Vad är friskvård för dig...?

Såg en tidningsartikel igår om hur kommunerna fördelar friskvårdspengarna.
Det skiljer sig ganska mycket i pengar om man jämför det privata näringslivet vs
kommuner & landsting.
 
Några anställda i VBG s kommun har fått möjlighet att göra smycken av tenntråd,
halsband och armband i goda kollegors sällskap med devisen "pyssel håller doktorn
borta". Och visst är det så att när vi gör något vi mår bra av så stärks vårt immunförsvar.
 
Vi blir gladare och känner samtidigt att vi skapat något eller uträttat något bra för kropp
och själ. Men alla gillar faktiskt inte att träna på gym eller klä av sig naken inför andra
på ett badhus eller något annat som har med sport att göra. En del gillar helt enkelt att
ta en rask promenad regelbundet och att pyssla.
 
Då tycker jag att fler företag borde ta upp pysslet på agendan, att i grupp, om man vill
ta sig an ett tema som tex måla i akryl el akvarell,  snickra, dreja, knyppla, ja vad som
helst egentligen. Personalen kan ju rösta fram några bra förslag.
 
För egen del så är pysslandet ett livselexir, jag mår verkligen dåligt om jag inte får
göra något varje dag som är kreativt.
 
Älskar att måla i akryl! Befriande, meditativt, helande, man får vila hjärnan från oro och
annat slagg, men rensar systemet helt enkelt. Hur länge jag målar beror på, jag har ingen
som helst tidsuppfattning. Kroppen säger till när den vill göra annat och numera lyssnar jag
bara på kroppen. Förkylningen håller i sig som ett skruvstäd så jag praktiserar aktiv vila.
Har varit förkyld en månad och det börjar tära på kropp och själ!
 
Klådan på armarna "göms undan" när hjärnan stängs av och kreativiteten för bestämma.
Tror att många med kroniska sjukdomar eller depression skulle bli hjälpta av målningsterapi
eller ngt annat kreativt. Jag mår som allra bäst när jag målar. Ensam.
 
Många känslor hinner rinna under bron under tiden och de får komma, för hjärnan kokar
över av alla funderingar som snurrar i medvetandet. I målandet får det undermedvetna ta
plats och då kommer även tårar emellanåt som rensar och lättar.
 
På dagarna är jag ganska trött numera, kroppen orkar inte i högre tempo än slow motion,
och det beror både på mina regelbundna behandlingar men även förkylningen som gör mig
utmattad. Men det jobbigaste är nog inte det utan den bedrövliga klådan jag har på mina
armar som biverkning av Perjetan jag får var 3:e vecka. Klådan har jag 24/7,  dygnet runt.
 
Igår ville jag bara skrika, gråta och hoppa ut genom fönstret för det kliade så, ja ren tortyr är det.
Har fått Atarax som ska stilla klådan men den kan jag bara ta inför natten för den stillar även sinnet,
så man känner sig lobotomerad, tillintetgjord, nollställd till allt...och det är ju inte meningen bara
för att det kliar. Så jag letar med ljus och lykta efter en ny medicin som inte ger trötthet som biverkning.
 
Trötthet är mitt förnamn, så jag behöver inga fler pålagor. Om någon har ett bra tips som stillar klåda,
denna klåda känns som att någon hällt klipulver under huden och emellanåt kommer någon osynlig kraft
och hackar med nålar lite varstans på armarna, psyket tar stryk av sådant. River ibland med naglarna
så armarna är sönderrivna och såriga, nicht gut, jag vet! Betapred vill jag inte ta för det blir man
svullen av. Ska kontakta min sjuksköterska imorgon men det är inte det lättaste att få tag på sin
onkolog när man behöver honom som bäst. Sköterskan skulle ringa mig om hur det går, men hon har
glömt bort mig så jag får ringa själv imorgon...SUCK!!! Blir såååå trött av att ständigt leva med denna
helvetiska sjukdom och ännu jävligare biverkningar. Förstår dom som säger att nu orkar jag inte mer.
 
