Dagen jag aldrig glömmer...15 september 2008 kl 02,15....

PÅ söndag är det 5 år sedan.....
5 år sedan Madeleine tog sina sista andetag här på jorden.
 
Jag tittar på bilder och minns hennes liv, det liv hon fick,
ett liv som var  normalt med kompisar och aktiviteter.
Hon levde i en kärnfamilj till hon var ca 4 år och därefter skilde sig
föräldrarna och levde därefter med sin storasyster och mamma
under skoltiden tills moren träffade en ny kärlek och de flyttade ihop.
 
Madde och Christine fick två bonussyskon, Anna och Marcus som
var i samma åldrar.
Livet lunkade på och Madde odlade sina intressen b la ridning,
och att ta hand om stallets hästar var under många år hennes stora passion.
 
Madeleine tog ridlektioner och tävlade även emellanåt. Fälttavlan var det roligaste
för då fick hon gallopera som var det roligaste hon visste. Ju fortare desto roligare.
 
 
Madeleine gillade utmaningar och gjorde gärna saker hon inte tidigare testat
och hon var oerhört tävlingsinriktad. Gillade inte att förlora.
 
Man kan ju trilla även när man åker längdskidor. Här åker hon med
pojkvännen David på golfbanan en kall och snörik vinter.
 
Madde hade en älskad katt som hette Pissen, men den fick hon lämna bort
pg a att katten sprang in hos grannar och hoppade ner från balkongen,
på grannens tomt. Påhittig kisse. Många hundägare här som inte gillar katter :-(
 
Storasyster Christine älskade sin lillasyster och de gjorde många bus
tillsammans som jag inte fick veta. Så ska det vara med systrar.
mamma behöver inte veta allt.
 
Jag har två sångfåglar till döttrar och Madeleine blommade ut i 9:an
då hon började sjunga offentligt. Då fick även jag veta att hon kan sjunga.
Hon sjöng bara när hon var ensam hemma så det var inte lätt att veta.
Första gången jag hörde henne sjunga var i 9:an när hon sjunger en
Whitney Houston låt på ett uppträdande och jag började gråta, fick gåshud.
Jag hade då ingen aning om att hon kunde sjunga så vackert.
 
Den här bilden gillar jag. En kväll på Phi Phi öarna december 2006.
Systrarna gungar och den lille thai-killen ville vara med, det var sött.
 
Madde testade gärna nya saker och här drejar hon när vi var på Gotland
i juni 2008. Vi hälsade på min syster och hennes familj.
Den sista resan vi gjorde tillsammans.
 
Madeleine var vacker, intelligent, väldigt busig och rolig.
Här står hon och skålar på studentbalen i juni  2007.
 
Madde hade världens finaste pojkvän, David. Nyårsafton 2006.
 
Madde pluggade spanska  i Cadiz, Spanien sommaren 2006 och fick ett
betyg efter kursen. Hon var väldigt glad och stolt. Dessutom hade kompisarna
väldigt kul ihop under den tiden  dom var där. Hon skulle flytta dit och det skär i mitt
hjärta när jag minns den dagen vi fick avboka resan till Malaga.
Avresedatum var 9 september 2007 och då låg hon på NÄL med svåra
smärtor.
 
Madeleine var konstnärlig och var väldigt duktig på att teckna
och måla. Hon tecknade sin hand i skolan på ett A3 och det är inte lätt
att teckna så stort. Jag ser att det är hennes hand.
 
Fotograf: Jennie Smith
 
Madeleine blev sjuk i cancer och det gick så fort, ett år....
Det knyter sig i mitt bröst och magen är i kramp av smärta, jag har
svårt att andas när jag skriver detta, det gör så ont. Såren läks aldrig,
de rivs upp hela tiden. Ibland stänger jag av för att orka leva själv.
 
Det är ett under att jag orkat leva 5 år, 5 långa år av saknad och 5 år
av ytterligare liv och upplevelser för mig. Varför skulle hon dö?
Varför kommer alltid att förfölja mig men det finns inget svar.
 
