Sommar och loppisar och auktioner....

Sommaren bjuder på så många aktiviteter för alla smaker.
En av de roligare är att gå på loppisar och kanske en och annan bondauktion.
 
Jag går på loppisar året runt men på sommaren öppnas de där på landet
som bara finns på sommaren i varenda liten by man åker förbi och det är kul
att rota bland gamla grejer. Numera handlar jag inte så mycket för jag har inte
plats att förvara allt.
 
Dags att ställa sig på en loppis och sälja av lite prylar som inte blivit använda,
men det får bli efter bröllopet för nu är det 100% fokus på det.
 
Ser annonser i lokaltidningen om auktioner på landet och blir så sugen på att
åka, och kanske jag pausar i allt pysslande och gör något annat för en stund.
 
Jag orkar inte så mycket åt gången. Jag håller igång t ex en förmiddag,
i lugn takt och på eftermiddagen är jag slut. Energin är inte som den varit.
Igår var jag på stan 2 tim för att göra ärenden och på eftermiddagen störtade
jag i säng och sov 2 timmar. Så ser det ut, kroppen har tagit mycket stryk av
lång tids medicinering, men alternativet är ju sämre om man säger så.
 
Nåväl, att göra andra saker på sommaren än på vintern är ju energigivande
och bryter vardagen efter en lång vinter med samma rutiner varje dag.
 
 
Vad gör du helst på sommaren?
Går du på loppisar/auktioner?
Har du köpt något fynd någon gång som blev en favoritpryl?
 
Jag köpte en gång för herrans massa år sedan något jag har kvar ännu.
Jag var kring 18 år och bodde "hemma". Jag gillade loppisar redan då.
På ett ställe blev jag helt kär i ett gammalt tungt skrivbord av ek.
 
Det var oerhört tungt och jag bad mina bröder hämta bordet efter att
ha betalat hela 200Kr. Bordet är ganska litet trots sin tyngd. Bröderna fick
sedan baxa upp bordet till 3:e våningen, i den vindsvåning jag bodde i.
Vi ägde ett litet hyreshus och det var ju praktiskt att bo i samma hus som
föräldrarna, men ändå lite för sig själv.
 
Det bordet har jag konkat runt på i alla år till mina olika boenden.
Vissa saker hänger med kanske mer av nostalgiska skäl än något annat.
Bordet står numera i mitt arbetsrum och det ger en charm var än det står.
 
Jag är inne i en göra-av-mig-med-saker-process för jag känner att jag inte
behöver en massa prylar längre. Från tanke till handling är steget ändå  långt
ibland. Det får bli höstens projekt.
 
Jag har märkt att på landet mår jag så mycket bättre när det inte är så
mycket saker att ta hand om. Lite blommor (ok många blommor!), och
allt man behöver för att äta, sova, hålla hygien, och ha gäster.
 
Man behöver inte så mycket egentligen för att vara lycklig och må bra.
Men visst, sommar är en sak och vinter i stan något helt annat.
Men prylar kan äta upp en och det ska jag ändra på i stan.
 
Dags att ta itu med dagens att-göra.
Jag och blivande maken har delat upp våra göromål inför bröllopet.
Så jag ska göra programbladet till kyrkan och ett häfte till festen idag.
 
Han ska placera alla gäster som övernattar och fixa med lite annat.
Fördelen med landet är att vi har så många goa grannar som hjälper till
med boenden och så har vi camping väldigt nära. Drygt 50 av 95 gäster
ska sova över och det är fantastiskt roligt!
 
Vigseln sker i en liten söt bröllopskyrka på landet och själva bröllops-
festen har vi i ett gammalt sädesmagasin precis vid Vänern.
Förr skeppade man spannmål till England från detta numera kultur-
minnesmärkta gamla magasin.
 
Det är många detaljer att ordna med när man håller bröllop på landet,
men det är så mycket roligare än i stan och så blir det mer personligt.
 
Nu längtar jag verkligen, men tiden går oerhört fort, så snart är vi där.
Det blir en riktigt härlig leva-livet-fest och jag är så glad att få uppleva det
tillsammans med så många underbara människor. Det blir mitt livs största fest!
 
  
PS: På måndag den 8 juli kl. 15,00 sänds mitt sommarprat i P4 Väst.
Lyssna gärna då. För den som bor i andra delar av landet kan gå in på webben
och ta fram P4 Väst. http://sverigesradio.se/Vast/ 
 
Och här en länk till intervjun vid inspelningen av mitt sommarprogram.
 
http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=125&grupp=19385&artikel=5562753
 
 
 
 
Taggar: auktioner, loppis;

Kommentarer :

#1: Hippas

Du skriver så rakt från själ å hjärta. Älskar din blandning av gråt och glädje, mod och visdom. Är sååååå impad av din otroliga energi och framåtanda. You just go girl <3

Svar: Tack underbara Hippas för dina ord. Skrivandet är ett behov och jag ska sätta mig er mer disciplinerat i höst och skriva den där boken....behöver nog många tips av dig. Puss och kram till dig min vän!
Pysseltokig optimist

skriven
#2: Camilla

Köpte en stor gammal Amerikakoffert på en auktion på landet. Den var bökig att få hem, men väl hemma så tapetserade jag den inuti och gjorde den till min!
Den har också flyttat runt med mig på olika adresser genom åren. Nu står den på en vind och väntar på att få komma fram igen!

Svar: Häftigt att ha sådana gamla saker som har rest runt och har en historia :-)
Pysseltokig optimist

skriven
#3: Kia (ängeln Simons mamma)

OJ,där kom tårarna.Är så ofantligt glad för din skull Anne...du och din blivande man må få ett ljuvligt bröllop och många fina år tillsammans.Jag och min älskade man har snart,ja den 18:e juli varit gifta i 15 år.Vi ska denna dag äta gott på Strömstad Spa och resort som ligger en kort bit ifrån vår stuga.Innan dess ska vi ha vänner från Halmstad som vi träffade på Almers hus för 3 år sedan.Deras lilla flicka fick exakt samma hjärntumör som vår Simon....skitsjukdom.Vi har kontakt och har nu inte träffats på drygt ett år men nu är det dax.Vi kan prata om våra älskade barn men har väldigt trevligt ihop tillsammans med deras flickor som är kvar.Tänk att vi är så många som har denna vidriga erfarenhet.Kramar i massor Kia

skriven
#4: Gun Hansson

Hej Anne! Älskar precis som du att gå på loppis gärna med antika saker. Har köpt många favoritsaker genom åren. Skall lyssna på ditt sommarprogram på måndag. Jag bor ju i Vänersborg så radion är redan inställd på P4 Väst. Jag är så imponerad av din styrka och energi. Du får mej att tänka orkar hon så orkar jag (förlorade min son Niklas för 3 år sedan). Gun

Svar: Tråkigt att höra att även du förlorat en son. Våra barn bor i våra hjärtan och vi får leva det liv vi fått trots att det bjudit på hårda törnen. Man ska aldrig ge upp utan försöka hitta de ljusa stunder och drömma om framtiden för vår egen skull, det är vad vi kan göra för att våra barn ska må bra både i himmelen och på jorden. Så tänker jag i alla fall. Varm kram till dig!
Pysseltokig optimist

skriven

Kommentera inlägget här :