Nu är jag långt ifrån att inte orka mer, för jag orkar så länge det finns liv, trots att jag gnäller ibland.
 
Jag har så mycket att leva för, så mycket att göra med mitt liv.
 
Ibland har jag en tanke som återkommer...
.
"Tänk om.."
Tänk om jag inte får uppleva den dagen då min dotter får barn, om hon får barn.
Tänk om jag inte får stå där och vara stöd för henne den viktigaste stunden i hennes liv.
Tänk om jag inte får leka med det lilla barnet, baka bullar som jag gjorde med mina barn.
Tänk om jag inte får rita och måla med mitt barnbarn som ännu inte finns,
precis som jag ritade och målade med mina fina döttrar.
Tänk om jag inte får vara barnvakt en kväll eller helg när föräldrarna behöver egentid.
Tänk om jag inte får vara med när den lilla ettakladdaren slutar skolan.
Tänk om jag inte får vara där när det är konfirmationsdags.
Tänk om jag inte får var med när studenten kommer, då Christine är den stolta mamman
och jag den stolta mormodern som sett barnabarnet från födsel fram till vuxen.
Tre generationer tillsammans i många av livets milstolpar.....
Tänk om jag ändå får.....?
 
Om inte Christine får barn för det kan man aldrig veta, så spelar det ingen roll
för jag vill vara med i min dotters liv vad hon än gör, vill vara en del i hennes liv
tills jag blir gammal, vill bli gammal, det är det enda jag vill, få vara med.
 
Jag fick frågan igår vad jag är mest rädd för om jag skulle dö i förtid.
Svaret är att jag är allra mest rädd för att inte kunna vara med i min dotters liv,
att inte kunna vara hennes mamma mer.
 
Alla andra klarar sig med tiden, men en mamma kan man inte ersätta. Man kan inte
ersätta en dotter heller...ask me I know the feeling.....
 
 
Min man skulle sörja en tid men livet skulle återta en ny form och förhoppningsvis
skulle han träffa en ny fin kvinna att dela sitt liv med.
Föräldrar och syskon skulle sörja och sakna mig, men med tiden tar vardagen vid
och man lever sitt liv som förut,  med tillägget att det saknas ett syskon.
Vänner skulle sakna en men livet trampar på där med.
 
Men det är svårt att skaffa en ny mamma.......är ändå glad att Christine har två
mostrar som själva är mammor. En moster i Sthlm dessutom som är hennes gudmor. Bra det!
 
 
Vi är ämnade att fortsätta simma, för gör vi inte det så drunknar vi. Kroppen är
funtad så att vi klarar kriser även om det är fruktansvärt jobbigt och tungt under sorgetiden.
 
Jag lever ju vidare, har ett ganska bra liv trots att jag förlorat ett barn.
Hade kunnat ha det ännu bättre om jag var frisk men nu är jag inte det och då utgår jag från
det liv jag har idag. Bra livskvalitet, underbar man, finaste dotter, härliga bonusbarn, goda vänner,
stor familj, stort nätverk i olika föreningar och bekanta. Jag har ett harmoniskt liv utan större
vardagsbekymmer och det är jag tacksam över.
 
Så jag fortsätter att måla och pyssla för att hålla doktorn borta, så får vi hoppas att det
håller mig "frisk" många, många år ännu.
 
Så till frågan....Vad är friskvård för dig?
 
Kram på er!

Kommentarer :

#1: Kerstin Carlsson

Hej!
Jag tittar in på din blogg ibland, det går inte att låta bli när man får vara med och följa en "personlig resa"! Det berikar mitt liv. Du har haft det tuffare än de flesta. Jag beundrar dig för att du trots allt tar för dig av livet och kärleken och låter din kreativitet flöda. Jag blir så inspirerad av att se dina fina alter. Tror du skulle bli så duktig på att måla att du kan ha vennisage

