Då var det roliga över...nu hard fact och tumörstatus...

Om ni vill börja med ett roligare inlägg än detta så kan ni börja med ett resereportage
längre ner från Jordanien....
Vi klarade oss från magsjuka hela vår tid i Aqaba där vi var i två veckor. När vi landade på
Arlanda den 22 mars mådde jag ännu bra och på söndagen åt vi brunch på Mornington
hotell på Östermalm med vänner och syster. Jättegod brunch men kaffe och juice ingick
inte i brunchen och det tycker jag var dumsnålt av Mornington att ta extra för vanligt kaffe
och juice som man tappar från kran som ingår i vilken frulle som helst. Nåväl, jag mådde
bra hela vägen hem från Stockholm men på måndag morgon....då körde det igång rejält.
Kräksjukan kom när jag landat hemma, det kom från båda ändar och jag spydde så jag
hade värk i bröstet efteråt. Jag vet inte om det var söndagsbrunchen som var orsaken
eller en försenad reaktion från semestern. Skulle ju haft behandling när jag kom hem
OCH PET-CT men båda fick skjutas upp. Det tog mig ända till torsd-fredag att bli någorlunda
människa igen.
 
I mer än en månads tid har jag även haft en besvärande hosta som tyvärr inte blivit bättre,
snarare tvärtom. Under semestern tog jag Ventolin och vätskedrivande Furix för vi trodde
att det kunde vara vätska i lungorna. Jag var på röntgen före resan och fick till svar att det
skulle kunna vara vätska, men säkra var de inte. Jag orkade hjälpligt göra allt vi ändå
upplevde i Jordanien och det är jag så tacksam över.
 
Jag hostar av minsta lilla ansträngning, även när jag pratat en stund kommer hostattackerna.
Blir även andfådd av att gå några meter eller om jag gjort något hemma som att hänga tvätt.
Blogga och skriva på datorn går bra så länge jag sitter ner och är tyst. Att sitta och ligga har
jag blivit väldigt bra på. Skittråkigt rent ut sagt, och maken får göra det mesta hushållsgörat
hemma.
 
Måndagen efter kräkattacken fick jag en ny tid i Gbg för PET-CT. Det gick bra och jag hade
med mig min väninna Monica L. Efter sjukhusbesök behöver man belöna sig och vi åkte
till Haga för att äta och fika på Café Kringlan. Jag var fastande sedan tidig morgon och
kl 16 fick magen belöningen. God mat och mysfika i charmig miljö är alltid en bonus.
 
På onsdagen förra veckan, alltså 2 april kom så resultatet och jag, maken och min dotter
träffade min onkolog i Uddevalla. Resultatet från PET Ctn var inte upplyftande.
 
Jag ska vara rak, precis som min läkare var. Det positiva: Tumörerna i buken har minskat
i aktivitet och det är bra att medicinerna gett effekt där. För övrigt så har sjukdomen fått
en negativ utveckling. Det jag trodde var vätska i lungorna visade sig vara tumörer i nära
anslutning till luftrören och lungor. Därför har jag rethosta och andfåddhet. Utöver det så
har jag en ny liten spridning till skelettet i någon kota i nacken. Ett hårt slag för mig, då jag
ville tro något annat. Ett tungt besked och jag är oerhört ledsen och sänkt av detta.
Sist ska man klämma in något positivt och det är verkligen positivt.
 
Jag kommer att vara den andra i vårt område som får den nyaste OCH oerhört potenta
medicinen T-DM1. 10 april startar behandlingen. 
Nu har vi hunnit landa i nya förutsättningar och jag har fått kavla upp ärmarna och spotta
i nävarna för att klara även detta. Orken har försämrats markant i och med att tumörerna
satt sig så olyckligt. Har fått reda på att T-DM1 har fått smeknamnet 'Magic bullet' en
dundermedicin som skjuter enbart på cancerceller och lämnar friska celler ifred.
Jag har TUR. Cancervård är ett lotteri och det är sjukt. Jag har TUR som har en onkolog
som forskat fram mediciner för just min typ av BC. Her-2 positiv. Och så är jag jävligt envis,
är påläst och ställer krav. Jag kommer att kämpa tills det kommer ett genombrott på bot,
var så säkra!
 
