i massor till dig från Anna

skriven
#13: Anne

Hej på er, I am still walking...har bara tagit en bloggpaus. Mår bra men bloggar igen nästa vecka. Såg att några var oroliga och gick in på min dotter Christines blogg för att undra hur jag mår. Så gulligt och omtänksamt av er och jag mår bara bra. Är piggare än på länge och har fått mer energi, frisk luft och mycket sol. Skriver mer nästa vecka. Kram från Anne!

skriven
#14: Nicka

Var arg.. det är bra ibland.. Gud Anne,, släng färg Omkring Dig, släng för hela familjen,, Jag följer dig titt som tätt.. ibland har jag inga svar.. men försöker så gott det kan.. KRAMAR

skriven
#15: Lisa

Har följt din blogg länge och kikar in då och då. Jag gillar dina inlägg och ditt positiva tänk. Jag beundrar verkligen de. Har varit orolig eftersom du inte skrivit men läser Chrisitnes blogg vilket är lugnande :) Såg din kommentar och kände en lättnad över att du känner dig pigg. Ser fram emot nya inlägg. Ta hand om dig. Du är en fantastisk människa. Kram

skriven

Kommentera inlägget här :