Christine är extra viktig för mig nu, bara hon och jag kan förstå hur det
känns att sakna en syster och dotter.
Trots att jag borde gått före mitt barn så är jag livrädd för att dö själv.
Ja, jag är sjuk själv i cancer, men jag kan inte dö, kan bara inte, för
då har inte Christine varken syster eller mamma kvar. Min man vill ha
sin fru kvar och mina nära vill ha sin syster och vän kvar. Så jag kämpar
på och har bestämt mig för att leva vidare, men oron bor i mig hela tiden.
När ska jag få ont? När ska jag bli sämre? Det går inte, jag får inte!
 
Människor dör som flugor kring mig och det ger mig ångest, ångest över
att inte få leva tills jag blir gammal, eller ens till nästa år.
Men hur kan jag känna så när min dotter bara fick 20 år?
 
Trots motsägelsen så vill ingen dö hur länge man än levt, det har jag
lärt mig med åren. Alla, även gamla vill leva, inte dö.
 
Madeleine och jag hälsar på syrran i Lysekil 14 juli 2008. Hon orkade
en liten resa till med stora smärtor och det var till ett bröllop, Davids
systers dit vi åkte i specialtransport från palliativa i Uddevalla. Då
satt hon i rullstol, men här kunde hon ännu gå i sakta mak med ben
som knappt höll henne uppe. Cancer är så fruktansvärt.
VARFÖÖÖÖÖÖÖR!!!!!!! VILL BARA SKRIIIIIIKA!!!
 
Men Madeleine lever för mig i mitt hjärta för alltid. Jag går sällan
till graven för det vrider sig av smärta i mitt hjärta, kan inte, det
tar så emot, vill blunda, hon är bara väldigt långt bort, inte i en
grav i en urna. Själen flyger runt oss, visar oss vägen, är med oss
i vardag som fest.
 
Urnan med nallen ovanpå. Gråter....gråter...gråter. ONT, gör så ONT!
Kan inte andas! Själslig smärta är tortyr.
 
Christine saknar dig så......
 
 
Men Madeleine, du lever, du är LIV!
I mig och alla som kände dig,
i din syster som älskade dig så och älskar dig än,
i alla de minnen vi har tillsammans
i alla de bus du gjorde,
i alla de sånger du skrev och sjöng,
i alla leenden och skratt vi fick
i alla de stalltimmar vi fick tillsammans
i den gemenskap vi hade när vi såg en bra film,
i de resor vi gjorde tillsammans,
I allt det som var DU, den glada spralliga tjej som blommade
ut i gymnasiet och som fick ta plats i full blom.
 
Det är den Madeleine som bor i mitt hjärta, den friska och glada!
TACK min älskade dotter för att jag fick låna dig,
den tid du fick på jorden.
 
Älskar dig mest av allt i hela världen.
 
Jag har inte annonserat som jag brukar göra varje år, minnesannons
alltså. Vi satte in en minnesannons när du fyllde 25 år i maj istället.
Det kändes bättre.
 
Jag åker till graven idag och sätter blommor och kvällen till
söndag tänder vi många ljus för dig, på vår kräftskiva som vi har
på lördag kväll. Du är med oss och festar i ljus och glädje.
 
Jag tror att du vill att vi ska ha en glad fest i din ära, för du vill att
vi ska leva våra liv fullt ut och jag gör det så gott jag kan.
 
