Gott Nytt 2014 och en liten tillbakablick på året som gått...

Tiden går fort när man har roligt sägs det och det stämmer så väl.
 
År 2013 har minst sagt varit oerhört omtumlande med tusen känslor,
både positiva och negativa men idag tänker jag bara fokusera på allt
det fantastiska som hände under året.
 
 
I januari hade vi så här vackert och det kan vara lätt att glömma, men promenaden ut mot
Gärdhem är bland det vackraste jag vet på vintern när frosten och blåsten biter till.
 
I början av året hade vi riktig vinter med vacker snö ute på landet där vi tillbringar
stor del vår tid både vinter som sommar. 18 februari lade jag upp denna bild och
jag minns hur roligt vi hade när vi gjorde "Hen". Man behöver inte vara barn
för att ha barnasinnet kvar, och roligt är nog ett av de ledord jag har tillsammans
med min man. Att skratta varje dag är viktigt för välbefinnandet.
 
 
 
Jag pysslade en hel del det första halvåret och när jag ser tillbaka blev det en hel del av
både stickning och virkning. Allt ifrån torgvantar till små minikläder till små nallar och möss
som systerdotter älskar att leka med när de hälsar på.
 
 
I mars åkte jag till Vidarkliniken för att få rehabilitering och ompyssling av kropp och själ och
resultatet blev en harmonisk och glad Anne som kände att jag kunde ta nya tag i livet.
 
 
När jag kommit hem från Vidar fick jag en total överraskning av älsklingen min. Han hade under
tre veckors tid renoverat i lägenheten och när jag kom hem stod en välkomst kommitté med våra
kära vänner som hade lagat god middag och dukat såååå fint i ett nytt välstädat hem. Jag var
totalt överrumplad och i någon slags chocktillstånd. Vilka fantastiska vänner vi har och en
underbar man. Jag känner mig rik som har så fina vänner och finaste mannen!
 
 
Vi hade många upplevelser och stugan där vi bodde från april till oktober var vår bas.
 1 april var vi på härlig ispromenad på Vänernstjocka bottenfrusna is. Även med väninnan Ammie blev det goa promenader.
Photo: Från dagens lång promenad
 
I maj fyllde yngsta dotter Madeleine 25 år i himlen och det hade varit fantastiskt
att få fira henne här på jorden, men nu är det inte så. Jag fyller minnet med allt
det fina hon var när hon levde. En glad sprallig tjej med mycket humor. Hon
fattas oss men hon lever i mitt hjärta för alltid.
 
Saknad och älskad och smärtan går aldrig över.
 
Man kan säga att vi hade livekonserternas år.....
Springsteen var en totalt ny upplevelse för mig när vi såg honom på
Friends Arena. Vi åkte upp i bil tillsammans med vännerna Robert & Carolina.
Bruce är en fantastisk liveartist.
 
First Aid Kit var i stan och det var en fullsatt kväll och vi var många  som diggade med i deras
sköna låtar och den upplevde vi tillsammans med vännerna Monika och Tomas.
 
Robbie Williams kom till Göteborg och det var en bra show som kom igång ordentligt
i andra akten. Första gången jag såg även honom live. Häftig scen dekor som överraskade.
 
Och sist men inte mist och totalt BÄST av allt jag någonsin sett var THE WALL med Roger Waters
även den på Ullevi i Göteborg. AMAZING! Vi var helt stumma när det var slut, hela arenan fullt
med folk satt kvar för att känna...WOW, vad var det som hände? Hur häftigt som helst.
 
Konserternas sommar toppades med THE WALL som var helt STUNNING!
 
Photo: Vilken konsert!!!! The Wall är något som måste upplevas, går inte att beskriva med ord. Ingen konsert någonsin kommer att toppa detta! WOW!
Jag och dotter i väntan på THE WALL. Jag och min man köpte biljetter i julklapp till våra
döttrar och Christines man så vi fick en gemensam upplevelse. Även vännerna Ammie,
Pelle och Maria var med.
 