skriven
#2: Kerstin Carlsson

Oj, jag råkade trycka iväg ett "icke färdigt mejl"! Du skulle troligtvis göra så fina tavlor att du kan ha en egen utställning och vernissage.
Jag har själv varit svårt sjuk i 10 år, men fått livet tillbaka. En bisjukdom av allting var att jag fick en svår hudsjukdom med en klåda som nästan gjort mig galen ibland. Förstår hur du känner. Inte hjälpte Atarax mig heller inte mig heller. Men det som hjälper är en svag kortisonsalva Betnovat, just nu använder jag en svag 0,1 %. Den tar bort den värsta klådan för mig. Sedan använder jag vanlig kylbalsam ibland, känns väldigt behagligt och kan dämpa.
Fortsätt med ditt målande, det blir jättefint och jag ser att du har gåvan.
Varma Hälsningar Kerstin

Svar: Tack Kerstin för dina båda kommentarer,Oj, vernissage låter stort, men en dröm jag har att få ställa ut en dag, så jag ska måla på. Har ett mål att komma med i vår vernissagen i min stad där även amatörer kan ställa ut.
Tack för tipset med Betnovat, men läste att man inte ska använda den om man har kliande hud som inte är infekterad. Min hud kliar bara, men jag ska prata med min läkare om det finns en salva för mig. Med cellgifter och annan medicinering måste man vara försiktig med att tillföra kroppen än mer preparat. Men jag tackar så mycket för ditt tips. Kram på dig och hoppas du blir av med din klåda någon gång.
Pysseltokig optimist

skriven
#3: catarina

Kan bara hålla med dig i detta med det värsta som kan hända att inte få vara med i min dotters liv. Så sant så sant!

Friskvård för mig som också är sjuk/skadad är att få pyssla. Att det dagar man orkar få göra det man mest brinner för även om det kostar att göra det. Det ger sådan enorm boost att få vara kreativ och skapa. Ens hem blir ens borg när man är sjuk och där vill man ha det mysigt och ombonat för man vistas så mycket just där. Så allt vad pyssel heter är friskvård för mig och jag skulle jätte gärna vilja testa på detta du gör att måla. Så enormt fina saker man kan göra i färger. Det står högst på min lista nu.
Önskar man hade ett helt rum av pyssel saker att ta till då värken är som värst för det ger lindring att få lägga focus på nått annat än bara den galna värken.

Varma hälsningar i höstrusket =)

Svar: Visst är det så Catarina, att man vill ha fint i sin lilla borg då man är hemma väldigt mycket. Jag pysslar alltid med något i "förbifarten", kommer på något när jag gör något annat och så får det bli en avstickare ibland utanför det jag tänkt göra, men kreativitet föds ur spontanitet, så funkar det för mig.Jag råkar ha ett helt pysselrum för mig själv och det är fantastiskt att ha alla sakerna uppdukade i hyllor och lådor. Då föds lusten mycket enklare än när man ska plocka i och ur hela tiden.
Du kanske kan börja med att skapa en liten vrå med hyllor om du inte har plats för ett helt rum.
Lycka till med ditt skapande.
Pysseltokig optimist

skriven
#4: Hanna Karlsson

Jag löptränar och när jag kör riktigt hårda pass som intervaller rensas tankarna ur ordentligt. Det mår jag bra av.

Svar: Härligt Hanna, då har du hittat din grej som du trivs bra i.Önskar att jag tyckte om att springa, har försökt många gånger genom åren, men det har slutat med att löpskorna hamnat i hyllan. Heja dig!
Pysseltokig optimist

skriven
#5: Lan

Hej, tänkte just tipsa om Betnovat, men ser ngn annan gjort det redan. Jag tar det i öronen (av alla ställen, detta utan att ha "infekterade sår" utan för just klåda) Hoppas det kan hjälpa dig, så du blir av med den hemska klådan, en sån sak tär ju och allt dåligt som försvinner höjer ju livskvalitén, och det är ju det vi vill åt, eller hur?;) Ha en fin helg.Kram L

Svar: Så sant Lan, man gör allt för att ha en så bra livskvalitet det det bara går. Det är viktigt för alla människor.Önskar dig en trevlig helg!
/Anne.
Pysseltokig optimist

skriven
#6: Gunilla

Kreativitet är riktigt bra friskvård, jag tycker du lever helt rätt. Måtte du få fortsätta göra det länge, länge! För min del blir det långa promenader och utforskande av en för mig ny stad dit jag flyttat - vi hittar många intressanta smultronställen. Det ger mig en extra kick. Angående klådan: har du försökt med så enkla medel som Dialons kroppspuder? Väldigt bra och skonsamt. Fick kliande utslag på ryggen som jag botat med detta "undergörande" medel!

