Hemma igen från Vidarkliniken i Järna.....

Todelidooooo...I am home again!
Som ni förstår har jag varit på rehabilitering på Vidarkliniken i Järna 25/2-17/3.
 
Nu har jag landat hemma efter 3 veckors upplevelser, vila, rehabilitering och mycket sol,
vackert väder hela tiden och även en stor längtan hem....
 
Motsägelsefullt, ja, men borta är bra ett tag men hemma är alltid bäst till slut.
Hur mycket serverad god mat man än får och hur många underbara behandlingar med
insmörjningar, fotbad och varma omslag man än upplever ,så känns det till slut som att
nu är kroppen mättad. Kropp och själ har fått sitt och nu väntar det vanliga livet ivrigt
att få levas fullt ut. Längtan hem till älskade mannen, familj och vännerna.
 
Här sitter jag på en upp och nedvänd eka och lapar sol sista dagen innan jag ska åka hem.
Det var mellan -15-20 C på nätterna men soligt och klarblå himmel på dagarna under hela tiden.

Jag kommer att skriva några episoder om hur jag haft det och vad som händer innanför väggarna
på Vidarkliniken i stora drag. Eftersom det är ett sjukhus så kunde jag inte fotografera så mycket,
men några bilder kommer längs vägen..
 
Först och främst så vill jag säga att jag mår tusen gånger bättre nu än när jag kom till Järna.
Då var jag trött, sliten kropp och less på alla behandlingar och dessutom mentalt trött.
 
Att vara kroppsligt trött är jobbigt men går att hantera, men när det mentala börjar svikta, ja
då är det svårt att peppa sig själv med glada tillrop. Och när andra gör det är det som att kasta
vatten på en gås...
 
Men tiden på Vidar gav mig nytt hopp och ny energi att "keep on walking"...
 
Andra dagen fick jag träffa en antroposofisk läkare och vi gick igenom alla kroppsliga sviter
efter lång tids cellgiftsbehandling, strålning och viktuppgång.
Jag ordinerades en hel del antropsofiska medel och behandlingar som ska hjälpa upp inre
och yttre "förfall".. ;-)
 
Så här blev det;
 
Före varje måltid fick jag tabletter och flytande tinkturer för att stärka lever och immunförsvar,
mage/tarm och svaga leder. Jag blev erbjuden mistelterapi men valde att inte ta det eftersom jag
inte tror på det fullt ut och jag lyssnar på min egen magkänsla.
 
Chelidonium-  Skelört, fört matsmältningen och gallan - Flytande tinktur
Hepatodoron-  Hepatodoron är grekiska och betyder ”hjälp för levern” och vinlöv och
                        jordgubbslöv är centrala beståndsdelar i denna medicin.
Absint-             Malört, Anis och fänkål bla som används för matsmältningen, illgrön.
 
Dessa tinkturer/tabletter  fick jag i en liten pyttedos före maten. Ibland fick jag även
kummindroppar för magen.
 
Varje förmiddag fick jag fotbad i Formica-myrsyra som skulle få fart på mina sovande  fötter.
Underbart skönt och efteråt smorde jag in fossingarna i Weledas "skin-food"
 
Efter varje lunch skulle alla vila med ett varmt omslag runt midja och lever. Jag fick rölleka
en nästan het tygbit som omslöts med en ullfilt runt kroppen. På det lades en varm "flaska"
och där låg man och njöt av värme och vila. Ofta somnade jag en timma....
 
Otroligt skönt att ha värme på magen. Den fylls med hett vatten och håller värmen
väldigt länge. De användes flitigt till allt.
 
Varje kväll fick jag fot och underbensinsmörjning med väldoftande olja. Efteråt skulle jag
vila med en varmvattenflaska under fötterna och en filt runt kroppen. Risken var stor att jag
somnade. Underbart!...tänk bara...varje kväll....
 
Efter alla aktiviteter och behandlingar skulle man vila minst 20 minuter så det blev mycket vila.
 
För natten fick jag en spruta i axeln som skulle ta bort stelheten runt tumörområdet som
jag haft på halsen och för vänster arm som inte har lymfkörtlar.
 
Jag fick även en lavendelinmörjd hjärtkompress varje kväll inför insomnandet med en varm
vattenflaska ovanpå. Superskönt. Flaskan tar man bort efter en stund förstås.
 
2 gånger i veckan fick jag helkropssmassage, mjuk taktil med olja och inbäddad i varm
filt efteråt var det lätt att somna på förmiddagen.
 