Vi får tro på Magic och att den ger verkan fort som attan.
Jag får göra det jag klarar av helt enkelt, resten lägger jag åt sidan, men visst är jag
ledsen över att jag fått en så tydlig försämring så att min vardag påverkas negativt.
 
Jag får kraft från vänner och familj och jag ska även försöka leva upp till mina egna ord
som ploppar ur min mun titt som tätt. I ett inlägg på FB sa jag ovanstående kommentar
och underbara Marléne som är flink med fingrarna på datorn hade bara några minuter
senare gjort denna fina citatbild av mina spontana ord. Det värmde gott i hjärteroten!
 
Jag ser hur frisk ut som helst men cancer är en lömsk djävul!
 
Min fina dotter Christine har varit hemma en vecka och vi hade så mysigt tillsammans och det var
extra viktigt att hon var med på läkarmötet för att få samma info som jag och maken.
Man klarar så mycket mer än man tror var möjligt och detta är bara en svacka som ska avhjälpas
med "Magic Bullet". Men tills dess får jag vara glad att jag kan virka och skriva.
Man får dra ner på önskemålen och de inre kraven när möjligheten att utföra dom  är ur räckhåll,
och jag är så innerligt tacksam att jag inte visste detta under vår bröllopsresa. Alltid något.
Titta uppåt, knopparna brister...titta framåt, det blir bättre så jag får ha lite tålamod.
 
Tack och lov är jag inte deprimerad, men väldigt ledsen inombords.
Två dagar kvar till....."MAGIC BULLET"
 
 

Kommentarer :

#1: lule

Ja det var ju tuffa puckar. Ja herregud. Sisu gäller. Hoppfullt ändå med den nya medicinen. Även fast man inte känner dig så blir man lite down av det du skriver.Skickar dig en varm kram!

skriven
#2: Hanna Karlsson

Usch vad ledsen jag blev av att läsa det här inlägget. Kramar till dig fina Anne. Hoppas verkligen att medicinen du kommer börja ta verkligen hjälper. Kram

skriven
#3: birgitta

Känner mig så jäkla nere av ditt inlägg. Har ju följt dig under en tid. Så otroligt påverkad man kan bli. Så trist att behöva kämpa hela tiden. Varför är livet så hårt!Men jag tror på dig! O din styrka. Ville bara säga att man känner verkligen med dig och för dig via cyberrymden!

skriven
#4: kristina

Hej Hamnade här pgr av bilden. Hur länge har du haft cancer?
Själv fick jag mina första bröstcancertumörer för 9 år sen med borttagning av en tårtbit och strålning. Efter två år slog det till och sen har det blossat upp på nya ställen och med ny behandling.Nu senast fick jag i båda lungorna med stor andfådd het o lite hosta. Jag har en aggressiv ärftlig her2 variant. till detta har jag en massa ryggskador efter flera bilolyckor, astma hjärtfel mm. Men precis som du har jag inställningen att man måste kämpa så länge det går o se det positiva i livet. Vad roligt att du kom iväg på resan. Hur gick det att flyga, kände du av andningsproblemen i planet?. Glad att höra att du ahr goda vänner omkring dig. Jag undrar vad det är för behandling du har , har aldrig hört talas om den? Får du herceptin oxå. Nu får jag Taxol och herceptin varannan vecka. Liksom du är jag en skapande människa just nu gör jag mest smycken när jg orkar men jag har prövat den mesta som går att göra i liggande eller stående ,kan ej sitta.Önskar dig allt gott i kampen. Kram Kristina

skriven
#5: Kia(ängeln Simons mamma)

Fuck cancer.....efter Magic Bullet blir du Magic-Anne.Nu håller jag tummarna stenhårt för att det vänder.Tänker på dej och skickar energi kramar i mängder....kramar och åter kramar,Kia

skriven
#6: Yvonne

Åh vad ledsen jag blir för din skull Anne. Så tungt med dessa negativa besked. Jag har själv haft det tufft de senaste månaderna och fått byta behandlingar ett par gånger. Men det är ju toppen att du får prova denna nya medicinen. Jag hoppas den har bra effekt på dina tumörer. Vad skönt att ni fick komma iväg på er bröllopsresa innan. Ni verkar ha haft det väldigt bra. Du får titta på foton och drömma dig tillbaka dit när det känns jobbigt. Sköt om dig. Kram Yvonne

skriven
#7: Fia

Styrke kramar till dig Ann! Du är så fantastiskt stark å verkligen en förebild!

