Ett tips; Gratis seminarium om sorgbearbetning....

Hej igen alla goingar,
 
Ska försöka uppdatera lite oftare nu när jag gjort ny design på min sida.
Det känns lite som en nystart att göra om sidan, så nu ska jag bli lite
mer aktiv än jag varit på väldigt länge.
 
Tänkte ge er ett tips på ett semainarium som äger rum både i Sthlm, Gbg och Malmö
som handlar om sorgbearbetning. Kanske det kan hjälpa någon att gå ett steg vidare
i sin sorgbearbetning om du förlorat någon nära familjemedlem, vän eller kanske
skilsmässa, katt  eller hund...för det är ju också en sorg.
 
http://www.sorg.se/forelasningar/seminarium/
 
Jag ska själv gå 12 oktober i Göteborg, så anmäl dig vettja!
 
Det finns många slags sorger vi behöver gå igenom, ingen kommer undan, det är
den krassa verkligheten. Hur vi hanterar våra förluster är lika många som vi är individer.
Jag har hanterat min sorg efter Madeleines död på flera olika sätt genom åren.
Den 15/9 är det 4 år sedan hon dog pga "canceridioten" och det gör ännu ont,
men jag har lärt mig att leva med det onda, kapsla in det i mjuka minnen,
och Maddes glada skratt och underbara sångröst som jag kan lyssna på när jag vill.

Vi är ganska lika jag och Madeleine; se "look-a-likebilder" här;
http://levaidag.blogg.se/2010/november/memory-lane.html
 
När jag själv blev sjuk i cancer så "hann" jag inte sörja hela tiden utan fick fullt upp med att
leva varje dag som om den vore den sista. Min blogg heter levaidag och det är verkligen
så sant som det är skrivet, jag lever varje dag precis som jag vill leva, i alla fall nästan.
OK...jag skulle vilja resa mer och se fantastiska platser på jorden, men nu är det inte så,
och då får man göra fantastiska saker hemma i Sverige istället....men att simma med
delfiner är fortfarande min högsta dröm!
 
Det finns rosa delfiner bl a i indonesien.
 
Sorg kan hanteras på så många vis, men ännu ett sätt som jag fått ut sorgen på har varit
att skapa. Jag har målat, tecknat, skulpturerat, sytt, pysslat med allehanda ting,
planterat blommor, stickat, virkat, klippt och klistrat. Ingenting har varit omöjligt
och det häftiga är att jag alltid tänkt;
"Det här är lätt, det klarar jag, trots att jag aldrig gjort det innan."
Ok...jag ljuger lite för handarbete har jag hållt på med sedan jag var liten,men att jag
skulle kunna teckna eller måla, det trodde jag aldrig om mig själv för några år sedan.
Jag vann t om en målartävling häromåret...och den målningen gjorde jag enbart av känsla
när jag låg på Vidarkliniken i Järna för att rehabilitera mig från min bröstcancer.
Se målningen här; http://levaidag.blogg.se/2011/april/slutspurt-pa-elskapstavlingen.html
 
 
Nu försöker jag hantera sorgen över min egen sjukdom, att cancern har spridit sig från
bröstcancer till metastaser i lymfsystemet, men jag hanterar även det genom att vara igång.
Varje dag gör jag något för att må bra och det kan vara allt ifrån att ta en promenad i naturen
till att pyssla med något. När alla andra jobbar gör jag "mina-ego-saker", den belöningen har
jag ändå fått, eller gåvan, att ha förmågan att skapa och gör mig själv och andra glada.
 
Jag har också gråtit floder av tårar länge och väl efter att Madde dog. Lyssnade på ballader
i timmar på Y-tube ofta på kvällar och nätter och grät, grät och åter grät!
Tänkte ofta att hon kanske ska visa sig, men det har hon aldrig gjort, inte fysiskt förståss.
Men jag har känt av henne någon enstaka gång mellan sömn och vakentillstånd.
Ett lugn har infunnit sig och jag har varit tacksam över de små tecken jag fått.
 
 
Numera orkar jag inte åka till kyrkogården så ofta som jag gjort tidigare och det är
kanske sunt. Man tittar framåt och går vidare, men i hjärtat bor sorgen kvar.
 
Varför gör jag "reklam" för ett seminarium då? Jo, för jag har själv tänkt att gå någon
kurs i sorgbearbetning och att seminariet var nära gjorde saken lättare. Det mesta
anordnas ju i Sthlm, så jag ville tipsa andra som funderat i samma banor.
 
Här är dagen mulen så nu ska jag passa på att städa och fixa lite för imorgon ska jag
ha bokklubbsträff hemma hos mig.....och på torsdag börjar äntligen cellgifterna igen.
Har väntat på riktiga grejjer hela sommaren, så nu blir det FEC tillsammans med Herceptin.
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer :

#1: Ylva

Hej Anne! Jag har i sommar gått sorgbearbetning hos dem och haft stor nytta av kursen! Min sons död och min mans cancer har varit det jag främst ville bearbeta, men mycket annat dyker upp också... Hoppas du också kommer att gilla frukostseminariet. Önskar dig all lycka med behandlingarna, Kram!!

Svar: Tack Ylva,Gott att höra att du fått nytta av kursen. Det ska bli intressant att delta i seminariet som för min del hålls på eftermiddagen i Göteborg den 12 oktober.
Pysseltokig optimist

skriven
#2: Tina

Bästa finaste Anne....
Å att jag inte bor närmare någon storstad, för detta hade varit ett seminarie jag gärna gått på. Förlusten av min älskade far, och sorgen i att se min älskade mor sitta fast i sorgen.....Vi förlorade honom för snart (6/10) fyra år sedan i "jävla-cancer-helvete".
Jag tänker ofta på hur du alltid skriver så positivt i din blogg, och att du ser allt i positiv anda "trots allt".
Har läst bloggen mera noggrannt under sommaren, och ser att även du kunnat njuta och ha det skönt.
Jag följer dig fortsättningsvis, och ser fram mot dina skapelser med virknål och målarpenslar =)

Varma kramar från Falun

Svar: Tack Tina,Hoppas din mor hittar en väg ut från sorgen. Cancer är en hemsk sjukdom som tar alltför många liv, men det finns alltid ljuspunkter i tillvaron hur små de än är och det försöker jag förmedla i min blogg både som sörjande mor och med en pågående cancersjukdom....men jag är alltid Anne fullt ut. Livet lär oss att leva, så försöker jag att tänka. Kram till dig!
Pysseltokig optimist

skriven
#3: Cornelia

Hej
Efter jag förlorade min Jessica förra året så har jag försökt att hantera sorgen på olika sätt. Ibland blir jag rastlös och får så många måsten. Men det jag har gjort är både att träna mindfulness och jag har även gått sorgbearbetningskursen. Jag känner att det som hittils har hjälp mig mest är minfulnessövningarna. Har du inte testat så testa. Rekommenderas starkt. Sorgbearbetningskursen var också väldigt bra men kanske där att jag behöver mera tid på mig. Jag kommer att fortsätta mina övningar med den också. Så det kommer att bli en mycket givande dag för dig. Kram från mig.

Svar: Tack Cornelia för tipset...jag behöver verkligen träna på att fokusera på det som är just nu. Inre stress leder ofta till ännu mera stress, men ska försöka vara lite mer snäll mot mig själv och inte sätta så höga mål. För det är ingen annan som sätter dom. Nu ska jag skriva upp en sak varje dag som jag VILL göra och en som är NÖDVÄNDIG att göra, resten får bli bonus. Jag börjar så :-) Ha en bra dag!
Pysseltokig optimist

skriven

Kommentera inlägget här :