För dig mitt hjärta i glädje för att vi får leva lite till.....
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer :

#1: Pia Kjellsson

Hoppas innerligt att du får leva.

skriven
#2: Karro

Allt jag tänkte skriva känns så fjuttigt. Trots att jag inte känner dig mer än över din blogg så önskar jag att jag kunde ge dig kramar som tröstar, som tar bort din smärta lite grann. Jag började läsa Maddes blogg precis när jag själv blivit sjuk, inte i cancer, och jag läste hela bloggen på samma dag, detta var i slutet av juli 2008 eller i aug 2008. Jag fick sån styrka, så mycket bra input och verktyg som jag kunde använda mig, av den fantastiska tjej Madde jag hittade. Jag brukar aldrig läsa bloggar annars men jag blev helt fascinerad av denna iintelligenta, roliga och insiktsfulla tjej, som jag uppfattade henne. Vilken fantastisk tjej! Jag vet inte hur många gånger jag använde mig av hennes mantran när jag själv skulle genomgå svåra prövningar i min egen sjukdom, hennes styrka gav mig styrka att orka många gånger och även idag. Jag kommer aldrig glömma henne. Att sedan få läsa om dig Ann, så förstår jag varför din dotter var som hon var, för du är ju också helt fantastisk, har en förmåga att hjälpa och ge styrka till andra genom ett forum som det här. Hur många kan det?
Den smärtan du och din familj går igenom kan jag bara ana mig till. Som jag sagt tidigare så är jag säker på att Madde finns runt omkring dig och sin syster och familj. Tror att när vi lämnat våra kroppar besöker och försöker hjälpa de som lever kvar och jag är säker på att de ler och skrattar när de ser att vi gör detsamma. Av det du berättat om Madde, så tror jag en kräftskiva på lördag är ngt hon skulle gillat och säkert kommer sitta med er och sjunga och ha roligt.
Du behöver inte gå till graven behöver inte känna dålig samvete över det. Tänd dina ljus hemma och tänk på henne, det går lika bra ! Hon hittar säkert lättare hem till dig en till en grav. Sin fina mamma, sin fina familj.
Ja jag skulle kunna rabla hur mycket som helst men det låter mest cheesy till slut. Mest av allt vill jag bara ge dig kramar och tror att du kommer få vara kvar ett långt tag till. Jag tror på det. Kramar i massor !

skriven
#3: Maria

Vilken smärta!!
Tanken att mista sin dotter känns så tung och ogreppbar-liksom något som bara inte får ske.......Men jag är övertygad om att din dotter har det bra i sin nya "dimension" -önskar så att du får många år till då du får må gott och leva fullt ut!!

skriven
#4: barba

Å Anne, det gör mej så ont att läsa om ditt sorgearbete och hur du har det med din egen sjukdom. Att förlora ett barn är en "omöjlighet". Kan man ens uthärda? Men man måste och du måste för Christines skull. Gråter varje gång du skriver om Madde och hennes obeskrivliga lidande... Hur skall då inte du må...?!
Kämpa på, och emot, din egen sjukdom!! Förstår (jag? nej!) att det inte är lätt att vara stark "i anden" alltid.... men nu har du de bästa förutsättningarna : Grattis till Brudparet!
Hälsar barba

skriven
#5: Catarina

Läser och ryser. Ryser för jag tycker det är så orättvist att denna hemska sjukdom ska få förgöra. Likaså att det för dig då inte räckte med din dotters bortgång utan själv bli sjuk. Jag kan knappt i min vildaste fantasi eller rättare sagt vill inte ens tänka minsta tanke på att nått skulle hända min dotter för jag tror inte jag skulle klara av det känns det som. Men så logiskt vet jag ju att man faktiskt gör det för i våra kroppar bor enorma styrkor. Jag hoppas verkligen du får ett så långt och bra liv som det bara går med din sjukdom och eftersom jag följt din blogg länge vet jag att du har extra boost i form av massa kärlek i ditt liv. Kärlek kan försätta berg! Tror också att Madde alldeles säkert är med er i vardagen på sitt sätt . En underbar kräftskiva i det fina vädret önskar jag er

skriven
#6: Kia (ängeln Simons mamma)