Allt gott!

Svar: Tusen tack Gunilla,Dialonpulver är ju ett jättebra tips. Tack! Varför har jag inte tänkt på det.
Trevlig helg önskar jag dig!
/Anne
Pysseltokig optimist

skriven
#7: gunilla

Tack! Detsamma! Ja, jag tänkte inte alls på att talk el kroppspuder, som det heter nu, kunde vara en lösning. Kom på det när jag mindes babytiden och såg det på ICA. Billigt och användbart, faktiskt. Man talkar på varje gång det börjar klia och det läker samtidigt.

skriven
#8: Emilia

Friskvård för mig är att få vara i stallet hos min häst. Där finns det inte plats för några andra tankar än att bara vara i nuet.

Svar: Stallivet är ju underbart! Var själv mycket i stallet med min dotter Madeleine som red och "bodde" i stallet :-)
Pysseltokig optimist

skriven
#9: birgitta. från luleå

Du verkar vara en sån härlig och god person.önskar dig allt gott..

Svar: Tack så mycket Birgitta, det värmer i hjärtat.Kram från en före detta Lulebo :-)
Pysseltokig optimist

skriven
#10: Kerstin Carlsson

Hej igen. Vill bara säga att det är tvärtom med Betnovat, det ska bara användas vid "icke öppna sår" och är jätteeffektivt på kliande utslag m m - det effektivaste jag någonsin har provat. Men om du vill prova något naturligare så är ju kan Aloa Vera en del hjälpa när jag tänker efter.
Friskvård för mig är att vandra i vacker natur, att sjunga är ett livselexir för mig def. Men jag älskar att röra kroppen (arbetar med friskvård och rehabilitering) - det ger mig energi :-)
Vad kul att det låter att få vara med att ställa ut i din stad, jag tycker du redan målar jättefint.
Lycka till//Kerstin

Svar: Tack Kerstin för ditt svar,Att sjunga är verkligen som balsam för själen. har själv sjungit i kör till och från. Kanske ska ta upp det igen när jag orkar .-)
Pysseltokig optimist

skriven
#11: gunilla

Håller med Kerstin om att även koncentrerad Aloe Vera hjälper mot kliande, rodnande o irriterad hud, som vid för mycket solande. Köpte med mig en flaska från Teneriffa häromåret och den är bra, men det blir lite kletigt. Håller fortfarande på Dialonet. Hoppas du provar det och att det hjälper.

Kram

Svar: Ska också köpa nytt Aloe Vera...har det till mycket, har även testat på armarna men det hjälper en stund bara....
Pysseltokig optimist

skriven
#12: Anne

Yes, Dialonpulvret har hjälpt inatt. Tusen tack för tipset. Hoppas det håller i sig :-)

skriven
#13: Gunilla

Så bra, det var väl det jag visste! "Less is more".

Svar: :-)
Pysseltokig optimist

skriven
#14: Karro

Friskvård för mig är min hund, promenader med honom, spela piano och därigenom skapa egen musik samt att måla och rita.

Att prata med vänner ger mig styrka och energi också.

Nu är jag lite efter i dina inlägg, jag vet att du sedan nämner Atarax mot klådan. Jag fick denna medicin några år sen och åt den ett litet tag.. jag upplevde att tröttheten gör över om man äter den lite regelbundet. Men det kan vara olika. Så glad att dina lungor ser fina ut :) Stor kram

Svar: Tack Karro , tar bara Atarax för natten, annars hade jag varit en zombie. Önskar dig en solig helg!
Pysseltokig optimist

skriven

Kommentera inlägget här :