Skötersorna var rara och ödmjuka osm änglar och de började alltid morgonen med att
komma in på mitt rum för att fråga hur natten varit och om jag sovit gott.
de följde upp mitt kroppsliga och mentala mående hela tiden och en gång i veckan
var det blodprovstagning och läkarsamtal. Allt i antroposofisk anda.
 
Vi åt vegetariskt, biodynamisk, ekologisk närodlad mat som var riktigt god och fisk fick
vi en gång i veckan och ägg på söndagar. Äggen saknade jag mest för det äter jag nästan
varje dag hemma. jag ville gå ner i vikt men det var så mycket kolhydrater i maten så jag
gick upp i vikt av mat och all vila så mina promenader räckte inte långt...
 
Jag promenerade mycket, varje dag blev det 1-2 promenader runt i området och en dag
tog jag en 2 timmars promenad genom skogen. Mitt i skogen undrade jag vad jag har
gett mig in på i halka, snö och svårt att ta sig fram, men det var bara att följa stigen.
 
Schemat var fullspäckat varje dag, och de andra terapierna jag fick tar jag upp i nästa
inslag. Nu hinner jag inte mer för idag, men är snart tillbka med fortsättningen.
 
Kram så länge och tack för att ni haft tålamodet att vänta på mig.
Jag mår bra och är piggare än på länge.
 
Fortsättning följer....
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer :

#1: Anonym

låter helt underbart Anne och det där med mentalt slut har ju fått en ny innebörd även för mig ...Kram

skriven
#2: Ammie

ps. jag är inte anonym ....fattade bara inte ;)

Svar: Puss och kram Ammie <3
Pysseltokig optimist

skriven
#3: Kia(ängeln Simons mamma)

Så skönt det låter Anne.Du ser ut som en nyponros...imorgon tar jag mannen med till solen i en vecka.Skönt för stela,värkande kroppar.Vintern är sååå lång och kall i år.Lämnar katterna i sonens vård.Mysigt att han gör sin sista språklärar praktik här.Till sommaren är han äntligen klar.Har varit tufft med studier samtidigt som vår Simon blev sjuk och hans bortgång.Är en stolt mor....skickar massor av energi och kramar till dej.Kram Kia

skriven
#4: Anne

Tusen tack Kia för det fina födelsedagskortet. Läste det i morse. Du är så go...att du hade koll på min födelsedag!
Stor kram och må så gott i solen och njuuuut!

skriven
#5: Susanne

Det låter underbart! Att det finns en plats med så mycket värme och möjlighet till påfyllnad.

skriven
#6: evaLinder

Hej!
Söta du ,följer din blogg.Blir både glad o ledsen över din situation.Du skriver så härligt o fina bilder visar du.
Tycker inte att du som är så snygg ,skall tänka på vikten.Det kan du göra när du är frisk igen i så fall.Bilden på dig nu var såå fin./ MVH Eva Linder i Trollhättan

Svar: Tack så mycket för det peppet Eva! Jag tänkte nog mest på vikten avseende orken. Om man blir för tung så blir man också tröttare, så jag vill göra vad jag kan för att bli piggare men det är en lång vandring i sakta mak vilket kan vara nog så frustrerande.
Kram på dig!
Pysseltokig optimist

skriven
#7: Tina

Fina fina Anne. Äntligen har du skrivit. Jag kunde inte hålla mig så jag frågade din dotter på hennes blogg, o blev lugnad att du snart skulle blogga igen❤😄
Härligt för dig att få ha varit på rekreation.
Kram från Falun

skriven
#8: Bea

Åh vad härligt att höra ifrån dig igen. Jag tänker ofta på dig och hur du lyckas samla den energi och fokus som din situation kräver. Stor respekt till dig Anne <3

Vad fantastiskt det låter med Vidarkliniken. Vad skönt att du fått vara där igen. Jag blir nyfiken att se din konst nu.
Hoppas du får må bra nu och slipper det onda nåt mer.
Du ser helt fantastisk ut på bilden. På alla sätt!
Varm kram från Bea

Svar: Tack Bea för dina peppande ord!Jag ska visa lite av vad jag gjorde i bloggen snart men ska skriva om lite annat först.
Det händer mycket nu och det känns toppen...vad det är ska jag skriva om...
Kram till dig!
Pysseltokig optimist

skriven

Kommentera inlägget här :