I väntans tider.....

Hur känns det när man går i ett mentalt vakum och bara väntar på att saker ska
hända? Tumörerna i lungorna växer för var dag och strålningsenheten i
Göteborg sitter med mängder av prio 1, prio2, prio3 remisser som ska fördelas
även till strålningen i Borås.
 
Och för att man inte ska bli galen av oro, så lever man lite som vanligt. Jag tar
mig för att göra saker för att skingra tankarna så gott det går. Jag lägger in en
mental växel som säger att det jag inte kan göra något åt måste jag släppa och
göra andra saker som får mig att må bra just i denna nu. För om jag lägger ner
en massa tid på at oroa mig så har jag ju slängt bort värdefull tid och det har vi
inte råd med!
 
Jag har fått ganska specifika morgonrutiner och är även aktiv på dagarna tack
vare kortisonet som gör mig manisk. Men hellre det och att kunna andas än
att ligga i en soffa och flåsa. Fötterna är skruttiga och svullna som elefantfötter
p ga kortisonbiverkan, magen svullen, och jag går med snigelsteg, men jag
väljer att strunta i det och köra på. Vilar på eftermiddagarna med högt läge
med fötterna, med en bok eller virkning på balkongen i solen.
 
Vaknar oftast kring 05,30, stiger upp och gör gott kaffe och en macka, lyssnar
på P1, läser tidningen och virkar ett par timmar. Det är absolut den bästa tiden
på hela dagen att se morgonsolen lysa genom köksfönstret.
 
Igår fick jag en virkmani och kunde inte sluta. Jag virkade dessa söta glasunderlägg
och jag kunde inte sluta så det blev 10 st på raken. Jättesöta att ha på sommarbordet.
Mönstret hittade jag gratis hos http://mestvirkat.blogspot.se/2012/08/diy-virkade-glasunderlagg.html
 
 
Jag gillar att göra snabba saker mest för att ja inte ska tröttna. Gör sällan många likadana saker.
 
I förrgår fick jag ett annat ryck. Här skulle putsas fönster och vad jag höll på. Fokus låg¨på
vardagsrumsfönstren och 14 sidor fick sig en omgång, men det tog hela dan. Efteråt svor jag
åt mig själv för när solen lös in på kvällen så var fönstren alldeles randiga! Min man får ta dom
igen, vet inte hur proffsen gör?????? Använde lite diskmedel som man ska men antagligen var
det helt fel skrapa jag använde. Förr putsade jag tom med tidningspapper men det tålamodet
har jag inte längre. Nåväl, de är rena i alla fall om än med lite ränder.
 
När fönstren var klara så gjorde jag matbordet fint med vit duk och fina vårblommor som
jag stack lite huller om buller i vinglas. Jättefint tycker jag själv.
 
Min dotter är ännu hemma och vi har det så mysigt med middagar tillsammans på kvällarna och
sällskap på dagarna. Igår fick jag dessutom två stora måsten gjorda. Bytte till sommardäck på
bilen, sprillans nya tvingades jag att köpa för de var nedslitna. Tur det finns verkstäder som sköter
sådant. Därefter blåste jag direkt till drop-in besiktningen som jag inte orkat ta itu med. Och
till min glädje gick bilen igenom besiktningen.
 
Jag är bra på att belöna mig själv och jag kunde inte låta bli att köpa två fina
Mårbackor att ha i köket också, och några andra rosa blommor också.
 
Strålningen då, när kommer den?
Då har jag fått besked om strålning som blir i Göteborg.
På fredag, imorgon kl. 13,00 ska vi gjuta formen och förbereda för behandling.
Själva behandlingarna startar 30 maj som pågår 10 dagar med uppehåll för röda
dagar vilket gör att jag är klar 15 maj. Mycket åka av blir det men ska nog sova
över någon dag emellan i Göteborg hos vänner så jag slipper patienthotellet.
Skönt att det äntligen är på G! Det blev inte Borås som jag trodde för Gbg var
det snabbaste stället att få behandling på. Så jag tackar för det.
 
Tills dess fortsätter jag med kortison i höga doser, fortsätter att vara manisk,
gör allt det man ska för att fylla dagarna med liv.
 
Så dagen ska jag ägna åt mera organiserande hemma och ta en tur med dotter
till en väninna på landet och käka lunch. Och ikväll kommer käre bror från
Stockholm och ska sova över ett par dagar.
 
Och så blir det nog ett litet virkprojekt idag också, får se vad det blir.....