 Photo: Harald Treutiger och Anne Murberger har idag gästat Nobel och Myrbäck - såklart en obligatorisk gruppbild!
Ett av de mer annorlunda händelserna var att jag under året medverkade i Nobel & Myrbäck i
P4 Väst några gånger och här står jag med Susanne Nobel, Evelina Myrbäck och
Harald Treutiger. Detta var i maj och jag blev inbjuden då och då för att prata om hur det är
att leva med cancer och hur jag tacklar det faktum att ha en kronisk cancer.
 
Photo: Idag presenterades sommarpratarna i både P1 och P4 Väst. Jag har fått den stora äran att vara sommarpratare i P4 Väst den 8 juli. Ska bli riktigt roligt :-)
 
Jag fick också den stora äran att vara en av P4 Västs sommarpratare i juli och det blev min
stor utmaning att leverera en timmas prat och musik som skulle vara intressant att lyssna på.
Jag blev nöjd själv och inspirerad att börja skriva på boken jag pratat om så länge.
Kände även att jag fick en kick av forumet radio där man måste ha koll på vad man säger
klocka tider och vara på alerten på sekunden, det gillade jag. Att få möjligheten att
förmedla ett budskap det var det största av allt och att just jag fick förtroendet.
Det tackar jag redaktionen för å det varmaste!
 
Vi var på Rockabillykväll vid campingen i närheten där vi bor vid stugan och
dotter hade gjort sig 50-tals snygg. En galet rolig rolig kväll hade vi.
 
Jag pysslade och pratade med blommorna i stugan och blomsterhavet växte. blommorna skulle
sedan pryda festlokalen där vi skulle ha vår bröllopsfest i juli.
 
Och 27 juli kom då den stora dagen som vi hade planerat för i flera månader.
Jag och Per-Åke gifte oss i Timmerviks kyrka med efterföljande fest på Magasinet i Sikhall.
En fantastisk, kärleksfull och fullspäckad dag med överraskningar hela dagen.
Våra 4 värdar var helt enastående på att göra festen till en glädje för alla!
 
En lycklig dag som vi bär med oss för livet. inget kan toppa detta! Alla vackra tal, sånger som sjöngs
till oss av både dotter Christine, vår värd Robert, min svägerska, vännen Mia, allt bus och
sketcher som spelades upp under festen. Dans med klackarna i taket och 100 gäster var också
glada och nöjda med vår "bröllops- leva-livet-fest".
 
Photo: En tokglad bild på mig å Anita från bröllopet behövdes nu. Ska ta en siesta, dötrött! Ikväll filmtjejmyskväll hos Ammie. Vila först....
Ja, på natten var vi dyblöta för värmen höll i sig och dansen ville inte ta slut. här är jag och
goa fina väninnan Anita i dansens virvlar. Hon var också min tärna.
 
Och vackra dotter med vacker röst sjöng för oss och det var helt underbart!
Och vackra fina bonusdotter Anna gjorde denna fantastiska blomgrupp till vårt bord. Huset är i
två våningar och festen hölls på övre plan. Här nere gjordes i ordning för catering och bar.
Anna var vår florist som gjorde fantastiska dekorationer och festlokalen badade i blommor.
Huset är från 1874 och användes som sädesmagasin, superhäftig lokal som blev sagolikt vacker
när all dekoration var klar. Ja, det var min bal på slottet det!
 
Anne & Per-Åke nygifta 27 juli 2013.
 
Sedan åkte vi till Öland för att gotta oss en vecka hos bror och svägerska.
Vi hade det så bra och skönt i värmen som ingen kunde klaga på.
 
Photo: På väg till stranden häromdagen. Brollans charmiga flakis packad med godsaker och middag intogs i härligt umgänge och solnedgången över Kalmarsund som vacker vy. Vi har det bra vi... :-)
Här var det på väg mot kvällspicknick mot stranden med maken, bror o hans familj samt
svägerskans föräldrar. Supermysig kväll vid solnedgången mot Kalmarsund.
Året hann även fyllas av bokcirkelträffar en gång i månaden som jag och 7 väninnor har
och det är så fantastiskt roligt att träffas, äta god mat med vin därtill, prata böcker vi läst
och tusen andra ämnen som vill upp på dagordningen och tiden går så fort. Vi längtar till
nästa träff så fort vi avslutat månadens. Vi turas om att vara hos varandra.
 