GRÅTER,GRÅTER Anne,du och jag vet hur det känns att förlora våra fina barn i den där skitcancern,Simon gick bort i feb 2008 drygt ett halvår innan Madeleine.Dom finns hos oss och vakar över oss.Läste en artikel på BCF:s hemsida när någon sa att Barncancer är ingen sjukdom utan ett KRIG!!!Tycker att det gör ondare för varje gång jag besöker graven.Bara 10 meter från Simons grav är nu en flicka begravd.Hon blev också bara 20 år.
Däruppe i en annan vacker värld finns våra älsklingar med samma ålder som dom hade när dom lämnade oss.Simon blev 13 och han var en tjejtjusare redan som liten.Han håller sig säkert nära fina Madde.Suck Anne,varför skulle du få skiten,det räcker och blir över med det som har hänt.Du och jag och alla andra ska leva ett bra liv,det är vi värda.En vacker blomma ska jag sätta hos Simon på söndag för att hedra Madde.Ha en bra helg,trots allt jobbigt.Kram Kia

skriven
#7: Bea

<3<3<3
Mina varmaste omtankar och respekt till dig... Mina ord räcker inte till. Det är för obeskrivligt smärtsamt det du gått igenom. Vill gärna ställa mig bakom flera av de tidigare kommentarerna. Vi ser och sörjer med dig och vi gläds åt att du ändå orkar som du gör och att du har så mycket kärlek i ditt liv.
Kram Bea

skriven
#8: Sarah

Åh det gör så ont att läsa. Gråter! Fina du Anne. Jag lyssnade på dig i radion i somras och du väcker så mycket känslor med dina ord. Ska säga dig att du är min idol och hjälte, en riktig förebild! Jag känner fig inte men ändå känner jag tillhörighet till dig. Fortsätt med allt du gör så bra. Kram!!

skriven
#9: Gun

Förstår precis hur du känner Anne. Vi som har förlorat ett barn vet att livet aldrig blir desamma. Massor av kramar till dej.

skriven
#10: Anonym

Så fint och så starkt! Känner igen så mycket av känslorna i din berättelse då vi förlorade vår son Oscar 23 år på nyårsafton 2008. Han förlorade kampen mot cancer (malignt melanom) till slut, trots att han kämpat så tappert. Det var en oerhörd resa att följa med på.... Hade själv lagt en tuff cancerbehandling bakom mig när han blev sjuk...För min del känns det trösterikt att besöka hans grav, pyssla lite med blommorna, sitta där en stund och på något sätt känna en sorts närhet. Jag hoppas och tror att du kommer igenom med hälsan i behåll, för dig och din familjs skull! Kram Tove

skriven
#11: Hanna Karlsson

Åh, Anne. Jag blir så himla ledsen när jag läser det här. Det är så orättvist. Kramar!

skriven
#12: Tina

Finaste finaste Anne.....
Sorgen går aldrig över, "tiden läker alla sår" är så osant som bara den.
Att förlora sitt barn övergår allt förstånd <3
Att förlora min pappa spräckte mitt hjärta <3
Att du är i din resa i denna skitsjukdom är obegripligt..."har du inte lidit nog"
Jag ringer pappas mobilsvar för att höra hans röst......och varför låter jag inte bli, det gör ännu ondare...
Varma höstkramar skickar jag till dig

skriven
#13: Elisabet Roslund

Först idag läser jag dina fina ord om Madde...........Det knyter sig i magen och tårarna ligger som ett täcke runt mina ögon.......Jag fick också lära känna din fina dotter genom bloggen och känner mig tacksam över det. Några tankar som blev till ord som jag också kunde skicka till henne när hon levde. Nu finns Madde, precis som min egen son Mattias en bit ifrån oss men ändå så väldigt nära.........
Varma Tankar från mig/Elisabet

Svar: Tack Elisabet och ack för ditt fina kort. Jag har läst det ochblev så glad så glad. Ett kort betyder så mycket. Ringer dig någon dag när jag orkar. Din Matttias och min Madeleine känner nog varandra i himlen. En liten tröst i det.
Stor kram till dig!
/Anne
Pysseltokig optimist

skriven

Kommentera inlägget här :