Målarkluddshelg......

Ikväll av alla dagar börjar jag en helgkurs i akrylmålning och det ska bli så spännande.
Jag är nybörjare så det blir förhoppningsvis mycket tekniklära, färglära och hur man
bygger upp en tavla.
 
Började för en månad sedan en oljemålningskurs som skulle gå på måndagar i tio veckor
men det funkar inte för mig då jag inte vet hur jag mår från ena veckan till den andra,
men en kort kurs fredag - söndag funkar bra. Kort men bra ändå hoppas jag.
 
Jag gillar abstrakt och halvabstrakt konst och det är sannerligen inte lätt att måla trots att det ser ut
som att en dagisunge målat tavlan ibland. Upptäckte Ulf Sand när jag var på Vidarkliniken i vintras
för hans tavlor hängde lite varstans i byggnaden. Gillar de mjuka färgerna, man får känslan att han varit
på plats i Järna och målat vid vattnet.
 
Att påbörja en tavla är inte så svårt, men att få till den, att färdigställa den är en vånda för mig,
för den står still ibland och väntar på att bli klar....länge, just därför är nog olja bättre för mig.
Inte för att jag gjort så många tavlor, men det är en process, ett slags värkarbete och jag är
inte nöjd för än den är inramad så jag inte kan fila på den mer.
 
Berätta gärna vad du gillar för konst och om du rentav själv målar i akvarell, akryl eller olja.
Jag gillar att måla i torrpastell med fingrarna, det kan bli riktigt vackert med mjuka färger,
även om de ser starka ut på kritan. Jag smular kritan i en liten sil så det blir pulver och suddar tills
det blir  mjukt och följsamt.
 
 
Naivistiska färgglada tavlor som den här av Maria C Bernhardsson är så befriande att titta på.
Man blir glad i sinnet och vill bara slänga sig in i ett färgglatt måleri. Bilden  har jag lånat från                             http://www.blissdesign.se/tag/tavlor/ 
 
Fler av hennes alster finns på http://www.tavelhus.se/tavlor/akryltavlor/
 
Ja vi får se vilken målarstil jag har, för det vet jag inte än....famlar lite i en slags inre oro att
jag inte hittat hem än och det tar tid, det måste ta tid om man inte gjort något liknande förut.
 
Det kallas väl för utveckling att hoppa ut i det okända utan skyddsnät, men jag gillar det!
 
Så en dag kanske jag vågar visa vad jag målat i både olja och akryl.
 
Puss på er och njut av en solig härlig helg.
 
 

Kommentarer :

#1: Elisabet Roslund

Puss på dig också och lycka till med ditt kreativa skapande :)
En skön mysig helg till dig också!
Kram/Elisabet

skriven
#2: Marie

Jag älskar att måla i akvarell ini olja o jag älskar att måla

skriven
#3:

Tycker verkligen synd om dej!

skriven
#4: Anonym

Hur orkar du göra allt ??? Resor träffa vänner osv du har en energi som jag aldrig kommit i närheten av och du är så sjuk.

Svar: Det kan ju verka som att jag har energi till tusen, men sanningen är den....att jag vilar mycket mellan varven. Har jag haft en aktiv helg eller vecka så vilar jag lika länge som jag varit aktiv. Min man ser mig gå i slow motion varje dag hemma, men ute bland folk "skärper jag mig" och gör det som måste göras, att leva livet. :-)
Pysseltokig optimist

skriven

Kommentera inlägget här :