Kommentarer :

#1: Anonym

Strongt av dig. Men man vill ju såklart vara aktiv. Fy tusan vad det kan vara tufft detta jordeliv. Man kan ju verkligen fundera. Whats The mening?? Allt detta lidande. Hoppas du får en fin weekend.

skriven
#2: Jolanta

Hej Anne ! Har följt din blogg i ca 6 månader. Beundrar din styrka, din klokhet och din ärlighet. Du behärskar verkligen konsten att leva . Själv försöker jag att lära mig leva på nytt i en för alltid förändrad värld. Förlorade min 30 årige son i en trafikolycka för 9 månader sen. Tackar Gud för min 33 åriga dottern, utan henne tror jag inte att jag klarat av det som hänt. Många styrkekramar till Dig fina Anne. Din dotter är mycket vacker! Och din bror, piloten , så mysig ! Har stor förundran för just piloter och.....kirurger :)

skriven
#3: Kristina

oj vilken energi du ahr mitt i allt. Jag minns ej om mitt senast inlägg kom med men spela roll. Fick i veckan cellgift för mina metaster i lungorna och cortison. Jag blir oxå speedad av cortisonet men då mage o tarm blir totalt utslagna av cellgiftet och jag bor på toan så snart jag ätit eller druckit ngt så blir det ingen ork över.Det cortiosnet gör är sömnbrist och snabbprat. Känner igen detta med flåsandning för såblir det så snart jag läger mig ner på ryggen. Ska du ah cellgift oxå eller bara strålning? Om jag fattat det rätt akn de inte ge mig emr strålning för ajg rä strålad så mycket. Är du Her2 positiv, detstår säkert att läsa i din blogg emn ahr inte ork just nu kolla. Glad att du ändå ha rsån geist men ajg vet ju att man har sina deppdaar ändå men håller med dig om att man måste hitta små positiva saker att göra o se fram emot. Var rädd om dig o familjen och ha enså bra dag det går kram

skriven
#4: Kristina

Å vad fina costers för glasen, lika perfekta som alltid är dina alster. Pellisar får man aldrig för många av, så somrigt det är hos dig. Önskar såå att jag bara kunde komma förbi på en kopp te efter jobbet men det är för långt. Man skulle ha ett litet flygplan som bror, så snabbt jag skulle vara där. Jag tror verkligen på strålningen för den tog helt bort knölen på halsen otroligt effektivt. Det funkar.
Älskar dig kära syster för att du kämpar på, håller humöret uppe så gott man bara kan och har en rejäl portion ork då och då för oss alla, familjen, vännerna och livet runtomkring. Putsa fönster..det har inte ens jag gjort ännu. Du har alltid varit en person att beundra för din energi, kreativitet och lust. Ta hand om dig kära sis och trevlig, solig helg på er alla! Stor kram & häls, K. <3 <3 <3

skriven
#5: Birgitta Älmeby

Du är helt otrolig!! Vilken fantasi och levnadsglädje!

skriven
#6: Elisabet Roslund

En enkel hälsning men en Väldans Stor Varm Kram till dig från mig!!'

skriven
#7: anonym

Anne hur har du det? Vi är nog många som undrar. Känner oro när du inte skrivit på några där.

skriven
#8: Anne

Jag skriver när jag orkar. Har varit extremt trött, men idag åker jag på min första strålning. Färdtaxin hämtar mig vid 12. Strålning vid 14.15 och sedan tillbaka från Göteborg. Hemma igen vi 17 tiden. Valborgsfirandet får bli hemma i soffan. Skönt att strålningen äntligen kör igång. Det har varit en tung väntan.

skriven
#9: Kia(ängeln Simons mamma)

Anne,nu måste maj månad bli en tur månad för dej och även för min son som ska göra ett stort ingrepp i hjärtat nu i maj.Min högsta önskan är att ni kan se tillbaka på i sommar att det blev så bra i maj 2014.....mina tummar hålls hårt,hårt varje dag....ni är båda så positiva till livet,det måste bli belönat.Många ,många energi och tur kramar Kia

skriven
#10: anonym

Hej Anne! Tack för dina rader
Du ska veta att man tänker på dig! Hoppas hoppas hoppas att beh hjälper snabbt. Önskar att du får en bra afton i alla fall. Stor kram

skriven
#11: Helena, Craft and Creativity

Tack för dina fina ord på min blogg. Jag blev så glad! Vilka fantastiskt söta virkade glasunderlägg! Små lyckopiller som jag förstår behövs i din vardag just nu. Jag önskar dig stort lycka till med behandlingen och skickar en styrkekram! /Helena

skriven

Kommentera inlägget här :