Photo: Åhhh vad jag älskar min man. Blir alltid så glad när han kommer hem. Nu vedhämtning och tända mysbrasa, laga fredagsmiddag o bara njuta. Här kan vi andas :-)
Stuglivet är livet och vännerna runt knuten är vårt kit. Ammie, Pelle och
Anna & Tomas umgås vi med ofta, tar promenader tillsammans, fikar, äter middag,
eller bara hänger tillsammans på stranden på somrarna. Jag känner mig rik att ha
så många fina vänner både i stan och på landet.
 
Jag Ammie och Anna på fest hos Anna och Tomas med våra darlingar. (2012)
 
Vi hade vår årliga kräftskiva i stugan med goda vänner och här har vi Bengt o Hippas, Ammie o Pelle.
 
I oktober gick jag en akrylmålningskurs och det var superroligt, började måla lite mer och testa mig fram.
 
I början av november åkte vi på vår årliga "Bro-resa". Vi var 11 vänner
som samlades i Istanbul. En gång per år träffas vi på en bro någonstans
i världen och hittar på en massa roligheter tillsammans i den stad vi valt.
Helt under bart att resa med dessa roliga härliga vänner vi har.
 
10 december hade Nobel & Myrbäck ett kul event där de delade ut "Mobelpriset"
till 5 personer som bidragit till att P4 Västs lyssnare fick underhållning och intressanta
prat på olika sätt. Jag blev jätteglad av mitt pris och en rolig dag att minnas.
 
Och så hade vi vår traditionella lussebullebakskväll med vännerna Bengt o Hippas,
Mia o Stefan hos oss. Fina roliga bullar med mandelmassa i blev det i mängder.
 
 Och så en sväng till Stockholm där vi var på fjärilshuset med dotter, syster med familj.
Och en tur till Hamburg innan jul med maken där han jobbar. Vi passade på att mysa på julmarknad
och se oss om i den mysiga julstaden.
Och ännu en tur till Stockholm för att fira jul med dotter och systers familj.
 
Och sist men inte minst tillbaka till vår kära stuga där vi firat nyårsafton i
stilla ro med god mat och promenad med vännerna här ute på Sikhall.
 
Året har varit omtumlande rent känslomässigt också med alla jobbiga
ångestfyllda behandlingar, biverkningar och ständig oro för hur min
kropp ska klara alla behandlingar som pågår så länge jag har cancer.
Tröttheten är värst och jag orkar lite, lite åt gången.
 
Jag låter inte sjukdomen styra mer än nödvändigt utan traskar på med
mina skruttiga ben som inte riktigt låter mig göra allt jag vill, men jag orkar
tillräckligt för att uppleva livet fullt ut ändå.
 
Photo: Önskar er alla ett friskt, harmoniskt, glädjefyllt, kreativt och minnesvärt nytt år. Vi firar i stugan med mysbrasa och god mat. Jag lovar att göra allt jag kan och förmår för att leva ett aktivt och upplevelserikt år i stort och smått, att odla vänskap, kärlek och goda relationer. Att planera framåt men leva nu, inte vänta på sedan om jag kan göra och uppleva idag. Jag känner mig rik för jag har vänner. Tack alla underbara vänner som berikat mitt liv under året. Inte minst alla nästan 100 gäster på vårt bröllop som gjorde festen till den roligaste jag upplevt i hela mitt liv! Ett minne för livet. 2013 kan sammanfattas som ett fantastiskt år. Kärlek till er alla!
 
Vi ser fram emot ett aktivt, iderikt, och upplevelserikt år och tack till er alla läsare
som följt mig under året och många år innan dess. Min önskan är att jag ska kunna
vara kvar här på jorden även nästa år och nästa igen.....
 
Önskar er alla ett friskt, harmoniskt, glädjefyllt, kreativt och minnesvärt nytt år.
Vi firar i stugan med mysbrasa och god mat. Jag lovar att göra allt jag kan och förmår för
att leva ett aktivt och upplevelserikt år i stort och smått, att... odla vänskap, kärlek och goda
relationer. Att planera framåt men leva nu, inte vänta på sedan om jag kan göra och uppleva idag.
Jag känner mig rik för jag har vänner. Tack alla underbara vänner som berikat mitt liv under året.
Inte minst alla nästan 100 gäster på vårt bröllop som gjorde festen till den roligaste jag upplevt
i hela mitt liv! Ett minne för livet. 2013 kan sammanfattas som ett fantastiskt år. Kärlek till er alla!
 