skriven
#8: Annika

Hej Anne!
Blev så ledsen av att läsa detta..... men DU är en Figther!!!
Har följt din blogg sen i somras sen jag hört Dig sommarprata - Du fångade mig!! Varma Kramar Annika

skriven
#9: Maja

http://www.amelia.se/Global/Amelia/Bilder/GRID/2013/September/drommerom.gif

skriven
#10: nettan

såg ett engelskt tv-program för nåt år sen om en tjej som fått såna här cancermissilstyrda gifter, hon hade bara dagar kvar att leva när läkarna satte in detta..när de filmade hade alla hennes tumörer försvunnit, och hon mådde jättebra eftersom det inte bröt ner resten av cellerna i kroppen, dock var hon tvungen att medicinera, men eftersom hon mådde bra så var ju det inget problem. Lade det på minnet då min pappa lider av obotlig cancer, och man hoppas att det ska fungera på mer än BC så småningom!! Önskar dig all lycka, du verkar vara en makalös kvinna<3

skriven
#11: Maria b

Vilket blandat besked...en del bra en del sämre.
Min bästis på äldre dar har kronisk lungcancer och cancer på en massa andra ställen också-men hon är så mycket piggare idag än vad hon var när hon fick diagnosen kronisk lungcancer..Så får du bara rätt behandling för dig så finns det fler möjligheter än man ibland tror. ( hon har haft diagnosen lungcancer i 4 år snart) Hoppas du snart få må mycket bättre och att hostan försvinner

skriven
#12: Monica

Jäkla jäkla skit sjukdom! Men som vi pratade om i Jordanien " man kommer så oerhört långt med positivt tänk". Av det lilla som jag/vi fick lära känna varandra så är du en oerhört stark tjej, helt otrolig! Håller alla tummar för att behandlingen äter upp de elaka!! Stor stor kram! / Monica. Johan hälsar också.

Svar: Hej Monica, och vad glad jag blir att du hittade till min blogg. Det var roligt att få lite prat med er vid poolen i Aqaba, älskar att träffa nya trevliga människor, synd bara att ert väder den första veckan var dåligt, men vi fick en andra bra vecka tack och lov. Ja, cancer är inget att jubla över och just nu har jag det väldigt tufft, men försöker hålla modet uppe så gott det går. Dotter är hemma över påsk en vecka. Jättemysigt. Vi skulle åkt till Palma den 24e på mor&dotter resa men vi fick avboka då jag har akuta saker att åtgärda. Om det skriver jag i dagens blogginlägg. Önskar dig och din familj en härlig och GLAD PÅSK! kram från Anne. Per-Åke hälsar så gott också.
Pysseltokig optimist

skriven
#13: Sanna

Massor av kramar till dig! Förstår att detta är jobbigare än vad någon som inte upplevt cancer själv eller genom någon i sin närhet kan förstå. Men det känns så skönt att läsa att du har en så fin man och dotter och fantastiska vänner och familj vid din sida genom detta. All styrka till dig!

Svar: Tack Sanna, ja jag har tur som har så många omkring mig. GLAD PÅSK!
Pysseltokig optimist

skriven
#14: kristina

Hej Anne, Jag vill också skicka all styrka och energi till dig! Vi är många dom tänker på dig!
hoppas att din medicin ger kraft snabbt som tusan så att du känner dig piggare fort och kan njuta av att det börjar bli varmare. Många varma styrka kramar från en av dina bloggläsare

Svar: Tack så mycket och GLAD PÅSK!
Pysseltokig optimist

skriven
#15: Monica

Skickar världens största styrkekram till dig! Hoppas att ni får en fin påsk! Hälsa Per-Åke så gott. Johan hälsar också! KRAM!

Svar: Ska hälsa :-)
Pysseltokig optimist

skriven

Kommentera inlägget här :