Och stor kärlek till min make som orkar så mycket mer när jag inte orkar.
Han gör mitt liv glädjefyllt för han får mig att skratta var dag, tack för att du är DU!
Det är inga vanliga omständigheter vi lever i och min kärlek har tusen ideer om vad vi
ska hitta på härnäst. Bröllopsresan blir också av nu i början av året men om det ska
jag berätta om när vi varit på vår exotiska resa.
 
Stor kram till er och lev livet här och nu!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer :

#1: Kia(ängeln Simons mamma)

GOTT NYTT 2014 till dej Anne.Hoppas att dina behandlingar ger ett gott resultat framöver.Vi behöver alla som har drabbats av olika trauman ett bättre år.Har lite svårt att förstå att den 9 januari skulle vår älskade Simon bli 19 år!!!!????För oss är han i minnet för alltid en glad,sprallig gosse som gick i sjätte klass.Du vet ju hur det är,allt är ofattbart.Kramar Kia

Svar: Tänker på dig den 9 januari. Födelsedagar är jobbiga för våra barn som inte fick fylla fler födelsedagar.....varm kram till dig!
Pysseltokig optimist

skriven
#2: Elisabet Roslund

Jag blir stum av beundran när jag läst färdigt sammanfattningen av ditt år, 2013. Så mycket härliga upplevelser du har kunnat fylla dagarna med, trots ditt kämpande med alla behandlingar och tankar som far runt..........Du är Unik, du är Värdefull Anne!!!
Önskar dig många, många, många innehållsrika år som jag ser fram emot av att få ta del av.
Kramar till dig och alla som berikar ditt liv!!
Varmaste Kram/Elisabet
Varmaste tankar till våra finaste Änglabarn............

Svar: Tack Elisabet, vi får se till att hitta ett datum att träffas på i Sthlm framöver då vi träffar våra döttrar. Stor kram till dig.
Pysseltokig optimist

skriven
#3: Ylva Lipkin

Gott nytt år Anne! Blir så glad över att se dig och din familj glada och vackra på bilderna. Kommenterar sällan men läser alltid! Kram :)

Svar: Tack Ylva för att du lämnade en kommentar. Gick in och läste din blogg och ser att även du förlorat ett barn, en son, 15 maj -08, min Madde dog 15 september -08. Tiden går men saknaden blir bara större och gör ont varje dag. Orkar inte längre besöka graven så ofta för det smärtar mer nu än i början, eller på ett annat sätt skulle jag vilja säga. Jag tittar på fotografier på Madeleine och undrar, var är du nu? Vad gör du?, ser du mig?...Ja, vi får leva med det, men hitta tillvaron i det fortsatta livet. Kram till dig Ylva och Keep on Walking.
Pysseltokig optimist

skriven
#4: Kristina

Gott nytt år! Tack för tillbakablicken väcker minnen, bilder känslor. Det mesta vill jag säga i tanken, det får vara där. Vill skriva något också här för det är så otroligt fantastisk du är. Når till så många från liten till stor. Betyder allt för mig, din syster och din syster värld är också stor. Många systrar har du och de får gärna dela dig med oss, även när det gäller en bror. Ni är fina, kärleken stor. Ett stort hjärta inom er båda bor. Skratt, vänskap, prat och allt. Jag ville ju behålla det lite för mig själv. Men lite kan jag väl dela med mig, att du är den bästa systern för mig. Stor kram Vi ses snart K

Svar: Tack för fina dikten kära syster. Kärlek till dig! Jag är så lyckligt lottad som har två så fina systrar.
Pysseltokig optimist

skriven
#5: Annelie Johansson

Gott Nytt År Anne! Härlig presentation av året som gör mig glad men även väcker många andra tankar och känslor.
Du påminner mig alltid om att leva här o nu. Kram Annelie

Svar: Tack Anneli och gott att höra från dig igen. Hoppas du mår bra och att livet rullar på för dig. Glömmer aldrig vår vistelse på Mösseberg. Stor kram!
Pysseltokig optimist

skriven

Kommentera inlägget här :